tdnk Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Vardeutsikt Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Et kutt nede til oppunder busken der til høyre kunne gjort seg her. Eller så oppleves bildet en god del skarpere sett via linken. God 3'er denne gangen! Lenke til kommentar
Tjernshaugen Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hei, fint motiv med varden ut mot havet. Bildet ditt er ikke helt rett, det vil se mye finere ut med en gang om vannlinja blir rettet opp. Ta gjerne flere bilder av gangen når du holder på og tenk på hvor rett bakgrunnen er, da øker du sjansen for at ett blir bedre enn de andre, og du slipper å rette det opp i etterkant (noe som også vil ta av sidene på bildet). En annen ting med komponeringen av dette bildet er at selve varden stanger inn i og dekker en del av landskapet bakenfor. Varden ville vært finere om den sto fritt mot den blå sjøen bak, det kunne du fått til ved å heve kameraet høyere. En annen mulighet ville vært å senket kameraet lavere slik at varden hadde stått fritt mot himmelen. Dette er et par enkle tips som med en gang vil gi deg bedre bilder Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det meste fungerer her, unntatt horisonten. For det første er den skjev. En horisont er vannrett, det gjør seg også best på et bilde. Det er ikke alltid lett å få det til når man tar bildet, men heldigvis kan det rettes opp i de fleste etterbehandlingsprogram. For det andre så deler horisonten bildet i to like deler. Det gjør bildet statisk og mindre spennende. Når man tar landskapsbilder, bør man tenke på tredelingsregelen. Dvs en del, f. eks himmelen skal bestå av 1/3 og landskapet av 2/3 eller visa verca. Med kutt som smort1 foreslår vil himmelen bestå av 2/3 og forgrunnen av 1/3. Alternativt kan du kutte halvparten av himmelen som da blir 1/3 mens landskapet blir 2/3. Du kan gjerne prøve deg frem for å finne ut hva du liker best. Lenke til kommentar
tdnk Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Takk for tipsene, setter stor pris på det. Gleder meg til å få noen fridager til å ut for å ta flere bilder som forhåpentligvis vil bli bedre. Lenke til kommentar
tdnk Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Vil bare også bemerke at ingen av bildene jeg legger ut blir på noen måte redigert. Lenke til kommentar
tdnk Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Vil bare også bemerke at ingen av bildene jeg legger ut blir på noen måte redigert. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Vil bare også bemerke at ingen av bildene jeg legger ut blir på noen måte redigert. Det er ingenting i veien for å redigere bildene før du legger dem ut. Selv syns jeg også det er en fordel å gjøre mest mulig ferdig når jeg tar bildet. Det krever mer planlegging og litt mer gjennomtenkning under opptak. Likevel blir det ofte småting som må justeres i etterhånd, f. eks utsnitt, retting av horisont osv. Andre bruker kanskje mindre tid når bildene tas, men desto mer tid i etterbehandlingen for å få ønsket resultat. Ingen sier at det ene er mer riktig enn det andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg