Gå til innhold

Sende stativ som innsjekket bagasje

Anbefalte innlegg

Dette burde vel ha ligget i reise-delen av forumet men jeg ser for meg at jeg får bedre svar her inne.

jeg skal om kort tid til Bali og vurderer å ta med meg Manfrotto M055XPROB i denne baggen. jeg har litt noia for at det skal bli stjålet eller ødelagt hvis jeg sender det med innsjekket bagasje og kunne derfor tenke meg å ta det med som håndbagasje. noen som har erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt noia for at det skal bli stjålet eller ødelagt hvis jeg sender det med innsjekket bagasje og kunne derfor tenke meg å ta det med som håndbagasje. noen som har erfaringer rundt dette?

Jeg har reist med stativ, både i håndbagasje og innsjekket. Jeg har imidlertid et mye mindre stativ enn Manfrotto M055XPROB som er kjøpt med tanke på å kunne gå ned i en vanlig 30-liters dagstursekk og dermed også går i sekken jeg har med som håndbagasje. Jeg vet ikke hva de sier hvis du kommer med stativet i egen bag. Noen selskaper er veldig nøye, andre ikke og personen du treffer på har også litt å si.

Når jeg sender som innsjekket pakker jeg stativet midt i sekken i alle retninger og polstrer rundt på alle kanter med klær osv. Har ikke hatt noen prolbemer hittil.

Lenke til kommentar

jeg har et ganske mye mindre stativ men det skal aldri mer brukes sammen med kameraet mitt da kulehodet på det er for svakt.

jeg har dobbelsjekket på billetten og der står det at de tillater kun 1 kolli på maks 23 kilo. siden jeg skal reise i en 75 liters sekk gidder jeg ikke bruke verdifull plass i sekken på det digre stativet.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt stativ som innsjekket bagasje flere ganger, og to ganger har det gått galt.

Et plasticfantastic stativ ble av SAS konverter fra trefot til tre monopoder, og KLM klarte å knekke et Manfrotto #222 joystick head så påmontert et Manfrotto 190B var pakket i kofferten min som var sjekket inn. KLM erstattet det som var ødelagt, men SAS gjorde det ikke.

Lenke til kommentar

Stativ som håndbagasje går i de aller fleste greit så lenge du følger carry on-spec, men det finnes tilfeller av kranglete sikkerhetsvakter (Italia i særdeleshet). Men et så stort stativ kan da vanskelig gå inn under det du får lov til å dra med inn på flyet?

75 liter og «verdifull plass» i samme setning? Og jeg som trodde du var hardcore, ilpostino. :tease:

Lenke til kommentar

75 liter og «verdifull plass» i samme setning? Og jeg som trodde du var hardcore, ilpostino. :tease:

haha. jeg har reist på flere tre ukers ferier med en sekk på 40 liter bare så det er sagt. jeg har planer om å oppgradere garderoben min mens jeg er der nede så da kan jeg komme til å trenge litt større plass i sekken.

tidligere har jeg kun hatt med G9-kameraet mitt på ferie og dette var noe jeg angret på da jeg var på Cuba i fjor. på denne ferien skal jeg ikke gjøre samme feilen. jeg har Think Tank Photo Retrospective 20 som jeg allerede har brukt på en del flyreiser allerede.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hadde en full street walker pro sekk med på fly til Tromsø. Hadde ved siden av dette også med med monopod og trebens stol. Det var hver for seg igjenom helt i fra inngang på Gardermoen til ut i Tromsø. Kan jo bare sette det opp i en lomme på sekken så er det et kolli.

Alt var håndbagasje ingen innsjekket bagasje.

Hadde med annen sekk med utstyr og pc til Berlin. Uten stativ, var noe verre å komme seg hjem. Full sjekk igjenom sikkerhetskontrollen i Tyskland og inn på eget avlukke. Spm om hva alt var, narkotika test på både meg og kamerautstyr og annet i sekken. Spesielt var det også at der var vist noen av renseklutene jeg har som så ut som noe narko på deres skjermer. Når jeg gikk videre inn etter sikkerhetskontrollen så var det to vakter som fulgte etter meg i ca 45 min der inne. Men når de så at jeg tok bilde med kamera av noen av vennene da skjønte de vell det ikke var noe farlige greier og de forduftet de vaktene.

Flott avslutning på skoleturer i Berlin :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...