Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av penger, som jeg har tjent selv..

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte på om jeg kunne gå til banken og be dem overføre 10.000kr fra sparekontoen til brukskontoen min? (Er 16år)

PCen min døde så jeg ba moren min pent om å overføre penger til brukskontoen min, slik at jeg kan bestille en ny pc, men dette gidder hun ikke å gjøre. Dette er penger som jeg har tjent på jobb og spart opp, så jeg burde vel kunne brule dem til det jeg trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilken type sparekonto du har, men som oftest skulle det gå helt fin å få overført pengene.

Så vidt jeg vet har ikke moren din så veldig mye hun skulle ha sagt angående dine penger, men samtidig så er det nok lurt å høre på moren sin. Hva var hennes argumenter for at du ikke skulle få tilgang til pengene?

Edit:

Forbrukerprortalen sier: "Når barn passerer 15 år, råder de ifølge loven over penger de selv har tjent "ved egen virksomhet". - Dette innebærer at ungdom over 15 år kan bruke penger de har tjent til å kjøpe ting eller låne eller gi bort."

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Nei, vi hadde en krangel for en uke siden, og hun ser på meg som ikke eksistrende til jeg ber om unnskyldning. Men jeg mener at det var hun som begynte, og at jeg ikke skylder henne en unnskyldning..

Men sparekontoen står på mitt navn, så fint å vit.e at jeg har rådighet over mine egne penger

Lenke til kommentar

Ta en Eric Cartman og be om unnskyldning? Eventuellt finn på en kynisk, utspekulert plan for å få hun til å se saken fra ditt ståsted.

Dersom det er dine penger, og du ikke har noen betingelser ved sparing eller bruk, så er du ved din fulle rett til å bruke de på hva du vil.

Lenke til kommentar

Jeg er drittlei av å be om unnakyldninger, når jeg mener at jeg ikke har gjort noe galt. Dessuten har jeg ikke lyst til å unnskylde meg for en person, som ikke greier å si unnskyld selv. Derfor har jeg bestemt meg for å ikke unnskylde meg for noe hun startet.

Kontoen står på mitt navn, men det er ikke jeg som har laget den. Hvis jeg ikke får overført så spørr jeg pent engang til og hvis ikke hun gidder da, så sier jeg at jeg har rett til de pengene, og at jeg innvolverer en tredjepart I saken

Endret av Pius
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som regel lønner det seg å lese loven før man uttaler seg.

Det stemmer at hovedregelen er at du selv rår over penger du selv har tjent etter at du har fylt 15. Det er også slik at dersom det er påkrevd av hensyn til din "tarv" (hensynet til deg selv og dine interesser) kan vergene dine - foreldrene dine - frata deg myndigheten til å bruke dine egne penger. Hvis mor har sagt nei til å overføre disse pengene må dette ses på som et klart nei, og at du er fratatt denne myndigheten. Dette følger av vergemålsloven § 33 første og annet ledd.

I rollen som verger står foreldrene dine til ansvar for Overformynderiet i kommunen (i den grad det skulle være nødvendig), og foreldrene skal hvis de har foreldreansvaret sammen utøve vergemålet sammen. Blir de ikke enige er det da også Overformynderiet som avgjør saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...