Gå til innhold

Har begrepet "håp" en betydning for deg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, jeg "håper" jo at tilfeldighetene skal gjøre slik at jeg får et ålreit liv, jeg "håper" at jeg en eller annen gang finner noe jeg trives med og liker å drive med. Bortsett fra det har det lite betydning for meg. Jeg er ikke akkurat religiøs av meg.

Skjønner. Greit å håpe på å finne noe en trives med og liker å drive med.

Hva med et liv etter døden? Tror du på det?

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke noe på. Generelt sett tror jeg på det som kan bevises, enkelt og greit. :p

Ok, så du "håper" ikke på et liv etter døden heller?

Jeg for min del har et håp om at jeg kan få evig liv, at hvis jeg står i frelsen i Jesus Kristus og gjør det inntil enden kan få et evig liv med rettferdighet, fred og glede. Det er opp til Gud å dømme hvorvidt jeg oppnår det, men det er i hvertfall noe jeg håper på.

Det beror på om jeg tror og får tilgitt syndene.

Endret av tenker
Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke noe på. Generelt sett tror jeg på det som kan bevises, enkelt og greit. :p

Jeg for min del har et håp om at jeg kan få evig liv, at hvis jeg står i frelsen i Jesus Kristus og gjør det inntil enden kan få et evig liv med rettferdighet, fred og glede. Det er opp til Gud å dømme hvorvidt jeg oppnår det, men det er i hvertfall noe jeg håper på.

Håper du at bibelen er sann, og at Gud skal bedømme deg etter hvor mange synder du har utført, og at på bakgrunn av det, skal han avgjøre om du skal ha evig i himmelen, eller om du skal pines i helvete for alltid?

Jeg personlig synes dette virker svært urettferdig, og jeg håper så inderlig at jeg ikke blir dømt på denne måten.

Endret av Langdon
Lenke til kommentar

Håp for meg betyr et ønske om at en gitt hendelse, eller en sammenhengende gruppe hendelser, gir et positivt utfall. F.eks. at ting går bra økonomisk, at du får den jobben du ønsket deg, at skadene på bilen ikke koster så voldsomt å reparere. At sykdommer blir bekjempet, at kreften ble oppdaget i tide, at vi har den nødvendige kunnskapen for å hele det. Eller at den idrettsklubben du bestemte deg for å følge vinner neste kamp.

Når det gjelder guder, liv etter døden, så har jeg personlig ingen håp. Jeg ser ikke på det som realistisk at noe av det er mer enn resultatet av menneskers kreativitet. Men jeg håper at vi skal få en eller annen form for kontakt med levende vesener, som har sin opprinnelse et annet sted enn på Jorden, selv om jeg ser på det som svært urealistisk. Spesielt i min levetid.

Jeg håper også at min levetid skal være svært lang, og at helsa bare blir bedre etterhvert som vi utvikler og utvider vår kollektive kunnskap. Men jeg vet at jeg må gjøre en skikkelig innsats skal jeg ha noe håp om å bevare kroppen min lenge nok, og ha de nødvendige ressursene for å være blant de som kan fullt ut få utbytte av den fremtidige kunnskapen.

Lenke til kommentar

Jeg har slått meg til ro med at det ikke finnes noe liv etter døden.

Like lite som jeg husker en dritt av de foregående 13,7 milliarder år før jeg ble født så har jeg noen tro på at jeg vil leve og huske etter at jeg er død...

Så hvorfor satse på noe som er så diffust i håp om å "overvinne" noe som er så permanent som døden fatter jeg ikke at folk finner noen tro på.... Dette er stormannsgalskap av verste sort...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ut fra det livssynet du har, har begrepet "håp" en betydning for deg? Isåfall, hva håper du på?

Det var en gang da jeg håpet at alle mennesker ville ta ansvar for at vi er mennesker. Desverre så klarte jeg ikke å håpe på dette lenge. Jeg innså ganske tidlig at det er rett og slett er for mange mennesker som ikke prøver å bruke hjernen sin til feks å se ting fra flere sider. Mange mennesker tar for mange ting bokstavlig, uten å lese mellom linjene, og det er dette som sakte vil ødelegge planeten vår med mindre det endrer seg.

I mange år nå så har jeg ansett meg selv som en misanthrope, og jeg ser ingen grunn til å endre synet mitt på menneske rasen.

Jeg tror ikke på liv etter døden.

Lenke til kommentar

Jeg tror at livet gjentar seg i det uendelige, og at dette ikke er det eneste... Men jeg håper ingen ting. Det er det samme for meg om vi dør for evig og alltid, enn at livet stadig gjentar seg selv. I et eventuelt neste liv, slik jeg tenker meg det, så vil dette livet være glemt, og man begynner på nytt igjen... Jeg ser for meg en evinnelig og drit kjedelig naruturlig syklus slik som at gresset kommer igjen år etter år, eller at det er det samme vannet som regner hver gang det regner... Jeg ser på de som tror at "Jeg har funnet svaret: Evig død er et faktum" er trangsynte... Bare fordi kristendommen sannsynligvis tar feil, så betyr ikke det at det ikke er noe liv etter døden...

Uansett: Jeg håper ikke det er noe liv etter døden, men jeg ser muligheten for at det kan være tilfellet... Hva skulle det være godt for å håpe på et liv etter døden, her og nå? ... Like greit om vi bare dør og blir borte for all evighet... Men jeg tror ikke at man blir det... Den samme prosessen som fikk oss i live denne gangen, den prosessen kan selvsagt gjenta seg i det evinnelige... Vi befinner oss i et evig univers, og sannsynligheten for at vi ikke vender tilbake til livet, den syntes jeg er svinnende liten...

Jeg kan håpe på at denne verden blir en bedre verden, men jeg vet samtidig at det blir den etterhvert som tiden går... Ting utvikles stadig til det bedre! Flere og flere sykdommer helbredes etc... Mulig denne planeten en gang i fremtiden oppleves så herlig for menneskene her at det kan kalles et paradis... Det er jo lov å håpe på det! ... Er livet en syklus som gjentar seg, så vil vi kanskje oppleve det selv også...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Begrepet "håp" har ingen betydning for meg. Å sitte å håpe på at noe skal skje/ ikke skjer virker for meg totalt idiotisk.

Skal noe skje må jeg ordne det selv.

Folk som ikke er religiøse håper jo på mange ting de også?

Klart man må ordne opp det selv, det er jeg fullstendig enig i... Jeg tror ikke det kommer noen "Gud" å ordner det opp for oss.

Når det gjelder håp, så håper jeg at bestekameraten min overlever kreften, og at han kommer seg igjen... Har ikke hørt fra ham på snart et år, så det ser ikke helt bra ut... Men det er lov å håpe!

Hva slags begrep skulle man ellers ha brukt enn håp om dette?

..."For meg har ikke begrepet håp noen betydning"? Det du mener er vel at du ikke håper på noe etter det livet du lever nå, ikke at du ikke håper på noe som helst? :)

Lenke til kommentar

Jeg ville heller sakt noe som dette, "Jeg vet at vennen min har styrken til å komme seg gjennom dette, og jeg skal hjelpe han."

Når det gjelder framtiden så gidder jeg ikke å tenkte over hva som kan skje, og jeg vil heller være i nå tiden, så jeg kan virkelig leve. Det er enkelte ting der jeg ser framoveor i tid som blant annet skole, jobb og ting jeg gleder meg til, og romantikk. Men jeg håper ikke på noe, det føles destruktivt for meg.

Lenke til kommentar

Hvis jeg f.eks hadde en venn som hadde kreft, ville jeg ønsket at han skulle overleve kreften, fordi han er min venn, og det ville foretrukket at han overlevde.

Sorry hvis dette ble dårlig formulert.

Så klart jeg ville ønsket at han overlever. Jeg prøver bare å være litt forsiktig med håp siden for meg er det en av de "sterke" ordene, og jeg syns det er et litt rart ord siden jeg ikke klarer å unngå tanken på ordet som et "religøst" ord.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ut fra det livssynet du har, har begrepet "håp" en betydning for deg? Isåfall, hva håper du på?

"håp" er bare en innstilling som brukes 24/7 - hva mer trengs å forklares?

Lenke til kommentar

Du kan håpe i den ene hånden og drite i den andre og se hva du får mest av... Fritt sitert etter min gamle mormor...

Du kan håpe så mye du vil, men det er allikevel hva du selv foretar deg som teller. (Med mindre du løper rundt med høpløse "håp" som et liv etter døden eller noe slikt uoppnåelig da, det eneste du oppnår med slike håp er å lure deg selv...)

Selvfølgelig har du alltid et HÅP om å få igjen på skatten og slikt, men det var kanskje ikke så trivielle håp trådstarter tenkte på?

Det var kanskje mer et håp om at jesus var en virkelig person og en gud han tenkte på, eller noe i de baner?

Håp er for meg det samme som forventning. Jeg forventet ikke at jeg ville få igjen på skatten nettopp fordi jeg visste at jeg hadde betalt for lite i skatt, så å håpe på det blir derfor irrasjonelt og lite fruktbart... Men når du sier det så er det ikke mye jeg flyr rundt og HÅPER på, som regel gjør jeg noe med saken selv og på den måten for det til, eller ikke... Har mer tro på murpys lov i så måte, som sier at det som kan gå galt veldig ofte går galt.... om du ikke har planlagt riktig på forhånd og da går det ikke an å håpe....

Lenke til kommentar

Håper du at bibelen er sann, og at Gud skal bedømme deg etter hvor mange synder du har utført, og at på bakgrunn av det, skal han avgjøre om du skal ha evig i himmelen, eller om du skal pines i helvete for alltid?

Jeg personlig synes dette virker svært urettferdig, og jeg håper så inderlig at jeg ikke blir dømt på denne måten.

Vel, tror vel at Bibelen er sann (ikke håper). Jeg er viss på at Ordet om Gud som Frelser og Dommer er sant. Jeg tror det finnes en himmel og et helvete, og at man blir dømt etter sine gjerninger. Også troen er en gjerning, slik at den som tror, hater det onde og elsker Gud. Som man sår, så høster man, så jeg tror det vil dømmes ut fra hva den enkelte har gjort (eller hvor nær Gud han lever), og ikke minst etter hvorvidt man tror på Kristus i sitt hjerte eller ei, som det jo står og faller på. Jeg tror det er grader i dommen. Men akkurat hvordan det foregår, vet jeg ikke 100 %. Føyer til at Gud ikke dømmer en etter gjerninger en har gjort før ens omvendelse, disse tilgir Han.

Litt sent, men har nå redigert inn noe så håper det ble litt mer sånn som jeg vil ha det. Har det fra Bibelen, og mener det er rettferdig. Poenget er at det dømmes rettferdig.

Endret av tenker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...