Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av forsterker.

-IcQ-

Anbefalte innlegg

Hei!

Forsterkeren min tok kvell for noen uker tilbake (tror dette var pga for stor sikring under panseret) så tenkte det blir sikkert veldig dyrt å reparere selv om det bare er en liten brikke av noe slag som er svartsvidd, kanskje ikke så dyrt/vanskelig å bytte? Men om jeg skal kjøpe ny så trenger jeg noen råd for hva jeg skal se etter. Det er 2stk Pioner 12" 1600W som skal drives, men så tenkte jeg med det samme å kjøpe 2stk 6x9 så lurer på om jeg kan koble subbene og høytalerne på samme forsterker? kan bruke rundt 2-4000 på en ny forsterker, men hva skal jeg velge? Takk for alt av svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tenkt til å montere de 6x9" i hatthylla, så vil jeg på det sterkeste fraråde deg det, dette pga at de vil påvirkes av trykket fra subene, også er det foran du sitter, og da er det der du skal ha lyden.

Det hjelper lite å si "1600w" du må oppgi hvilke pioneer suber det er snakk om ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er en stasjonsvogn det er snakk om så hadde kanskje tenkt å montere de oppå basskassa, men dette er kanskje ingen god ide? sett mange som har gjort det på denne måten. Jeg vet desverre ikke no mer om subbene... men kanskje det står noe på dem?

Lenke til kommentar

Da må du i tilfelle lage kasser til 6x9" og da må du lage rundt 50 liter pr. stk for å få utnyttet dem, og det regner jeg med at du ikke gidder, + at du får lyden bakfra og det er heller ikke optimalt. Få deg et skikkelig frontsett, og monter det skikkelig, så har du lyd i massevis til hele bilen ;)

Skru ut en sub, så står det sikkert noe bak på dem.

Lenke til kommentar

Jeg monterte 2 6x9 høytalere i to ferdig bygget kasser. Skrudde de fast oppå basskassa. (Har stasjonsvogn jeg å). Lyden ble bedre, og jeg vil ikke påstå at da kommer all lyden bak selv om du har 6x9 høytalere bak.

Det blir som du sitter å hører på musikk med headsett.

Lenke til kommentar

Var det jeg har hørt ja, tror du skal få ganske så bra lyd me 2 6x9 bak. Kjøper 2 færdi bygget kasser og monterer oppå basskassa så blir det vell bra ;) men må fortsatt ha en forsterker, håper å få skaffet en forsterker som driver både subbene og 6x9, det må jo være mulig? :)

Lenke til kommentar

Ja, du kan bruke den forsterkeren på subene dine, du må da seriekoble hver sub, og paralellkoble begge subene sammen. Du vil da havne på 4ohm og vil fòre dine 400w suber med 500w ;)

Nå vet ikke jeg hvordan ørene dine er plassert på hodet ditt, men hos folk flest så sitter de på hver side av hodet, og er vinklet litt fremover, så da er det mest naturlig å ha lyden foran på hver side. Det er dette som gir det beste og mest riktige lydbilde.

Skal du på død og liv ha noe baki, så blir det liten vits i 6x9" når du alike vel ikke skal ha dem til å spille bass, så da kan du like greit kjøpe noe mindre coaxer, feks 5,25" ;)

Har du forsterker å bruke på fronthøyttalerene? Hvis ja, så ville jeg kjøpt en slik til suben: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/dynabel-bf4501 og paralellkoblet begge subene og kjørt i 1ohm.

Har du IKKE forsterker til fronthøyttalerene, så ville jeg kjøpt en slik til alt: http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/6-kanals/dynabel-bf0756-4x75-2x200-watt-rms

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...