Gå til innhold

Jus på Folkeuniversitetet

appelsinbrus

Anbefalte innlegg

Noen her som har tatt jus der og som vil si litt om det?

Kvalitet på utdanning der vs feks Oslo, miljø, lærere, om papirer derfra ser dårligere ut i jobbsøkesammenheng enn papirer fra feks Oslo, hvordan masterskrivingen er (må man til Oslo i løpet av året/årene), om det er lett å få jobb, hva slags jobber man kan få (sier seg vel litt selv, men en litt fjern 'bekjent' av meg fikk jobb som juridisk rådgiver i kulturdepartementet, og en sånn jobb hadde jeg ikke tenkt på en gang).. I det heletatt. Alt av erfaringer ønskes.

Edit: Hvor vanskelig er btw studiet? Kanskje vanskelig å si noe om, men jeg spør likevel. Er det griselesing alle åra, eller er det mulig å ha et liv utenom?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får samme papirer fra folkeuniversitetet som du får fra UiT (det er vel der man tar eksamen nå etter at UiO har besluttet å legge ned privatistordningen). Kvaliteten der er god. Undervisningen er en annen, men eksamen er den samme. Det betyr at du måles på lik linje med andre kandidater fra universitetet.

Det som gjør at jussutdanningen som student tatt opp ved universitetene er nettverket man får seg, både i form av at de store advokatfirmaene investerer tungt i studentaktiviteter og lignende, og ikke minst nettverksbygging med de andre jusskandidatene fra ditt kull. Du vil nok gjøre mange bekjentskaper her du kan nyttegjøre deg av i arbeidslivet senere. Men som sagt, papirene er de samme (dog mener jeg FU har gått over til UiT).

Hva gjelder arbeidsmengden så er den høy. Jeg jobber mye. Det sagt, er det definitivt mulig (for ikke å snakke om nødvendig) å gjøre ting utenom studiene også. Om du ser på det som en fulltidsjobb med fleksitid kommer du langt.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

jeg studerer ved uio. Her har jeg undervisning både 08-10 og 18-20, så mye ettermiddagundervisning her også. Forelesningene er typisk på dagtid, mens kurs både er dag og kveld. Det plager meg lite. Men på fu er vel mesteparten på kveldstid. Det kommer vel av at det er ment som et tilbud til litt eldre og mer etablerte som ikke kan være 'typiske' studenter. Jus er uansett, som de fleste universitetsstudier, et studie hvor det aller neste av jobbingen foregår utenfor undervisning. Det er svært lite undervisning her på uio, læringen foregår primært på lesesal og i kollokvie. Dermed er det underordnet når undervisningen finner sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne jo i og for seg vært en 'typisk' student, men jeg er utrolig lei av å flytte. Har flytta 10 ganger eller noe på ca like mange år. Nå er det ganske kort veit til Trondheim, så er i grunnen derfor jeg sjekker mulighetene. Om interessen for jus hadde vært overveldende og ukontrollérbar, hadde jeg vel ikke hatt noe problem med å flytte, men jeg er ikke helt der. I allefall ikke enda. Nå har jeg jo litt tid på å bestemme meg ettersom jeg tenker dette her neste høst, så jeg får se hva jeg finner på..

Kan du si noe om hvordan en litt typisk student-dag ser ut for deg? Hvor mange timer du bruker på studiet osv? Prøver å danne meg et bilde av hvordan dette studiet kan være å kombinere med et lite firma. Firmaet krever bare en time og to om dagen, men kan være greit å få en viss oversikt over saker og ting.

Er studiegangen 'oversiktlig'? Mulig jeg spør fryktelig dumt, men det skjer vel ikke så ofte at man kommer til forelesning eller kollokvie og finner ut at man ikke fikk med seg at man skulle ha lest ditten og datten på forhånd? Eller at man kommer på eksamen og der blir man spurt om ting som man virkelig ikke har peiling på, for man overså det under lesingen?

Lenke til kommentar

Nå varierer min typiske dag veldig, men jeg jobber vel rundt 6 timer om dagen, alt inkludert. De dagene jeg har undervisning leser jeg mindre, de dagene jeg ikke har undervisning leser jeg mer eller kollokverer. Å jobbe en time eller to om dagen med egne prosjeker er totalt uproblematisk. Nå lærer jeg ganske raskt, så avhengig av studieteknikk og krav til egne resultater vil nok mange måtte jobbe noe mer enn jeg gjør.

Informasjon om pensum, tidspunkter, steder osv. er stort sett gitt, men ikke alltid inn med teskje. Den må i stor grad oppsøkes selv, men den er å finne på universitetes hjemmesider eller på fronter. Det legges så å si alltid ut disposisjoner/forelesningsplaner i forveien så en vet hva en bør forberede. Jevnt over er jeg veldig fornøyd med opplegget fra universitet sin side. Men man må ta mye ansvar selv, ingenting kommer på sølvfat.

En har læringskrav å forholde seg til, hvor det er klart definert hva en skal kunne og ikke, så om du dukker opp på eksamen og ikke kan det de spør om er det din egen feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...