Gå til innhold

Bibelhjulet, vakkert mønster som er blitt til i dagens bibel

Anbefalte innlegg

Eller kanskje forfatterne av bibelen designet det selv?

Tror du forresten Gud fant opp skriftspråket?

Når begynte man å dele opp skriten i kapitler, vers, og så videre?

Var dette med i originalversjonen? Nei...

Jeg fant dette nå:

I de første århundrene e.Kr. var det ikke så lett å finne fram i en bibeltekst. Den var ikke delt inn i verken kapitler eller vers. Men i en moderne bibel er det mange hjelpemidler som skal gjøre det lettere for leseren å finne fram. For det første er det satt inn tall i teksten. Hver bok er delt inn i kapitler, og hvert kapittel er delt inn i vers. Kapitteltallene er de store tallene, mens versetallene er de små tallene. Et vers inneholder vanligvis én eller to setninger. Når en skal fortelle hvor et bibelvers står, bruker en denne formen: Joh 3,16. Da er Joh forkortelsen for den aktuelle boka i Bibelen. (Foran i Bibelen finner du en liste over disse forkortelsene.) 3-tallet forteller hvilket kapittel i boka vi skal finne, og tallet etter kommaet forteller hvilket vers i kapitlet det dreier seg om. Joh 3,16 betyr altså at vi skal slå opp i Johannesevangeliet, kapittel 3 og vers 16 i dette kapitlet. I det meste av kirkens historie har en lest Bibelen uten disse tallene. Først på 1200-tallet fikk Bibelen den kapittelinndelingen vi har i dag, og fra cirka 1550 ble teksten delt inn i vers. Før dette var det vanlig å telle seg fram til en bestemt linje på en side. Svakheten ved dette systemet var at linjenummeret varierte fra bibel til bibel. Tenk deg at du fjernet alle kapittel- og versetall i Bibelen. Prøv så å finne Joh 3,16: «For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn …» Regn med å bla fram og tilbake en stund! Kilde

Da bibelforfatterne skrev ned det de skrev ned, så skrev de også ned alt de skrev som en sammenhengende tekst uten mellomrom mellom ordene, på denne måten: Deførstesomskrevbibelenskrevsliksomdette

Uten punktum og avsnitt.

Som sagt: Det eksisterte ikke "kapitler" opprinnelig.

Jeg kan ikke annet enn å gapskratte! :D

Det var ingen kapitler, vers, eller noe sånt noe da forfatterne av det du nevner skrev det... Derfor faller jo alt det du sier sammen som et korthus... Sikkert irriterende for deg, men jævelig morsomt for meg, og andre vantroende da ;)

Hvordan ser du på dette nå, som du vet at bibelstedene ikke opprinnelig var delt inn i vers, kapitler, og at ordene ble skrevet uten mellomrom?

Jo dette er bare skit ;)

Du har nok gått fem på her ja.. Det er mange amerikanere som ikke har peiling på tilblivelsen av bibelen og sånt, som lager seg opp luftige teorier og sånt, basert på denne ikke-kunnskapen sin. ;)

Sitat fra Wikipedia:

Bibelen inneholder skrifter av mange forskjellige genrer, som for eksempel lovtekster, poesi, historie og profeti. Bibelens bøker inndeles i protestantisk tradisjon i to testamenter, 66 bøker, 1 189 kapitler og 31 173 vers. Denne oppdeling er ikke å finne i de opprinnelige tekstene, men er kommet til senere, etter som det på grunn av tekstenes religiøse bruk ble nødvendig å kunne henvise mer nøyaktig til steder i tekstene.

Meget varierende tilbakemeldinger.

Det du sier her er altså at kapitler og vers ikke kom før på 12 og 15-hundretallet. Vel, hvem vet om Gud ikke inspirerte desse også, vips, korthuset designet seg tilbake igjen.

Hehe, ja det er utrolig hvor mye som kan gjøres ved bruk av magi. :)

Men for å si det sånn, det var ikke vanskelig for de som delte det inn i kapitler og vers.

Selvsagt ikke. Det er akkurat like lett som at du gjør dette selv når du skriver. Men de fant ut en logisk og ryddig måte å gjøre dette på. De begynte selvsagt med Kapittel 1, vers 1, og så videre... Og lagde et logisk system for å gjøre det enklere...

Ikke noe av det er "guddommelig"...

Her er et eksempel på det.

Yet, the concept of chapter divisions is based on Biblical practice. The Psalms are individual songs and were separate from the beginning. In a sermon, Paul quotes from the �second psalm� (Acts 13:33). Lamentations was divided into five separate poems. Four of these five poems are 22 verses each (the number of letters in the Hebrew alphabet). Of all the chapters in the Bible, the most common length is 22 verses. It seems clear that this size of text was providentially chosen for reading, study, etc.

The Bible has a total of 1,189 chapters. The Old Testament has 929 chapters and the New Testament has 260 chapters.

Hva mener du om det, du gapskratter fordi du mener kapittel og vers-delingene i Salmene er feil?

Dette du siterer ovenfor det er da ikke noe som helst merkelig overhodet. Det sier jo seg selv at det er forskjellige dikt etc. og skrevet hver for seg... Men opprinnelig var det ikke delt inn i vers og sånt, og det var dessuten mye flere skrifter enn de som finnes i dag. Du har jo for eksempel Jubilees, Tomasevangeliet, og så videre... http://en.wikipedia.org/wiki/Jubilees

The Psalms are individual songs and were separate from the beginning.

Selvsagt, men vers og kapittel, samt mellomrom mellom tegnene var fraværende... Det ble skrevet skrifter her og der, og man satte det først sammen til en komplett samling, og så noen tusen år etterpå så delte man det inn i kapitler, vers og så videre, på en systematisk og logisk måte.

Og ja, det kan meget godt hende at Gud fant opp det hebraiske skriftspråket,

Hehe... Hvis Gud fant opp et språk, hvorfor bruker vi da det ikke? Det må jo være det aller aller beste språket som finnes? Det enkleste og beste for alle?

det var jo Gud selv som skrev på steintavlene Moses fikk.

Hehe.. Du skal ikke tro alt du hører, og enda mindre det du ser...

....Det står skrevet i en gammel bok: "Derfor er det sant!"

Apropos steintavler, eldgamle, så er det et program på Viasat History på tirsdager som jeg anbefaler på det sterkeste, som heter "utgravningen av Jesus" ... Jeg har ikke sett det enda, men jeg har sett "reklame" for det, og det ser utrolig interessant ut...

¨

Steintavler fra mestopotamia, etc. har liknende beretninger som de som står skrevet i Det gamle testamentet, kanskje det var disse steintavlene forfatterne av mosebøkene lot seg inspirere av?

Ja, merkelig dette med at forskjellige steder rundt om i verden har lignende historier fra GT, gir jo mer inntrykk av at historiene kommer fra en resurs enn at mange historier rundt om i verden blir samlet i GT.

Nårdetgjelderhvordanmandelerordene,såerdettevanskligereforenutlendingsomikkekanspråket.Ogdevetnårensetningharsluttetsådekanskriveathererpåtidemedversdeling.

Oghererkapitteldeling.

Men de alfabetiske salmene viser poesi, og David som talte med Gud, fikk jo kanskje vite at språket var poetisk, derfor gav han mange av salmene alfabetisk rekkefølge, samtidig som det ble en salme av dette.

Jødene vet dette, de tror på GT, selv om de er svært vitenskapelig skolerte.

De ser på språket sitt som gudommelig, kanskje fordi det er det. Det er også et av språkene som har gjenoppstått, etter at Israel ble en stat igjen. Tenk deg å være uten land i nesten 2000 år, og bare prate språket i det landet de bodde i, man skulle tro de ikke kunne språket igjen, men dette har mirakuløst blitt opplært igjen av de fleste jøder som har flyttet tilbake til Israel.

Du tror ikke at Gud kan inspirere kapitell og vers-deleren. Men du tror en fisk kan bli til et pattedyr, så tilbake til nesten-fisk igjen, en hval. Eller at pattedyrene blir til fugler.

(Jeg tror på rask-evolusjon hvor Gud griper inn og fikser kodingen i sæden til å gi levedyktige lignende dyr, som de forskjellige hunde-heste-katte-fe-rasene. Og jeg tror jorden er ganske gammel, men for Gud er tid ganske smålig når Han er evig, men vi mennesker er ikke gamle. Jeg kan vise til en video som heter Gap-theory.)

Vel jeg tror Gud kan inspirere kapitell og vers-deleren til å gjøre morsomme tilfeldigheter.

F.eks:

1.Mos 17:4 og 4:17 av Romerne. Desse bøkene er i samme bokstav i bibelhjulet, Alpha, legg merke til

17:4<->4:17 artigheten.

1.Mos 17:4

As for me, behold, my covenant is with thee, and thou shalt be a father of many nations.

Romerne 4:17

As it is written, I have made thee a father of many nations,) before him whom he believed, even God, who quickeneth the dead, and calleth those things which be not as though they were.

Men ikke bare det. Om du går gjenomm det jeg har skrevet, så ser du hvorfor evangeliene er forskjellig skrevet, og en av forklaringene på det. Men det er mange dybder i Gud som kan granskes, men noen ser dette som uforståelig, og gjør noen blinde som Jesus har forutsagt.

iallefall er jeg "baffled".

Om Gud er sannhet, så er jo dette stort for alle mennesker.

Men det er ikke bare dette som overbeviser meg, det er helheten. Jeg tenkte bare dette ville være bra for ateister som trenger noe håndfast. Men er det virkelig bare tilfeldigheter for dere fortsatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, merkelig dette med at forskjellige steder rundt om i verden har lignende historier fra GT, gir jo mer inntrykk av at historiene kommer fra en resurs enn at mange historier rundt om i verden blir samlet i GT.

Historier som er skrevet FØR GT også? Som taler om flere guder? Det jeg snakket om beskrives her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Mesopotamisk_mytologi

Det som er mest sannsynlig når det kommer til dette er at de som skrev GT lånte stoff herfra og derfra og satt i det i sammen til noe nytt, akkurat som NT er satt i sammen på samme måte ved å blande datidens religioner, som vi i dag ser på som mytologier til en suppe kalt Det nye testamentet...

Nårdetgjelderhvordanmandelerordene,såerdettevanskligereforenutlendingsomikkekanspråket.Ogdevetnårensetningharsluttetsådekanskriveathererpåtidemedversdeling.

Oghererkapitteldeling.

Men de alfabetiske salmene viser poesi, og David som talte med Gud, fikk jo kanskje vite at språket var poetisk, derfor gav han mange av salmene alfabetisk rekkefølge, samtidig som det ble en salme av dette.

Nei, men rim er noe som har lettere for å feste seg enn andre ting, og gode forfattere liker å leke seg med ord etc. Det var ikke Gud som oppfant poesien for å si det slik... =)

Menneskene fant opp hjulet, Gudsideene, poesien, rim, dikt, og så videre.

Jødene vet dette, de tror på GT, selv om de er svært vitenskapelig skolerte.

Vel... Dette blir det samme som å si at alle Taxi-sjåfører kan navnet på alle norske veier, dersom man har hørt om noen som har det... Eller det blir det samme som at alle kristne har dyp innsikt i evolusjonsteorien og hvordan alt i naturen henger sammen.

De ser på språket sitt som gudommelig, kanskje fordi det er det.

Rart det ikke er verdens mest talte språk da... :)

Saken er at hebraisk ikke er like utviklet som det språket vi har, og derfor kan ordene bety så utrolig mye.. Vi har flere ord og begrepet i språket... Det må jo bety at vi har "mer" guddommelig språk? Er jo en grunn til at bibelen er så tvetydig og at det er så vanskelig å tolke den for folk at man gjennom tidene har opprettet hundretusenvis av ulike kristne trosretninger på kryss og tvers av hverandre, og at oversetterne ofte er usikre på hva slags ord som blir mest korrekt å oversette med?

Det er også et av språkene som har gjenoppstått, etter at Israel ble en stat igjen. Tenk deg å være uten land i nesten 2000 år, og bare prate språket i det landet de bodde i, man skulle tro de ikke kunne språket igjen, men dette har mirakuløst blitt opplært igjen av de fleste jøder som har flyttet tilbake til Israel.

Da er hieroglyfer enda mer mirakuløst. Tenk at alle så på dette som prehistoriske hulemalerier laget av folk som ikke kunne skrive eller lese eller noe sånt, og at en mann mirakuløst finner ut at dette var et skriftspråk, som kunne forståes og leses?

Jeg syntes at Norsk er et overnaturlig språk og jeg da. Tenk deg et språk som oppstår ut av intet, og som eksisterer uten at Gud har skapt det. Det syntes jeg er enda mer mirakuløst ;)

Du tror ikke at Gud kan inspirere kapitell og vers-deleren. Men du tror en fisk kan bli til et pattedyr, så tilbake til nesten-fisk igjen, en hval. Eller at pattedyrene blir til fugler.

Nei... Jeg tror at kapittel og vers etc. eksisterer fordi noen mennesker fikk en lys idé, og at denne ideen gikk ut på å gjøre det enklere å finne frem og henvise til steder i skrifter. Når noe er oppfunnet, og blir tatt i bruk så blir det videreutviklet, det vil si det skjer en "evolusjon"... Ting blir utviklet til det bedre ettersom vi mennesker finner nye løsninger for å gjøre ting lettere, bedre og så videre.

En helt ny bil, for eksempel, er perfeksjonert i forhold til en gammel bil...

Jeg tror heller ikke at pattedyr kan bli fisk og så videre... Det jeg tror, er at ting gradvis gjennom generasjoner endrer seg og at nye arter oppstår... Og at alt livet som nå lever er den livsformen som har overlevd det lange løp.

(Jeg tror på rask-evolusjon hvor Gud griper inn og fikser kodingen i sæden til å gi levedyktige lignende dyr, som de forskjellige hunde-heste-katte-fe-rasene.

Vel, men da er du langt unna dagens vitenskap. Altså det som man i dag har kommet frem til via intensiv forskning og studier av livets utvikling.

Evolusjonen trenger ingen Gud/ytre påvirkning for å fungere.

Den er selvforklarende egentlig, det er bare å sette seg ned å fordype seg i den, og se selv. Det er ingen enkel løsning.. Det er ikke enkelt å forklare hvordan liv, på en helt naturlig måte, har oppstått. De som sier: "Gud skapte det" ... De er ikke interessert i det "lange utfyllende svaret" man får i vitenskapen... Det er for vanskelig og tar lenger tid... Men dersom du virkelig er opptatt av sannheten rundt livet på jorda, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å sette deg ned å studere vitenskapelige forklaringer.

Jeg anbefaler på det aller sterkeste å se, eller lese:

The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution

Og jeg tror jorden er ganske gammel, men for Gud er tid ganske smålig når Han er evig, men vi mennesker er ikke gamle. Jeg kan vise til en video som heter Gap-theory.)

God of the gaps? .. Du er altså en gammel-jord kreasjonist.

Da gud er evig kunne han jo ha skapt verden før, men det ville han jo ikke, men for x antall år siden ville han det....

Når du sier "Gud" - så peker det ikke på noe vi vet hva er, eller noe som helst slikt... Gud er en menneskelig oppfinnelse som eksisterer i de aller fleste religioner...

For meg blir det det samme dersom noen sier at Zevs er evig og at han skapte jorden..

Vel jeg tror Gud kan inspirere kapitell og vers-deleren til å gjøre morsomme tilfeldigheter.

F.eks:

1.Mos 17:4 og 4:17 av Romerne. Desse bøkene er i samme bokstav i bibelhjulet, Alpha, legg merke til

17:4<->4:17 artigheten.

Jeg ser ikke helt "artigheten" i det, eller det helt spesielle ved det.

Klart man finner slike ting dersom man leter etter dem. Vi mennesker har det med å se sammenhenger i alt som er...

1.Mos 17:4

As for me, behold, my covenant is with thee, and thou shalt be a father of many nations.

Romerne 4:17

As it is written, I have made thee a father of many nations,) before him whom he believed, even God, who quickeneth the dead, and calleth those things which be not as though they were.

Vel... Som sagt, man finner det man vil finne...

Hvor mange eksempler finner man på dette i bibelen forresten?

Finner man slikt uansett hvor man ser?

Men ikke bare det. Om du går gjenomm det jeg har skrevet, så ser du hvorfor evangeliene er forskjellig skrevet, og en av forklaringene på det.

Man ser hva man vil se... Ofte er det i alle fall slik. Og ofte så kan man se mye som i virkeligheten ikke er så forbløffende og unaturlig. Se på en tryllekunstner, for eksempel, det ser forbløffende ut, men dersom man ser og forstår det hele, så er det ikke like forbløffende lenger...

Det er mange ting i livet som man kan stusse over mange ganger...

Spesielt dersom man leter etter det... Man kan se spesielle ting ved alt. Ta folk som tror på magiske steiner for eksempel, de vil oppleve ulike "magiske ting" når de tar på disse steinene... Jeg tar bare et eksempel... Vi mennesker gjør ikke noe annet enn å narre oss selv, når vi går rundt å tror på overnaturlige og magiske ting.

Men det er mange dybder i Gud som kan granskes, men noen ser dette som uforståelig, og gjør noen blinde som Jesus har forutsagt.

Det er mange dybder i mennesket, i filosofien... Det er mye i bibelen som er ukjent for oss som lever nå.

iallefall er jeg "baffled".

Om Gud er sannhet, så er jo dette stort for alle mennesker.

Jeg vet ikke hva du mener når du sier "Gud" - jeg har ingen klare forestillinger eller bilder av noen Gud. Bortsett fra de bilder laget av kreative folk, og som gjerne har ulike avbildninger, som disse nedenfor:

god.jpg

Men kristne beskriver ikke Gud slik, han er ansiktsløs (faceless), har ingen fysisk hjerne til å tenke med etc.

Hvis Gud har noe utseende, så kan han se slik ut:

shiva-mahesvara-hindu-gods-hpk.jpg

og det er ikke noe mer sannsynlig at han ser slik ut enn slik ut:

God.jpeg

Enn slik ut:

Evil+god.jpg

Men det er ikke bare dette som overbeviser meg, det er helheten. Jeg tenkte bare dette ville være bra for ateister som trenger noe håndfast. Men er det virkelig bare tilfeldigheter for dere fortsatt?

Jepp. At du finner slike ting i en bok med flere tusen vers, (usikker på hvor mange det egentlig er men det er jo svært mange) og kapitler, ... det er ikke en smule merkelig. Man finner som sagt mye dersom man virkelig ser etter det.

Det finnes folk som "ser fanden i en fiolin" også... :)

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar
Du tror ikke at Gud kan inspirere kapitell og vers-deleren. Men du tror en fisk kan bli til et pattedyr, så tilbake til nesten-fisk igjen, en hval.

Skjerp deg er du snill, du også vet at hval ikke er noen fisk(hvis ikke så vet du det nå!), men et pattedyr som har gått tilbake til vannet igjen. Ikke noe rart i det og ihvertfall ikke en "nesten fisk".. Hvalens nærmeste slektning er faktisk flodhesten... Så det må ha ligget til familien at de liker vann....

Vær vennlig å forhold det til sannheter når du diskuterer MaxRPM og ikke sleng inn informasjon ala nesten fisk og lignende. Det får deg bare til å stå i et meget ignorant lys....

Lenke til kommentar

Hvordan har du klart å lære å lese uten norsk grunnskole? Ikke minst skrive! Det er et under for meg.

Å si at en hval er en nesten-fisk overbeviser meg om at din mentale alder er omtrent 3 år.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg kalte en hval for en nesten-fisk. Så uateistisk av meg. Vel, for ikke avspore her, så skal jeg ta meg en tur innom evolusjonsteori-emne her, for å skrive mine meninger om det der. Kjedelig for Gud da, om Han er Skaperen, at dere proklamerer at Han ikke er det. Og kjedelig for døden at jeg preker om liv etter døden.

For å fortsette desse tilfeldighetene, greit nok bibelen består av mange tusen ord, den består jo av 31102 vers.

Jeg tror Gud har inspirert kapitell og vers-deleren, klart når man ikke tror på Gud i det hele tatt, så er jo alt tilfeldigheter. Men jeg synes det er merkelig mange.

Mønsteret i bibelen vi har idag, viser bedre mønster enn jødenes Tanakh, deres GT.

http://www.biblewheel.com/Canon/CanonCompare_330.gif

Det er akkurat samme innhold, men de har delt 24 bøker i 3 deler, mens bibelens GT har

5-12-5-5-12 mønster av 39 bøker.

http://www.biblewheel.com/Canon/OT_Tanakh_compare_560.gif

Les mer om det her.

http://www.biblewheel.com/canon/ChristianOT_vs_Tanakh.asp

http://www.biblewheel.com/canon/22Books.asp

Har skrevet tidligere om at Jesajas bok har 66 kapitler og blir på en måte miniatyr bibelen 39 bøker i GT og 27 i NT. Jesaja har 39 kapitler om dom og de 27 siste handler om utfrielsen.

Jesaja kapittel 40 vers 3 står det

Hør, det er en som roper i ødemarken:

Rydd vei for Herren,

legg en kongsvei for vår Gud

rett igjennom ørkenen!

Dette handler om Johannes døperen, og det som er det rare er at i den

40. boken i bibelen(Matteus), i kapittel 3

handler det om Johannes døperen.

Matteus 3

På den tiden sto døperen Johannes fram i ødemarken i Judea og forkynte: 2 «Vend om, for himmelriket er kommet nær!» 3 Det er om ham det er sagt ved profeten Jesaja:

' Rydd Herrens vei,

gjør hans stier rette!

Okey, tilfeldig at Matteus skulle være den 40. boken i bibelen siden Markus ble skrevet "først" sies det. En tilfeldighet til i Jesaja 43 vers 10 står det:

Ye are my witnesses, saith the LORD, and my servant whom I have chosen: that ye may know and believe me, and understand that I am he: before me there was no God formed, neither shall there be after me

Ifølge denne formelen ovenfor, så burde det stå noe lignende i Johannes-evangeliet som er den 43. boken i bibelen.

Og det gjør det, ja i kapittel 10.

But if I do, though ye believe not me, believe the works: that ye may know, and believe, that the Father is in me, and I in him.

Den 19.bokstaven i det hebraiske alfabetetet er Quoph, og betyr "eye of a needle"

http://www.biblewheel.com/book/HebrewTable.gif

Og i Markus er boken som er plassert i den bokstaven, og der står

And the disciples were astonished at his words. But Jesus answereth again, and saith unto them, Children, how hard is it for them that trust in riches to enter into the kingdom of God! It is easier for a camel to go through the eye of a needle, than for a rich man to enter into the kingdom of God.

Mark 10.24

Ikke nok med det, det står i et annet evangelium også, i Matteus, og der står det pina det i kapittel 19

Then said Jesus unto his disciples, Verily I say unto you, That a rich man shall hardly enter into the kingdom of heaven. And again I say unto you, It is easier for a camel to go through the eye of a needle, than for a rich man to enter into the kingdom of God.

Matthew 19 (vs. 23f)

Og se likheten i Matteus kapittel 27 og den 27. boken i bibelen.

Daniel delivered because of envy

[vs. 6:3] Then this Daniel was preferred above the presidents and princes, ... and the king thought to set him over the whole realm. Then the presidents and princes sought to find occasion against Daniel concerning the kingdom.

Jesus delivered because of envy

[vs. 18] For he knew that for envy they had delivered him.

Daniel declared innocent

[vs. 6:3f] Then the presidents and princes sought to find occasion against Daniel concerning the kingdom; but they could find none occasion nor fault; forasmuch as he was faithful, neither was there any error or fault found in him. [vs. 622 describes Daniel with the word innocency.]

Jesus declared innocent

[vs. 3] Then Judas, which had betrayed him, when he saw that he was condemned, repented himself, and brought again the thirty pieces of silver to the chief priests and elders, Saying, I have sinned in that I have betrayed the innocent blood. And they said, What is that to us? see thou to that. [Matthew 27 contains the only occurrrence of the word innocent in Matthew.

Daniel could interpret dreams

[vs. 6:4] Forasmuch as an excellent spirit, and knowledge, and understanding, interpreting of dreams, and shewing of hard sentences, and dissolving of doubts, were found in the same Daniel,

Pilate's wife warned in a dream

[vs. 19] When he was set down on the judgment seat, his wife sent unto him, saying, Have thou nothing to do with that just man: for I have suffered many things this day in a dream because of him.

Leaders plot to kill Daniel

[vs. 6:11] Then these men assembled, and found Daniel praying and making supplication before his God. Then they came near, and spake before the king concerning the king's decree; Hast thou not signed a decree, that every man that shall ask a petition of any God or man within thirty days, save of thee, O king, shall be cast into the den of lions?

Leaders plot to kill Jesus

[vs. 1] When the morning was come, all the chief priests and elders of the people took counsel against Jesus to put him to death:

The King sought to free Daniel

[vs. 6:14,18] Then the king, when he heard these words, was sore displeased with himself, and set his heart on Daniel to deliver him: and he laboured till the going down of the sun to deliver him. ... Then the king went to his palace, and passed the night fasting: neither were instruments of musick brought before him: and his sleep went from him.

Pilate sought to free Jesus

[vs. 23f] And the governor said, Why, what evil hath he done? But they cried out the more, saying, Let him be crucified. When Pilate saw that he could prevail nothing, but that rather a tumult was made, he took water, and washed his hands before the multitude, saying, I am innocent of the blood of this just person: see ye to it.

The stone is sealed

[vs. 6:17] And a stone was brought, and laid upon the mouth of the den; and the king sealed it with his own signet, and with the signet of his lords; that the purpose might not be changed concerning Daniel.

The stone is sealed

[vs. 65] Pilate said unto them, Ye have a watch: go your way, make it as sure as ye can. So they went, and made the sepulchre sure, sealing the stone, and setting a watch.

King says "he [God] will deliver thee."

[vs. 6:16] Now the king spake and said unto Daniel, Thy God whom thou servest continually, he will deliver thee.

Mockers say "let him [God] deliver him."

[vs. 43] He trusted in God; let him deliver him now, if he will have him: for he said, I am the Son of God.

Johannes-evangeliet er i den 21.bokstaven SHIN i det hebraiske alfabetet.

I bibelen er det den 43. boken, 22+21=43

I tillegg til det som jeg har skrevet om tidligere, er det noe annet ved Johannesevangeliet.

Jesus sa til folket at det er en ond slekt som skal søke tegn, men de skal ikke se annet enn Jonah-tegnet. Hvor han mente at det var tegnet på hans død og oppstandelse.

Det mange av dere ikke vet, er at navnet Jonah på hebraisk, betyr "Due, dove".

Boken Jonah, han som var i magen i hvalen i tre dager og tre netter, er den 32. boken i bibelen. Den ligger i den hebraiske bokstaven Yod som er den 10. bokstaven. 22+10=32

I Johannes 1,32 står det:

And John bare record, saying, I saw the Spirit descending from heaven like a dove, and it abode upon him.

I Johannes 1,23 står det:

He said, I [am] the voice of one crying in the wilderness, Make straight the way of the Lord, as said the prophet Esaias.

Og den 23. boken i bibelen er ja, nettopp, Jesaja.

Her ser man at Jonah som er den 32. boken, og betyr "due" finner man i vers 32.

Og at Jesaja som er den 23. boken finner man i vers 23.

Ja, i vers 28 står det:

These things were done in Bethabara beyond Jordan, where John was baptizing.

Jordan er elven som ble krysset da de inntok landet i boken Josva som er den sjette boken.

22+6(vav)=28

I vers 45 som er 22+22+1(aleph)

John 1:45 (Aleph) Philip findeth Nathanael, and saith unto him, We have found him, of whom Moses in the law, and the prophets, did write, Jesus of Nazareth, the son of Joseph.

Spoke 1 (Aleph) contains the first books of the Law and the Prophets and the Epistles! And searching for the words law and prophets yields only one hit in the Epistles - in Book 45 (Romans) the first book of the Epistles on Spoke 1:Book 45 (Romans 3:21) But now the righteousness of God without the law is manifested, being witnessed by the law and the prophets;

Og Simon Peter, bedre kjent som apostelen Peter linkes til "Jonah, due"

we find a reference to Simon the son of Jonah!!Joh 1:42 And when Jesus beheld him, he said, Thou art Simon the son of Jona: thou shalt be called Cephas, which is by interpretation, A stone.

It is interesting that this appears in Verse 42 and there is only one more place where it is stated that Jesus "beheld (emblepo)" Peter

- Book 42!Luk 22:61 And the Lord turned, and looked upon [emblepo] Peter. And Peter remembered the word of the Lord, how he had said unto him, Before the cock crow, thou shalt deny me thrice.

Only Luke, Book 42, includes this detail in all four Gospel accounts of Peter's denial. This ties Verse 42 and Book 42 by means of the Resh KeyWord Ra'ah. See more at The Lord Looked (http://www.biblewheel.com/Wheel/Spokes/Resh_Look.asp).

Bok 61: 2Pet brev

Det var noen av linkene i Johannes kapittel 1, til bibelhjulets tre sykluser av det hebraiske alfabetet og de 66 bøkene i bibelen.

Til slutt så vil jeg tilføye at Johannes som er i den 21. bokstaven SHIN, har det eneste 6.kapittel med over 66 vers i NT. T6=1+2+3+4+5+6=21

I kapittel 6 står også favorittverset:

28Then said they unto him, What shall we do, that we might work the works of God?

29 Jesus answered and said unto them, This is the work of God, that ye believe on him whom he hath sent.

Og i Johannes 6.66 står det:

From that [time] many of his disciples went back, and walked no more with him.

Avslutter med gematria.

Ιωαννης, det greske navnet på Johannes.

Summen på det navnet, på gresk er 1119=3*373

Og som sagt tidligere så står det i Johannes 1,1

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God

Som du ser det uthevede ordet Word, har summen 373 på gresk "logos"

The Gospel according to 3 x 373: In the beginning was the 373, and the 373 was with God, and God was the 373.

Tilfeldigheter fortsatt?

Endret av maxRPM
Lenke til kommentar

Beklager for at jeg kalte en hval for en nesten-fisk. Så uateistisk av meg.

Har ingenting med ateisme å gjøre. Det var svært uvitenskapelig av deg.

så er jo alt tilfeldigheter. Men jeg synes det er merkelig mange.

Hjernen er svært god i å se mønstere og sammenhenger enten de eksisterer eller ikke.

Tilfeldigheter fortsatt?

Ja.Slikt kan man finne i alle bøker.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir alt for mye å lese, og i alle fall alt for mye å kommentere... (turboedit: Jeg tenker på innlegg #25) Det er i alle fall ingen tvil om at du har spunnet deg et nett av tanker og forestillinger som du vanskelig kan komme ut av.

Hvordan skal en forklare for en fyr som tror at bibelen er motsigelsesfri og som ikke tror at noe er tilfeldigheter, at noe i bibelen sannsynligvis er tilfeldigheter?

Ja, for det finnes en del folk som tror at det ikke eksisterer noen som helst tilfeldigheter. Jeg vet ikke om du er en av dem, men det finnes...

Disse folkene lager seg vanligvis konspirasjonsteorier som de klamrer seg til, og uansett hva motparten måtte komme med av gode motargumenter, så vil da disse folkene bli enda sterkere i sin tro enn tidligere... De uttrykker seg i alle fall på denne måten. De andre vil som regel i en slik situasjon se oppgitt på hverandre å tenke: "hvordan er det egentlig mulig" ?

Du har kommet over noen amerikanske nettsider skrevet av folk som har skyhøye tanker om bibelen, og som har laget et system og et oversikt over vers og kapitler i bibelen etc. Det er ikke noe her som i virkeligheten er spesielt merkelig, men for dem som ikke tror på tilfeldigheter, og som benekter at bibelen inneholder noen som helst motsigelser eller feil overhodet fordi det er inspirert av en overnaturlig og allmektig Gud, vil selvsagt bli store i øynene og bli forbløffet over ting som folk vanligvis ikke blir så alt for forbløffet av...

Jeg oppfordrer deg til å forsøke å tenke litt annerledes. Forsøke å se dette fra et nøytralt ståsted... Et kritisk ståsted... Hadde vært fint om du også tok deg tid til å besvare mine innlegg angående de motsigelsene vi snakket om etc.

Lenke til kommentar

Dette blir alt for mye å lese, og i alle fall alt for mye å kommentere... (turboedit: Jeg tenker på innlegg #25) Det er i alle fall ingen tvil om at du har spunnet deg et nett av tanker og forestillinger som du vanskelig kan komme ut av.

Hvordan skal en forklare for en fyr som tror at bibelen er motsigelsesfri og som ikke tror at noe er tilfeldigheter, at noe i bibelen sannsynligvis er tilfeldigheter?

Ja, for det finnes en del folk som tror at det ikke eksisterer noen som helst tilfeldigheter. Jeg vet ikke om du er en av dem, men det finnes...

Disse folkene lager seg vanligvis konspirasjonsteorier som de klamrer seg til, og uansett hva motparten måtte komme med av gode motargumenter, så vil da disse folkene bli enda sterkere i sin tro enn tidligere... De uttrykker seg i alle fall på denne måten. De andre vil som regel i en slik situasjon se oppgitt på hverandre å tenke: "hvordan er det egentlig mulig" ?

Du har kommet over noen amerikanske nettsider skrevet av folk som har skyhøye tanker om bibelen, og som har laget et system og et oversikt over vers og kapitler i bibelen etc. Det er ikke noe her som i virkeligheten er spesielt merkelig, men for dem som ikke tror på tilfeldigheter, og som benekter at bibelen inneholder noen som helst motsigelser eller feil overhodet fordi det er inspirert av en overnaturlig og allmektig Gud, vil selvsagt bli store i øynene og bli forbløffet over ting som folk vanligvis ikke blir så alt for forbløffet av...

Jeg oppfordrer deg til å forsøke å tenke litt annerledes. Forsøke å se dette fra et nøytralt ståsted... Et kritisk ståsted... Hadde vært fint om du også tok deg tid til å besvare mine innlegg angående de motsigelsene vi snakket om etc.

Kan ikke jeg sette dette uthevede som et speilbilde tilbake på deg da? Tro meg, du tror du og.

Og innlegg nr 25 burde jo du kanskje studere, det handler om overnaturlige mønster i evangeliene som du er så kritisk imot og mener det er oppdiktet.

Les også over hva jeg har skrevet tidligere om hvert evangelie. Klarer du å finne feil med det? Noe jeg nekter på at vil finne. Kikk nøye på det, og fortsett å vær ateist, jeg utfordrer deg.

Lenke til kommentar

Kan ikke jeg sette dette uthevede som et speilbilde tilbake på deg da? Tro meg, du tror du og.

Jo, det er da fint mulig det. Jeg har selv trodd på ting som jeg senere har forkastet som surr... Det var overbevisende der og da, men så kommer det noen netter med søvn etc, og man våkner opp til nye dager, erfarer mer, lærer mer, og så videre, og så forsvinner de tidligere forestillingene... Jeg kan selv gå på steder på nettet hvor jeg har vært tidligere, å se at jeg selv har tenkt tanker som er fjernt fra hva jeg er overbevist om den dag i dag...

Og innlegg nr 25 burde jo du kanskje studere, det handler om overnaturlige mønster i evangeliene som du er så kritisk imot og mener det er oppdiktet.

Men jeg har sett på det, og ser ikke noe spesielt ved det. En annen ting: Du ramser opp så mye... Det hadde vært bedre om du hadde tatt for deg kun én ting, og forklart det noenlunde nøye hvorfor du ikke ser noen annen løsning enn at den kristne guddommen står bak.

Les også over hva jeg har skrevet tidligere om hvert evangelie. Klarer du å finne feil med det?

Problemet mitt (dersom man kan kalle det et problem?) er at det ikke er feilene. Jeg ser ikke feil som sådan, men jeg forstår ikke helt hva som er så "utrolig" med det, om du skjønner?... :)

Hvis du deler opp Koranen på samme måte, så vil du kunne finne liknende ting... Problemet er vel det at ingen har tatt seg bryet med å gjøre det samme med den?

Noe jeg nekter på at vil finne. Kikk nøye på det, og fortsett å vær ateist, jeg utfordrer deg.

Jeg er ikke direkte "ateist" - jeg er en fritenker. Jeg benekter ikke gnostisismens definisjon av Gud for eksempel, som understreker at: "Gud er det vi er dypest sett" (billedspråk)... Men jeg er ateist i den grad jeg ikke tror på noe overnaturlig...

Jeg tror ikke på noe overnaturlig vesen fordi det for meg er helt utenkelig, og blir i min hjerne kategorisert som "magi" og "menneskeskapte forestillinger om noe høyere enn mennesket"... Jeg ser på disse forestillingene som naturlige... Vi har vokst opp med foreldre som er større enn oss selv og som bestemte over oss som små barn... Hos veldig mange henger selvsagt denne følelsen igjen, men da ikke foreldrene lenger bestemmer så mye, så begynner man å fantasere om et større menneskeliknende vesen som krever noe av oss, slik foreldrene tidlig i livet vårt gjorde...

• Liker 1
Lenke til kommentar

19 i Koranen er vel så imponerende.

http://www.miraclesofthequran.com/mathematical_03.html

Kanskje Gud påvirket skribentene så slik at Jesus enda en gang kunne vises som Sannheten, selv om om Gud og Jesus i ibelen er sann, så er koranen og muslimenes tro, en løgn. Jeg kan ikke sette meg inn i at alt er sant av det som står på denne siden.

Men jeg fant dette.

Jesus was born of a virgin (Qur'an 19:20-22).

Jesus had in his life on earth no faults (Qur'an 19:19)

Lenke til kommentar

Kanskje Gud påvirket skribentene så slik at Jesus enda en gang kunne vises som Sannheten, selv om om Gud og Jesus i ibelen er sann, så er koranen og muslimenes tro, en løgn. Jeg kan ikke sette meg inn i at alt er sant av det som står på denne siden.

Men jeg fant dette.

Les deg opp på alle disse "sannhetene" du påstår at du finner i bibelen er du snill, FØR du sitter der å påstår at de er noen sannhet... Hele bibelen er ei smørje som til og med sjokekrte meg når jeg begynte å ta en nærmere titt på hvordan den faktisk er laget, for jeg hadde aldri i verden trodd at den hadde så lite å fare med...

Men kjenner jeg kristne rett så tørr de rett og slett ikke å se på sannheten om deres egen bibel, det er mye lettere å lukke ørene og øynene og påstå at bibelen er sann... For dette overbeviser jo alle kristne ihvertfall, sikkert et par andre også som ikke vet bedre. Men det forandrer ikke det faktum at du tror at en bløff er et faktum...

Og passasjen om jesus ble "tatt" med FØR muhammed hadde besøkt jøder og kristne for å få aksept for sin egen "hellige" tro... Når han kom tilbake til araberland var han klin forbannet på kristne og jøder, for de ble slettes ikke imponert i det hele tatt av denne religiøse tullingen som trodde han snakket med gud i hvert eneste epelepsi anfall han hadde... Så etter det fikk pipen en annen lyd...

Men kjenner jeg de kristne rett tar de mye heller å trykker en som tror på dette arabiske eventyret til sine bryst enn ateister, for muslimer TROR jo på en gud i det minste og NEVNER jo jesus også, så da må det være sant, ikke sant? For drit i det faktumet at koranen ble skrevet 600 år etter jesus døde, altså mer enn nok til til at selv den mest forstokkede araber hadde hørt om den landeplagen, for han nevnte jo jesus fordi jesus er sannhet ikke sant? Og ikke fordi det hadde gått opp for dem hva kristendom sa og gjorde... Ja, det tror nok jeg også altså... Så siden det står om jesus i koranen så MÅ fyren ha vært noe altså... Naivitet lenge leve... :no:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg fant dette.

Du som klarer å få Judas sine to forskjellige skjebner, der Judas i det ene tilfellet eksploderer og innvollene velter ut av buken, og i det andre tilfellet henger seg i et tre... Hvorfor får du ikke Koranen og Bibelen til å passe sammen? ... Det kunne jo ha skapt fred på jord... hehe...

Er det noen motsigelser mellom koranen og NT? Bare fordi Guden i Koranen er grusom, hevngjerrig, og sånt, så er det jo ikke noe som tyder på at du ikke kan legge til Koranen som en senere formidling av guds ord... Det passer det jo bra, siden Guden i Det gamle testamentet også er grusom og hevngjerrig, og Jesus representerer sønnen til denne guden og gud selv, samt en profet og forkynner...

Lenke til kommentar

Men jeg fant dette.

Du som klarer å få Judas sine to forskjellige skjebner, der Judas i det ene tilfellet eksploderer og innvollene velter ut av buken, og i det andre tilfellet henger seg i et tre... Hvorfor får du ikke Koranen og Bibelen til å passe sammen? ... Det kunne jo ha skapt fred på jord... hehe...

Er det noen motsigelser mellom koranen og NT? Bare fordi Guden i Koranen er grusom, hevngjerrig, og sånt, så er det jo ikke noe som tyder på at du ikke kan legge til Koranen som en senere formidling av guds ord... Det passer det jo bra, siden Guden i Det gamle testamentet også er grusom og hevngjerrig, og Jesus representerer sønnen til denne guden og gud selv, samt en profet og forkynner...

Koranen passer ikke inn i bibelhjulet, så derfor.

Vet ikke om det er RWS som forklarte så mye bedre illustrerende hva som skjedde med Judas at han traff en bautstein som revnet opp magen hans, mens jeg forklarte at det kanskje var kanten av stupet som skjærte opp før han falt hodestups i bakken, alt rett før han prøvde å henge seg i et tre der grenen med tauet festet, knakk av når han hoppet fra det med repet om halsen. Man gjør mange feile ting under stress. Og om dette er altfor uvirkelig episode, så ta en titt på alle youtube-videoen hvor de appåtil filmer situsajoner folk så vidt unngår døden, eller er superuheldig og dør i en situasjon det ikke var mulig.

Koranen er i min oppfatning Muhammed i psykose, og makt-syke. Senere ble det brukt politisk til å vinne land.

Greit nok bibelen kan oppfattes slik, men vi skal ikke være ute etter å lyve for de vantro, eller gjør som vi vil med de som ikke tror. Det blir politisk makt-idioti om de får styre et land. Det ser man på nyhetene idag.

Vi blir bedt om å se på fruktene til en manns eller et lands oppfatning. Og her gir koranen dårlig frukt.

Dere ser Usa's frukt som pilråtten, og skylder på de kristne, jeg vet ikke om dere vet at dette er blank-skudd i deres motgang mot kristne, men gi skylda dere på menighetens-morgensang-fugler.

Dere vil ha bevis, men dere ser det ikke, fordi dere vil ikke se det. Om ikke Jesus er nok, så skal jeg fortsette å vise med matematiske underligheter i bibelen som gjør enten forfatterne ekstremt matematiske, eller så er det Gud som virker bak forfatterne til å lage til dette, eller så er det en tilfeldighet som langt overgår nummer 19 i koranen.

Lenke til kommentar

Dere vil ha bevis, men dere ser det ikke, fordi dere vil ikke se det. Om ikke Jesus er nok, så skal jeg fortsette å vise med matematiske underligheter i bibelen som gjør enten forfatterne ekstremt matematiske, eller så er det Gud som virker bak forfatterne til å lage til dette, eller så er det en tilfeldighet som langt overgår nummer 19 i koranen.

Hvaslags matematisk utdanning har du?

Er du klar over at hverken e eller pi kan skrives som brøk?

Lenke til kommentar

Hvaslags matematisk utdanning har du?

Er du klar over at hverken e eller pi kan skrives som brøk?

I am a long-retired lecturer in the fields of coal mining engineering, mathematics and computing, and have been interested in these Bible-based phenomena for 30 years or more.

Sincerely, and with warm regards in His Name,

Vernon

http://homepage.virgin.net/vernon.jenkins/index.htm

Tok meg bare et dyppdykk i det en utdannet matematiker har skrevet enkelt forklart om man ikke skumleser siden hans, for da ser det gresk ut, og hebraisk, som det forsåvidt er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...