Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Nikon D700 Nikkor 24-70@63mm ISO 6400 Blender f/2,8: Blender f5: Klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg liker best her.. EDIT: Nye versjoner i spoiler. Endret 23. oktober 2011 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Øverste. Ansiktet er mer uttrykksfullt. Virkelig bra, men litt trangt. Ikke skjær ørene av folk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Takk for svaret!! Jeg var mest opptatt av utsnittet da jeg tok bildet, disse er ikke croppet på noen som helst måte. Og jeg brydde meg lite om øret da jeg tok bildet (det var bevisst), men etter å ha studert bildene frem og tilbake noen ganger nå, så lander jeg mere på at jeg burde ha hatt med øret. Skal se om guttungen er like villig i dag til å stille som modell, også skal jeg se om jeg ikke får komponert bildet litt annerledes!! Lenke til kommentar
Virke Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Hva var tanken din bak disse bildene? Hva vil du fortelle? Endret 23. oktober 2011 av ryc Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hva var tanken din bak disse bildene? Hva vil du fortelle? Men det ser du vel? Et barn som er uskyldsrent og søtt. Der har fotografen lykkes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hva vil du fortelle? Uskyldighet.. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Takk for svaret!! Jeg var mest opptatt av utsnittet da jeg tok bildet, disse er ikke croppet på noen som helst måte. Og jeg brydde meg lite om øret da jeg tok bildet (det var bevisst), men etter å ha studert bildene frem og tilbake noen ganger nå, så lander jeg mere på at jeg burde ha hatt med øret. Skal se om guttungen er like villig i dag til å stille som modell, også skal jeg se om jeg ikke får komponert bildet litt annerledes!! Hovedregelen for portrett er å ikke skjære i folks kroppsdeler. Det gjør vondt å få øret skåret av, ikke sant? Med de vakre øynene bør han stille opp ofte til fotografering. Prøv å selge bildene til reklamebransjen for produkter til hudpleie f eks. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Greit det var fint lys, og sikkert en pen gutt, men jeg synes lyset og selve bildet var lite spennende og nyskapende. Føler det blir vanskelig å komme med konstruktiv kritikk når hele bildet skulle vært annerledes. Endret 23. oktober 2011 av ryc Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Greit det var fint lys, og sikkert en pen gutt, men jeg synes lyset og selve bildet var lite spennende og nyskapende. Føler det blir vanskelig å komme med konstruktiv kritikk når hele bildet skulle vært annerledes. Kom igjen, vis oss dine portretter. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Greit det var fint lys, og sikkert en pen gutt, men jeg synes lyset og selve bildet var lite spennende og nyskapende. Føler det blir vanskelig å komme med konstruktiv kritikk når hele bildet skulle vært annerledes. Kom igjen, vis oss dine portretter. Aldri sagt at jeg er god med portretter, men vi må få lov til å ha forskjellige meninger? Man blir ikke god til å fotografere ved å safe med lyset hver eneste gang blir man? Hvis du på død og liv skal ha med et bilde så er vel dette så og si det eneste bildet av et menneskeansikt jeg har. EDIT: BILDET I FØRSTE POST! Ser nå i etterkant at lyset fungerer forholdsvis greit, men det skulle ha blitt brukt en annen vinkel. Det virker ikke som om du og barnet kommuniserer sammen. Dette betyr ikke nødvendigvis at man skal kikke rett inn i kameraet, men at dere forstår hverandre på hva dere vil. Jeg vill skutt et bilde rett forfra fra livet og opp, trist ansikt med blikk inn i kameraet, stakkarslig holdning og ren og lys bakgrunn. Du skal ha skryt for å ha valgt riktig perspektiv. Fort å gjøre dette feil når det kommer til barn! Endret 23. oktober 2011 av ryc 1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Aldri sagt at jeg er god med portretter, men vi må få lov til å ha forskjellige meninger? Man blir ikke god til å fotografere ved å safe med lyset hver eneste gang blir man? Hvis du på død og liv skal ha med et bilde så er vel dette så og si det eneste bildet av et menneskeansikt jeg har. Du har aldri sagt det, men du var det. Det var et knakende godt portrett. Kontrastrikt, og representerer en helt annen stil. Jeg har heller aldri sagt at forskjellige meninger ikke er tillatt, smak og behag kan diskuteres i det uendelige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Det er jo en helt annen bildebehandlingsteknikk og utrykk som du har i ditt portrett.. masse kontraster og dysterhet.. Jeg ville få fram det uskyldige, det rene og det sarte ved et barn. og jeg forsøker ikke å fremstille han som om han skulle ha levd på livets skyggeside hele livet.. Det må jo bare være et bra bilde som jeg har tatt, siden at det har truffet en nerve og det blir en diskusjon rundt det.. I så fall.. me happy! Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg vil på generelt grunnlag legge til at jeg ofte synes at bilder som skaper debatt er vel så interessante som bilder som er "perfekte". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Jeg synes det øverste bilde klart var best, er nok pga øyekontakten. Blender f/2.8 eller f/5 spiller kanskje mindre rolle siden bakgrunnen er nøytral. Endret 23. oktober 2011 av Slettet-U8ZiojSR Lenke til kommentar
Virke Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Bildet mitt var da aldri et eksempel på hvordan bildet ditt skulle bli tatt, men det var "Anskar" hentydet til at jeg ikke hadde fotografiske ferdigheter, og måtte derfor bevise at jeg eier et kamera. Jeg vet faktisk litt hva jeg snakker om. Hvis du ser på EDIT i min forrige post så fortalte jeg litt mer om selve bildet ditt. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Bildet mitt var da aldri et eksempel på hvordan bildet ditt skulle bli tatt, men det var "Anskar" hentydet til at jeg ikke hadde fotografiske ferdigheter, og måtte derfor bevise at jeg eier et kamera. Jeg vet faktisk litt hva jeg snakker om. Hvis du ser på EDIT i min forrige post så fortalte jeg litt mer om selve bildet ditt. Nå får du virkelig gi deg, det har jeg aldri antydet. Da tillegger du oppfordringen min en mening den aldri har hatt. Lenke til kommentar
Virke Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Bildet mitt var da aldri et eksempel på hvordan bildet ditt skulle bli tatt, men det var "Anskar" hentydet til at jeg ikke hadde fotografiske ferdigheter, og måtte derfor bevise at jeg eier et kamera. Jeg vet faktisk litt hva jeg snakker om. Hvis du ser på EDIT i min forrige post så fortalte jeg litt mer om selve bildet ditt. Nå får du virkelig gi deg, det har jeg aldri antydet. Da tillegger du oppfordringen min en mening den aldri har hatt. Kom igjen, vis oss dine portretter. Jeg veit ikke hvordan du tolker det, men jeg tar det som en oppfordring på at jeg skal vise at jeg er god nok for å kunne i det hele tatt ytre min mening angående et tema på et offentlig diskusjonsforum. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg veit ikke hvordan du tolker det, men jeg tar det som en oppfordring på at jeg skal vise at jeg er god nok for å kunne i det hele tatt ytre min mening angående et tema på et offentlig diskusjonsforum. Er litt i tvil om jeg skal følge opp denne kommentaren all den stund det ikke angår TS' bilder og vurdering av disse, men da jeg ikke setter særlig stor pris på å få ord lagt i munnen på meg jeg aldri har uttalt, gir jeg likevel denne siste utenomtema kommentaren. Jeg oppfordrer til å vise dine poortretter etter denne kommentaren: "Greit det var fint lys, og sikkert en pen gutt, men jeg synes lyset og selve bildet var lite spennende og nyskapende. Føler det blir vanskelig å komme med konstruktiv kritikk når hele bildet skulle vært annerledes." Jeg ønsket derfor eksempler på bilder som er mer "spennende og nyskapende" og "annerledes". Bildet du valgte å vise er annerledes, men spennende og nyskapende er det ikke, jeg vil heller si klassisk og tradisjonelt. Jeg synes faktisk TS' bilder til en viss grad er både nyskapende og spennende og oppfordrer ham til å vise flere. TS er absolutt inne på noe med sine to bilder, og har en intens og personlig stil. Herved legger jeg den noe avsporede debatten død. 1 Lenke til kommentar
Virke Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Teit at du skal gå til angrep på meg selv om jeg har en helt annen mening enn deg. Vi kommer fra forskjellige miljøer og tolker derfor bilder forskjellig. Er det meningen at jeg skal lete gjennom hele nettet for å finne noen bilder som ligner, men som jeg mener er bedre gjort? Uansett så spurte du etter mine portretter, og det var ingenting i den setningen som hintet til at jeg skulle vise bilder som lignet på TS sitt. Ikke vær en sta, gammel gubbe. Legg deg flat. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Nå har jeg tatt noen flere bilder.. det blir ikke helt den samme stemmingen da originalene var tatt mye senere enn disse nye bildene, og guttungen var betydelig trøttere enn nå, noe som gir han et annet uttrykk. Disse to bildene er tatt i et helt annet lys, og på betydelig lavere ISO samt at jeg har brukt monopod. I går var alt håndholdt og i skyhøy ISO. Prøver likevel å få frem det sarte, uskyldige og det personlige ved mine barn.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå