huf Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Skal legge inn fluxbox på min slackware 9 distro. Har lastet ned tar filen fluxbox-0.1.14.tar, pakket den ut, kjørt ./configure, kjørt make og kjørt make install. Alle disse trinnene gikk som en drøm, men når det kommer til opstarten så er jeg blå. Prøver å skrive startx, men da kommer det bare at den ikke finner screenen og det ene med det andre som ikke er konfigurert, så det gikk ikke. Så prøvde jeg å skrive "fluxbox", men det gikk heller ikke, kom at det cannot start x server...unknown error.. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke en annen wm installert, så alt dette blir gjort i init3. Er det noen som kan hjelpe meg med å få startet opp fluxbox'en min? Lenke til kommentar
Klette Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Hvis ikke startx fungerer har du satt opp /etc/X11/XF86Config feil! Får å starte fluxbox på du lage entryer i .xinitrc Lenke til kommentar
torbj0rn Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Skal legge inn fluxbox på min slackware 9 distro. Har lastet ned tar filen fluxbox-0.1.14.tar, pakket den ut, kjørt ./configure, kjørt make og kjørt make install. Alle disse trinnene gikk som en drøm, men når det kommer til opstarten så er jeg blå. Prøver å skrive startx, men da kommer det bare at den ikke finner screenen og det ene med det andre som ikke er konfigurert, så det gikk ikke. Så prøvde jeg å skrive "fluxbox", men det gikk heller ikke, kom at det cannot start x server...unknown error.. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke en annen wm installert, så alt dette blir gjort i init3. Er det noen som kan hjelpe meg med å få startet opp fluxbox'en min? Du bør først ta en titt på konfigureringsfila til X-serveren din (XF86Config(-4)). Feilen ligger mest sannsynlig der. Kjør xf86cfg -textmode dersom du ikke har noen erfaringer med konfigurering av XFree86. Å legge til fluxbox som din vindubehandler gjør du lett ved å skrive: echo "fluxbox" > ~/.xinitrc Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Skal legge inn fluxbox på min slackware 9 distro. Har lastet ned tar filen fluxbox-0.1.14.tar, pakket den ut, kjørt ./configure, kjørt make og kjørt make install. Alle disse trinnene gikk som en drøm, men når det kommer til opstarten så er jeg blå. Prøver å skrive startx, men da kommer det bare at den ikke finner screenen og det ene med det andre som ikke er konfigurert, så det gikk ikke. Så prøvde jeg å skrive "fluxbox", men det gikk heller ikke, kom at det cannot start x server...unknown error.. Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke en annen wm installert, så alt dette blir gjort i init3. Er det noen som kan hjelpe meg med å få startet opp fluxbox'en min? Du bør først ta en titt på konfigureringsfila til X-serveren din (XF86Config(-4)). Feilen ligger mest sannsynlig der. Kjør xf86cfg -textmode dersom du ikke har noen erfaringer med konfigurering av XFree86. Å legge til fluxbox som din vindubehandler gjør du lett ved å skrive: echo "fluxbox" > ~/.xinitrc Alstså, jeg åpner og redigerer /etc/X11/XF86Config i for eks. emacs, og legger til "echo "fluxbox" > ~/.xinitrc" linjen der eller? Det skjedde ingenting når jeg bare skrev echo "fluxbox" > ~/.xinitrc.. Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 les dokumentasjonen på www.fluxbox.org så forstår du.. Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 les dokumentasjonen på www.fluxbox.org så forstår du.. Jeg har gjort det sjønner du, men det er bare det at jeg ikke helt kan lokalisere den filen som de prater om her, den ligger ikke i /home som de sier her.. Her er det som står som kan være aktuelt: There are two generally different ways to start X11 (and thus Fluxbox). The traditional way is using the command startx. The other way is using a graphical login manager (also called "display manager"). The most common display manager is xdm which is part of the XFree86 distribution. The display manager provided by Gnome is called gdm, the one from KDE is kdm. If X11 is started the former way (via startx), the file that is important is called .xinitrc and resides in your home directory. In the case of starting via a display manager, the file is .xsession which resides at the same location. The next step is to find the executable for Fluxbox. For most people, this is /usr/local/bin/fluxbox. Now you need to edit (or create) the file I just mentioned. Just put the following line at the bottom of the file: exec /usr/local/bin/fluxbox Change the /usr/local/bin/fluxbox to where ever your Fluxbox executable is, the above is the default location when compiling from source. Once that is done, save it and close whatever editor you used to edit it. Now you need to run the following command if you use startx: $ chmod 700 .xinitrc In the case of .xsession that is not needed. In both cases, you should create the directory in which Fluxbox stores its configuration: $ mkdir .fluxbox If you don't create it, when you exit Fluxbox and restart, you will lose all your settings (the directory is not auto-created unfortunately). Dette er vel og bra det, men det er den filen som kalles .xinitrc som jeg ikke kan finne..der står det at den ligger i /home, men det gjør den altså ikke.. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Du burde lest det du selv siterte: Now you need to edit (or create) the file I just mentioned. Så bare lag filen hvis den ikke er der. Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Så da kan jeg bare lage ei fil i emacs for eks. og lagre og kalle den .xinitrc og legge til bare den linja: exec /usr/local/bin/fluxbox i den fila? Virka litt rart det da.. Lenke til kommentar
huf Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Så da kan jeg bare lage ei fil i emacs for eks. og lagre og kalle den .xinitrc og legge til bare den linja: exec /usr/local/bin/fluxbox i den fila? Virka litt rart det da.. Funker ikke.. Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 du har lagt den i home folderen til den brukeren som skal bruke fluxbox ? og du er sikker på at xfree er fungerende ? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 chmod +x ~/.xinitrc Lenke til kommentar
Myrsnipe Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Jeg la in fluxbox paa denne maskinen for 20min siden og kj0rer slack 9.0 selv... Gjorde f0lgende: 1. Lastet ned fluxbox tar filen ned til /usr/local/src/ med lynx 2. tar zxvf fluxbox.tar.gz 3. cd fluxbox mappa 4. ./configure 5. make 6. make install 7. ryddet opp med make clean og make distclean 8. cd /root/ eller /home/navn paa bruker 9. pico .xinitrc og lagde 1 linje som sa /usr/local/bin/fluxbox 10. chmod 700 .xinitrc 11. mekka en mappe som het .fluxbox i /root eller /home/werever 12. ferdig, funka phett Lenke til kommentar
ola555 Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 siden du fikk no screen feilen da du først prøvde å starte X kan det være lurt å løse den feilen først. Du har kansje grafikkort fra nvidia og da må du laste ned drivere til det. Etter at du har gjort det (kjør lsmod som root og se om nvidia er listet) og sett at driver i XF86Config er satt til nvidia så bør du kunne klare å starte X med en eller annen windowmanager. Dersom du ikke har kort fra nvidia beklager jeg all denne meningsløse informasjonen deretter lager du en fil i hjemmemappen din (cd $home) som heter .xinitrc der det står "exec /usr/local/bin/fluxbox" og lager en mappe som heter .fluxbox (ikke legg .xinitrc der, bare lag mappen). Dette bør få fluxbox opp og gå. håper dette kan være til hjelp (og ikke til forvirring) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå