Aasgaard Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Er på jobb på jernbanestasjonen i Moss og fikk øye på ei ung måke som går rundt her. Den gjør ikke noe forsøk på å fly, bare går og hopper rundt. Det henger fiskesene etter den, så jeg går ut fra at det er den som hemmer fuglen. Spørsmålet er: Hva gjør jeg? Jeg har ikke noe tilgjengelig å fange fuglen i her, og ei stor måke blir vel mye fjær, skrik, vinger, bein og nebb å holde styr på for en som ikke er vant til slikt? Prøvde å finne et nummer til viltnemd i Moss/området, men det har jeg ikke klart å oppdrive. Smått utrolig at ikke slike nummere ligger lett tilgjengelig, men nok om det. Er uansett ikke sikker på om de gidder å bry seg med "bare en fugl"? Tips? Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Hadde bare tatt med meg en saks eller no og tatt tak i måka og kleppet av fiskesena... Lenke til kommentar
morgster Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Kontakt Pelle Wickstrøm: www.fuglehjelpen.no tlf: 91165789 Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Er nok ikke den lille halen av fiskesene som er problemet, men det som er kveilet inn rundt fuglen. Vanskelig å se hvor ille det er, er gjemt under fjærdrakten. Men det blir vel litt håndtering av en livredd fugl for å få det løs. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Ta fatt i måken rundt halsen, hold godt, fordi de biter hardt om de får fatt i fingeren din (personlig erfaring). Deretter fjerner du senen. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Kontakt Pelle Wickstrøm: www.fuglehjelpen.no tlf: 91165789 Takk for tipset, men det ser da ut til kun å gjelde Oslo? Har studert den nærmere, ser ut til at den kan bevege hele kroppen fritt, men at fiskesena går inn i "munnviken", så det spørs nok om den ikke har svelget en krok og rett og slett er for utmattet til å fly. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Var i kontakt med Pelle Wickström hos fuglehjelpen.no. De hadde visst ingen i Moss, men avtale med veterinær på Jeløya. Problemet da er a) Jeg har ingenting å fange fuglen i og b) Jeg er på jobb og har ikke anledning til å kjøre den ut dit på noen timer. Ingen mossinger her som har lyst og anledning til å hjelpe til? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Du tar noe som du kan dekke måken med (håndkle, teppe, din egen jakke, osv). Dekk måken for så å prøve å få tak i den, det er enklere å få tak uten å skade deg selv eller fuglen da. Jeg gjorde det selv med en måke da jeg var sånn 10-12 år gammel. Se for deg en liten jente med ett håndkle du Så dette klarer du fint. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Politiet burde har nummer/kontakt med viltnemda. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Jo, jeg klarer det sikkert, men jeg kan nesten ikke ha ei måke i jakka mi til klokka 16. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Ring politiet 02800 og de tar kontakt med rette personer. Det eller ta fatt i den stakkars fuglen og knekk nakken. Det ville nokk vert mest humant med tanke på kroken. Endret 22. oktober 2011 av Lakshore Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Prøvde å lirke litt i sena, men den satt godt fast og tilsynelatende langt nede. Endte opp med å avlive den selv. Trist, fin fugl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå