Gå til innhold

"Lydløs" erstatning til i7 stock

Chaw

Anbefalte innlegg

Heisan,

lurte bare på om noen kunne peke meg i retning av de/den beste luftkjølerne som kan erstatte i7 sin stock vifte da min lager et irriterende hvin. er ikke på jakt etter noe monster da den ikke er overklokket og ikke skal overklokkes noe særlig (i så fall ikke mye). Leter egentlig bare etter en liten/stille/effektiv 1155 kjøler, eneste kravet er at den blåser på cpu/hovedkort da jeg bruker sabertooth p67 og gjerne vil utnytte thermal armor effekten til det fulle.

Haster litt så setter veldig stor pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for tipset, skal se på den.

tenker både vekt og høyde, er egentlig mer for å understreke at jeg vil slippe enn som krever at man fester den til bakplaten, har lite lyst å ta maskinen helt fra hverandre igjen da jeg nettopp har fiksa skikkelig cabel-management og har fått inntrykk av at de største og tyngste av kjølerne er dem som krever dette.

edit: men som jeg nevnte tidligere skulle jeg gjerne hatt en som blåser nedover istedenfor bortover som begge de ovennevnte forslagene.

Endret av Cwo097
Lenke til kommentar

tenker både vekt og høyde, er egentlig mer for å understreke at jeg vil slippe enn som krever at man fester den til bakplaten, har lite lyst å ta maskinen helt fra hverandre igjen da jeg nettopp har fiksa skikkelig cabel-management og har fått inntrykk av at de største og tyngste av kjølerne er dem som krever dette.

Hvis du har Cooler Master Haf-X vet jeg for et faktum at du kan rett og slett ta back-platen til CPU kjøleren og dra den inn under den lille plassen bak hovedkortet og bak-panelet til kabinettet. Det er et veldig lite mellomrom til å gjøre det, og det funker fjell. :)

Lenke til kommentar

Blir nok litt montering med en ND-DH14 ja, men det er i mine øyne værdt det. Har en selv og er sjeleglad for at jeg gikk for en skikkelig kjøler.

Har desverre for høye RAM brikker for Noctua NH-D14 og Mosfet kjøleren er for høy for at jeg kan putte den andre veien.

Lenke til kommentar

edit: men som jeg nevnte tidligere skulle jeg gjerne hatt en som blåser nedover istedenfor bortover som begge de ovennevnte forslagene.

Hvilket kabinett har du?

Når det gjelder kjølere som blåser ned på hovedkortet så er ikke disse noe lettere enn tårnkjølere og pushpin løsningen er kun egnet for originalkjølere med lav vekt. Man kan risikere at kjøleren sitter skeivt og da vil den virke mye dårligere så bakplate er nok uansett lurt. Som Romis skriver lengre opp så har endel kabinett åpning slik at man kan skifte kjøler uten å ta ut hovedkortet.

Når det gjelder gode toppkjølere så har du:

Noctua NH-C14

Thermalright AXP-140

Resten av de som finnes er mer egnede i htpc/trange kabinetter og leverer ikke så god kjøling sammenlignet med de to over

Lenke til kommentar

Ser nå litt på denne her: Noctua NH C14

Har gitt opp å se etter noen mindre da det mangler anbefalinger og i det hele tatt reviews på disse :/

Noen som vet om 2x4gb Corsair Vengeance brikker vil være i veien for denne, eller har erfaringer med en lignende vifte (med samme blåseretning) bare ikke fullt så overkill?

Edit: BAT kom meg i forkjøpet, grunnen til at jeg vil ha en som blåser nedover kommer av hovedkort valget mitt, sabertooth p67 med thermal armor som gir bedre kjøling dersom CPU kjøleren blåser mot kortet, noe jeg gjerne vil ta utnytte av selv om det er snakk om små marginer.

Har forresten Fractal Design r3.

takker for alle svar forresten :)

Endret av Cwo097
Lenke til kommentar

Hvis du ser på produktsiden til noctua så kan den monteres med både 1 og 2 vifter slik at høye rambrikker ikke er noe problem. Det er 65mm klaring fra basen av kjøleren og opp til kjølefinnene når du bruker 1 vifte montert på toppen.

Og når det gjelder montering så er det ikke noe problem. R3 har hull klargjort i hovedkortplata så du slipper å ta av hovedkortet for å montere bakplate.

Lenke til kommentar

Endte faktisk opp med corsair H60 for 500kr. både billigere og mindre i størrelse, noe som passet meg fint, så kan desverre ikke si noe om noctua kjøleren.

Men denne fungerer hvertfall ypperlig og var null stress å sette i.

Endret av Cwo097
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...