Gå til innhold

Hvorfor kjører drosjer rundt i biler til flere hundre tusen?


-Léon-

Anbefalte innlegg

Jeg antar at grunnen til at det koster så mye å ta taxi her i Norge. Er pga bilene som man bruker til drosjer, i så fall hvorfor må man kjøre rundt i en bil til flere hundretusen og betale noen skyhøye priser for å ta de ibruk?

 

Forstår meg ikke helt på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taxisjåfører får en del trekt fra når de kjøper nye taxier. Det blir ikke like dyrt som for mannen i gata.

 

Dessuten er det viktig å ha en driftsikker bil, som samtidig er god å kjøre. Bilen skal gjerne gå flere tusen kilometer og du merker fort at du setter pris på at alle de tusen kilometerne er komfortable. Bilen er tross alt arbeidsplassen, og du skal vel ha det trygt og godt på en arbeidsplass?

Lenke til kommentar

Prisen på den enkelte bil har ingenting å si ovenfor prisen det koster å kjøre drosje. Steder der det er bare en taxisentral, blir prisene satt av Konkurransetilsynet. Men f.eks i Oslo så blir prisene satt av sentralene og konkurransen som det blir av å ha flere sentraler ett sted. Så alle drosjene som er tilknyttet samme sentral har lik takst.

 

Sentralen er bare en oppdragsgiver, og de har absolutt ingen form for tilknytning når en drosjesjåfør bytter kjøretøy. Man kan kjøre drosje som et eget foretak hvor en selv har tatt ut et løyve, men mange pleier å gå med flere under et felles tak hvor firmaet har tatt ut ett viss antall løyver som tilsvarer antall sjåfører, og hvis det firmaet(enten enmannsforetaket eller store firmaet) har nok penger på bok, så kan de kjøpe en ny bil.

 

Så prisen på kjøretøyet og takst har ingen korrelasjon i det hele tatt.

 

Og husk, de aller fleste bilprodusenter kjører på med massive rabatter når en drosjesjåfør skal kjøpe bilen dems, og ikke minst noen gode garantitilbud. Dette er gjort for at drosjesjåfører faktisk skal kjøpe den bilen, og bilprodusentene vil nemlig det. For hva er vel bedre reklame for produsenten enn å la toppmodellen dems gå 100.000 km hvert år, med flere tusen kunder som får sitte i den i løpet av ett år.

 

Ta f.eks Mercedes-Benz E220 CDI, det er en veldig populær drosje for tiden. Utsalgsprisen på den er 577.100,-. Men en basismodell er en kjedelig affære, så si 650.000 for en E220 som er godt spekket. Du kan omtrent fjerne 200.000,- av den prisen hvis du skal ha den som drosje. Dette er såvidt meg bekjent bare hos Mercedes Benz, med sånne priser. Men det er en ufattelig god deal hvis man skal ha en drosje fra toppsjiktet.

 

Riktignok ikke alle bilprodusenter gjør dette, Audi er en av dem. Mulig de har så liten tro på sine egne biler at de tør å gjøre noe sånt. :p

 

Kilde: drosjesjåfør

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg lagde innlegget, så tenkte jeg på at prisene for en taxi er så mye billigere i feks New York? Og de kjører vel rundt i noen gamle Toyotaer elns.

 

Men jeg tenkte egentlig ikke på at en som kjører taxi vil jo selvfølgelig ha en fin og driftsikker bil. Kan forstå de litt bedre da.

Lenke til kommentar

For øyeblikketlikket er det primært Ford Crown Victoria som de har der, men fra 2013 kommer det til å være Nissan som skal levere biler til New York, da en "pizzabil" til ca. 30 000 usd..

Men man kan på ingen måte sammenligne USA direkte opp mot Norge hva gjelder taxipriser uansett :)

Lenke til kommentar

Vil tro det er mange grunner til det:

* Sikkerhet

* Komfort

* Plass

* Garantiordninger

* Servicenivå

 

Husk at en taxisjåfør tilbringer rundt 8 timer i døgnet i bilen. Klart de da vil ha en god og trygg arbeidsplass, altså sitte godt og ha god beskyttelse dersom man kommer ut for en ulykke.

Det er også viktig at bilen har få driftsstans. Dersom den bryter ned og må på verksted får man ikke bare utgifter til reparasjon men taper også inntekter når bilen ikke er i drift. Den bør derfor helst ikke ha stans, og dersom stans skjer må den kunne repareres raskt.

 

En gjennomsnittlig taxi går rundt 100-120.000km i året, og at den er forventet å være i drift i minimum 3 år.

Ved kjøp av taxi fritas man for en stor del av engangsavgiften. Mener de kun betaler 40% av avgiften og får de resterende 60% refundert. Etter 3 år er denne refusjonen avskrevet og bilen kan selges videre til privat bruk uten å løse inn deler av refusjonen.

 

Jeg forstår godt de kjører solide biler som Mercedes Benz.

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Prisen på den enkelte bil har ingenting å si ovenfor prisen det koster å kjøre drosje. Steder der det er bare en taxisentral, blir prisene satt av Konkurransetilsynet. Men f.eks i Oslo så blir prisene satt av sentralene og konkurransen som det blir av å ha flere sentraler ett sted. Så alle drosjene som er tilknyttet samme sentral har lik takst.

 

Sentralen er bare en oppdragsgiver, og de har absolutt ingen form for tilknytning når en drosjesjåfør bytter kjøretøy. Man kan kjøre drosje som et eget foretak hvor en selv har tatt ut et løyve, men mange pleier å gå med flere under et felles tak hvor firmaet har tatt ut ett viss antall løyver som tilsvarer antall sjåfører, og hvis det firmaet(enten enmannsforetaket eller store firmaet) har nok penger på bok, så kan de kjøpe en ny bil.

 

Så prisen på kjøretøyet og takst har ingen korrelasjon i det hele tatt.

 

Og husk, de aller fleste bilprodusenter kjører på med massive rabatter når en drosjesjåfør skal kjøpe bilen dems, og ikke minst noen gode garantitilbud. Dette er gjort for at drosjesjåfører faktisk skal kjøpe den bilen, og bilprodusentene vil nemlig det. For hva er vel bedre reklame for produsenten enn å la toppmodellen dems gå 100.000 km hvert år, med flere tusen kunder som får sitte i den i løpet av ett år.

 

Ta f.eks Mercedes-Benz E220 CDI, det er en veldig populær drosje for tiden. Utsalgsprisen på den er 577.100,-. Men en basismodell er en kjedelig affære, så si 650.000 for en E220 som er godt spekket. Du kan omtrent fjerne 200.000,- av den prisen hvis du skal ha den som drosje. Dette er såvidt meg bekjent bare hos Mercedes Benz, med sånne priser. Men det er en ufattelig god deal hvis man skal ha en drosje fra toppsjiktet.

 

Riktignok ikke alle bilprodusenter gjør dette, Audi er en av dem. Mulig de har så liten tro på sine egne biler at de tør å gjøre noe sånt. :p

 

Kilde: drosjesjåfør

 

Dette stemmer, og er tilfellet for alle drosjer og drosjeeiere jeg kjenner (og jobber for).

Og som Fredrik allerede har sagt, bilene leases ikke, men kjøpes, avskrives og selges etter 3-5 års bruk. (selger man før det er gått 3 år, må man betale alle avgiftene på bilen) Den økonomiske gevinsten vil bli større for drosjeeiere som kjøper fremfor å lease, da en leasing av drosje ville blitt en vill sum.

Lenke til kommentar

Jeg antar at de fleste leaser. Jeg har ingen fordommer, men ser ikke for meg at innvandrere har råd til en mercedez til 4-500.000 kr.

Hva er forskjellen på økonomien til en innvandrer og en etnisk norsk? Både innvandrere og etnisk norske har samme mulighetene. Kanskje innvandrerene til og med har bedre rettigheter (støtte til å komme igang, hus, osv).

 

Mange av innvandrerene som kjører taxi er ofte sjåfører for andre. Man kan prestere bra karrieremessig selv om man har annerledes kulturell bakgrunn.

Lenke til kommentar

De skulle ha kjørt chrystler 300c drosjer

Kjøre med stil

 

Gammel Mercedes W210-plattform med amerikansk "kvalitet"? Ja det er jo mye bedre enn Mercedes W212 det. Serviceavtalen er nok fantastisk og.

 

Still hadde satt meg i en chryster istednefor en mercedes alle i norge kjører med. Nå bryr jeg meg lite om hvilke serviceavtale de har

 

Kanskje lancia therma blir forebredra mon tro? Fortsatt dritt fete biler

Endret av m4sta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...