-Léon- Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Vet ikke om etisk er det rette ordet. En som står deg nært har nettopp gått bort, og en lege kommer å spør om h*n var en organdonor. Du vet på forhånd at h*n var imot å donere bort organene sine. Hva gjør du da? Respektere du ønske og lar en annen person som trenger det sårt dø, eller sier du til legen at h*n ville donere bort organene sine. Jeg er litt usikker på området, men litt av meg ville ha gått imot ønske om det kunne redde et annet menneske. Personen er jo død så hvorfor skulle det ikke komme noe "godt" ut av det. Men er interessert i høre hva dere mener om saken. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Hvis den døde ikke vil dele sin kropp og sitt blod med andre, bør ingen andre få deler av akkurat hans kropp og blod. Endret 22. oktober 2011 av IHS 2 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg hadde sagt til legen at h*n ville donere bort organene sine, uten å nøle. Personen er død, og det har ingenting å si for denne personen. Organdonasjon burde være en selvfølge, mener jeg. 5 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg ville respektert avdødes ønske. 5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg synes det er helt i orden at folk ikke vil donere bort organene sine etter sin død, og ville respektert det. Kall det gjerne tåpelig og romantisk, men vi mennesker har lange tradisjoner for å behandle folk ordentlig selv etter at de har sluttet å puste. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Hadde respektert den avdødes ønsker, selvsagt. Det at h*n ikke lenger er i live betyr ikke at man skal slutte å behandle kroppen til denne personen som du påstår at du har stått nær med respekt. Endret 22. oktober 2011 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Selvsagt respekterer man den dødes ønske. Shirmah - da kan jeg får gjøre hva jeg vil med det etter din død altså ... jeg har en fetisj, som samfunnet ikke liker særlig, men du er jo død, så jeg kan vel bare gjøre hva jeg vil. Du hjelper meg via det, så ... Du er død, så har ingenting å si for deg da. 2 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Selvsagt respekterer man den dødes ønske. Shirmah - da kan jeg får gjøre hva jeg vil med det etter din død altså ... jeg har en fetisj, som samfunnet ikke liker særlig, men du er jo død, så jeg kan vel bare gjøre hva jeg vil. Du hjelper meg via det, så ... Du er død, så har ingenting å si for deg da. Nåja, det er en del forskjell på organdonasjon, som redder livet til syke mennesker og er akseptert i samfunnet, og obskure fetisher som handler om å tilfredsstille den enkeltes lyster spør du meg. Jeg mener ikke at man skal behandle døde dårlig, men organdonasjon skjønner jeg virkelig ikke hvorfor noen kan være imot. Det er stort sett religiøse grunner til sånt, som igjen bunner i naivitet, eventyr og vrangforestillinger. 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Gud finnes ikke, men mine nære er veldig reele, så hvis de ikke ønsker at noen skal kutte ut organene deres og bruke dem videre så synes jeg at man skal respektere det. Jeg skal forøvrig spesifisere dette i testamentet mitt, så slipper mine nære å måtte ta avgjørelsen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Nåja, det er en del forskjell på organdonasjon, som redder livet til syke mennesker og er akseptert i samfunnet, og obskure fetisher som handler om å tilfredsstille den enkeltes lyster spør du meg. Ehhh. bare for at DU vil redde hjelpe men den avdøde ikke ville, så bestemmer du at deler av kroppen skal brukes til til h*n ikke ville. DU har et behov for å hjelpe via andres kroppsdeler som de selv ikke vil - en fetisj det å - du blir tilfredsstilt(føler deg vel) av å gi bort noe du ikke har tillatelse til ... det er bare kun for at du vil det. Kroppen er død, så den kjenner ikke forskjell i noe puttet inn en plass eller noe som skjæres ut - begge deler imot den dødes ønsker. Hvem er gud og som bestemmer hva som er tillatt eller ikke å gjøre på liket ... er det du ? Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Jeg sette respekt som veldig høyt på listen min og respektere folk som er i live. Men dø er dø i mine øyne og jeg er er sikket slem i deres øyne som ikke respektere ønsket til den avdøde. Jeg kunne ikke med god samvittighet gå til sengs å tenke på at min handlig fikk en annen til å dø, for å se veldig firkantet på det og jeg ville heller bare prøvd å tenkt at den avdøde innerst inne ville ha vært glad for at h*n reddet et annet menneske. Endret 22. oktober 2011 av -Léon- 2 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Nåja, det er en del forskjell på organdonasjon, som redder livet til syke mennesker og er akseptert i samfunnet, og obskure fetisher som handler om å tilfredsstille den enkeltes lyster spør du meg. Ehhh. bare for at DU vil redde hjelpe men den avdøde ikke ville, så bestemmer du at deler av kroppen skal brukes til til h*n ikke ville. DU har et behov for å hjelpe via andres kroppsdeler som de selv ikke vil - en fetisj det å - du blir tilfredsstilt(føler deg vel) av å gi bort noe du ikke har tillatelse til ... det er bare kun for at du vil det. Kroppen er død, så den kjenner ikke forskjell i noe puttet inn en plass eller noe som skjæres ut - begge deler imot den dødes ønsker. Hvem er gud og som bestemmer hva som er tillatt eller ikke å gjøre på liket ... er det du ? Så hvis en person ønsker å bli bukspjæret, slaktet og partert midt på Karl Johan, for så å bli snacks som deles ut til tilfeldige forbipasserende, skal dette respekteres og utføres? Det er grenser for hva slags ønsker man skal respektere. Fra døde folk også. Hvorfor skal man være imot organdonasjon da? Hvilke grunner har dere som evt. er imot det? Endret 22. oktober 2011 av Shirmah Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 TS; er dette en faktisk situasjon? Evt. er du personen som må ta denne avgjørelsen? Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Nei, er kun et hypotetisk spm. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Så hvis en person ønsker å bli bukspjæret, slaktet og partert midt på Karl Johan, for så å bli snacks som deles ut til tilfeldige forbipasserende, skal dette respekteres og utføres? Det er grenser for hva slags ønsker man skal respektere. Fra døde folk også. Er vel grenser for hva levende mennesker skal få gjøre på døde mennesker også - at de skal bestemme at man kan bukspjære dem og ta ut deler, selv om disse ønsker dette - det er tross alt personen selv som bør få avgjøre om dette skal få gjøres - dette ønsket skjer i levende livet som i dette tilfellet(bestemmelsen at denne ikke vil at kroppen skal brukes som deler). Syns du virkelig dette er 'grensen' og at de ikke selv skal få bestemme at de skal få fungere som reservedeler hvis de ikke vil .... heldigvis er det ikke opp til deg og samfunnet mener motsatt av hva du gjør. Hvorfor skal man være imot organdonasjon da? Hvilke grunner har dere som evt. er imot det? Det har med å respektere den døde å gjøre. Hvis denne vil, så selvfølgelig er det da greit - er denne imot det, så skal også dette respekteres. Noen er blant annet imot dette av overbevisning i sin tro - skal man da bare drite i deres trosretning og gjøre som man vil bare for at de er død? Deres trosretning dør ikke bare for at legemet er dødt Endret 22. oktober 2011 av kandasa 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Deres trosretning dør ikke bare for at legemet er dødt Vel, strengt talt så gjør den jo det. 2 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Vel, strengt talt så gjør den jo det. Så f.eks kristendommen opphører å eksistere hvis en kristen dør? - neppe, da hadde det ikke vært mye religion gitt Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg håper isåfall at dere som evt. er imot organdonasjon heller ikke ville tatt imot organer fra en organdonor, om dere hadde kommet i en situasjon der dette var nødvendig? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg håper isåfall at dere som evt. er imot organdonasjon heller ikke ville tatt imot organer fra en organdonor, om dere hadde kommet i en situasjon der dette var nødvendig? Det blir ikke det samme da ihvertfall ikke jeg er imot selve prosessen om å donere bort organer, men jeg misliker dypt at det skal bli påtvunget eller at andre skal foreta valget for en person som allerede tok valget da denne personen var i live. For meg selv hadde jeg nok ikke tatt imot uansett, men hvis jeg hadde hatt en som sto meg nær som trenger ett organ som noen frivillig har sagt at man kan bruke så ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 ... Noen er blant annet imot dette av overbevisning i sin tro - skal man da bare drite i deres trosretning og gjøre som man vil bare for at de er død? Deres trosretning dør ikke bare for at legemet er dødt Trosretningen Jehovas vitner er mot blodoverføring og transplantasjon. Egentlig er de mot Jesu Kristi kropp og blod, men bortforklarer det med å være mot all blod. Jesus Kristus donerte sin kropp og sitt blod til de kristne, så de skulle leve evig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå