Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utkastelse pga. høy musikk uten forvarsel

Patrick123

Anbefalte innlegg

La oss si at man bor i et leilighetskompleks og spiller musikk i et visst volum som man tror ikke irriterer noen. Dersom noen etter en god stund endelig klager til husverten fordi de syns det er for høyt, kan man da bli kastet ut dersom det har gått 2 måneder og ingen har sagt noe om musikken?

Jeg mener, bør ikke person som spiller høyt få vite at han/hun bør dempe seg først og i allefall få en mulighet til å roe ned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen lover eller regler som spesifiserer hvor lite som skal til for at man kan bli kastet ut? Virker ikke helt realt at utleier skal kunne kaste noen ut bare fordi de synes det.

Her går det mest i at leietaker ikke har vært klar over at han var til irritasjon for andre.

Lenke til kommentar

Det skal nok mer til for å bli kastet ut. Man har flere rettigheter som leietaker enn utleier, så det er ikke bare bare for utleier å kaste ut en person uten forsvarsel. En utleier har heller ikke lov til og personlig kaste deg ut. Det må gå gjennom namsmannen, og den prosessen tar vanligvis 3 måneder. Tviler på at han gidder det for en fillesak som det uten at det er snakk om ekstreme forhold.

Lenke til kommentar

Er det noen lover eller regler som spesifiserer hvor lite som skal til for at man kan bli kastet ut? Virker ikke helt realt at utleier skal kunne kaste noen ut bare fordi de synes det.

Her går det mest i at leietaker ikke har vært klar over at han var til irritasjon for andre.

Det er sjølsagt urimelig å bli kastet ut uten forutgående advarsel, men det er ikke alltid det er så mye å gjøre med.

Vil du rydde opp i dette, så start med kontrakten: Hva står der?

Lenke til kommentar

Det er sjølsagt urimelig å bli kastet ut uten forutgående advarsel, men det er ikke alltid det er så mye å gjøre med.

Vil du rydde opp i dette, så start med kontrakten: Hva står der?

Utleier kan ikke fysisk kaste en person ut. Utleier må først komme me skriftlig varsel om grunnen for utkastelse og hvis forholdet ikke blir rettet i løpet av 14 dager kan utleier klage til namsmannen.

Lenke til kommentar

Litt usikker på om loven krever at man får advarsel først, men kan si at jeg opplevde å få en advarsel for lenge siden når jeg var dum nok til å spille rimelig høyt kl. 2 om natten :whistle:

Fikk vite at om jeg fortsatte ville det bli meldt i fra til huseier som da ville kaste meg ut. Klokelig nok har jeg ikke gjentatt den bedriften.

Lenke til kommentar

Eg lukter lunta til at dette mest sansynlig ikkje var et engangstilfelle og at musikken sikkert var såpass høg at det irriterte både naboer og litt annent.

Men det å kaste ut en person er en prosses som kan være både tidkrevende og frustrerende.

Vi hadde en leigetaker som eg busta noken gang i og røyke inne, selv om det sto klart i kontrakten at dette ikkje var tilatt, eg la fram kontrakten og sa i frå, 2 dager seinere har han fest i leiligheta, noke eg sa va greit så lenge det gikk for seg på en kontrolert og rolig måte, i det eg går forbi så sitter dem faktisk inne og røyker.

Idioten var jusstudent og komfram med huseigerloven om at eg måtte klage til namsmannen og styr og stell, men som en aldri så liten hestkuk så oppsto det jo plutselig litt elektriskefeil i skapet hannes, så varmevannet og strømmen forsvant plutselig, etter 3 dager så pakket han baggen sin og forsvant i vente på at en bestilt elektrikker som var min kompis skulle komme og fikse det, når han kom så var det så komplisert og slå inn igjen jordfeilbryteren i skapet hannes at det blei praktisk umulig for han og bu i leilgiheta på 3 månda sa eg, han sa opp og flytta ut på dagen.

Så huseigera kan jo gjøre sånt også viss du begynner å bli tverr.

Men i ditt tilfelle så syns eg du skulle sagt at du beklaget musikken og lovet forbedringer, og rett og slett sluttet med det.

Han har ingen rett til å fysisk kaste deg ut men har plenti med muligheter til å skvise deg ut av leiligheta di, eg meiner du burde legge saken død og finne deg en annen plass å bu, ta det heller til lærdom at du kan spørr om musikken plager. Har jo aldri skadet og høre om naboen merker noe til støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...