Pilkern Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Hva er fordelen/bakdelen uten slike studs? Fant ingen norske ord for det, men er disse fem her som stikker ut jeg mener: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Callipers_Twin_Pot.jpg Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Fant dette på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Wheel_stud Benefits of studs vs. bolts The primary advantage of wheel studs over wheel bolts is greater strength due to an increase in clamping force and resistance to loosening.[dubious – discuss] Another benefit is greater ease for tire changes by creating the ability to lift both the wheel and tire onto the studs creating the ability to hold and locate the assembly during tire changes rather than trying to hold up the wheel and tire while lining up the holes to insert a bolt. Many wheels that use bolts also have one or more small locator pins to assist this: the wheel is lifted onto the pins, then the bolts inserted. Once the bolts are tightened and the wheels fully installed, the pins have no further function whilst the vehicle is being driven. Lenke til kommentar
Pilkern Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Ah ok, så de har ingen annen funksjon enn litt bedre bremse effekt og at de gjør det vanskeligere for hjulet å løsne? Samt lettere å montere på nye dekk da. Endret 23. oktober 2011 av Pilkern Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg tror ikke de gir noe bedre bremseeffekt, ser ikke helt hvorfor det skulle være tilfelle. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Ja, bremse-effekt blir nok litt feil å kalle det Pilkern, bilens bremse-effekten er helt lik for begge typer. Det er derimot altså en (omstridt) påstand at hjulet sitter bedre, og at det skal mer til før det løsner, hvis man har utstikkende pinnebolter. (I følge wiki, jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte akkurat det.) Den mest vesentlige forskjellen er etter mitt syn at pinnebolter gjør hjulskift veldig mye lettere enn med løse bolter, særlig med store SUV hjul som er tunge å løfte og av og til vanskelig å finjustere, slik at man får inn boltene. En helt annen sak er at pinnebolter etter min erfaring er mer utsatt for ødelagte gjenger. Spesielt der det brukes åpne muttere slik at rust og møkk setter seg i gjengene utenfor mutteren. Kanskje også fordi man harver hjulet ut/inn over gjengene ved hjulskift. Så det vil jeg si er en fordel med løse bolter, som jo idag også er veldig vanlig. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Ja, bremse-effekt blir nok litt feil å kalle det Pilkern, bilens bremse-effekten er helt lik for begge typer. Det er derimot altså en (omstridt) påstand at hjulet sitter bedre, og at det skal mer til før det løsner, hvis man har utstikkende pinnebolter. (I følge wiki, jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte akkurat det.) Den mest vesentlige forskjellen er etter mitt syn at pinnebolter gjør hjulskift veldig mye lettere enn med løse bolter, særlig med store SUV hjul som er tunge å løfte og av og til vanskelig å finjustere, slik at man får inn boltene. En helt annen sak er at pinnebolter etter min erfaring er mer utsatt for ødelagte gjenger. Spesielt der det brukes åpne muttere slik at rust og møkk setter seg i gjengene utenfor mutteren. Kanskje også fordi man harver hjulet ut/inn over gjengene ved hjulskift. Så det vil jeg si er en fordel med løse bolter, som jo idag også er veldig vanlig. Du klarer jo fint å ødelegge innvendige gjenger å. Enkelte folk bruker 100kg kraft når de setter på dekk så da skal det ikke mye til før gjengene slites ut. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Joda, det er jo riktig at alt kan ødelegges, men det var ikke den typen bruk og misbruk jeg tenkte på her. Har ingen statistikk å vise til, men jeg har byttet betydelig fler pinnebolter enn løse bolter grunnet slitte og ødelagte gjenger. Den klassiske "gjenganger'n" er bil med stålfelger, pinnebolter, og åpne muttere. Er man da ikke pinlig nøye med å rense den utstikkende delen av bolten før man skrur av mutteren (og det er folk flest ikke), så blir den først slik at man må bruke verktøy for å skru (altså veldig hard), og i verste fall blir gjengene etter noen år så ødelagt at pinnebolten og mutteren må byttes. Uansett, problemet skyldes i og for seg ikke pinneboltene, men at det brukes muttere uten lokk/hette/lukking. Nevnte det bare fordi det er en problemstilling jeg har sett mange ganger med pinnebolter, men som mer eller mindre ikke eksisterer med bolter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå