Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp, trenger kraftig hjelp etter hel bom på bilkjøp!


Norish

Anbefalte innlegg

Situasjonen er slik at for en måneds tid siden så kjøpte jeg meg min første (siste?) bil, en Mazda 323 GLX 1995 modell som hadde gått ca 266 000 for rundt 16-17 lapper. Kjørte den ikke så veldig mye de første ukene før jeg og min far bestemte oss for å ta en nærmere titt på den på bilverkstedet på jobben til min far(det forsvant forstveske). Der fant vi ut at topp-pakningen var gåen. Vi snakket så litt rundt og fikk vite at Snap Drive skulle ha rundt 10 - 12 tusen for å ordne dette, en annen vi snakket med ville ikke engang ta imot bilen.

 

Saken er da at jeg ikke har kapital(er student) eller lyst til å betale reparasjon på rundt 70-80% av kjøpssummen på bilen. Så spørsmålet blir om det er mulig å fikse dette på egenhånd? jeg har null peiling på bil men min far har, men vi har ikke mulighet til å la bilen stå på verkstedet lengre enn en dag, så det må isåfall være mulig å gjøre på max en hel dags arbeid.

 

Mitt andre spørsmål er om jeg har noen juridiske rettigheter her(tråd ikke rett plassert men spør allikevel), har snakket med selgeren men han nekter å betale og er sikker på at skaden må ha skjedd etter salget.

 

Takk til de som gidder å hjelpe en "stakarslig" student som har møtt veggen da han prøvde å realisere bil drømmen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å bytte toppakning kan ha variert vanskelighetsgrad etter hvilken bil\motor det er, men går som oftest ganske greit å gjøre selv.

 

Trenger toppakning, vektøy og momentnøkkel, så står det nok fint beskrevet i haynes hvordan man bytter. Du får bare håpe at ikke toppen er skjeiv, for da blir det nokk litt dyrere.

 

Edit: kan nevne at det kunne vert værre. Selv så røk hele motoren på min bil ca 1 måned etter kjøp. Fikk tak i ny motor for 1500kr dog å tok med meg noen kompiser å fikk byttet den ganske raskt å greit :)

 

 

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Stort sett alle bruktbilkjøp er "katta i sekken", så du er i godt selskap...

Men hva står det i kontrakten? Har du kjøpt bilen "slik den er framvist", eller noe i den dur? I så fall er jeg redd dette et ditt problem og ikke selgers.

 

Ja har skrevet en kontrakt fra NAF der det står at den selges som den er...

 

Å bytte toppakning kan ha variert vanskelighetsgrad etter hvilken bil\motor det er, men går som oftest ganske greit å gjøre selv.

 

Trenger toppakning, vektøy og momentnøkkel, så står det nok fint beskrevet i haynes hvordan man bytter. Du får bare håpe at ikke toppen er skjeiv, for da blir det nokk litt dyrere.

 

Edit: kan nevne at det kunne vert værre. Selv så røk hele motoren på min bil ca 1 måned etter kjøp. Fikk tak i ny motor for 1500kr dog å tok med meg noen kompiser å fikk byttet den ganske raskt å greit :)

 

Hvis jeg ikke kan gjøre noe juridisk så blir det vell å prøve å få gjort reprasjonen på egenhånd. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som har vært uheldig med et bilkjøp. Min far har derimot kommet over noe tette middel som han er ivrig etter å prøve, vet ikke helt hvordan det kommer til å gå, men er vell verdt et forsøk. :)

 

Det er nok der forbrukerombudet, NAF osv kommer inn i bildet.

Hvilke sjangser har man i en slik sak da? Min far er medlem av naf(han står også som eier forresten), kan jo be han om å høre om hva de tenker rundt saken.

Lenke til kommentar

Stort sett alle bruktbilkjøp er "katta i sekken", så du er i godt selskap...

Men hva står det i kontrakten? Har du kjøpt bilen "slik den er framvist", eller noe i den dur? I så fall er jeg redd dette et ditt problem og ikke selgers.

 

Ja har skrevet en kontrakt fra NAF der det står at den selges som den er...

Da er jeg redd du ikke når fram ...

På den annen side tror jeg de fleste er såpass nevenyttige at de kan skifte toppakning sjøl. Og bør ikke være verre enn at du kan gjøre det der bilen står.

Du trenger momentnøkkel, gode råd og pågangsmot. :thumbup:

Lenke til kommentar

Stort sett alle bruktbilkjøp er "katta i sekken", så du er i godt selskap...

Men hva står det i kontrakten? Har du kjøpt bilen "slik den er framvist", eller noe i den dur? I så fall er jeg redd dette et ditt problem og ikke selgers.

 

Ja har skrevet en kontrakt fra NAF der det står at den selges som den er...

Da er jeg redd du ikke når fram ...

På den annen side tror jeg de fleste er såpass nevenyttige at de kan skifte toppakning sjøl. Og bør ikke være verre enn at du kan gjøre det der bilen står.

Du trenger momentnøkkel, gode råd og pågangsmot. :thumbup:

 

ja tenkte det samme selv, men hvis det er jobb som koster bortimot 10 000 i bare arbeid, og et annet verksted sier de ikke engang vil ta imot bilen, så mister en fort motet.. :/

 

Edit: men om det ikke er noen annen vei, så blir det nok å prøve å få gjort det selv, så får vi se hvor det ender ;)

Endret av Víkingasveitin
Lenke til kommentar

ja tenkte det samme selv, men hvis det er jobb som koster bortimot 10 000 i bare arbeid, og et annet verksted sier de ikke engang vil ta imot bilen, så mister en fort motet.. :/

Jeg var 21 og hadde som min første bil kjøpt meg VW-boble, men gikk ikke lenge før motoren havarerte; brente ventiler.

Helt uten erfaring overhalte jeg motoren sjøl, kjøpte reparasjonshåndbok og repset, og fikk et verksted til å slipe til ventilene. Motoren var som ny.

Jeg hadde et søskenbarn som ga gode råd. :new_woot:

Lenke til kommentar

Sjekk rundt med noen bildemonteringsselskaper og se om noen har en byttemotor som er bedre. Jeg er rimelig sikker på at det vil være en betydelig billigere løsning.

 

Bytte av toppakning krever som regel en plansliping av toppen også for å få det tett.

 

takk for råd, det skal jeg gjøre! :)

 

ja tenkte det samme selv, men hvis det er jobb som koster bortimot 10 000 i bare arbeid, og et annet verksted sier de ikke engang vil ta imot bilen, så mister en fort motet.. :/

Jeg var 21 og hadde som min første bil kjøpt meg VW-boble, men gikk ikke lenge før motoren havarerte; brente ventiler.

Helt uten erfaring overhalte jeg motoren sjøl, kjøpte reparasjonshåndbok og repset, og fikk et verksted til å slipe til ventilene. Motoren var som ny.

Jeg hadde et søskenbarn som ga gode råd. :new_woot:

 

Hehe, jeg hadde jo faktisk et mål med å kjøpe meg egen bil at jeg skulle lære meg å skru litt på den, ble bare litt mye litt fort syntes jeg. Men skjønner jo nå at det ikke er en umulig jobb jeg har forran meg, og med litt god hjelp fra min far så skal det nok være mulig å gjøre denne jobben selv :)

Lenke til kommentar

Vel. Med en bil som har "gått ca 266 000" og kostet "rundt 16-17 lapper" må man være forberedt på alt. Med andre ord. Et godt verktøysett og en reperasjonhåndbok fra f.eks. Haynes (kanskje en momentnøkkel i tilleg - et must her) kan du komme langt å lære utrolig mye.

 

Og det kan være en god ivestering å bli medlem i en automobilklubb med redingstjeneste. Koster noe pr år, men kan være billigere enn å måtte betale tauing selv.

 

EDIT:

Jeg hadde i løpet av få år bruk for NAF tauving/startassistanse flere ganger. Kostet meg ikke noe ut over medlemskapet.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Min far har derimot kommet over noe tette middel som han er ivrig etter å prøve, vet ikke helt hvordan det kommer til å gå, men er vell verdt et forsøk. :)

Hvilken type? Eneste jeg har har sett i norske bilrekvisita er radiator-tettning, men ikke noe for toppakning-fix (dog en stund siden jeg kikket rundt om det)

 

Ser det selges tettning på eBay, fra Bar's Leaks

 

http://www.ebay.com/itm/Bars-Leaks-Permanent-Head-Gasket-Fix-24oz-1111-/200639000693?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2eb7043075 (denne er kompatibel med frostveske, så man slipper å tømme anlegget slik som med noen andre typer Bar's leaks

 

Produktinfo/tech sheet

 

Forøvrig er det vel blandet hva slags resultat folk har hatt med denslags "vidundermiddler". Første bud er selvsagt å følge bruksanvisningen til punkt & prikke, men man har vel ingen garanti for at det funker. Bla. har folk klaget på at det tetter igjen varmeapp. systemet etc. og generellt er grisete

 

Men er jo et billig alternativ vs kostbar verksted opphold for å bytte toppakning (hvis det funker..)

Lenke til kommentar

Tjaa, du har jo visse rettigheter hvis det er slik at dette er en feil som var til stede ved salget og selger visste om eller burde ha visst om. - det KAN jo ha oppstått etter at du kjøpte den, så det er ikke sikkert det er så lett å bevise hvis du ikke vet noe annet. - Hvis f.eks selger har vært på et verksted før salget og sjekket den kan du jo prøve å finne ut noe ;)

 

Uansett så må man jo regne med at slike ting skjer med en såpass gammel og såpass billig bil, men som sagt, dersom selger har forsøkt å skjule en mangel som var tilstede ved salget, har du krav på at han dekker det eller heve kjøpet. (Nå er det jo begrenset hvor mye penger det er lurt å bruke på å få han til å betale i dette tilfellet, så en byttemotor kan være rett løsning)

Lenke til kommentar

Kjørte den ikke så veldig mye de første ukene før jeg og min far bestemte oss for å ta en nærmere titt på den på bilverkstedet på jobben til min far

 

Hvis din far jobber på et bilverksted bør det da vel gå an å rådføre seg med han, eventuelt spørre pent om han vil sette av en ettermiddag til å fikse bilen din? :p

Lenke til kommentar

Utrolig fint at så mange er villige til å hjelpe! setter stor pris på hvert et innlegg :new_woot:

 

 

Vel. Med en bil som har "gått ca 266 000" og kostet "rundt 16-17 lapper" må man være forberedt på alt. Med andre ord. Et godt verktøysett og en reperasjonhåndbok fra f.eks. Haynes (kanskje en momentnøkkel i tilleg - et must her) kan du komme langt å lære utrolig mye.

 

Og det kan være en god ivestering å bli medlem i en automobilklubb med redingstjeneste. Koster noe pr år, men kan være billigere enn å måtte betale tauing selv.

 

EDIT:

Jeg hadde i løpet av få år bruk for NAF tauving/startassistanse flere ganger. Kostet meg ikke noe ut over medlemskapet.

 

Hehe, ja sant det. Hadde ikke forventet meg en super bil, men ble litt overasketnår det ble så my på så kort tid :p Er første gang jeg kjøper bil så jeg var vell kanskje litt naiv, men slikt lærer man av ;)

 

Det er min far som står som eier av bilen jeg selv er bare medeier, så jeg tenkte at det holdt med hans medlemskap i NAF, men jeg bør kanskje melde meg inn selv også.

 

 

Min far har derimot kommet over noe tette middel som han er ivrig etter å prøve, vet ikke helt hvordan det kommer til å gå, men er vell verdt et forsøk. :)

Hvilken type? Eneste jeg har har sett i norske bilrekvisita er radiator-tettning, men ikke noe for toppakning-fix (dog en stund siden jeg kikket rundt om det)

 

Ser det selges tettning på eBay, fra Bar's Leaks

 

http://www.ebay.com/itm/Bars-Leaks-Permanent-Head-Gasket-Fix-24oz-1111-/200639000693?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2eb7043075 (denne er kompatibel med frostveske, så man slipper å tømme anlegget slik som med noen andre typer Bar's leaks

 

Produktinfo/tech sheet

 

Forøvrig er det vel blandet hva slags resultat folk har hatt med denslags "vidundermiddler". Første bud er selvsagt å følge bruksanvisningen til punkt & prikke, men man har vel ingen garanti for at det funker. Bla. har folk klaget på at det tetter igjen varmeapp. systemet etc. og generellt er grisete

 

Men er jo et billig alternativ vs kostbar verksted opphold for å bytte toppakning (hvis det funker..)

 

Har ikke link akkurat nå, kan se om jeg får linket i morgen når min far har våknet. men mener det var tette midell fra bar's leak som ble solgt hos mekonomen.

 

ja nei, det er vell sjeldent det fungerer 100% med slike vidunder ting, men er jo alltids kjekt når det fungerer^^. så får høre litt rundt, så kanskje vi prøver det, vi får se.

 

 

Tjaa, du har jo visse rettigheter hvis det er slik at dette er en feil som var til stede ved salget og selger visste om eller burde ha visst om. - det KAN jo ha oppstått etter at du kjøpte den, så det er ikke sikkert det er så lett å bevise hvis du ikke vet noe annet. - Hvis f.eks selger har vært på et verksted før salget og sjekket den kan du jo prøve å finne ut noe ;)

 

Uansett så må man jo regne med at slike ting skjer med en såpass gammel og såpass billig bil, men som sagt, dersom selger har forsøkt å skjule en mangel som var tilstede ved salget, har du krav på at han dekker det eller heve kjøpet. (Nå er det jo begrenset hvor mye penger det er lurt å bruke på å få han til å betale i dette tilfellet, så en byttemotor kan være rett løsning)

 

ja det var det da, er jo umulig å si når skaden inntraff. men bilen var nylig EU-godkjent men vet ikke om de sjekker sånt på eu kontroll. Er jo også litt rart/uheldig at skaden skal oppstå så og si med engang jeg får bilen...

 

 

Kjørte den ikke så veldig mye de første ukene før jeg og min far bestemte oss for å ta en nærmere titt på den på bilverkstedet på jobben til min far

 

Hvis din far jobber på et bilverksted bør det da vel gå an å rådføre seg med han, eventuelt spørre pent om han vil sette av en ettermiddag til å fikse bilen din? :p

 

nei desverre så jobber han ikke på bilverksted, men på tine der de har verksted til lastebilene som det er lov til å bruke i helgene å ellers når de er ledige. Men som sagt så har han skrudd en del bil oppgjenn om årene og jobber med maskiner og slikt til daglig så han kan nok komme med mye god hjelp :)

Lenke til kommentar

Edit: kan nevne at det kunne vert værre. Selv så røk hele motoren på min bil ca 1 måned etter kjøp. Fikk tak i ny motor for 1500kr dog å tok med meg noen kompiser å fikk byttet den ganske raskt å greit :)

 

Då er vi iallefall tre stk. Motoren på civicen min slukte i seg olje. Og den hadde slukt i seg all oljen etter 500 kjørte km etter kjøp. Når motoren vart plukka ut og sjekka fann dei ut at det var ripe i to av sylindervekkane og igjen sota topp og ventiler. Kosta meg 19k for ny motor(bedre motor også). Menmen. Slik er det med bil. Og då betalte eg nærmare 80k for bilen.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å overhale den motoren du har, men det forusetter at du får litt hjelp da det langt ifra er enkelt hvis du ikke har tatt i en motor før. Hvis du skal bytte toppakning så må dere samtidig se over ventiler og ventiltetninger og bytte det som er dårlig der. Så det baller egentlig bare på seg.

En motor som har så mange km på ræva trenger høyst sannsynlig nye stempelringer også og når man først bytter de så kan man like godt bytte rådelagre osv, osv. :dribble:

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å overhale den motoren du har, men det forusetter at du får litt hjelp da det langt ifra er enkelt hvis du ikke har tatt i en motor før. Hvis du skal bytte toppakning så må dere samtidig se over ventiler og ventiltetninger og bytte det som er dårlig der. Så det baller egentlig bare på seg.

En motor som har så mange km på ræva trenger høyst sannsynlig nye stempelringer også og når man først bytter de så kan man like godt bytte rådelagre osv, osv. :dribble:

hehe, blir en del henge fingrene i skjønner jeg når en først stater^^, men takk for tips og info :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...