Adrian888 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Heisann Det her har jeg problemer med. Kan noen hjelpe. Jeg fikk kjøpt 2 hard disker fra en server hvis firma er opphørt. Som opplysning kan jeg tilføye at begge sto skrudd fast i server rack, men ikke tilkoblet. De har aldri vært påkoblet og framstår derfor som ubrukt / ny. Disk 1 : HP Wide Ultra320 SCSI 10k 300gb 80pin SCA Connector. Disk 2 : Maxtor Ultra320 SCSI 10k 147gb 80pin SCA Connector. Betemte meg for å bruke Maxtor disken som systemdisk til desktoppen min. Hadde fra før et SCSI kort. Det er et kort som heter : Adaptec AVA-29038 en overgang fra 50pin til 68pin hører til dette kortet. Jeg bestillte meg derfor en SCA80 adapter med strømkobling og jumper pin oppsett. Min desktop er en: Dell Optiplex GX620, Intel Pentium 4 3,20 Ghz, 6 Gb RAM (2x2GB + 2x1GB) Win XP SP3, NVIDIA GeForce 9400 GT, 4xHD internt(1x1TB,2x500Gb,1x160GB), I PCI slotene har jeg 1 Creative Audigy SB0240, 1 USB kort m/4 eksterne og 1 intern kobling, 1 GB Ethernet card. Det var vel det viktigste. Når jeg har koblet alt som det skal, finner ikke maskinen disken. Maskinen starter opp og når statusindikatoren som vises i xp oppstart er midtveis er det fullt stop. Alt fryses. Det skjer på samme sted hver gang. Hva gjør jeg feil. Har jeg det jeg trenger for å kunne bruke disken? Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har prøvd dette uten å få det til. Jeg har prøvd alt av jumper settings, prøvd å koble bort alle andre HD, ta bort 2, ta bort 1, forskjellig rekkefølge, endret RAM settenes rekkefølge. Har alltid ønsket meg en sånn rask SCSI disk. Kjenner at jeg blir skikkelig lei meg for at det ikke fungerer. De var ikke akkurat gratis heller. Noen som kan hjelpe meg ? Hilsen irritert med ADHD Endret 22. oktober 2011 av Adrian888 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Er det et AVA-2903B du har? Uansett, dersom du skal boote fra en disk som er tilkoblet SCSI-kort, så må SCSI-kortet ha en bootrom (i mangel av et bedre ord), og denne bootrom'en må være aktiv. Får du en meny hvor du kan gå inn oppsettet for SCSI-kortet når du starter opp? I så fall, finner SCSI-kortet disken? Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Har du terminert siste disken på kabelen (om du ikke har kabel med terminering)? Sett den ene disken ytterst på kabelen og terminer den. Har du stillt inn diskene med forskjellig SCSI id? Har du prøvd kortet i en annen PCI slot? Endret 23. oktober 2011 av Kamerat Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Har du mulighet for å angre kjøpet ditt? Personlig ville jeg mye heller valgt en moderne SSD. Francis Lenke til kommentar
Adrian888 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 Er det et AVA-2903B du har? Uansett, dersom du skal boote fra en disk som er tilkoblet SCSI-kort, så må SCSI-kortet ha en bootrom (i mangel av et bedre ord), og denne bootrom'en må være aktiv. Får du en meny hvor du kan gå inn oppsettet for SCSI-kortet når du starter opp? I så fall, finner SCSI-kortet disken? Takk Kom inn i oppsettet for kortet. Nå går det så det suser Me Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Når du førstenes skulle ha SCSI, så burde du ha kjøpt 15k disker iallefall. Jeg har 12stk seagate 15k.5 som jeg ikkje bruker engang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå