Fredrik Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Og jeg hadde heller satt meg i en Lancer Evo, eller BMW M5. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 På generell basis så er det vel lagt ekstra vekt på baksetekomfort i dyre biler. Billegare biler har ofte ei enklare løysning for baksetet då dei fleste biler berre blir brukt av ein eller to personar. Så dyre biler er ofte betre for passasjerane som skal sitte i baksetet, spesielt på lengre taxi turar. Lenke til kommentar
tole Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Rent-a-wrec taxi at your service Vi har spart penger på ansvarsforsikring så sjekk at du har betalt polisen på din livsforsikring! Lenke til kommentar
Snor Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Når jeg lagde innlegget, så tenkte jeg på at prisene for en taxi er så mye billigere i feks New York? Og de kjører vel rundt i noen gamle Toyotaer elns. Lønnsnivået på serviceyrker er vesentlig lavere i Usa enn i Norge. Og som de andre sier, drosjer går så langt, at man må velge noe som går langt og er stabilt. Ser dog at flere velger feks Skoda sin stasjonsvogn i taxi-bransjen også, og den er jo et godt alternativ, og såpass mye billigere at det er et poeng. Om man ikke får samme rabatt som på en MB får man samme mva- og skattefradrag, i prosentvis forhold til nypris. Priusen er også blitt populær som drosje, og er litt billigere i innkjøp enn MB den også. Endret 25. oktober 2011 av Snor Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Det er sant at prius begynner å gjøre inntok som taxibil. Men jeg håper for guds skyld den forsvinner fortere enn den kom. Makan til dritbil som taxi har jeg ikke vært borti. (kjører selv prius på jobb) Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Jeg antar at grunnen til at det koster så mye å ta taxi her i Norge. Er pga bilene som man bruker til drosjer, i så fall hvorfor må man kjøre rundt i en bil til flere hundretusen og betale noen skyhøye priser for å ta de ibruk? Forstår meg ikke helt på det. Når jeg lagde innlegget, så tenkte jeg på at prisene for en taxi er så mye billigere i feks New York? Og de kjører vel rundt i noen gamle Toyotaer elns. Hovedårsaken til at taxi her i Norge koster betydelig mer enn i New York ligger garantert andre steder enn på selve bilen. Jeg vil anta lønnsnivået til sjåfører er det som spiler mest inn, så kommer drivstoffprisene, og til slutt det som har med service og vedlikehold (mekanikere, deler, o.l.). Noen eksempler: Taxisjåfører skal ha en inntekt å leve av. I Norge er en slik inntekt fort på 3-400.000 kroner. Denne artikkelen henviser til en median årsinntekt inkl. tips på 21.000 USD. Altså 120.000 kroner, eller kun 1/3 av hva sjåførene minimum tjener her i Norge.http://www.bls.gov/oco/ocos245.htm Man trenger service på bilen. Her i Norge koster en (1) verkstedtime 1000-1200 kroner, mens den i USA koster 300-400 kroner (50-80 USD). Deleprisene er også betydelig lave enn her i Norge, uavhengig av biltype. I Norge koster 1 liter bensin/diesel rundt 14 kroner. I USA får man en gallon for 3,5 USD. Altså en literspris på 5 kroner, her også 1/3 av prisen. En New York Taxi koster rundt 30.000 USD - 160.000 kroner. En gjennomsnittlig norsk taxi koster kanskje 360.000 kroner. Forskjellen utgjør 200.000 kroner, som fordelt på 3 år (bilen avskrevet) utgjør 70.000 kroner i året. Betydelig mindre enn forskjellen i årlig lønnskostnad. Jeg skulle gjerne sett at taxi i Norge var betydelig billigere, men ved å regne på det forstår jeg at vi ikke kan få priser som de i New York. Endret 26. oktober 2011 av Solaris Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Jeg er drosjeeier så føler jeg kan gi en del oppklaringer i denne tråden. Det er flere årsaker til at drosjeparken i Norge er såpass ny som den er. En annen grunn som ikke er nevnt i denne tråden er offentlig syketransport og øvrig transport for fylkeskommunen (skolekjøring m.v) og kravene som stilles til bilen som disse passasjerene skal disponere. Det er fastsatt at drosjen ikke kan være eldre enn 5 år for at en drosje skal få tillatelse til å kjøre disse turene. I og med at kjøring for det offentlige utgjør (i alle fall der jeg bor) rundt 45-60% av omsetningen fra 0800 til 1600, dagtid er det forståelig at de fleste løyveinnhavere føyer seg etter dette. Det har også blitt nevnt pris i denne tråden og der har flere kommet med ganske presise og gode opplysninger. Jeg kan forøvrig legge til litt hva en en drosje koster netto for en eier. De fleste som tenker utgifter på bilen og kalkulerer nettoprisen glemmer ofte noen veldig kritiske variabler. Her vil jeg ta opp verditapet. Altså hvor mye en eier får igjen for bilen etter 3 år (vanligvis) og ca etter ~300' km. Jeg kjører til dags dato rundt med en BMW 525 F10. Denne bilen har jeg fått momsavskrivning på, samt 60% avgiftfritak (foruten CO2 avgiften som i 2008 ble satt opp til 100% også for drosjeeiere, dette utgjør ca +37.000 kroner på min bil). Bilen har også (før moms) ca 78' i ekstrautstyr. Etter tre år, når jeg skal selge denne bilen selger jeg den for markedspris, altså hva en privatbil inklusive avgifter hadde kostet etter tre år. Får jeg like mye for BMW'en som jeg fikk for min gamle drosje (en Volvo S80) har denne bilen i realiteten kun kostet meg 170' kroner netto. Så kan du se deg rundt på markedet hva slags nye biler du får for 170 tusen kroner. Dette er hva det koster å kjøre "Fet bil" som drosje i Norge. Så kanskje om ikke det har blitt klart tidligere står det deg enda klarere nå at salgsprisen på bilen har svært liten relevans til takstene. For morro skyld regnet jeg sammen med en annen kollega hvor mye mer BMW'en min kostet kontra hans Prius (jeg sier for morro skyld, for jeg kommer aldri til å kjøpe meg en prius). Bilen min koster etter at vi begge har solgt hver vår bil, ca 80.000 kroner mer. Delt på 3 år, tilsvarer det 26' mer. Hva hadde du valgt? Altså, hadde jeg ribbet bilen min helt for utstyr (men fortsatt hatt den samme gromme motoren) hadde bilen bare blitt noen tusen kroner dyrere enn en prius (vel og merke priusen hadde vært bedre utstyrt) Jeg antar at de fleste leaser. Jeg har ingen fordommer, men ser ikke for meg at innvandrere har råd til en mercedez til 4-500.000 kr. Det er absolutt ingen drosjer etter det jeg har kjennskap til som leases. En drosjeeier vil tape svært mye på å lease en bil, da bilen blir registrert på leasingforetaket og dermed kan ikke bilen registreres som drosje. Ergo får man ikke den 60% avgiftsreduksjonen som er på drosjene pr. d.d. (Bilen må stå personlig på løyveinnhaveren for å kunne godkjennes avgiftsreduksjonen, ikke noe selskap foruten ENK) Man får igjen momsen, men som sagt dette utgjør en veldig liten sum i forhold til reduksjonen på engangsavgiften. (Det kan muligens lønne seg økonomisk hvis bilen koster i underkant av 200.000 kroner, men hva slags nybil/nesten nybil får du for den prisen når alle avgifter har blitt lagt til). selger man før det er gått 3 år, må man betale alle avgiftene på bilen Dette stemmer ikke. Selger jeg bilen etter 2 år, betaler jeg bare tilbake 1/3 av avgiftene samt momsen. Endret 31. oktober 2011 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. november 2011 Del Skrevet 2. november 2011 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=120594&epslanguage=no&parentid=66250#7.11 Kjøretøy i avgiftsgruppe a (personbil) kan på visse vilkår bli registrert som drosje med redusert avgift. Slike kjøretøy må registreres på løyvehaver og kun brukes som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjonshemmede. Før slik registrering tillates, må løyve framvises for tollvesenet som skal gi en påtegning av klausul og løyvenummer på Vegdirektoratets blankett om melding til registrering (NA-0221). I avgiftsmessig sammenheng er det et vilkår at kjøretøyet blir registrert på løyvehaveren. Det kan kun registreres ett kjøretøy pr løyve. Ordningen er fra Stortingets side bl.a. begrunnet med at kjøretøy som brukes i næring som et utgangspunkt ikke bør ilegges fiskale avgifter. Ettersom drosjer også kan benyttes som alternativ til personbiler, betales imidlertid en prosentandel av personbilavgiften. I dette ligger det en forutsetning om at ”bruk som ordinær drosje” innebærer at kjøretøyet også brukes utenfor drosjedriften, for eksempel til privat kjøring. Annen bruk må med andre ord til en viss grad kunne aksepteres uten at denne bruken anses urettmessig. For drosjebiler betales det altså 40% av både vektavgiften og motoreffektavgiften, noe som kan gjøres på alle bilmodeller fra alle merker. Hvis drosjebilen selges før den er 3 år gammel, må det betales en tilleggsavgift hvis kjøper ikke har drosjeløyve, men hvis bilen selges når den er 3 år eller eldre kan den kjøpes av hvem som helst uten tilleggsavgift. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Vil man kunne "tjene" på å kjøpe en bil med skyhøy engangsavgift og bruke den som drosje i tre år? La oss si jeg vil ha meg en BMW M5, som har godt over en million i engangsavgift. Kjøper jeg denne som drosje vil jeg jo spare 60 % av dette. Etter tre år kan man kanskje selge den til omtrent samme pris + at man har hatt Norges artigste arbeidsplass i tre år Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Vil man kunne "tjene" på å kjøpe en bil med skyhøy engangsavgift og bruke den som drosje i tre år? La oss si jeg vil ha meg en BMW M5, som har godt over en million i engangsavgift. Kjøper jeg denne som drosje vil jeg jo spare 60 % av dette. Etter tre år kan man kanskje selge den til omtrent samme pris + at man har hatt Norges artigste arbeidsplass i tre år Godt spørsmål, kort svar/tl;dr: Man kan tjene penger på dette, men da må man spekulere noe sinnssykt og bryte en del lover i prosessen. Lengere svar: Når du som person blir godtkjent av staten som løyvehaver forplikter du å ha bilen i drift 24t. i døgnet 7 dager i uken. Har du løyvet organisert i en sentral kan sentralen overstyre dette, men i prinsippet er du pliktig til å være ute når sentralen krever det. (Vanligvis minimum hver eneste helg + tidligvakter og nattvakter og alle dager fra 0800-1600) Skulle man tjent penger på dette må man sørge for at M5'en går minst mulig, da kostnaden pr. kilometer for å drive denne drosje-m5'en vil være skyhøy. Har du sjåfør må du lempe på lønnskostnader i tillegg (som utgjør ca 70% av omsetningen alt ettersom hvor "frisk" personen er) og for hver kilometer sjåføren din kjører taper du da penger. Hadde man kjørt bilen helt alene, hadde det faktisk gått. Men skulle man ha gjort dette etter boken må man da være ute med bilen selv hver eneste helg, hver eneste dag. Man kan ikke bli syk og man har rett og slett ikke noe liv. Og er man litt bil-interessert (noe jeg er) utsetter man seg ikke for noe slikt. For det uunngåelige resultatet blir at man til slutt hater bilen. M5, Lamborghini, Bentley, ja hva en jeg hadde satt en taklampe på hadde det til slutt blitt et hatobjekt. Dessuten hadde det blant visse blitt ganske upopulært. Spesielt politiet. De hadde jobbet gratis overtid bare for å ta deg i en fartsmåling. Og jeg hadde ikke klandret de for det heller. For ikke å nevne alle de hundre andre negative konsekvensene dette hadde ført med seg. Men om jeg har vært inne på tanken? Selvfølgelig! Hadde jeg blitt lottomillionær hadde du nok sett en M5 med taklampe på i nærområdet mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå