newman221 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hei. Som overskrift sier: Jeg har lyst på gigabit nettverk internt i huset. Noen som har forslag til oppsett? Tidligere hadde jeg NGT-router og en Linksys 54GL (med DD-WRT), som medførte NAT3 på PS3 (IKKE aktuelt). Så hvordan kan jeg løse dette? En ren router bak modemet? Sette modem i "bridge mode"? Har lyst på en relativt billig løsning, men holdbar. Litt info: Har idag VDSL2 fra NGT, og der følger det med en hvit routermodem, med 4 stk 10Mbit porter. Hastighet på linja er 40/5 Mbit, og den leverer rundt 4,5MB/sek inn og 1,1-1,2 ut, som jeg syns er helt perfekt. Men har planer om å flytte alle harddisker til NAS, og da trenger jeg Gbit-linje til pc'n og PS3'n. Har med tiden planer om å bygge en liten mediacenter også (kanskje Apple TV hvis den kan rootes med XBMC og 1080p...) PS3 er koblet til med kabel, samme er pc. Nettbrettet mitt (Asus Transformer) og Samsung Galaxy S2 skal kobles til trådløst, og helst ha tilgang på det som ligger på NAS også. Fremtidig mediacenter blir kablet. Forslag til en god løsning? Og jeg tror ikke NGT leverer routermodem med gigabit (det hadde løst hele problemet, hehe) Hilsen Andreas Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Er routeren stabil nok, så trenger du bare en gigabitswitch. En god router med gigabit vil gi mere stabilt nett dersom du kan bridge routermodem. Jeg har selv VDSL2 fra Telenor som står i bridge, med en router som takler 300.000 forbindelser :-) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Jeg er ganske fornøyd med den hvite boksen jeg fikk fra NGT. Ikke spesielt avansert, men fungerer til mitt bruk. Det som skjedde forrige gang, da jeg hadde en SpeedTouch-modem seriekoblet sammen med en Linksys WRT54GL, var at det var et mareritt å slippe gjennom trafikk fra MSN, PS3, torrent og de fleste andre applikasjoner som krevde nettilgang. Har overhodet ikke lyst på det krøllet igjen. Det bedret seg vesentlig etter at jeg satt NTG-modem i bridge mode, men det krevde endel krøll med ukjente kommandoer i cmd, en viss fare for bricking, og potensielt problem med innlogging med PPPoE. Hadde vært kjekt om det bare hadde holdt å kjøpe en Cisco SB 100 Series 8-port Gigabit switch (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=598117#info) og alt fungerte perfekt. Tenkte da å koble bredbånd inn i denne sammen med pc, ps3 og mediacenter, slik at alle disse fikk nettverk (uten særlig krøll). Er det mulig? Eller mangler jeg noe elementært? (som forståelse eller lignende?) Endret 21. oktober 2011 av newman221 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Slik jeg forstår det, så er det vel bare å kjøpe en gigaswitch og ha giga-nettkort på alle enheter, så har du Giga-LAN ja 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Det skal holde med en gigabitswitch som du kobler alle enhetene i. Forøvrig når det gjelder MSN, PS3 osv så går det helt utmerket med UPNP i router og maskiner. Jeg bruker UPNP selv og det er kjempegreier :-) Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Tar opp denne igjen. Så det vil holde å kjøpe denne: http://www.dustinhome.no/cisco-sg-100d-08-8-port-gigabit-switch/product/5010393235?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1336 En Cisco 8-ports switch. Som jeg da har forstått det, så er det bare å koble NGT-modem til denne, sammen med PC, PS3, NAS og MediaCenter-boks, og alle vil finne hverandre, og alle vil ha tilgang på internett? Hvordan veit denne boksen hvor internett er? Har ikke satt meg spesielt inn i nettverk, så er litt grønn på området og hvordan de kommuniserer... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Enhetene dine får ipadresse og gateway mot internett fra routermodemet. Alt switchen gjør er å videreformidle til rett enhet :-) For deg er det bare plug and play. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 PS. Denne Zyxel-switchen er billigere: http://www.dustinhome.no/zyxel-dimension-gs-108b-8-port-gigabit-switch/product/5010154761 Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Ruteren din kan godt være 100, dette har lite å si siden nettet ut ikke klarer å fylle den kapasiteten. Koble en switch til ruteren, dette for å sørge for at alle dine enheter får ipadresse osv. Derette kobler du alle enheter til switchen. Enhetene som er koblet på switchen vil da ha gigabit seg i mellom. Grunnen til dette er at switcher jobber med mac adresser og ikke ipadresser slik som ruteren gjør. (Modem - Ruter) - Giga Switch - Alle enhetene du ønsker å koble til nettet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Du trenger ingen gigabit ruter for å ha gigabit LAN i huset. Det du gjør er å kjøpe en rimelig gigabit switch. Denne kobler du alle datamaskinene og annet nettverksutstyr til. Så kobler du videre en kabel mellom switchen og ruteren. Dermed så er switchen knutepunktet for alle enhetene - og det er kun trafikk som skal inn eller ut fra internett som faktisk går gjennom ruteren. Alt det andre går bare til switchen og rett ut til mottakeren i nettverket dersom det er LAN trafikk. Hvis du har en Inteno ruter fra NGT og du skal bruke DD-WRT ruteren din i tillegg så er den mest eleante løsningen å sette intenoen i bridge (det er enkelt for intenoen, da det i praksis bare involverer å slå av oppkoblingen i ruteren) og så la DD-WRT ruteren ta imot PPPoE tilkoblingen direkte. Da vil DD-WRT ruteren være det eneste ruterleddet i nettverket - hvilket er mest ryddig og organisert - og lettest å jobbe med på alle mulige måter. Jeg bruker et lignende oppsett selv forøvrig. -Stigma Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 6. november 2011 Forfatter Del Skrevet 6. november 2011 Da prøver jeg meg på en Cisco switch da. Har skikkelig lyst på GB-nettverk, og spesielt siden jeg har planer om å legge opp til NAS her hjemme. Må bare vente litt med det til harddiskprisene synker litt igjen... 100Mbit er også litt lavt for streaming av filmer til PS3'n virker det som. Enkelte filer har bitrate ganske nærme 90Mbit etter at de har vært innom PS3MediaServer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå