Gå til innhold

Hardware/Teknisk til Battlefield 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest mye her i tråden, men fikk ikke helt svar på det jeg lurte på..

Holder disse specsa til å kjøre bf3 på ultra uten problemer?

 

Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5

 

 

Du bør nok opp på 7970 eller GTX 670 som minimum:

 

http://www.tomshardw...iew,3279-4.html

Merk:

Campaign Mode, "Operation Swordfish" 60 second Fraps

Multiplayer er nok en del tyngre, og hverken 670 eller 7970 klarer 60 fps på Ultra 1920x1080.

Lenke til kommentar

Så er spørsmålet hvorvidt man kan regne mangelen på MSAA som Ultra også da.

Forskjellen er særdeles stor, og kan ikke fatte at noen ikke ser forksjell.

 

Nå har jo BF3 en alternativ metode, Antialiasing post, som krever mindre, men som i mine øyne bare gjør ting værre. Om man har aktivert denne så er det jo litt mer forståelig om man ikke ser forskjell fordi den drar ut alle kanter som smørje, og dermed vil ikke MSAA spille så mye frem eller tilbake. I mine øyne ser dette nesten værre ut en ingenting.

 

Selv så sliter riggen min med å klare 60 FPS på 2560x1440 med MSAA, og har måtte ha det deaktivert, eller kun aktivert på visse maps. :(

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så er spørsmålet hvorvidt man kan regne mangelen på MSAA som Ultra også da.

Forskjellen er særdeles stor, og kan ikke fatte at noen ikke ser forksjell.

 

Nå har jo BF3 en alternativ metode, Antialiasing post, som krever mindre, men som i mine øyne bare gjør ting værre. Om man har aktivert denne så er det jo litt mer forståelig om man ikke ser forskjell fordi den drar ut alle kanter som smørje, og dermed vil ikke MSAA spille så mye frem eller tilbake. I mine øyne ser dette nesten værre ut en ingenting.

 

Selv så sliter riggen min med å klare 60 FPS på 2560x1440 med MSAA, og har måtte ha det deaktivert, eller kun aktivert på visse maps. :(

du trenger ikke msaa for at det skal regnes som ultra.

Men det går rundt 45-50 fps med msaa på max altså ikke store forskjellen, men da kan det oppstå laggspikes avogtil.

 

Men det du sier om at du ser stor forskjell med å uten msaa... forklar, jeg ser ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar

du trenger ikke msaa for at det skal regnes som ultra.

Men det går rundt 45-50 fps med msaa på max altså ikke store forskjellen, men da kan det oppstå laggspikes avogtil.

 

Men det du sier om at du ser stor forskjell med å uten msaa... forklar, jeg ser ikke store forskjellen.

Når det er et preset i spillet "kalt" Ultra burde det være rimelig innlysende at det er dette presetet du trenger å kjøre for å si du kjører Ultra. Ultra inkluderer da Deferred AA.

 

Forskjellen med MSAA og uten MSAA er langt mer synlig om man skrur av anti-skarphetsfilteret (Post-processing AA.)

 

EDIT:

Nå skal det sies at Deferred AA i BF3 er implementert rimelig elendig, og det er bedre å aktivere AAA eller SSAA i Catalyst Control Center.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Jaha, siden du så påståelig sier at det ikke inngår (ingen aning hvor du liksom har fått dette fra), men nå gikk jeg vel ut fra at de fleste regnet ultra som maks grafikk eller det beste, men greit nok... Kall det hva du vil. :p

 

Nå vet jeg ikke helt hvor nivået ditt ligger når det kommer til aliasing, men kort sagt så er det en effekt av hakkete kanter som oppstår fordi skjermers oppbygning er rette linjer av piksler, og alt annet enn helt vertikale og horsiontale linjer vil bli hakkete om de ikke jevnes ut. Og det er nettopp dette Anti-aliasing gjør.

Beste eksempelet på dette er om du drar en skrå, rett strek i paint. Da vil du sa disse taggete linjene, og om du hadde satt på et par bokser med senkende lysere gråtoner i selve hakkene, så vil de se mer utjevnet ut. Dette er Anti-aliasing i veldig stort format.

 

Det er ganske forstyrrende, og gjør at bildet ikke virker realistisk. Den beste måten er å øke oppløsningen/pikseltettheten for at disse taggene blir så små at du ikke ser dem, men dette er ikke mulig å gjøre med dagens teknologi. Det finnes et hav av forskjellige måter å gjøre dette, der du har tre hovedelementer som blir påvirket.

 

1. Ytelsen (funksjonen burde kreve minst mulig)

2. Skarpheten (den bør ikke senke skarpheten)

3. Utgjevningsnivået, og hvor mange elementer i bildet skal det fokuseres på. Med mer avanserte grafiske elementer i et bilde, jo mer kreves det av anti-aliasing og metodene som blir brukt.

 

BF3 har to metoder. Deferred AA (MSAA) og Post-processing AA (FXAA). Førstenevnte er nok mest brukt i spillbransjen i dag, og gir en god mellomting mellom alle tre hovedelementene. Du bør dog gå opp i en 4-8 ganger for å virkelig få utjevnet det meste av kanter. BF3 i sin spillmeny begrenser til 4x, da 8x ville krevd enorme mengder minne på skjermkortet som de sikkert ikke vil.

 

Men med et ekstremt høyt detaljnivå og mange linjer/vegetasjon etc. så vil ikke alle kantene klare å bli jevnet ut fullstendig, og om man ønser å ikke ha noen hakkete linjer så må du frem med kraftigere lut.

 

De har derfor implentert såkalt POST AA, som fokuserer sterkt på to ting, og det er kraftig utjevning av kanter og minimalt ytelsestap. MEN! så var det det med skarpheten da, for POST AA vil rett og slett gni ut alt som heter skarphet ut av bildet. Det har null fokus på å oppretholde skarpheten og er egentlig en dårlig form for AA, i hvert fall i større mengder.

 

Vi er nå ved rota av problemet til at du kanskje ikke ser forskjell på og uten MSAA. For hvis du kjører på med maks styrke av POST AA, ja så har du jo blurret hele bildet og fjernet alle disse kantene/"jaggis'ene

".

Det er jo klart at en funksjon som MSAA, som har som formål å fjerne midlere former for jaggies, men uten å påvirke skarpheten, ikke vil ha noe å si når en annen funksjon allerede har blurret ned bildet og samtidig fjernet nesten alt av jaggies.

 

Skal du teste MSAA, ja så må du i hvertfall ha FXAA slått av.

Synes du ikke MSAA gjør god nok jobb, så kan en kombinasjon av MSAA og POST AA i mindre mengde (low eller medium) være en grei deal. Men husk fortsatt på at du får nedsidene fra hver funksjon( fallende ytelse og litt mer uskarpt bilde)

 

 

 

Uten verken FXAA eller MSAA:

http://cdn.overclock...ec243_NoAA.jpeg

 

Med FXAA: (legg merke til at alle kantene i trørne, på gjerdet, i horsisonten, på siktet etc. har blitt borte, men at hele bildet er svært uskarpt, men at ytelsen er rimelig lik)

http://cdn.overclock...5_FXAAHigh.jpeg

 

Med MSAA: (legg merke til horsisonten, siktet på våpenet, murveggen og nærmeste byggning som har blitt en del bedre, men på bekostning av ytelse)

http://cdn.overclock...e5b_4xMSAA.jpeg

 

Det er dog en del jaggies på trærne og på gjerder, da MSAA ikke er kraftig nok til å ta disse elementene. Skulle du hatt noe som tok alt, men

 

To bilder som jeg selv tok nå akkurat:

 

MSAA:

post-79251-0-66089700-1347969267_thumb.jpg

 

NOAA:

post-79251-0-35014300-1347969298_thumb.jpg

 

Det er dog med hakket kvassere oppløsning, så jaggisene er ikke LIKE tydelige, men mer enn tydelige nok til at de helt klart irriterer meg.

 

Edit: Spesielt i BF3 så blir kanter ofte seende hvite ut, og dermed enda mer fremtredende ut om de ikke gjøres noe med, og i bevegelse blir det enda værre, for da "blinker de" (grunnet de forandre posisjon på skjermen)

 

Skulle gjerne vist deg enda høyere AA-nivåer, men får det ikke til i BF3. 4xMSAA er en ganske lav grad av AA, og du har mange nivåer høyere, inkludert Supersampling som tar for seg alle elementer i bildet etc. (du får også det opp i 32xAA)

 

Anti-aliasing har kanskje vært den enkelt-grafiske elementet som har vært mest diskutert opp gjennom tidene, og ofte referert til som Eye-Candy. Absolutt et must, og noe av det viktigste grafiske lementet i et spill, og et krav for mang en entusiast/gamer. Det er definitivt ikke noe man kan unngå å se.

Selv som 15-åring og uten peiling på slikt, og ingen særlige krav til what so ever så plaget aliasing meg sterkt.

 

Så at du ikke merker forskjell betyr at du enten ikke har satt det opp riktig, har aktivert FXAA i tillegg, eller at du bare er helt ignorant. :p (no offence)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Når eksplosjoner står rundt deg, så oppdager du ikke særlig forskjell, men det gjelder jo resten av grafikknivåene i BF3 også, bortsett fra direkte effekter som eksplosjoner i det øyeblikket. Jeg vil dog si at det er kjipere å spille med lavere grafikknivåer, og da inkludert AA. :)

 

Selv med bevegelse så kan man(jeg) tydelig merke denne flimringen, og all disse hvite og flimrende kantentene som oppstår pga alle jaggisene. Om man står stille et øyeblikk, sikter, eller leter etter noen, som jo skjer støtt og stadig så er det ekstra merkbart. Ja, egentlig plagsomt hele tiden. ^^

Lenke til kommentar

jeg er klar over det med pixel smoothing, men det jeg ville frem til var at du ser jo ikke dette i farta.

å dessuten så har msaa eksempellet ditt en bug visst du ser på skiltet.

msaa er ikke inkludert i ultra settings når jeg bruker preseten?

 

kan heller ikke si at bildekvaliteten er så jevelig pixelert når jeg spiller uten msaa.

Endret av XfsB
Lenke til kommentar

Her er en fin film som viser forskjellen bra:

 

jeg er klar over det med pixel smoothing, men det jeg ville frem til var at du ser jo ikke dette i farta.

å dessuten så har msaa eksempellet ditt en bug visst du ser på skiltet.

msaa er ikke inkludert i ultra settings når jeg bruker preseten?

Jo, det er det.

Grunnen til at skiltet ikke takles av MSAA i BF3 er fordi BF3s implementering ikke fungerer skikkelig.

Lenke til kommentar

jeg er klar over det med pixel smoothing, men det jeg ville frem til var at du ser jo ikke dette i farta.

å dessuten så har msaa eksempellet ditt en bug visst du ser på skiltet.

msaa er ikke inkludert i ultra settings når jeg bruker preseten?

 

kan heller ikke si at bildekvaliteten er så jevelig pixelert når jeg spiller uten msaa.

Er vi ute etter å lage dårlig stemning eller? Ja, og du har to bugs i setningen din... (det heter OG, ikke å)

You see? Slikt pirk skaper ikke så god stemning, spesielt når det absolutt ikke har noe som helst med verken meg eller saken å gjøre.

 

Men jeg kan vel bare si at jeg er noe uenig med deg, jeg legger ganske merke til mangelen på AA.

Koser meg med grafikken generelt, og det er vel bare på metro i kjøttkverna at jeg ikke kunne brydd meg. :p

Men for all del, jeg er absolutt en av de mer kresne her inne.

 

Jeg sier altså dette fordi jeg irriterer meg litt over det selv, ikke fordi jeg har lyst å prakke noen synspunkter på noen andre. Merker det spesielt fordi jeg alltid kjører med det på, borsett fra at jeg nå måtte sette ned grafikken når jeg gikk over fra 1920x1200 til 2560x1440, og da var det FXAA som måtte gå.

 

Edit:

 

Poenget mitt kommer litt bedre frem om du f. eks ser filmen til Arni90 der du ser bevegelse. Se på lyktestolpene for eksempel. Det ser ut som noe flimrete jævelskap som har satt seg fast i grafikken. Selv i hektiske situasjoner så MÅ jo dette plage dere!? Om i såfall i underbevisstheten.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg tenker svært sjeldent over grafikken i spill som BF3 der det skjer så mye. Konsentrasjonen min faller på å gjøre objective A eller sprenge kjøretøy B. Jeg tenker over det om jeg faktisk ser etter det, men ellers så er det bare slik. Nå spiller jeg med fult på alt utenom det unødvendige uansett.

 

Dårlig setningsoppbygning, gidder ikke fikse det. Og et feil ord i denne setningen. Den setning før den forrige var den jeg mente som hadde et feil ord og ikke den forrige.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Dårlig setningsoppbygning, gidder ikke fikse det. Og et feil ord i denne setningen. Den setning før den forrige var den jeg mente som hadde et feil ord og ikke den forrige.

lol, ironisk nok så var det beklagelsen over dårlig setningsoppbygging som faktisk var av heller dårlig kvalitet. Samt at det helt sikkert hadde vært lettere å rette opp et ord, enn å kommentere med to hele setninger. :p

 

Bare en liten kurositet. :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jaja klar over at jeg ikke skriver helt feilfritt, har dysleksi og greier.

jeg er heller ikke ute etter dårlig stemning her sier bare det at som jeg opfatter det når jeg spiller å er i action så ser ikke jeg store forskjellen med eller uten msaa. jeg bryr meg vel ræva om dere er på sightseeing i bf3 men det er ikke jeg.

NVM, preseten stod på ultra uten msaa men så bytta jeg frem og tilbake så kom det msaa x4

Endret av XfsB
Lenke til kommentar

Har lest mye her i tråden, men fikk ikke helt svar på det jeg lurte på..

Holder disse specsa til å kjøre bf3 på ultra uten problemer?

 

Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5

 

 

Du bør nok opp på 7970 eller GTX 670 som minimum:

 

http://www.tomshardw...iew,3279-4.html

Merk:

Campaign Mode, "Operation Swordfish" 60 second Fraps

Multiplayer er nok en del tyngre, og hverken 670 eller 7970 klarer 60 fps på Ultra 1920x1080.

 

Har 670 selv og ligger jevnt over 60 med ultra i nevnt oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med lagg den siste uken, er jeg alene om det? Selv om pingen er stabil og fps-en likeså, har jeg merket, tidvis, tildels såvidt merkbar og tildels ekstrem lagg. I går kveld lagget - og dette er sant - sirkelen som viser flag capture. Er det noen som vet hva som kan være galt? Server/klient/internett?

Endret av Sencured
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...