Gå til innhold

Etisk spm angående organdonasjon.

Anbefalte innlegg

Hvis alle var konsekvent utro, ville det ikke eksistert et rammeverk å sammenligne utroskap med, og således er spørsmålet ditt absurd.

Nei, du får valget mellom at alle skal være konsekvent utro, eller at alle skal holde seg unna forhold som er etablert etter førstemann-til-mølla rollen.

Og ditt svar vil avhenge av om du er singel, er gift med ei drittkjerring, eller har en søt, snill og super-fuckable kone. Ergo blir etikken subjektiv, du finner ikke et slikt nøytralt naturlovståsted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke selv registrert meg som organdonor, da jeg tenker at jeg sånn blir mer attraktiv som død enn som levende, og da vil folk kjempe mindre for å holde meg i live, om jeg krasjer og dauer.

Tror du virkelig det ligger noe i det du sier her? Om det er noen som tenker slik så er det høyst moralsk forkastelig.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke selv registrert meg som organdonor, da jeg tenker at jeg sånn blir mer attraktiv som død enn som levende, og da vil folk kjempe mindre for å holde meg i live, om jeg krasjer og dauer.

Tror du virkelig det ligger noe i det du sier her? Om det er noen som tenker slik så er det høyst moralsk forkastelig.

Jeg tror ikke folk er ærlig med hvordan de tenker, men om du klarte å få til en god statistisk studie som var stor nok, og så på når helsepersonell fikk vite om organdonor-situasjonen, så er det mulig at det ville påvirket når man velger å avslutte behandlingen, om det er moralsk forkastelig, det har jeg ikke noen formening om, men det er ikke fordelaktig for meg å donere mine organer, det er en fordel at andre gjør det. Av samme grunn gir jeg heller ikke blod, men jeg regner med å få, når jeg trenger.

Lenke til kommentar

Du har ikke forstått det kategoriske imperativ.

Jeg svarte på de haltende premissene i tanke-eksperimentet ditt.

I en mulig verden hvor det å være utro er en naturlov, og en følge av å være i et eksklusivt forhold med en annen, ville ingen gå inn i et eksklusivt forhold da det vil innebære en logisk umulighet.

Read up, kid: http://en.wikipedia.org/wiki/Categorical_imperative#Deception

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt organene til den som døde uten å mukke.

Ingen oppgående helsepersonel tenker på den måten. Det er jeg rimlig sikker på.

De vil gjør alt de kan for å holde deg i live, alt annet høres helt banalt ut.

Lenke til kommentar

Nå var det snakk om en DØD person her da, ingen ville vel ha "solgt" en venn eller familie medlem som slakt som de kunne ha fisket delene ut av mens vedkommende lever... Bare til opplysning.

Forskjellen er jo innlysende, da en levende person faktisk tregner delene for videre eksistens selv....

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt organene til den som døde uten å mukke.

Nå var det snakk om en DØD person her da, ingen ville vel ha "solgt" en venn eller familie medlem som slakt som de kunne ha fisket delene ut av mens vedkommende lever... Bare til opplysning.

Forskjellen er jo innlysende, da en levende person faktisk tregner delene for videre eksistens selv....

Ja, men jeg svarte til at han ikke ville være organdonor pga da følte han at helspersonelle ikke gjorde alt de kunne for å holde han i livet?

Forstod heller ikke helt hva du ville fram til med det du skrev.

Lenke til kommentar

"Handle som om maksimen for din handling gjennom din vilje skulle bli en allmenn naturlov"

OK.

Er det da galt med utroskap, når det i min alder er absolutt størst sjanse for at de man vil humpe, er gift?

Betyr det at det rent naturlovsmessig er riktig å være utro? Spennende.

Er det galt å lyve, stjele, svindle og bedra?

Ja.

Er det galt å ikke lyve, ikke stjele, ikke svindle og ikke bedra?

Nei.

Ergo vil mennesker som ønsker å ha sex med andre enn den nåværende partneren kunne gjøre det uten å være utro ved å gjøre EN TING før de har sex med andre...

Lenke til kommentar

Først og fremst stiller jeg spørsmålstegn ved om organnekterene sitt verdensbilde.

...

Vet de ikke at insekter, sopp og bakterier kommer til å SPISE liket deres når de dør?

...

Dersom de visste at organene deres reddet deres egen bror, søster eller datter eller sønn -- ville de gjort de da?

Tenk om vedkommende som kunne reddet livet til din egen bror, søster eller datter eller sønn valgte å ikke være organdonor fordi vedkommende ville se pen ut i begravelsen før liket til vedkommende blir markspist.

Sikkert kjempefestlig.

Jeg tror ikke folk er ærlig med hvordan de tenker, men om du klarte å få til en god statistisk studie som var stor nok, og så på når helsepersonell fikk vite om organdonor-situasjonen, så er det mulig at det ville påvirket når man velger å avslutte behandlingen, om det er moralsk forkastelig, det har jeg ikke noen formening om, men det er ikke fordelaktig for meg å donere mine organer, det er en fordel at andre gjør det. Av samme grunn gir jeg heller ikke blod, men jeg regner med å få, når jeg trenger.

OG den holdningen er en god grunn til at organdonorer skal komme først i køen når organer deles ut.

Alltid.

Barn under 16 > Organdonorer mellom 16 og 90 år > Ikke-donorer over 16 > Ikke-donorer over 40 > Ikke-donorer over 60

Ved blodmangel ved sykehus gjelder selvsagt det samme.

Lenke til kommentar

Beklager Red, dypt uenig.

Dersom jeg kommer i den noe uheldige posisjonen noengang at mine organer er up for grabs, vil jeg gjerne at de går til den som trenger de mest, og den som har høyest sjanse til å bære organene lengst.

Jeg driter loddrett i om en eller annen Nihilist spiller tøff på et diskusjonsforum, og forsøker seg med litt trolling - det er ikke det som betyr noe i min bok.

Jeg har selvfølgelig større medlidenhet med barn/kvinner osv., samt mindre for ikke-organdonorer (som er det av eget valg), men det er i utgangspunktet helt uvesentlig - jeg vil gjerne at mine potensielle "deler" skal gå der en komité fagpersoner mener de bør gå for å gjøre størst nytte - altså basert på en rasjonell tankegang og ikke en politisk (som ofte ser ut til å være gjensidig ekskluderende).

Om Nihilist1 faktisk er seriøs, så er det egentlig bare tragisk for hans del, men det rokker ikke ved mine prinsipper i dette spørsmålet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det galt å lyve, stjele, svindle og bedra?

Ja.

Er det galt å ikke lyve, ikke stjele, ikke svindle og ikke bedra?

Nei.

Er det virkelig noen av dere andre som ser på det som givende å få servert kondisjonert oppgulp som hvem som helst selvbedragersk nisse kunne hostet opp med stort patos i hvilken som helst plagsom hverdagslig sammenheng?

Hvordan setter jeg folk på ignore? Jeg er så drittlei moralske realister og folk generelt som ikke kan tenke rasjonelt og analytisk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Well, it is said, soulless, that civilised man seeks out good and intelligent company, so that, through learned discourse, he may rise above the savage and closer to God.

Lenke til kommentar

Jeg driter loddrett i om en eller annen Nihilist spiller tøff på et diskusjonsforum, og forsøker seg med litt trolling - det er ikke det som betyr noe i min bok.

Om Nihilist1 faktisk er seriøs, så er det egentlig bare tragisk for hans del, men det rokker ikke ved mine prinsipper i dette spørsmålet.

Hvorfor blir jeg truet og trakassert for å påpeke idiotien hos andre, mens folk som soulless kan ture fram som de vil, med å insinuere at meningene mine har en motivasjon bak som gjør at de bør oversees, i beste hersketeknikk-forstand. Herregud, så primitive menneskene som er her er. Det er leit at soulless faktisk får innpass hos primitive hjerner med slikt søppel.

Lenke til kommentar

Tenk om vedkommende som kunne reddet livet til din egen bror, søster eller datter eller sønn valgte å ikke være organdonor fordi vedkommende ville se pen ut i begravelsen før liket til vedkommende blir markspist.

Sikkert kjempefestlig.

Nei, det er helt for jævlig. Jeg blir lei meg av å tenke på det.

OG den holdningen er en god grunn til at organdonorer skal komme først i køen når organer deles ut.

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...