Gå til innhold

VLC - forferdelig ram bruk, forklaring?

Norish

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i de siste årene brukt vlc til alt av filmavspilling, men i dag når jeg skulle spille av en film i formatet MKV så skjedde det noe underlig. Sakte men sikkert så stiger for bruket av ram, og innen et par minutter så ligger forbruket på nesten 100% og filmen lagger en del innimellom. Klarer heller ikke å finne ut hvor ramen tar veien for det er i følge oppgavebehandlingen ikke vlc som tar opp all ramen, er faktisk ingen prosess som tar opp ramen. For å få ned rambruken på et normalt (20-40%) så må jeg reboote pc'en.

Er jo forsåvidt greit når det bare gjelder for denne ene filmen som jeg kan skaffe et annet eksempel av, men er det noen logisk forklaring på dette? Undrer meg sånn over hva som skjer :hmm: noen som har noen svar?

(PS. var veldig usikker på plassering av tråd)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvilken versjon av VLC bruker du?

1.1.11 så vidt jeg vet den nyeste

Edit:

Jeg oppgraderte i dag fra 4gb ram til 8GB(av andre årsaker), og nå klarer jeg å se filmen uten lagg, men den bruker utrolige 72% av rammen når jeg nesten kun spiller av filmen... det er jo ikke helt normalt

Endret av Víkingasveitin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Edit:

Jeg oppgraderte i dag fra 4gb ram til 8GB(av andre årsaker), og nå klarer jeg å se filmen uten lagg, men den bruker utrolige 72% av rammen når jeg nesten kun spiller av filmen... det er jo ikke helt normalt

hm... du kan prøve "reset preferences" på Tools-->Preferences, og så gå til Video settings. Sjekk at det er huket av for "Accelerated video output (overlay)" og for "Use hardware YUV->RGB conversions"

Lenke til kommentar

Edit:

hm... du kan prøve "reset preferences" på Tools-->Preferences, og så gå til Video settings. Sjekk at det er huket av for "Accelerated video output (overlay)" og for "Use hardware YUV->RGB conversions"

Takk for tips, men det fungerte dessverre ikke..

kan ikke skjønne hva det kommer av, kan jo hende det er noe feil med video filen, men det faktum at jeg ikke ser noen prosess som tar opp rammen forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hei.

Det er et eget forum for programmet VLC. I denne tråden tas det opp samme problemet som du her beskriver. Leser du igjennom tråden vil du finne en del løsningsforslag.

Desverre ser det ut til at trådstarteren i (vlc-forumet) ikke fant ut av problemet. Men du kan jo prøve likevel.

Og enda bedre - opprett en profil på vlc-forumet og legg inn kommentar der du beskriver problemstillinga di. Dersom flere klager på samme feil, så er det større sjanse for at utviklerne retter fokuset mot dette.

Lenke til kommentar

Hei.

Det er et eget forum for programmet VLC. I denne tråden tas det opp samme problemet som du her beskriver. Leser du igjennom tråden vil du finne en del løsningsforslag.

Desverre ser det ut til at trådstarteren i (vlc-forumet) ikke fant ut av problemet. Men du kan jo prøve likevel.

Og enda bedre - opprett en profil på vlc-forumet og legg inn kommentar der du beskriver problemstillinga di. Dersom flere klager på samme feil, så er det større sjanse for at utviklerne retter fokuset mot dette.

Takk takk, skal prøve å få sett på det i morgen :)

Godt å vite at jeg ikke er den eneste som har denne minne lekasjen :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...