Gå til innhold

Filserver byggesett

Anbefalte innlegg

Se min liste:https://prisguiden.no/liste/128411

Jeg lurer på å bygge en filserver, og har plukket det billigste jeg kunne finne av produkter jeg håper er kompatible.

Jeg har tatt med fem 2TB-disker i handlelisten, men tar høyde for at det skal bli åtte disker etterhvert, så derfor må det være minst åtte 3,5"-brønner i kabinettet, åtte SATA-strømuttak på PSU-en og åtte SATA-tilkoblinger på hovedkortet.

Jeg har spart inn der det kan spares inn, bl.a. ved å kjøre på integrert grafikk, nettverk og lyd på hovedkortet, og skikkelig lusen CPU og minne.

Jeg vil sette diskene opp i RAID som er optimalisert for leseytelse OG sikkerhet, dvs., jeg vil at én disk skal kunne konke uten at jeg mister data.

Spørsmål:

1) Hva er beste RAID-oppsett for leseytelse + sikkerhet? RAID 5 (stripe med paritetsdisk)?

2) Er det noe i listen min som ikke er kompatibelt med resten? Vil oppsettet fungere optimalt?

3) Må jeg ha en RAID-kontroller, eller kan det settes opp kun ved bruk av hovedkortet?

4) Hva er anbefalt OS for et slikt system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det hovedkortet jeg har sett med flest tilkoblingsmuligheter er 6 SATA-porter. Det er ZOTAC H67ITX. jeg ser nå at det er kun 4 av de som bruker RAID 0/RAID 1/RAID 0+1/RAID 5. og om det er mulig å bruke alle seks på dette KH i et RAID er jeg litt usikker på. jeg regner du må brukee RAID-kort siden du skal ha så mange harddisker.

1) det beste RAID-oppsettet er vel raid 6 eller raid 10 men på de oppsettene går det jo bort endel disker i backup og lignende. (det viktigste her er sikkerhet og minst mulig sjans for å miste alt hvis en disk tar kvelden. husk at RAID ikke er backup.

2)såvidt jeg kan se passer ikke hastigheten på RAm-brikkene (DDR3-1600) til hovedkortet (som kun har støtte for 1866/1333/1066.

3) jeg tror du må ha en dedikert RAID-kontroller med det antallet disker du skal ha men skal ikke banne på dette. bortsett fra det skal hovedkortet støtte RAID 0, RAID 1, RAID5 og RAID 10 men det begrenses av hvor mange disker du ønsker å koble til. Hovedkortet ditt kan koble til 6 disker i disse RAID-oppsettene.

4) FreeNAS går vel for å være det beste for dette. Det kan kjøres fra en USB-pinne slik at du slipper å bruke en dedikert disk og displass til dette.

Lenke til kommentar

5) de diskene der gir deg hor og helvete i raid 5/6 med og droppe konstant, de er mildt sagt ikke laget for raid...

har testet de på 3ware 9500,9550,9590,9650 samt tilsvarende antall adaptec.

Er denne noe bedre: https://prisguiden.no/produkt/seagate-barracuda-green-2tb-149124 ?

Er det så enkelt som å laste ned FreeNAS til en USB-stick og boote fra den, så funker boksen? Regner selvsagt med at jeg må konfigurere selve RAID-oppsettet.

Jeg skyr kommandolinje/unix-aktige ting som selve pesten, så jeg håper ikke jeg trenger å sette meg inn i noe slikt for å komme opp og kjøre. :)

Lenke til kommentar

Skal du kjøre raid med 8 disker så må du ha en egen kontroller for dette og den koster fort et par tusen..

Du kan gå for 2 kontrollerer med 4 porter hver og men du må ut med litt penger der og for at du skal få noe som duger..

Enkleste alternativet,og sikkert billigere er 1 stk Synology DS411J eller tilsvarende + 4stk. 2TB disker og heller utvide med en nas til + 4 nye disker senere..

En DS411J med 4 stk samsung disker koster 5k i dag..

Bare å dytte i diskene og sette di opp i ønsket raid,enklere kan det ikke bli..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Når det gjelder disker, hold deg unna alt som er "green" og "eco" og alt det tullet der, til og med WD har sagt at green diskene deres ikke burde bli brukt i RAID oppsett. Dette er pga en "av og på" måte de kjører, hvor diskene går raskt i en dvale modus som de ikke liker å gå fort inn og ut av hele tiden på og med dette øker sannsynligheten for disk krasj betydelig :)

Lenke til kommentar

Gå for unbuffered ECC-minne i filserveren, koster ikke nevneverdig mer og støttes av CPUen. Om du går for ZFS (FreeNAS støtter dette), kan det være en ide med mer RAM. 8GB er nok ikke så dumt.

Bare å dytte i diskene og sette di opp i ønsket raid,enklere kan det ikke bli..

Kjedligere kan det ikke bli... ;)

Når det gjelder disker, hold deg unna alt som er "green" og "eco" og alt det tullet der, til og med WD har sagt at green diskene deres ikke burde bli brukt i RAID oppsett. Dette er pga en "av og på" måte de kjører, hvor diskene går raskt i en dvale modus som de ikke liker å gå fort inn og ut av hele tiden på og med dette øker sannsynligheten for disk krasj betydelig :)

Dette gjelder vel kun for Western Digital?

Lenke til kommentar

Desverre er det ganske likt jevnt over, men et par green disker er brukbare.

Problemet med de fleste green er at de lar ikke raidkontrollern få "makt" over disken i forhold til og styre spinne/opp ned samt få fullstendig status info.

Så typiske med de grønne er at en disk spinner ned så skal den starte spinne opp igjen, raidkontrollern får ikke svar innen sine 7-9sekunder så antar at disken er vekke og dropper den fra raidet.

Siden kontrollern ikke får noe svar fra disken om at den spinner opp eller får noe status fra den.

Før leverte western digital ut programvare for green/billigdiskene hvor du kunne slå på alt av funksjonalitet, så fant de ut at flere og flere kjøpt disker for raid hjemme og fjernet denne muligheten.

Så nå er egentlig målet deres bare pushe dyrere disker for raid.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Ja,bare å montere den som en nettverks disk..blir ikke 15TB men det er du vel klar over,går noe vekk i raidet ++

Det du skal være obs på er hastigheten naset klarer å levere,les tester av den du ser på..

Skal du handle HDDer i år så må du kjappe deg før alle setter opp prisen, komplett/MPX feks.har satt opp prisen på alle sine 2TB disker med utrolige 2000kr..og 3TB med nesten 4000kr..

http://www.prisjakt.no/product.php?p=842984

Og sjekk her etter kompatible HDDer

http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu

Endret av taz
Lenke til kommentar

10 disker? var det ikke maks 8?

Jeg har tatt med fem 2TB-disker i handlelisten, men tar høyde for at det skal bli åtte disker etterhvert, så derfor må det være minst åtte 3,5"-brønner i kabinettet,

Antall: 5 Western Digital AV-GP 2TB SATA, 64 MB

Kategori: Harddisk Legg i liste

Lavest pris:

4 51 butikkerfaringer

829,–

KJØP

Ikke på lager

Antall: 5 Seagate Barracuda Green 2TB

Kategori: Harddisk Legg i liste

Lavest pris:

3 27 butikkerfaringer

539,–

KJØP

Ikke på lager

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt min egen filserver i flere år og jevnlig oppgradert disker etterhvert som kapasiteten trengtes. Jeg har et Highpoint rocketraid 2340 raid kontroller kort som jeg kjøpte i 2007 og jeg har bare brukt billige disker fra WD og seagate. Jeg har enda ikke mistet en eneste green power disk. av 16 disker er 2 disker feilet siden 2007 og da har jeg byttet ut et array med 7 500gb disker med 5 2tb og utvidet 2 andre array med nye disker.

Så av 16+7 disker har jeg mistet 2.

Den ene en WD 500gb black, men jeg tror ikke det fantes green da denne ble kjøpt.

Den andre nå nylig en 3 år gammel 1tb Seagate disk. Denne også før noen lagde green-disker.

Den siste fikk jeg en ny 2tb på garantien....

Jeg synes green disker fungerer brillefint i raid.

ps: hvis du har problemer med disker som "dropper" så bruk høykvalitets sata kabler. Den dritten som kommer med hovedkort egner seg IKKE for raid. De er for "slappe" i koblingen og gir ikke god kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...