Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olabil med motor?

Anbefalte innlegg

Heihei! Jeg og en kompis har i det siste tenkt på å lage en Olabil med motor. Hvilken type motor er best å bruke? Har tenkt på moped- eller scootermotor grunnet kjettingen. Har også kikket på motorsagmotorer, men går de fort nok og er de kraftige nok? Vi har også vurdert gressklippermotor, men må man da få tak i en som har hjuldrift eller kan man bruke den tingen(?) som bladene er festet i Andre generelle tips? Vi har ikke muligheten for sveising og andre kompliserte ting. Noen som har noen erfaringer?new_woot.gif

NB: Vi tar oss av alle evt. (u)lovligheter, så ikke mas om det, er dere snille. Dog gi gjerne sikkerhetstips.

Mvh LemonNinja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv laget forskjellige framkomstmidler og det å lage en olabil med en motor er rett å slett genialt.

Brukte en motor eg fant på en Honda Gressklipper med var vell 4 hester om eg ikke husker feil, motoren var det bare å skifte ventiler på så var den good to go.

I den grad eg kan sei at eg støtte på et problem så var det med omveksligna i mellom motor og gir, men fekk til slutt til noe som lignet på en slags sluregir.

Så det er fult mulig å bruke en gressklipper motor, er stort sett det dem bruker i go-carts

Lenke til kommentar

En gammel briggs&stratton med sideuttak finner du muligens på hoggern.

Et godt tips... begynn med å lage skikkelige bremser. Ha bremsene i orden _før_ dere monterer motoren

Sammen med en kamerat laget jeg go-cart av en tråbil når vi var små, og når motoren var på plass var det umulig å ikke ta en liten rask prøvetur. Bremsene var vi ikke ferdige med... så det endte opp med et knust postkassestativ og en vraket søppelkasse. Jeg klarte meg fint, men det var bare flaks.

Hvis noe skjer og man har en fart på 40-50km/t er det veldig sannsynlig at du blir skadet, og det er potensielt dødelig.

Å bruke en motorsag er ikke noe problem. Sammenlignet med en gressklippermotor ser de kanskje pinglete ut, men gressklippere bruker 4-takt motorer og motorsag 2-takt. Man trenger bare 1/3 av motorvolumet for å få samme effekt.

En motorsagmotor har en stor fordel i tillegg til størrelse og vekt, og det er slureclutchen. Da slipper man reimdrift og masse styr for å få laget en slurekobling, og man kan bruke et mopedkjede eller noe i den duren.

Jeg vil også tippe at en gammel motorsag er noe lettere å få tak i. Det er vel fort 30år siden motorklippere med sideuttak gik av markedet.

Dere har ikke vurdert elektrisk da? Ikke behov for clutch, og med 2 motorer er det ikke nødvendig med kjede/reim. Om man deler bakaksel vil man kunne sette en motor direkte på akslen til hvert hjul.

Et batteri må dere jo ha uansett, til mobillader og stereo. Kanskje lys også for de som liker det

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...