Gå til innhold

Ufør og tilbakebetaling av skatt...

LarZen

Anbefalte innlegg

Er det slik at om en blir ufør og tidspunktet er mange år tilbake at en kan søke om å få tilbake det en har betalt for mye i skatt? Siden det er et ganske stort skatte lette på uføre?

Noen som kjenner til noe rundt dette?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm du har vel gått på arbeidsavklaringspenger i denne tiden??

Jeg er selv i en slik posisjon og kjenner andre som er det og har aldri hørt om at man kan søke om tilbakebetaling av skatt fra før man får en prosentvis uførgrad.

Hvor har du dette fra?

Siden 2002 til nå så har jeg vært igjennom sykemelding,attføring,middlertidlig ufør,arbeidsavklaringspenger, og nå da 100% varig ung ufør.

For endel som har lang syke historikk med bra dokumentasjon så får en stadfestet når ufør tidspunktet er...i mitt tilfelle i slutten av 2002. Har fått innvilget dette som datoen med pensjons godene fra denne datoen frem til nå...men en har jo da betalt for mye skatt i denne perioden da. Og en burde få tilbake det en har betalt for mye....

Kjenner en som fikk tilbake en stor sum automatisk og leser om flere som har fått og andre igjen som må søke...ikke til å bli helt klok på.

Jeg skal uansett ta meg en tur til skattekontoret til uka å sjekke...kommer tilbake med info når jeg har gjort dette.

Lenke til kommentar

Er det noe jeg ikke har fått med meg.

mindre skatt for uføre.

Kan noen forklare meg enkelt?

Går på avklaringspenger nå men går vel bare en vei dette.

ulykke i 2006 vil da det være uføretidspunktet,hvis jeg eventuelt blir uføretrygdet fra NAV en gang i fremtiden?

Lenke til kommentar

En som er ufør betaler ikke like mye skatt som en som er i jobb, hvor mye mindre vi skal betale vet jeg ikke helt enda da jeg venter på min første utbetaling.

Om du har bra dokumentasjon så vil 2006 bli tidspunktet for din uførhet da ja, før så fikk en tilbakebetalt ifra den datoen en ble ufør men det har staten stoppet da det ble for store utgifter. Jeg har ikke fått surret meg til å sjekke mer med skattekontoret ang tilbakebetaling av skatt en evnt har betalt for mye enda. Se om jeg får fingeren ut av *blip* og ned å sjekke idag :)

Lenke til kommentar

Når jeg gikk fra midlertidig ufør til avklaringspenger gikk satsene ned og jeg tapte 1000kr mnd eller 12000 i året og mistet honnørkortet.

For meg virket det som at grunnen til å samle alt under et navn var ikke for forenklingens skyld men å ta penger/rane fra dei svakeste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg vært å snakket med folk på Skattekontoret.

Og det jeg fikk beskjed om var å sende et brev hvor jeg forklarer at jeg skal søke om endring av likning for årene det gjelder og legge ved dokumentasjon, i dette tilfellet ifra Nav. Etter hva jeg leste på nettet så kan en justere og forandre for 10 år bakover i tid.

Jeg skal få sendt inn dette i løpet av denne eller neste uke...om det går igjennom så er det snakk om et betydelig beløp. Personlig regner jeg med ingen ting men tenker som så at det er verdt forsøket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...