Gå til innhold

Etisk spm angående organdonasjon.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er rart at folk kan være negativ til noe som er utelukkende positivt.

Verden holder på å passere 7 milliarder. Hvorfor skal man holde folk i livet når de egentlig skal dø naturlig? Hvorfor skal menneske ødelegge seg selv ved å opprettholde liv nesten uansett bare for at vi er redd for å dø - vi er endel av det økologiske systemet og vi er i ferd med å ødelegge dette .... med å holde alt og alle i livet. (i vår del av verden)

Koster også endel med å operere - hvorfor ikke brukt disse pengene/ressursene til å redde maaaange i andre deler av verden?

Lenke til kommentar

Fordi det er min kropp og jeg bestemmer over den, ikke staten eller de som bestemmer hvem som burde få mine organer.

Min kropp, mitt valg. Så enkelt som det.

Men du kan vel si noe om hvorfor du mener det? Eller har du egentlig ikke en grunn, du "bare føler det sånn"?

Det er rart at folk kan være negativ til noe som er utelukkende positivt.

Verden holder på å passere 7 milliarder. Hvorfor skal man holde folk i livet når de egentlig skal dø naturlig? Hvorfor skal menneske ødelegge seg selv ved å opprettholde liv nesten uansett bare for at vi er redd for å dø - vi er endel av det økologiske systemet og vi er i ferd med å ødelegge dette .... med å holde alt og alle i livet. (i vår del av verden)

Koster også endel med å operere - hvorfor ikke brukt disse pengene/ressursene til å redde maaaange i andre deler av verden?

Da kunne vi jo likegjerne tvangskastrere alle mennesker i hele verden da? Eller slutte med alt som heter medisinsk behandling?

Endret av Shirmah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe særlig til begrunnelse.

Ikke noe særlig til begrunnelse at jeg ønsker å bestemme over min egen kropp? Ja jøss du..

Det er forskjell på "grunn" og "begrunnelse"! Med andre ord så vil jeg at du skal utdype argumentet ditt! Hva er det som er så hellig med kroppen din? Er du bare sta, eller har du en legitim grunn?

Lenke til kommentar

Det er forskjell på "grunn" og "begrunnelse"! Med andre ord så vil jeg at du skal utdype argumentet ditt! Hva er det som er så hellig med kroppen din? Er du bare sta, eller har du en legitim grunn?

Jeg svarer deg akkurat på samme måte som jeg hadde svart en kar som hadde vært for pågående:

Fordi det er min kropp, ikke din, ikke staten sin, men min. Det er kroppen jeg ble født meg, og jeg vil ta med meg hele i grava. Sånn er det bare. Det er min grunn.

Du trenger ikke å forstå det, men det burde ikke være så vanskelig å forstå at jeg har lyst til å bestemme over hva som skjer med min egen kropp. Jeg bryr meg ikke stort om hva andre har lyst til, har du lyst til å donere bort dine organer så er det helt O.K, men jeg burde ikke føle meg presset til å donere bort min kropp hvis jeg ikke ønsker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Du har altså ingen skikkelige argumenter, men bygger det på prinsipper og stahet!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da går det an å si at du har flere grunner, men at du ikke ønsker å dele dem her. Det er forøvrig helt greit det.

Men det skal fremdeles være helt OK å bare si at man ikke ønsker det av den enkle grunnen at man ikke ønsker det. Det blir for dumt når man skal bli sett ned på og stigmatisert fordi man rett og slett ikke vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Da kunne vi jo likegjerne tvangskastrere alle mennesker i hele verden da? Eller slutte med alt som heter medisinsk behandling?

Sa jeg det? - andre ting er ikke temaet - poenget at det er ikke utelukket positivt, det spørs hvem man spør det. Forøvrig blir dine deler brukt til å holde en massemorder i livet, h*n har like mye rett til å få kroppsdeler som alle andre - utelukket positivt at han er neste i køen når dine deler skal fordeles?

Lenke til kommentar

Da går det an å si at du har flere grunner, men at du ikke ønsker å dele dem her. Det er forøvrig helt greit det.

Men det skal fremdeles være helt OK å bare si at man ikke ønsker det av den enkle grunnen at man ikke ønsker det. Det blir for dumt når man skal bli sett ned på og stigmatisert fordi man rett og slett ikke vil.

Jeg stigmatiserer deg ikke. Men jeg kan ikke si at du har legitime grunner før du faktisk gir meg en grunn, eller et argument som ikke bygger på "Derfor!!" eller "Vil ikke!!".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...