-Léon- Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg antar at grunnen til at det koster så mye å ta taxi her i Norge. Er pga bilene som man bruker til drosjer, i så fall hvorfor må man kjøre rundt i en bil til flere hundretusen og betale noen skyhøye priser for å ta de ibruk? Forstår meg ikke helt på det. Lenke til kommentar
Populært innlegg Pluggen Skrevet 22. oktober 2011 Populært innlegg Del Skrevet 22. oktober 2011 Miljø/sikkerhet er en av aspektene, det at en sjåfør skal trives på sin arbeidsplass er en annen ting.. Du må også huske på at de kan skrive ifra en god del gjør at differansen på en Passat og en E-klasse ikke er sååå stor som for en privatperson. Hvorfor sitter du i et bygg til mange millioner på jobb når det står en brakke borti gata du kunne jobba i? 11 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 De leaser vel...? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Grunnen til at de kjører rundt i "dyre" biler er at det er kvalitet og komfort. Og begge deler koster. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Og god driftsstabilitet. En bil som ofte må på verksted er dyrt, svært dyrt a ha som drosje (tap av inntekt). Drosjer kjører langt så det er viktig å ha en bil hvor noen hundre tusen på speedometeret ikke gjør noe. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Det står to drosjer foran deg. Den ene er "billig" og den andre er dyr. Hvilken velger du? Jeg velger den "dyre". Hver gang. 3 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Taxisjåfører får en del trekt fra når de kjøper nye taxier. Det blir ikke like dyrt som for mannen i gata. Dessuten er det viktig å ha en driftsikker bil, som samtidig er god å kjøre. Bilen skal gjerne gå flere tusen kilometer og du merker fort at du setter pris på at alle de tusen kilometerne er komfortable. Bilen er tross alt arbeidsplassen, og du skal vel ha det trygt og godt på en arbeidsplass? Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Prisen på den enkelte bil har ingenting å si ovenfor prisen det koster å kjøre drosje. Steder der det er bare en taxisentral, blir prisene satt av Konkurransetilsynet. Men f.eks i Oslo så blir prisene satt av sentralene og konkurransen som det blir av å ha flere sentraler ett sted. Så alle drosjene som er tilknyttet samme sentral har lik takst. Sentralen er bare en oppdragsgiver, og de har absolutt ingen form for tilknytning når en drosjesjåfør bytter kjøretøy. Man kan kjøre drosje som et eget foretak hvor en selv har tatt ut et løyve, men mange pleier å gå med flere under et felles tak hvor firmaet har tatt ut ett viss antall løyver som tilsvarer antall sjåfører, og hvis det firmaet(enten enmannsforetaket eller store firmaet) har nok penger på bok, så kan de kjøpe en ny bil. Så prisen på kjøretøyet og takst har ingen korrelasjon i det hele tatt. Og husk, de aller fleste bilprodusenter kjører på med massive rabatter når en drosjesjåfør skal kjøpe bilen dems, og ikke minst noen gode garantitilbud. Dette er gjort for at drosjesjåfører faktisk skal kjøpe den bilen, og bilprodusentene vil nemlig det. For hva er vel bedre reklame for produsenten enn å la toppmodellen dems gå 100.000 km hvert år, med flere tusen kunder som får sitte i den i løpet av ett år. Ta f.eks Mercedes-Benz E220 CDI, det er en veldig populær drosje for tiden. Utsalgsprisen på den er 577.100,-. Men en basismodell er en kjedelig affære, så si 650.000 for en E220 som er godt spekket. Du kan omtrent fjerne 200.000,- av den prisen hvis du skal ha den som drosje. Dette er såvidt meg bekjent bare hos Mercedes Benz, med sånne priser. Men det er en ufattelig god deal hvis man skal ha en drosje fra toppsjiktet. Riktignok ikke alle bilprodusenter gjør dette, Audi er en av dem. Mulig de har så liten tro på sine egne biler at de tør å gjøre noe sånt. Kilde: drosjesjåfør 1 Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Når jeg lagde innlegget, så tenkte jeg på at prisene for en taxi er så mye billigere i feks New York? Og de kjører vel rundt i noen gamle Toyotaer elns. Men jeg tenkte egentlig ikke på at en som kjører taxi vil jo selvfølgelig ha en fin og driftsikker bil. Kan forstå de litt bedre da. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 For øyeblikketlikket er det primært Ford Crown Victoria som de har der, men fra 2013 kommer det til å være Nissan som skal levere biler til New York, da en "pizzabil" til ca. 30 000 usd.. Men man kan på ingen måte sammenligne USA direkte opp mot Norge hva gjelder taxipriser uansett Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg antar at de fleste leaser. Jeg har ingen fordommer, men ser ikke for meg at innvandrere har råd til en mercedez til 4-500.000 kr. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg tenkte heller ikke på at de leaser biler, men det høres jo egentlig veldig logisk ut nå som jeg tenker på det. Så man kan vel nesten se vekk ifra hele tråden ;P Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Vil tro det er mange grunner til det: * Sikkerhet * Komfort * Plass * Garantiordninger * Servicenivå Husk at en taxisjåfør tilbringer rundt 8 timer i døgnet i bilen. Klart de da vil ha en god og trygg arbeidsplass, altså sitte godt og ha god beskyttelse dersom man kommer ut for en ulykke. Det er også viktig at bilen har få driftsstans. Dersom den bryter ned og må på verksted får man ikke bare utgifter til reparasjon men taper også inntekter når bilen ikke er i drift. Den bør derfor helst ikke ha stans, og dersom stans skjer må den kunne repareres raskt. En gjennomsnittlig taxi går rundt 100-120.000km i året, og at den er forventet å være i drift i minimum 3 år. Ved kjøp av taxi fritas man for en stor del av engangsavgiften. Mener de kun betaler 40% av avgiften og får de resterende 60% refundert. Etter 3 år er denne refusjonen avskrevet og bilen kan selges videre til privat bruk uten å løse inn deler av refusjonen. Jeg forstår godt de kjører solide biler som Mercedes Benz. Endret 23. oktober 2011 av Solaris Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Bilene leases ikke. De kjøpes med serviceavtale for taxier, og byttes som regel inn igjen etter løyvehaver ikke vil ha den mer. Og jo, de har råd til det. Finnes noe som heter lån, man får det ofte i banken. Endret 23. oktober 2011 av Fredrik 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Prisen på den enkelte bil har ingenting å si ovenfor prisen det koster å kjøre drosje. Steder der det er bare en taxisentral, blir prisene satt av Konkurransetilsynet. Men f.eks i Oslo så blir prisene satt av sentralene og konkurransen som det blir av å ha flere sentraler ett sted. Så alle drosjene som er tilknyttet samme sentral har lik takst. Sentralen er bare en oppdragsgiver, og de har absolutt ingen form for tilknytning når en drosjesjåfør bytter kjøretøy. Man kan kjøre drosje som et eget foretak hvor en selv har tatt ut et løyve, men mange pleier å gå med flere under et felles tak hvor firmaet har tatt ut ett viss antall løyver som tilsvarer antall sjåfører, og hvis det firmaet(enten enmannsforetaket eller store firmaet) har nok penger på bok, så kan de kjøpe en ny bil. Så prisen på kjøretøyet og takst har ingen korrelasjon i det hele tatt. Og husk, de aller fleste bilprodusenter kjører på med massive rabatter når en drosjesjåfør skal kjøpe bilen dems, og ikke minst noen gode garantitilbud. Dette er gjort for at drosjesjåfører faktisk skal kjøpe den bilen, og bilprodusentene vil nemlig det. For hva er vel bedre reklame for produsenten enn å la toppmodellen dems gå 100.000 km hvert år, med flere tusen kunder som får sitte i den i løpet av ett år. Ta f.eks Mercedes-Benz E220 CDI, det er en veldig populær drosje for tiden. Utsalgsprisen på den er 577.100,-. Men en basismodell er en kjedelig affære, så si 650.000 for en E220 som er godt spekket. Du kan omtrent fjerne 200.000,- av den prisen hvis du skal ha den som drosje. Dette er såvidt meg bekjent bare hos Mercedes Benz, med sånne priser. Men det er en ufattelig god deal hvis man skal ha en drosje fra toppsjiktet. Riktignok ikke alle bilprodusenter gjør dette, Audi er en av dem. Mulig de har så liten tro på sine egne biler at de tør å gjøre noe sånt. Kilde: drosjesjåfør Dette stemmer, og er tilfellet for alle drosjer og drosjeeiere jeg kjenner (og jobber for). Og som Fredrik allerede har sagt, bilene leases ikke, men kjøpes, avskrives og selges etter 3-5 års bruk. (selger man før det er gått 3 år, må man betale alle avgiftene på bilen) Den økonomiske gevinsten vil bli større for drosjeeiere som kjøper fremfor å lease, da en leasing av drosje ville blitt en vill sum. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg antar at de fleste leaser. Jeg har ingen fordommer, men ser ikke for meg at innvandrere har råd til en mercedez til 4-500.000 kr. Hva er forskjellen på økonomien til en innvandrer og en etnisk norsk? Både innvandrere og etnisk norske har samme mulighetene. Kanskje innvandrerene til og med har bedre rettigheter (støtte til å komme igang, hus, osv). Mange av innvandrerene som kjører taxi er ofte sjåfører for andre. Man kan prestere bra karrieremessig selv om man har annerledes kulturell bakgrunn. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 *De fleste som kjører er sjåfører for andre (den/de som eier bilen). Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 De skulle ha kjørt chrystler 300c drosjer Kjøre med stil Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 De skulle ha kjørt chrystler 300c drosjer Kjøre med stil Gammel Mercedes W210-plattform med amerikansk "kvalitet"? Ja det er jo mye bedre enn Mercedes W212 det. Serviceavtalen er nok fantastisk og. 1 Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) De skulle ha kjørt chrystler 300c drosjer Kjøre med stil Gammel Mercedes W210-plattform med amerikansk "kvalitet"? Ja det er jo mye bedre enn Mercedes W212 det. Serviceavtalen er nok fantastisk og. Still hadde satt meg i en chryster istednefor en mercedes alle i norge kjører med. Nå bryr jeg meg lite om hvilke serviceavtale de har Kanskje lancia therma blir forebredra mon tro? Fortsatt dritt fete biler Endret 24. oktober 2011 av m4sta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå