Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dyrt med motorsykkel?


madpanda

Anbefalte innlegg

Hallo!

Om et års tid så fyller jeg 18, og jeg har veldig lyst på motorsykkel.

Lurer på om det er veldig dyrt i forhold til bil? Hadde vel tenkt å begynne med en 250, fordi det er billigere tror jeg, og har ikke kjørt noe spesielt MC før, så er ikke vits i å ha noe større =)

Endret av madpanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsavgift:

Bil under 7 500 kilo kr. 2 840

Bil under 7 500 kilo, diesel uten partikkelfilter kr. 3 305

Motorsykkel kr. 1 735

 

Bompenger (priseksempler fra bomringen i Bergen):

Enkeltpassering 15,00

Etterskuddsavtale 10% 13,50

Forskuddsavtale 30% 10,50

Forskuddsavtale 40% 9,00

Depositum for brikke er kr 200,-

 

1 times regel: Dersom du har AutoPASS-avtale med bompengeringen i Bergen gjelder hver betaling en hel time. I tillegg er alt over 50 passeringer i måneden gratis.

 

Prisene over gjelder personbil under 3500 kg. Motorsykkel betaler ikke bompenger.

 

Forsikring:

Tar utgangspunkt i helt vilkårlige salgsobjekter fra Finn.no i samme prisklasse (bil og mc). Bruker Gjensidige sin prisberegningskalkulator. Jeg, og evt. andre som kjører samme kjøretøy, vil være minimum 23 år gamle. Både bil og MC har ABS/antiskrens, og for MC huker jeg oså av for forsikringsgodkjent lås samt verneutstyr. For bil velger jeg 12000 km årlig kjørelengde, og felles for begge er 20% bonus da jeg aldri har eid kjøretøy før. Tar kun utgangspunkt i ansvarsforsikring.

 

Bil: 3536 årlig

MC: 4174 årlig

 

Verneutstyr:

Motorsykkel krever verneutstyr, både hjelm og klær, og dette finnes nok i "alle" prisklasser. Verneutstyr er også påkrevd for evt. passasjerer. Dette blir da en ekstra utgift, ettersom man naturlig nok ikke trenger hjelm etc. for å kjøre personbil.

 

Drivstoff:

Dette avhenger nok av kjørestil, samt by- vs landeveiskjøring, men jeg antar selvsagt at du vil bruke kjøretøyet til så å si det samme uavhengig av hvilket kjøretøy det er snakk om. MC bruker nok typisk litt mindre drivstoff per kjørelengde enn bil - naturlig nok, ettersom MC har mindre masse. Jeg har dessverre ingen konkrete tall siden dette avhenger av modell både for bil og MC.

 

 

Jeg har selv planer om å ta MC-lappen og kjøpe lett eller mellomtung sykkel, først og fremst fordi det er et praktisk fremkomstmiddel for meg som er student, jobber deltid på en annen kant av byen, og har dårlig med parkeringsmuligheter for bil i nærheten av bolig. MC er nok ikke særlig godt egnet på vinterføre, men studentkort på bussen er et tålelig alternativ den korte perioden det er snø i Bergen.

Billappen har jeg fra før, og sånn sett blir MC en ekstra utgift, men for meg er det den mest praktiske løsningen, og førerkortet er jo kort og greit en investering sett i forhold til at jeg kanskje kommer i midtlivskrise og skal ha Harley en gang i en fjern fremtid :p

Førerkort har jo en tendens til å bli dyrere og dyrere uavhengig av klasse.

 

Moped er forøvrig ikke en løsning, selv om jeg har M-lappen, da den ikke kan kjøre på motorvei. Da går det raskere å ta bussen.

 

Jeg har regnet litt på mitt nåværende tidsforbruk. Over en periode på 14 dager jobber jeg i underkant av 30 timer. Dette er fordelt på fem arbeidsdager; to kvelder i uken samt annenhver lørdag. Jeg må dra hjemmefra 75 min før skiftet mitt starter for å rekke bybanen til sentrum slik at jeg videre rekker overgang til buss slik at jeg rekker jobb. Med eget transportmiddel kan jeg redusere transporttiden til ca 15 minutter hver vei, gitt at det ikke er veldig mye kø. På 14 dager vil jeg da spare ca 10 timer i reise til og fra jobb med eget transportmiddel, noe som tilsvarer ca en tredjedel av arbeidstiden min (en times differanse i reisetid per vei per arbeidsdag). Da får jeg betydelig mer tid til overs til jobb og/eller studier, noe som definitivt kommer veldig godt med.

 

Følger med videre i tråden, for det økonomiske her er absolutt av interesse for meg også :)

Lenke til kommentar

Tallene nedenfor er hentet fra min egen erfaring;

 

Forbrukt drivstoff vil være en god slump mindre på MC, faktisk rundt halvparten. Nyere / moderne styrte motorer ligger gjerne på 2.5 - 3.5 / 100KM på mindre MC, mens bil vil jeg tro du må opp i det dobbelte, eller mer.

Dekkutgifter kommer mye an på kjøremønster og hvilke krav du setter til dekkene. MC har knapt halv levetid på dekk i forhold til bil. Dekkene er en god del dyrere per stykk, men i og med du bare har 2 så blir kostnaden på dekk noenlunde lik på MC og bil.

Kjøreutstyr: Skal du kjøre hver dag må du ha skikkelig utstyr. Beregn 10-15.000,- som et minimum. Da får du utstyr som holder en stund, og som holder vannet ute og varmen inn.

Servicekostnader varierer sterkt fra merke til merke. Det er stort sett mye oftere service på MC enn bil, men oftest er de en god del rimeligere.

 

Selv kjører jeg en KTM Duke 125 mellom jobb og hjem. Har tunge sykler, men kjøpe Duken for å ha en sykkel som er så rimelig som mulig. Den bruker 2.5/100KM. Den er lett å svinge mellom biler, og lett å manøvrere også på småglatte veier (mye pga vekter på 120KG, det er "ingenting"). Samtidig så er motoren akkurat kraftig nok til at det fungerer helt greit til slik kjøring. Iallfall her på Vestlandet hvor det ikke finnes skikkelige motorveier, og høyest tilatte hastighet er 80.

Skal du bruke sykkelen om vinteren også, tilkommer det ymse ekstra utgifter. Vinterdekk, varmere bekledning, varmeholker, ekstra rustbeskyttelse av sykkel, etc.

 

Ang eget vedlikehold så er det en god del mer vedlikehold med en MC enn med bil.

 

Håper dette hjelper litt :_)

Lenke til kommentar

Har du en veteran mc er det fri omregistrering.

 

Årsavgift kr 400

 

Forsikring for min mc kr 400,- pr år da med 5000km i året.

 

Noe som holder i massevis for meg som kjører ca 3 - 4000km i året med bil.

 

Hjelm er påbudt, men ikke øvrig utstyr:

 

http://www.tryggtrafikk.no/Verneutstyr+for+MC.9UFRLW09.ips

 

Allikevel er det lurt å bruke noen gode hansker, sterke sko/støvletter og klær som holder varme og virker beskyttende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

start med en 250 ;)

 

Investert i verneutstyr som er av kvalitet. Tro meg det er bedre enn noe dritt som går i stykker når du faller.

 

Kjøper du f. eks. en 250 med lån dersom du ikke klarer å betale alt på en gang må du regne med at forsikringsselskapet/ banken du får lånet av krever at du har fullkasko på sykkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...