Gå til innhold

Hjelp ang. kjøp av ny CPU‏

Suic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder innkjøp av ny prosessor må du tenke på hvilken sokkel du skal kjøpe til.

Prossesor.

Den prossesoren du har nå er av typen LGA775, som begynner å bli en del år gammelt, og den prossesoren passer fint til hovedkortet du har nå. Men hvis du skal oppgradere prosessor må du også kjøpe et hovedkort som har den sokkelen som prossesoren du skal kjøpe har. Et eksempel vil være i7 2600k som er socket 1155, derfor må du også ha et hovedkort som har socket 1155: Gigabyte GA-Z68X-UD7, Socket-1155.

RAM Brikker.

Men vi er ikke helt ferdige enda. Du må også ha RAM brikker som passer til hovedkortet og prosessoren. Et eksempel er Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB.

Skjermkort.

Når alt dette er gjort og du har sørget for at delene passer sammen med socket nummeret som står på produktsiden så må du også huske på at hvis du ikke oppgraderer skjermkortet ditt kommer det til å bli en flaskehals for systemet. ( Hvis dette også er like gammelt som prossesoren og hovedkortet. ) Et godt skjermkort er MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX. Det spørs jo selfølgelig hva du ønsker og formålet ditt.

Strømforsyning.

Etter alt dette igjen må du tenke på å kjøpe en bra strømforsyning slik at du har nok kraft til komponentene dine og at du har en stabil og bra strømforsyning. Vi vil vel ikke ødelegge datamaskinen for å spare noen lapper, vil vi? ;) Et eksempel kan være Corsair HX 650W PSU eller Corsair HX 750W PSU alt ettersom hvor mye penger du vil bruke på datamaskinen.

Hvis du lurer på noe mer, eller vil at jeg skal sette opp en datamaskin for deg så bare ta kontakt. :)

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Du vil nok møte på et par problemer der ja. Prosessoren du har nå er socket 775 og i5 2400 er socket 1155. Altså, en i5 2400 vil ikke passe på hovedkortet ditt. Hvis du skal ha en i5 2400 må du kjøpe nytt hovedkort (socket 1155). Men du må også kjøpe ny RAM da hovedkortet du har nå bruker DDR2 og et evt nytt hovedkort til i5 2400 bruker DDR3. Så det enkleste ville være å kjøpe nytt hovedkort, RAM og CPU.

Det finnes flere pakker som inneholder alt dette.

Og hvis du først skal gå for en slik pakke annbefaler jeg deg å ta steget videre til en i5 2500k.

Her er en pakke med alt du trenger: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116

Her får du et meget bra hovedkort, en knallgod CPU og 8GB RAM. Pakken er også ypperlig til overklokking.

Lenke til kommentar

Når det gjelder innkjøp av ny prosessor må du tenke på hvilken sokkel du skal kjøpe til.

Prossesor.

Den prossesoren du har nå er av typen LGA775, som begynner å bli en del år gammelt, og den prossesoren passer fint til hovedkortet du har nå. Men hvis du skal oppgradere prosessor må du også kjøpe et hovedkort som har den sokkelen som prossesoren du skal kjøpe har. Et eksempel vil være i7 2600k som er socket 1155, derfor må du også ha et hovedkort som har socket 1155: Gigabyte GA-Z68X-UD7, Socket-1155.

RAM Brikker.

Men vi er ikke helt ferdige enda. Du må også ha RAM brikker som passer til hovedkortet og prosessoren. Et eksempel er Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB.

Skjermkort.

Når alt dette er gjort og du har sørget for at delene passer sammen med socket nummeret som står på produktsiden så må du også huske på at hvis du ikke oppgraderer skjermkortet ditt kommer det til å bli en flaskehals for systemet. ( Hvis dette også er like gammelt som prossesoren og hovedkortet. ) Et godt skjermkort er MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX. Det spørs jo selfølgelig hva du ønsker og formålet ditt.

Strømforsyning.

Etter alt dette igjen må du tenke på å kjøpe en bra strømforsyning slik at du har nok kraft til komponentene dine og at du har en stabil og bra strømforsyning. Vi vil vel ikke ødelegge datamaskinen for å spare noen lapper, vil vi? ;) Et eksempel kan være Corsair HX 650W PSU eller Corsair HX 750W PSU alt ettersom hvor mye penger du vil bruke på datamaskinen.

Hvis du lurer på noe mer, eller vil at jeg skal sette opp en datamaskin for deg så bare ta kontakt. :)

Takk for svar. Ser ikke ut som det bare er og bytte ut prossessoren altså.. :ermm: Men da kunne det kanskje vært lurt og kjøpe en slik oppgraderingspakke da? Er det vansklig og bytte ut alt dette her forresten?

Lenke til kommentar

Kan fort bli litt problematisk hvis man ikke vet helt hva man holder på med.

Men ikke verre enn at hvis man er forsiktig og setter tingene på plass der dem skal etc. Men det er jo ett kjent problem at man gjerne har litt hast verk og setter cpu i feil vei og bøyer noen pins eller glemmer å plugge i en strøm kabel eller to.

Bare å bruke forumet for å løse slike problemer da, skal ikke svart male for mye. Og til slutt en slik oppgraderings pakke vil vel gjerne gi nytt liv til en sliten pc ja. :)

Lykke til

Lenke til kommentar

Ja, veit såppas at jeg må sette cpu'en riktig så ikke pinnene brekker :) men stort mer en det veit jeg ikke..

- Nå fant jeg esken til hovedkortet mitt her, og på den står det faktisk at den støtter quad core. "Designed for Intel Core 2 Quad/duo, penium dual-core, and celeron processors. Så kanskje jeg ikke behøver og bytte ut hovedkortet alikevell da?

Endret av aR_
Lenke til kommentar

Du må nok bytte selvom. Det er fortsatt en annen socket. Altså, prosessorbrikken er physisk annerledes en den du har nå.

Det du leser er at den støtter Core2Quad. Du har en Core2Duo.

Aha, skjønner.. Så jo det på den forje posten din nå.. Så den ikke i stad. Da blir det vell en oppgraderingspakke da tenker jeg :yes:

Endret av aR_
Lenke til kommentar

Og prisen det koster deg å skaffe en core 2 quad, gir deg på langt nær ikke samme som om du hadde heller gått for et billigere i5 oppsett på LGA1155 sokkel, som gir deg mulighet for å oppgradere videre til de neste prosessorene som kommer litt ut på året 2012.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Du må nok bytte selvom. Det er fortsatt en annen socket. Altså, prosessorbrikken er physisk annerledes en den du har nå.

Det du leser er at den støtter Core2Quad. Du har en Core2Duo.

Aha, skjønner.. Så jo det på den forje posten din nå.. Så den ikke i stad. Da blir det vell en oppgraderingspakke da tenker jeg :yes:

Godt valg :) Og hvis du er usikker på hvordan du bygger ligger det masse videoguider på youtube som kan være grei.

Har sett at Newegg har en ganske ny guide som tar for seg bygging med sandy bridge. Sjekk de ut hvis du tviler på hvor noe skal sitte.

Ellers er det bare å lese brukermanualen til hovedkortet. Alt står forklart der.

Lenke til kommentar

Og kjøpe den oppgraderingspakken og sette det sammen er veldig enkelt. Men du kommer til og ha litt problemer med rammen, det er ganske normalt på det hovedkortet. Det du gjøre et at du setter rammen i b1 og b2.

Pakken fungerer veldig bra, Jeg har overclocket cpu til 4.32 GHz med standard kjøler.

Lenke til kommentar

Men du kommer til og ha litt problemer med rammen, det er ganske normalt på det hovedkortet. Det du gjøre et at du setter rammen i b1 og b2.

Det står jo forklart i manualen, så hvis man leser den samtidig som man bygger (eller vet det fra før) skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Men du kommer til og ha litt problemer med rammen, det er ganske normalt på det hovedkortet. Det du gjøre et at du setter rammen i b1 og b2.

Det står jo forklart i manualen, så hvis man leser den samtidig som man bygger (eller vet det fra før) skal det ikke være noe problem.

Manualen er feil ;)

Lenke til kommentar

Manualen er feil ;)

Oh, da så. Har dette kortet selv, men har ikke åpnet manualen enda så det er godt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...