FrøkenFryd Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Nå har jeg hatt en desire siden mai 2010, og skal bytte den ut så snart jeg klarer å bestemme meg for en erstatter. Jeg tenker derfor det er en fin mulighet til å øve meg på å roote en tlf, siden det ikke er noen krise om det skulle skjære seg. Men siden jeg er helt grønn på dette trenger jeg litt hjelp? Hvordan gjøres det? Har googlet litt, men de fleste artikler virker som de er myntet på folk som har litt peiling. Jeg kan som sagt ingenting, men en gang må vel være den første:) Endret 23. oktober 2011 av Tea88 Lenke til kommentar
Quickcraft Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Ser ut som unrevoked metoden er den letteste. Her er en link du kan se på Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 du kan jo sjekke ut android skolen http://mobilen.no/artikler/android-skolen_del_4/101018 Lenke til kommentar
FrøkenFryd Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Ser ut som unrevoked metoden er den letteste. Her er en link du kan se på Takk! Er i grunn det jeg mente med at det ser ut som en må ha en viss peiling på forhånd før det kan gjøres. Begynte å lese gjennom FAQ, og det er en god del der jeg ikke helt forstår du kan jo sjekke ut android skolen http://mobilen.no/artikler/android-skolen_del_4/101018 Har sett på denne, det virket så enkelt utifra det som står i artikkelen. Men de har jo ikke lagt ut del 5 enda. Er det ingen rooting for dummies sider på norsk? Finner masse (avansert) info på engelsk, men siden det blir så mange nye ord og uttrykk er det fort gjort å bli forvirret :/ Eller er det kanskje dumt å prøve seg hvis en ikke kan så masse om det på forhånd? Lenke til kommentar
FrøkenFryd Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Har også sett en del klipp på youtube, og fremgangsmåten varierer en hel del. En del av de som bruker unrevoked tar bare og laster det ned, plugger i tlf, og så er det gjort på noen minutter. Er det virkelig så lett? Lenke til kommentar
Swome Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Har også sett en del klipp på youtube, og fremgangsmåten varierer en hel del. En del av de som bruker unrevoked tar bare og laster det ned, plugger i tlf, og så er det gjort på noen minutter. Er det virkelig så lett? Så lenge du har de rette innstillingene på pcen og telefonen er det så lett. Husker ikke hvordan menyene er i froyo, men du trenger vel egentlig bare å aktivere usb-debugging, (i gingerbread: innstillinger-applikasjoner-utvilking-usb debugging) og endre usb-mode så telefonen kommer opp som lagringsstasjon i windows (ikke auto sånn at du velger hver gang du kobler den til). Husker ikke om du må aktivere "ukjente kilder" så du kan installere apps fra andre steder enn market, men det skader ikke å aktivere det uansett. På pc'en trenger du drivere til android og de kan du finne på nettet eller få ved å installere htc sync, men husk å avinstallere htc sync før du begynner med rootingen. Driverene bli værende, men hvis htc sync fortsatt er installert når du starter med rootingen vil det ikke fungere. Nå er det bare å laste ned unrevoked og følge instruksjonene der. Skulle det faile første gangen gjør ikke det noe. Brukte et par forsøk selv, men hvis du gjør som eg har sagt nå skal det gå bra. Er en stund siden eg gjorde det selv, men tror ikke jeg har glemt noe. Lenke til kommentar
FrøkenFryd Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Vil jeg da få muligheten til å oppdatere android? Lenke til kommentar
Swome Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Da har du mulighet til å installere andre ROM's med nyere androidversjon. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Se her. Ikke en fremgangsmåte for å få root, men en guide til et par ting du kan gjøre med telefonen din etterpå. Lenke til kommentar
FrøkenFryd Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Da ser det ut som jeg har fått det til! Har fått et ikon som heter "Superuser Permission" i menyen. Er det noe mer som bør gjøres nå? Edit: holder på med den recovery delen. Men hvilket ROM er best? Og hva er i grunn en launcher? http://www.dinside.no/880073/rou-launcher-ser-lekker-ut er dette noe jeg kan installere på mobilen når det blir tilgjengelig? Sikkert en del dumme spørsmål her, men what the hell.. Endret 23. oktober 2011 av Tea88 Lenke til kommentar
Swome Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hvis du vil ha nyeste androidversjon kan du laste ned Oxygen ROM her: HTC Desire GSM. Jeg har brukt Oxygen en god stund nå og er veldig fornøyd med den, men det finnes også andre alternativer. Før du eventuelt gjør det er det smart å ta en backup av telefonen så du alltid har noe å gå tilbake til. ROM Manager fra market gjør det veldig enkelt å ta backup og installere nye ROM's. Husk at når du installerer en ny ROM må du "wipe" (slette) hele telefonen for at det skal fungere. Kontakter regner eg med du har lagret i googlekontoen din, men apps og sms/telefonlogg og alt annet som er lagret på telefonen (ikke minnekortet) må du slette når du installerer ny ROM for første gang. SMS og telefonlogg kan du synce til gmail med f.eks. Backup to gmail og Titanium Backup kan ta backup av apps. Launcher er mer eller mindre det samme som hjemmeskjermen din og installeres som en vanlig app fra market på hvilken som helst ROM. Lenke til kommentar
FrøkenFryd Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Hvis du vil ha nyeste androidversjon kan du laste ned Oxygen ROM her: HTC Desire GSM. Jeg har brukt Oxygen en god stund nå og er veldig fornøyd med den, men det finnes også andre alternativer. Før du eventuelt gjør det er det smart å ta en backup av telefonen så du alltid har noe å gå tilbake til. ROM Manager fra market gjør det veldig enkelt å ta backup og installere nye ROM's. Husk at når du installerer en ny ROM må du "wipe" (slette) hele telefonen for at det skal fungere. Kontakter regner eg med du har lagret i googlekontoen din, men apps og sms/telefonlogg og alt annet som er lagret på telefonen (ikke minnekortet) må du slette når du installerer ny ROM for første gang. SMS og telefonlogg kan du synce til gmail med f.eks. Backup to gmail og Titanium Backup kan ta backup av apps. Launcher er mer eller mindre det samme som hjemmeskjermen din og installeres som en vanlig app fra market på hvilken som helst ROM. Thanks! Endte opp med CM7, og det ser foreløpig greit ut. MEN, jeg har mistet Market, og alt av aps, selvom jeg tok backup med titanium backup. Jeg klarer heller ikke gå inn på market via nettet for å få lastet ned backup der eller- jeg får lastet det ned med gmail kontoen, men det kommer jo ikke opp på tlf.. Og såvidt jeg har skjønt det av div. andre tråder, så må jeg laste ned en eller annen gapps zip fil, men hva gjør jeg så? Og hvordan finner jeg riktig zip? Endret 24. oktober 2011 av Tea88 Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Gå inn i rom manager, velg download rom, velg google apps, last ned installer (trenger ikke å wipe her) Endret 24. oktober 2011 av Stagga89 Lenke til kommentar
Swome Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Uten market er det vel ikke så lett å få tak i ROM manager Google apps kan lastes ned her. Du må laste den ned til minnekortet og starte opp i recovery (hold power og vulum-ned når du slår på telefonen). Når du er i recovery går du på "install zip from sd card" eller noe sånt og installerer filen du lastet ned og så skal du ha alle google apps Lenke til kommentar
FrøkenFryd Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Tusen takk! =) Da begynner det å ligne noe her:) Kan ikke forstå at jeg har hatt tlf i 1,5år uten å ha gjort dette før Lenke til kommentar
Stagga89 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Uten market er det vel ikke så lett å få tak i ROM manager Google apps kan lastes ned her. Du må laste den ned til minnekortet og starte opp i recovery (hold power og vulum-ned når du slår på telefonen). Når du er i recovery går du på "install zip from sd card" eller noe sånt og installerer filen du lastet ned og så skal du ha alle google apps åh.. mente at rom manager følger med cyanogenmod7, så vidt jeg vet. tok vel feil da Lenke til kommentar
Swome Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Uten market er det vel ikke så lett å få tak i ROM manager Google apps kan lastes ned her. Du må laste den ned til minnekortet og starte opp i recovery (hold power og vulum-ned når du slår på telefonen). Når du er i recovery går du på "install zip from sd card" eller noe sånt og installerer filen du lastet ned og så skal du ha alle google apps åh.. mente at rom manager følger med cyanogenmod7, så vidt jeg vet. tok vel feil da Det er godt mulig. Har ikke brukt CM siden i fjor så skal ikke si meg sikker på d, men better safe than sorry Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå