Runningback Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Hei! Går for øyeblikket påbygg til gen. studiekompetanse. Men har ikke motivasjonen til å fullføre skoleåret med et bra resultat. Har allerede fått varsel i 3 fag, og flere kommer nok. Så er ikke noe vits for meg å gå der. Derfor skal jeg ta et fagbrev. Enten i salgsfaget, eller sikkerhetsfaget. Siste nevnte er nok den jeg går for om jeg får lærlingplass. Så derimot en annen sjanse for meg for å få gen. studiekompetanse. Det var 23/5 regelen. På samordna opptak står det at fagkravene er følgende: Fagkrava: Utdanningsprogram for studiespesialisering Norsk, videregående kurs 3 (Vg3) 393 timer Engelsk 140 timer Historie 140 timer Samfunnsfag 84 timer Matematikk 224 timer Naturfag 140 timer Det jeg da lurer på er om jeg må ta opp alle fagene? Eller får jeg godkjent naturfag, matematikk, samfunnsfag og engelsk fra vg1 og vg2 yrkesfag? Jeg må nok ta opp norsk og historie, vg3. Som privatist, men dette går greit. Må jeg da ha timer, eller holder det å bare ta eksamen? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Bestått eksamen/ståkarakter i fagene holder. 23/5 regelen sier at du kan søke opptak til høyere utdanning om du er minst 23år og har jobbet 5år, men det er lærestedene som får tolke reglene slik de vil. Lenke til kommentar
Lmthaman Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 slutt på skolen nå, så mister du ikke retten til skoleplass, det vil du derimot gjøre om du "fullfører" skole året med diverse stryk og dårlige karakterer. få deg en jobb, og jobb frem til du fyller 23/25 år. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Samfunnsfag og engelsk er avsluttende fag i vg2 ja, så de trenger du ikke. Resten er fag som går videre fra vg1/vg2 så de må du ta. Går selv påbygg nå etter 23/5-regelen, men jeg har kun grunnkurs fra før kunnskapsløftet (og ikke noe 2.år), og må derfor ta alle fag. Må si det er forfriskende å gå skole som voksen. Man lærer mye lettere, er mer fokusert og ikke minst veldig mye mer motivert (det er ihvertfall jeg). 5 tallet i 23/5-regelen betyr at man skal ha 5 års utdanning eller arbeidserfaring til sammen. Dvs, du har to fullførte år nå. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Mister man ikke retten uansett etter 1. oktober da? Det er vel lurt å fullføre for meg nå, nesten 20 dager fravær, og varsel i alle fag. Har gått rett vest det her. Men tilbake til fagkrava. Kreves det kun bestått eksamen, eller må man ta timer også? Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Kun bestått eksamen om du er 23 år og har tilsammen 5 års arbeid eller skole ja. Du kan dermed ta det som privatist om du ønsker. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Jeg skjønner. Men kan jeg ta fagene mens jeg jobber? Eller må jeg vente til jeg har fylt 23? Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Du kan ta de mens du jobber ja. Når du så har fagene så kontakter du en skole som kan tilby deg realkompetansevudering, og da får du godkjent studiekompetanse om de godkjenner fem år + fagene du trenger. Snakk gjerne med en rådgiver på forhånd, så du er sikker på hvilke fag du må ha. Er det noen fag du sliter med kan du sikkert på hospitere ved en videregående skole i ett og ett fag om du ønsker det. Har selv hospitant i påbyggsklassen min, og jeg går nå over fra å være elev i samfunnsfag til hospitant. Dvs jeg kan følge undervisningen om jeg ønsker, men melder meg selv opp til eksamen. (Dette for å frigjøre tid til de tyngre fagene, siden jeg som voksen synes samfunnsfag er veldig lett.) Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Men utfra førsteposten din.. Er det aktuelt å fullføre det året her med bare noen fag? Du har skoleplassen, så kanskje du kunne valgt deg ut to-tre fag du ikke har fått varsel i enda? Da blir det lettere å ta de resterende mens du jobber. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Send gjerne mail til opptaket på ønsket studiested og få bekreftet praksisen din. Det har jeg gjort. Jeg har det skriftlig fra UiB at jeg dekker praksis kravet. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 23. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2011 Tror ikke jeg kommer til å fulføre året her nei, grunnen er manglende motivasjon. Derfor må jeg opp Naturfag, Norsk, Matte og Historie som privatist. Slipper unna valgfag og gym når man har fagbrev, stemmer ikke dette? Kan muligens prøve å få hospitere ved en VGS skole når dette blir aktuelt ja, evt ta kveldskurs. Har svært lyst til å gå politihøyskolen, de tar vel inn kanditater på 23/5 regelen vil jeg tro. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Glem at du har fagbrev. 23/5 regelen tar ikke hensyn til det. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Tror ikke jeg kommer til å fulføre året her nei, grunnen er manglende motivasjon. Derfor må jeg opp Naturfag, Norsk, Matte og Historie som privatist. Slipper unna valgfag og gym når man har fagbrev, stemmer ikke dette? Kan muligens prøve å få hospitere ved en VGS skole når dette blir aktuelt ja, evt ta kveldskurs. Har svært lyst til å gå politihøyskolen, de tar vel inn kanditater på 23/5 regelen vil jeg tro. Kravet er generell studiekompetanse og minimumskarakter 3 i norsk. Når 23/5-regelen gir studiekompetanse basert på disse fagene, samt alder og yrkeserfaring kan du søke deg inn på grunnlag av dette. Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 24. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2011 Da skjønner jeg. Takk for svar folkens! Skal ta fagbrev som vekter + en tur i militæret etterpå, og ta de fagene jeg behøver mens jeg jobber til jeg blir 23 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå