Gå til innhold

Canon EF 200mm f/2.8L II USM eller 70-200 f4L?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en glad dslr amatør i noen få år nå og etterhvert som jeg lærer mer om foto, leser bøker, forum og hører på andre fotointeresserte, så begynner jeg nå å se svakhetene med billige objektiv. Derfor har jeg bestemt meg for at det neste blir en L-linse fra Canon. Har lenge sett på klassikeren 70-200 f4L. Denne har etter hva jeg har forstått veldig bra optikk dvs skarphet. Men så kom jeg over "Canon EF 200mm f/2.8L II USM" her om dagen. Hvordan er denne sammenlignet med 70-200 f4L? Den har jo selvsagt f2.8 da, men hva med skarpheten? Og hvordan er den i forhold til 70-200 f2,8L?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jevnt over er fastoptikk alltid skarpere og har ingen forvrengning sammenlignet med zoomobjektiv, men du vil uansett ikke merke noe voldsomt til det med L-optikk. Med unntak av 35-350mm er de ganske greie. Fastoptikk er også lettere enn zoomobjektiv med samme blender (200mm f2.8 vs. 70-200mm f2.8).

Med mindre du vet at du har et spesifikt behov for nøyaktig 200mm, så ville jeg heller valgt et av 70-200mm-objektivene. Om du bruker et cropkamera blir 200mm veldig trangt, og det er ikke en kul brennvidde å være låst i til generelt bruk. Begynn gjerne med 70-200mm f4 (kjøp brukt, koster 3300-3500kr og du selger det for samme pris om du blir lei eller vil oppgradere), og bruk det litt. Selv om man veldig ofte bruker et 70-200mm på enten 70 eller 200mm, er det greit å ha muligheten til å ha hele spennvidden. Det er et finfint objektiv, og et godt steg opp fra lekeoptikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...