Meier Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg sitter å ser First Blood på Bluray. Men jeg kan ikke si at det ligner så mye på full hd. Bildet er uskarpt og slørete. Med et etterslep. Det ser ut som om bildet svømmer litt. Samme hva en stiller inn på, så ser det like ille ut. Jeg har hørt at bluray filmer kan være oppgraderte dvd filmer. Stemmer dette? Noen som vet om First Blood er laget i full hd? Eller er filmen for gammel til å bli laget i full hd? Både avspiller og skjerm er i topp klasse, og innstillt på best mulig måte. Så det står ikke på det. Noen som vet noe om dette? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg sitter å ser First Blood på Bluray. Men jeg kan ikke si at det ligner så mye på full hd. Bildet er uskarpt og slørete. Med et etterslep. Det ser ut som om bildet svømmer litt. Samme hva en stiller inn på, så ser det like ille ut. Jeg har hørt at bluray filmer kan være oppgraderte dvd filmer. Stemmer dette? Noen som vet om First Blood er laget i full hd? Eller er filmen for gammel til å bli laget i full hd? Både avspiller og skjerm er i topp klasse, og innstillt på best mulig måte. Så det står ikke på det. Noen som vet noe om dette? På forhånd takk. Dette har du sikkert, men er du sikker på at du har en blu-ray spiller? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Filmen er fra 1982. Enkelte eldre filmer er merket med digitally remastered og vil ha en høyere kvalitet enn de som ikke er remastered. Hvis det ikke står noe slikt på coveret er nok filmen hentet direkte fra samme tape som ble benyttet til VHS-utgaven i sin tid. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Blueray spilleren er av topp klasse. Så den spiller av i maks kvalitet. På disc coveret under video, så står det MAIN FEATURE: 1080p High-Definition Widescreen 2.35:1. Og så står det under SPECIAL FEATURES: 4801/p Standard Definition. Hva som de mener med dette virker litt uklart. For meg så virker det som om bildet er i 480i/p kvalitet. Jeg finner ikke noe valgmulighet for å veksle mellom disse nivåene. Er det slik at man kan velge mellom 1080p og 480i/p her tro? Det står ikke noe om at filmen er digitally remastered. Endret 23. oktober 2011 av Meier Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Jeg tolker det som at selve filmen er i 1080p mens ekstramatrialet på disken (intervjuer, dokumentarer, osv) er i 480i/p Endret 23. oktober 2011 av kule-ku Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Filmen de brukte når de spilte inn filmen har langt høyere oppløsning enn 1080p. Jeg så The Good, The Bad & The Ugly på Blu-Ray for en tid tilbake, en film fra 1966, og den så bedre ut enn veldig mange filmer nå til dags. Så du skal ikke være redd for at en film fra 1982 er for gammel. Med det sagt så har jeg har ikke hørt noe om at First Blood skal være en dårlig Blu-Ray opplevelse. Sikker på at spilleren din mater skjermen med 1080p? MAIN FEATURE er selvfølgelig filmen, og den er i 1080p, mens SPECIAL FEATURES er ekstramaterialet. Sistnevnte er med andre ord ikke i HD overhodet, men det er heller ikke vanlig at ekstramaterialet er det. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg tolker det som at selve filmen er i 1080p mens ekstramatrialet på disken (intervjuer, dokumentarer, osv) er i 480i/p Ok, da er vel filmen laget ut fra et gammelt opptak da. Bildekvaliteten ser litt svømmende ut. Jeg så en annen blueray disk med et annet/nyere bilde på coveret. Kansje det er en digital utgave. Synd de utgir sånne opptak som blueray. Det blir jo bare juks. For filmen er nok i god kvalitet fra original filmen. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Filmen de brukte når de spilte inn filmen har langt høyere oppløsning enn 1080p. Jeg så The Good, The Bad & The Ugly på Blu-Ray for en tid tilbake, en film fra 1966, og den så bedre ut enn veldig mange filmer nå til dags. Så du skal ikke være redd for at en film fra 1982 er for gammel. Med det sagt så har jeg har ikke hørt noe om at First Blood skal være en dårlig Blu-Ray opplevelse. Sikker på at spilleren din mater skjermen med 1080p? MAIN FEATURE er selvfølgelig filmen, og den er i 1080p, mens SPECIAL FEATURES er ekstramaterialet. Sistnevnte er med andre ord ikke i HD overhodet, men det er heller ikke vanlig at ekstramaterialet er det. Ja spilleren mater via HDMI kabel. Og jeg spiller av alle nye blueray disker med topp kvalitet. Skjermen er en Sony HX920, så den leverer så det holder. Jeg tror også gamle filmer, fint leverer bedre enn dette. Man blir vel bare lurt av blueray coveret. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Min erfaring er at det er stor forskjell på utgivelsene. Noen filmer er det knallbra bilde og lyd på, mens andre er egentlig ikke noe bedre enn DVD selv om oppløsningen er så mye høyere. Det er egentlig ganske teit, og grunnen til at jeg ikke kjøper filmer jeg har på DVD på nytt på BlueRay. Har alt gått på et par smeller, og det gidder jeg ikke lenger Endret 23. oktober 2011 av kule-ku Lenke til kommentar
Meier Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Min erfaring er at det er stor forskjell på utgivelsene. Noen filmer er det knallbra bilde og lyd på, mens andre er egentlig ikke noe bedre enn DVD selv om oppløsningen er så mye høyere. Det er egentlig ganske teit, og grunnen til at jeg ikke kjøper filmer jeg har på DVD på nytt på BlueRay. Har alt gått på et par smeller, og det gidder jeg ikke lenger Ja dette er vel for å melke markedet for mest mulig penger. Så om noen år, så kommer filmene i ekte hd kvalitet, og folk kjøper igjen. For så senere å bli utgitt i ultra hd, enda en gang. Jeg blir skeptisk når jeg ser gamle filmer i blueraycover til kr 99. Det stemmer liksom ikke. Så nå styrer jeg unna her etter. Endret 23. oktober 2011 av Meier Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Mange gamle filmer ser langt bedre ut på Blu-Ray enn på noe annet format. Man trenger ikke gjøre noe mer enn et lite Google-søk om man er i tvil om filmen man har lyst på er i god kvalitet. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Fant denne utgaven: http://www.blu-ray.com/movies/First-Blood-Blu-ray/61/#Review Men det ser ut som at det er samme oppløsning/kvalitet. Filmene må kansje være av topp populæritet, skal de gidde å scanne de på nytt? Filmen er jo sebar, men har ikke noe med blueray å gjøre. Jeg har selv skalert opp DVi opptak til 1080p, uten at det forbedrer kvaliteten. Det samme er det vel med disse opptakene/filmene. Endret 23. oktober 2011 av Meier Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Du har skalert opp til 1080, ja. Hva så? Originalopptaket ditt får ikke på magisk vis noen flere detaljer enn det hadde i 480p. Kildematerialet må være godt nok til å fylle ut alle linjene i 1080p for at du skal få noen gevinst, og 480p er bare 480p. "Alle" filmer som er lagret på filmruller har langt høyere oppløsning enn Blu-Ray foreløpig kan håndtere og blir nedskalert til 1080p. Detaljene i kildematerialet er med andre ord rikere i kilden enn på platen. Fun-fact: Mange moderne filmer som blir spilt inn i 1080p digitalt vil, i motsetning til eldre filmer på filmrull, aldri se bedre ut enn de gjør nå, fordi kilden er 1080p og kan ikke bli bedre. Avhengig av selskapene som lager disse utgavene så varierer også kvaliteten på dem. Mange av dem går tilbake til de originale filmrullene og scanner dem på nytt for å få et "perfekt" nedskalert1080p spor til Blu-Ray utgaven. Noen andre velger å bruke en eller annen form for DVD eller HD-versjon ment for tv-sending og legger bare det på Blu-Ray. Det blir selvsagt ikke like bra, og det er nok en slik utgave du sitter på om bildet er så ille som du sier. Nå for tiden derimot skal det godt gjøres å ikke finne en Blu-Ray versjon av en "gammel" film som er langt bedre enn sine DVD-søsken. Så ikke vær redd for å kjøpe eldre filmer på Blu-Ray, for det er mange av dem som ser like bra ut, om ikke bedre, enn moderne filmer. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Kan legge til at mange gamle filmer som f.eks hele Bond-pakken er digitalisert for 4K, altså neste generasjons HD-materiale. Men som Lakus sier, hvis de ikke har gått tilbake til originale filmruller og digitalisert skikkelig, vil det se ut som en DVD eller lignende. First blood ligger i Tier 4 i denne listen som er en god pekepinn på at dette ikke er en god Blu-Ray utgivelse. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 21. november 2011 Forfatter Del Skrevet 21. november 2011 Ja, det er en del på den lista der. Det kommer kansje noe oppgraderinger med tiden da. Nei noe god utgivelse var det ikke. Det drar jo heller filmen ned enn opp. Å utgi det som blueray, blir å lure folk. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Gamle filmer ble filmet i veldig høy oppløsning kontra de kopiene som ble sendt på kino, så konvertering til Blue Ray vil som regel gi et godt resultat. Det er mange titler fra 50 tallet som er av overraskende god kvalitet hva oppløsning angår. Om Rambo har godt råfilm materiale vet jeg ikke, men det er vel muligens noe som tyder på at den ikke har det. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 (endret) Mange gamle filmer ser langt bedre ut på Blu-Ray enn på noe annet format. Man trenger ikke gjøre noe mer enn et lite Google-søk om man er i tvil om filmen man har lyst på er i god kvalitet. Det kan så være, men det frister lite å ta et lite Google-søk for samtlige av mine 200+ DVDer, for så å sette opp et regneark med hvor bra Blu-Ray utgivelser det finnes av de, som jeg igjen kan printe ut å ha med hver gang jeg er ute og kanskje går innom en filmsjappe å ser på film. Endret 22. november 2011 av kule-ku Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du kan jo starte med å kjøpe filmer som du ikke har på DVD? Er nok å velge i. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Det kan så være, men det frister lite å ta et lite Google-søk for samtlige av mine 200+ DVDer, for så å sette opp et regneark med hvor bra Blu-Ray utgivelser det finnes av de, som jeg igjen kan printe ut å ha med hver gang jeg er ute og kanskje går innom en filmsjappe å ser på film. Da legger man det inn på telefonen sin, om du har en smarttelefon Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 22. november 2011 Del Skrevet 22. november 2011 Du kan jo starte med å kjøpe filmer som du ikke har på DVD? Er nok å velge i. Nettop det jeg gjør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå