Gå til innhold

Jobbe akkord - whaat?

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøttskjærer yrket, og der jobber man stort sett på akkord.

Så jeg har noen spørsmål som de fleste her på forumet

Kan man jobbe akkord 7,5t pr dag hele tiden om man vil?

tjener man mer på akkord enn "grunnlønnen" ? isåfall, noen som vet hvor mye på fks 80% akkord

Det sies også at akkordlønn er en en type lønnsordning som er på vei vekk...

Hvordan vil yrkene som hovedsaklig har gått på akkordlønn bli da?

Endret av skulegutan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kan jobbe akkord hele dagen eller ikke avhenger av hvordan arbeidet lagt opp på fabrikken. Dersom du står som kjøttskjærer hele dagen vil det ikke være unormalt med 7,5 timer akkord pr dag. Jeg vil også tru at du står på en singelakkord, dvs at det bare er din innsats som er utslagsgivende for din lønn.

Akkordlønnen vil være større enn det vi kaller minstelønn. Klarer du ikke akkorden vil du i allefall ha minstelønnen spesifisert i overenskomsten til NNN på kjøtt. Minstelønnen er pt. 140,- pr time. Ved akkordarbeid er det vanlig at snittlønna ligger på 20-30% over minstelønn. Dvs at du kan forvente en lønn på 168-182 kr pr time når du er rask nok til å klare akkorden.

Mvh

RAimop

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Wikipedia sier noe om akkordlønn: http://no.wikipedia.org/wiki/Akkordl%C3%B8nn

Ofte er man et team som utfører arbeidet slik at det er teamets resultater som styrer akkorden.

NETTOPP!

Det er en god grunn for å være skeptisk til akkord arbeide.

Så lenge du er avhengig av at andre gjør en god jobb for at det skal være penger å tjene,så ville jeg gitt f..

Og tror du ikke at man blir lei av dette yrket etter et par år?Er det så veldig varierene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...