Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Gudsbilde og menneskesyn

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er på jakt etter informasjon om Gudsbilde og menneskesyn i de 3 vestlige religionene (islm, jødedom og kristendom)

Hadde satt stor pris på om noen kunne gitt meg litt strukturert informasjon om dette. (Læreboka er helt fantastisk lite oversiktlig)

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok lese mellom linjene i læreboka di for å kunne svare på dette, tenker jeg. Religionenes helhetlige måte å tenke på er nok det som danner svaret.

Forstår du hva jeg mener?

Ja, jeg forstår hva du mener :)

Men jeg lurte på om jeg kunne få noen konkrete opplysninger. Da blir det fort mye enklere å lese også :)

Lenke til kommentar

Men jeg lurte på om jeg kunne få noen konkrete opplysninger. Da blir det fort mye enklere å lese også :)

Der er jeg redd at jeg ikke har så mye å bidra med; jeg kjenner verken islam eller jødedommen godt nok til det.

Men jeg ville heller ha lagt ut spørsmålet ditt i en annen gruppe enn leksehjelp, en gruppe som har med livssyn og religion å gjøre tror jeg heller ville generere de svar du ønsker.

Lenke til kommentar

Der er jeg redd at jeg ikke har så mye å bidra med; jeg kjenner verken islam eller jødedommen godt nok til det.

Men jeg ville heller ha lagt ut spørsmålet ditt i en annen gruppe enn leksehjelp, en gruppe som har med livssyn og religion å gjøre tror jeg heller ville generere de svar du ønsker.

Det skal jeg gjøre! Takk :)

Lenke til kommentar

Svaret til Anskar over var på et vis ganske "midt i blinken".

Det som jeg vil legge til det er at noe slikt som "en nøytral plattform" for å observere religioner eller livssyn på, det finnes neppe. Det man beskriver vil uansett være preget av referansene til den som beskriver.

Man kan saktens få vite hva en person som tilhører den ene eller andre "tro" mener om ulike saker og ting ved å spørre vedkommende, men kan kan ikke av den grunn vite hvordan det er å stå oppe i vedkommedes sko og se og fortolke verden ut i fra denne troen/livssynet.

En "vestlig" filosof som var spesielt opptatt av denne problemstillingen om "de subjektive" i hvordan mennesker fortolker og forstår verden på er Søren Kierkegaard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...