Gå til innhold

Statsgjeld vs utenriksgjeld

TheLittlePoet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Statsgjeld er gjeld staten har.

Utenriksgjeld kan også være gjeld private har, f.eks oljeselskap.

Jeg trodde statsgjeld var gjeld staten hadde til sine innnbyggere, mens utenriksgjeld er statens gjeld til utlendinger. Pr. dags dato har Norge masse statsgjeld, men null utenriksgjeld, nettopp fordi utensriksgjeld er mye mer usikkert og kan være trøblete å få tilbake. Eller jeg jeg på villspor nå?

Lenke til kommentar

Ja, du er på villspor. Utenlandsgjeld er gjeld noen har til noen i utlandet. At jeg låner fra en utenlandsk bank, et norsk selskap har leverandørkreditt hos en av sine leverandører eller staten Norge har kortsiktige lån fra andre land er utenlandsgjeld, alt sammen, mens statsgjeld er gjeld staten har.

Norge har både statsgjeld og utenlandsgjeld, men også stats- og utenlandsformue. Og norsk utenriksgjeld er det Norge som skal betale tilbake, ikke få tilbake.. Om det er trøblete avhenger nødvendigvis av hvem som har lånt pengene, det er mindre trøblete å få tilbake penger fra Norge enn fra Hellas..

Lenke til kommentar

eller staten Norge har kortsiktige lån fra andre land er utenlandsgjeld, alt sammen, mens statsgjeld er gjeld staten har.

At staten har et kortsiktig lån er vel det samme som at staten har lån?

Norge har både statsgjeld og utenlandsgjeld, men også stats- og utenlandsformue. Og norsk utenriksgjeld er det Norge som skal betale tilbake, ikke få tilbake.. Om det er trøblete avhenger nødvendigvis av hvem som har lånt pengene, det er mindre trøblete å få tilbake penger fra Norge enn fra Hellas..

Utenriksgjeld og utenlandsgjeld er ikke det samme?

Lenke til kommentar

eller staten Norge har kortsiktige lån fra andre land er utenlandsgjeld, alt sammen, mens statsgjeld er gjeld staten har.

Nei, det er ikke det samme. Kortsiktig og langsiktig er to forskjellige ting. Men poenget var at alt dette er forskjellige former for utenlandsgjeld, så det at utenlandsgjeld er gjeld staten har til utlandet er feil. Her finner du en oversikt over hvordan norsk utenlandsgjeld er fordelt mellom ulike sektorer. Og jo, utenlandsgjeld og utenriksgjeld er det samme.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det samme. Kortsiktig og langsiktig er to forskjellige ting.

Jaja, det vet jeg. Jeg som ikke skjønte den ene setningen din;) Men ja, oppsummert er statsgjeld penger staten skal betale tilbake til enten utland eller innland, mens utenriksgjeld er penger staten, bedrifter eller andre private aktører skal betale tilbake til utlandet. Men du sa kortsiktig. Kan ikke utenriksgjelden til staten være langsiktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...