Gå til innhold

Formateringstullball

Anbefalte innlegg

Jeg skulle formatere harddisken i min gamle PC. Starta fdisk fra en Win98 oppstartsdiskett, satte opp en fat32 partisjon, satte den aktiv og reboota. Så skulle jeg formatere, men det vil den ikke!

Mulig dette er et dumt spørsmål...

Er det ikke bare å skrive format c: fra a: promptet, eller bare format fra c: promptet?

Får bare opp en melding "disk ikke klar, avbryt, fortsett eller prøv igjen" prøver jeg "prøv igjen" skjer ikke noe,får bare samme mld om og om igjen, prøver jeg fortsett så får jeg bare "ugyldig kommando"

Hva må jeg skrive for å formatere disken min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette opplevde jeg også. Har WinMe på min maskin og da jeg ønsket å bygge opp C partisjonen på nytt måtte jeg formatere. Men jeg fikk samme meldinga som deg. Det hele endte med at jeg måtte foreta en quick format (som etter hva jeg har hørt er en dårlig løsning)Men det fungerte ivertfall. Så la jeg alt inn på nytt. Forøvrig har jeg Norton Antivirus 2002 og har etter at jeg partisjonerte 30Gb disken i 6 partisjoner første gang, har jeg forandret størrelsen på 2 av partisjonene med programmet "Partition Magic". Har lurt på om noen av disse programmene lager en "hindring" slik at formatering er vanskelig? Men på en annen side skulle jo ikke quick formateringa heller fungere da.

Merkelige greier. Håper det er noen der ute som har svaret.

Lenke til kommentar

det som alltid fungerer når man får slike mld eller att en del av plassen på harddisken forsvinner er å boote opp med slackware linux, fjerne partisjonene og legge inn nye partisjoner der, deretter booter du opp med f.eks. en win98 diskett og fjerner ikke dos partisjonene i fdisk, lager nye partisjoner, formaterer og vips så fungerer disken som alldri før... linux er veldig sjekt å ha innimellom :smile:

Lenke til kommentar

Jo, mulig Linux er goe greier, men er det noen som kan svare på hvorfor dette problemet oppstår, og om det i hele tatt lar seg løse på noe vis via f-disk? Når windows ikke er lastet og man formaterer fra komandolinjen i dos ved hjelp av F-disk burde det jo ikke være noen spærrer som hindrer formateringten. Det må jo gå ann å formatere hver enkelt partisjon uten først å slette dem og bygge dem opp på nytt??

Det har jeg jo gjort mange ganger før, men pluttselig går det ikke på grunn av at "disken ikke er klar".

Vi trenger ekspert-hjelp her!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...