Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker

Anbefalte innlegg

Du virker ikke særlig erfaren. Uansett er veldig sint og skuffet. Blir også frustrert, men kanskje jobb stillingen du har er skribent. Du jobber helt klart ikke med koding! Kanskje følge litt bedre med i tiden vil få deg til å innse at en mac-pc ikke er like edelt som det egentlig er. OS-et er fult av feil, samt windows også, men en er mye mer låst i OSX dersom det oppstår feil.

Kanskje du kan gi oss mer saklige grunner for hvorfor velde Macbook Pro?

Bedre batteri, bedre skjerm. ET VALG AV DATAMASKIN MÅ ALDRI TAS MED BAKGRUNN I SOFTWARE, MEN HARDWARE OG HVA DEN STØTTER:

Du virker ikke særlig erfaren selv, Vebjørn - skoleelev og ca 16 år, med 9 poster i forumet. Stakkars deg, tilværelsen din kan ikke være lett når du blir "veldig sint og skuffet" og frustrert fordi noen har andre preferanser enn deg...

Utgangspunktet for artikkelserien er helt tydelig ikke behovene for en som driver med "koding", så hvorfor konstatere det åpenbare? Vil du ha en gjennomgang av f.eks XCode får du heller finne andre artikler andre steder.

OS X inneholder feil, i likhet med alle andre desktop-OS, men det er altså et Unix-system og store deler er åpen kildekode - hvilket gjør en alt annet enn "låst" dersom feil oppstår. Dessuten har OS X en glimrende innebygget backup-løsning, auto-save, versjonshåndtering, recovery-verktøy, m.m. som gjør at feil nesten aldri får alvorlige konsekvenser.

Valg av maskin må alltid gjøres ut fra en samlet vurdering av hardware, OS og software - og ikke minst samspillet mellom disse - hardware i seg selv er relativt uinteressant uten konkrete behov eller oppgaver som skal løses, og da er software alfa og omega.

LOL? Skjønner at du jobber på en elektrobutikk eller noe. Og ikke er er så veldig inni dette, men ser ikke hva alder og inntekt har med kunnskap å gjøre...

En kan fint innstalere OS X på en "vanlig" pc dersom en ønsker å kjøre det os-et, hardware og software er to forskjellige plattformer. Dersom en kjøper etter hardware, kan en helt fint lage OS-et selv. Det er jo så og si ingen som gjøre dette, fordi det ville vært bortkastet, men det er en del som gjør det.

Dersom en sammenligner OS X med Linus for eksempel som OS X delvis er basert på, så er OS X en del mer "låst". Låst betyr ikke at du ikke kan gjøre ting selv, men at det er mer tungvint.

Er fint at du prøver å forstå, men venligst ikke kommenter områder du er inkompetent på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

LOL? Skjønner at du jobber på en elektrobutikk eller noe. Og ikke er er så veldig inni dette, men ser ikke hva alder og inntekt har med kunnskap å gjøre...

En kan fint innstalere OS X på en "vanlig" pc dersom en ønsker å kjøre det os-et, hardware og software er to forskjellige plattformer. Dersom en kjøper etter hardware, kan en helt fint lage OS-et selv. Det er jo så og si ingen som gjøre dette, fordi det ville vært bortkastet, men det er en del som gjør det.

Dersom en sammenligner OS X med Linus for eksempel som OS X delvis er basert på, så er OS X en del mer "låst". Låst betyr ikke at du ikke kan gjøre ting selv, men at det er mer tungvint.

Er fint at du prøver å forstå, men venligst ikke kommenter områder du er inkompetent på.

Det er vel basert på Unix og ikke Linux, men det får bli en annen diskusjon.

Selvsagt er hardware og software to forskjellige ting. Poenget som det kanskje var prøvd å få frem er at OSX er skreddersydd til ett begrenset utvalg av hardware komponenter, med de fordelene med optimalisering etc. det medfører. Ulempene er gjerne at det ikke virker optimalt på annen maskinkonfigurasjon, selv om Hackintosh er et bra forsøk, så ikke tro at det fungerer optimalt ut av boksen på noen som helst slags måte, men dette er du klar over om du er så opplyst som du sier.

Uten samspillet mellom hardware og software hjelper det smertelig lite at det hver for seg ser bra ut på papiret. Så jo, software er også essensielt.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Du virker ikke særlig erfaren. Uansett er veldig sint og skuffet. Blir også frustrert, men kanskje jobb stillingen du har er skribent. Du jobber helt klart ikke med koding! Kanskje følge litt bedre med i tiden vil få deg til å innse at en mac-pc ikke er like edelt som det egentlig er. OS-et er fult av feil, samt windows også, men en er mye mer låst i OSX dersom det oppstår feil.

Kanskje du kan gi oss mer saklige grunner for hvorfor velde Macbook Pro?

Bedre batteri, bedre skjerm. ET VALG AV DATAMASKIN MÅ ALDRI TAS MED BAKGRUNN I SOFTWARE, MEN HARDWARE OG HVA DEN STØTTER:

Du virker ikke særlig erfaren selv, Vebjørn - skoleelev og ca 16 år, med 9 poster i forumet. Stakkars deg, tilværelsen din kan ikke være lett når du blir "veldig sint og skuffet" og frustrert fordi noen har andre preferanser enn deg...

Utgangspunktet for artikkelserien er helt tydelig ikke behovene for en som driver med "koding", så hvorfor konstatere det åpenbare? Vil du ha en gjennomgang av f.eks XCode får du heller finne andre artikler andre steder.

OS X inneholder feil, i likhet med alle andre desktop-OS, men det er altså et Unix-system og store deler er åpen kildekode - hvilket gjør en alt annet enn "låst" dersom feil oppstår. Dessuten har OS X en glimrende innebygget backup-løsning, auto-save, versjonshåndtering, recovery-verktøy, m.m. som gjør at feil nesten aldri får alvorlige konsekvenser.

Valg av maskin må alltid gjøres ut fra en samlet vurdering av hardware, OS og software - og ikke minst samspillet mellom disse - hardware i seg selv er relativt uinteressant uten konkrete behov eller oppgaver som skal løses, og da er software alfa og omega.

Dette er pinlig. Ikke vær så nedlatende når du åpenbart ikke kan noe om dette feltet.

Lenke til kommentar
Den OSX funksjonen jeg savner mest i Windows er Exposé. Jeg har forsøkt de kopiene som er laget for Windows, og de er ikke bra. Win-Tab ser flott ut, men er jo ubrukelig i praksis.

Det er synd, spesielt nå som jeg har kjøpt meg mac, at Mission Control er så elendig som det er. Expose fungerte jo perfekt før. Scale i compiz (spesielt nå som den også tar minimerte vinduer) er derimot blitt veldig bra.

Forøvrig kan ikke GIMP og Aperture sammenlignes - det blir to forskjellige ting. På Linux kan dog darktable (.sf.net) anbefales. Bruker lightroom nå, men darktable er fullt på høyden i min bok.

Lenke til kommentar

Hvorfor fokuserer ingen på det som faktisk betyr noe?

For meg spiller det svært liten rolle om utstyret heter Toshiba, Volvo, Mazda, Mac eller Dell. For meg spiller kunn EN ting rolle. Får jeg gjort jobben min? Og kan jeg tjene penger på det?

Seriøst folkens. Det er utrolig hvordan diskusjonene her fort dreier seg om hvilke farger det er på knappene og hvorvidt det er kule skygger og effekter eller ikke. La meg ta mitt eksempel:

Jeg jobber som programvare utvikler. Jeg trenger derfor et bra utviklingsværktøy. I tillegg har jeg behov for å skrive rapporter i ny og ne. Jeg trenger dermed et greit tekstbehandlingssystem. Når jeg kjeder meg så er det gøy å spille. Well, da har jeg selvsagt installert ett eller annet spill på maskinen, samme hva det er egentlig bare det er underholdende. I mine prograammer har jeg ofte behov for å lage litt grafikk og vips så har jeg behov for et greit bildebehandlings program. Jeg er også hobby musiker og liker å kompionere litt. Har derfor også installert et ok musikk redigeringsprogram. Kjerringa syns det er morro å ta bilder og videofilme litt nå og da og et video redigeringsprogram er derfor også nødvendig. Siden jeg er selvstendig så har jeg behov for regnskap og faktureringsmuligheter og trenger derfor også dette installert. Sist, men ikke minst så må jeg jo følge med på hva som skjer her i værden og en nettleser og mail klient er også nødvendig...

Jeg tror jeg har dekket det meste nå og havner derfor opp med følgende:

Tekstbehandling: Her kan jeg velge mellom Office fra M$ eller Open Office hvis jeg vil ha det gratis. Så vidt jeg vet er det Office som gjelder på MAC også. I hvertfall ville jeg valgt det hvis jeg skulle byttet til MAC. Det samme gjelder for regneark og tilsvarende

Bildebehandling: Svaret gir seg vel egentlig selv. Photoshop fraa Adobe. Så vidt jeg vet er dette også felles for både MAC og Windows

Musikk: Her kan man velge i en masse varianter. Selv foretrekker jeg CakeWalk, men vet at MAC folket skryter hemningsløst av sine varianter. Jeg tror de er stort sett like der og

Videoredigering: Haar jo tidligere nevnt Photoshop og siden jeg har gått for CS5 så har jeg jo Premiere, noe som også vilel vært gjeldende for MAC.

Regnskap og fakturering. Her bruker jeg Datax fordi det er billig og enkelt. Jeg aner ikke noe om økonomipakker på MAC, men har hørt om Maconomy, men sist jeg hørte om det var det kjempe dyrt. Jada, man kan kjøre daTax i Win Emulatoren

Spill: Folk sier jo at spill ikke er tilgjengelig i den grad som i Windows så her må man vel kansje gi Windows et fortrinn..

Programvare utvikling: Jeg lager programvare som stort set selges til Windows brukere, men har mange MAC kunder som kjører programmene i Win mode. Bruker derfor Visual Studio. Skal jeg gjøre tilsvarende på MAC så antar jeg at Mono er alternativet, men tror nok at Mono ligger ganske langt etter i rammeværket i forhold til .NET rammeværket. Kunne selvsagt brukt Java til dette så dette blir bare snakk om dialekt. Tror begge værdner er like gode her.

WEB og MAIL: Her bruker jeg i dag Internet Explorer, rett og slett fordi det ligger i Windows. Hadde jeg brukt MAC så hadde jeg brukt Safari, men folkens - Safari får man til Windows også. Maiil klient blir vel strengt tatt hipp som happ. Bruker Outlook fordi vi har Exchange på jobben. Ikke noe å utsette på dette systemet. MAC har tilsvarende klienter som fungerer like bra. Ser ingen forskjell....

Alt i alt blir det stort sett i mine øyne tullete å samenligne på det grunnlaget som er gjort i artiklen, nettop fordi OS'et stort sett har null og si. Desverre er ikke situasjonen lik for Linux folket da Microsoft prograammene og Adobe prograammene ikke er tilgjengelig for denne platformen (i hvertfall ikek hva jeg vet)

Mitt spørsmål til Fanboysa (uavhengig av hvilken side dere står på):

Hva er det som gjør at du jobber så mye bedre med værktøyet du holder så hellig?

Det var dærimot en som var inne på noe som faktisk var av betydning her og det er maskinvarekvaliteten, slik som f.eks. batteritid. Selv kjører jeg mye tog og er avhengig av minst 1 time batteritid på laptoppen. Kansje er ikke jeg den rette til å uttale meg der fordi 1 time er i snaueste laget, men uansett har jeg ingen tro på at batteriene til MAC er noe bedre en Windows da dette rett og slett er maskinvare og ikek software. Batteriene til MAC er også produsert av noen som kan batterier og det er garantert ikek produsert i noe fabrikk som heter Apple. Husk at en MAC invendig ikke er annet en hva en PC er. Det er til og med mulig å installere OS-X på en "windows" maskin...

Jeg leter fortsatt etter den ene tingen som jeg er forhindret i å gjøre fordi jeg bruker Windows. Tilsvarende tror jeg helelr ikke det finnes en ting du ikke kan gjøre fordi du kjører MAC, med mindre du er en gamer, noe som etter min mening har en ubetydelig rolle i sammenligningen..

Det som derimot kan være et bra argument for MAC er måten de integrerer egne ting på. Selv har jeg ikek erfart dette, men en kollega av meg har Apple TV (eller hva det heter), IPhone, IPAd etc. etc. og han sier at dette bare snakker sammen uten videre. Her har epple gutta vært innovative og slikt er skikkelig kult. Men igjen, dette handler kunn om installert software og et lite søk på web resulterer garantert i et positivt svar.

Argumentet som er brukt i artikkelen om hotkey for å skifte mellom desktopper som sier "Er allerede installert" holder ikke vann. Det at noe ikke følger med i Windows betyr bare at man må installere noe for å få til det samme. Hva så? Det tar meg 1 minutt å få til det samme i Windows. Igjenn handler det om hvilke programmer man er villig til å bruke.

En stor museflate er derimot et stort plus og jeg liker slikt. Ser jo på min DELL Studio XPS at det ikek er plass til noe større touch brett, fordi tastaturet er plassret langt ned på overflaten, men nå snakker vi jo plutselig om noe helt annet. Er dette en sammenligning mellom MAC og Windows ? Det er jo plutselig en samenligning mellom MAC og DELL. Hvordan er dette relevant for testen ? Jeg er ganske sikker på at det finnes laptop produsenter der ute som har større touch paneler.....

Jeg synes alt i aalt at artikkelen har null betydning i forhold til å bli hjulpet til å ta en avgjørelse, nettop fordi avgjørelsen av hva man skal velge ligger på et helt annet plan. For meg er Apple bare et brandname på en PC produsent. Eneste forskjell på MAC og de andre er at MAC i utgangspunktet ikek kjører Windows og omvendt, selv om dette selvsagt kan emuleres i begge værdner..

Jeg tror at man skal velge maskinvaren i forhold til hva man har behov for og ikke hva man føler for. Personlig ler jeg litt av folk som hevder det ene er bedre en det andre, som i neste omgang egentlig ikek vet hva de prater om. Det er utrolig mange Windows fanboys som hevder Windows er bedre en OS-X og oomvendt og når jeg da spør "Hvorfor" så kunne de i de fleste tilfeller bare sagt "Det bare er sånn", nettop fordi man egentlig ikke vet. Jeg har flere bekjente som kunn kjører MAC fordi det er så "sikkert"?!?! Hva er dette for tøv. Sånne uttalelser er veldig typpiske for folk som er av typen "har hørt at..." o.s.v. Det samme gjelder Windows fanboys.

Anyway, takk for oppmerksomheten og jeg venter fortsatt på en skikeklig sammenligning som forteller meg HVORFOR det ene er bedre en det andre...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må jeg få med meg diskusjonen på.

Første som slår meg er hvor langt man er villig til å gå for å avvise den andre parten. Her gjelder det i stor grad Windows brukere som blir sinte fordi andre liker Mac. Egentlig uten å ha testet det særlig eller prøvd med bare 1 maskin og det var en mac.

For et par år siden gjorde jeg et eksperiment. Installerte linux på laptopen og flyttet windows maskinen fysisk ut av huset, slik at jeg ikke kunne "jukse" når jeg sto fast. Det var et noe hårete mål, men etter et par uker så var jeg rimelig overbevist om hvor godt jeg likte Linux (eller Ubuntu som jeg prøvde meg på). Alt virket jo temmelig fint, selv om jeg måtte mikke litt med touchpaden og sånn. Alt jeg koblet til var også tilgjengelig for meg, den gang kamera og Nokia telefon.

At jeg havnet tilbake på Windows igjen hadde ganske mye med jobb situasjonen å gjøre. Opplevelsen var likevel fin og føler jeg fikk se og ta på hva "linux folkene" har pratet om. Mye jeg ikke gjorde og mye jeg burde ha prøvd, men slik ble det aldri.

Så for et par uker siden igjen fikk jeg muligheten til å bruke en Mac. Låne fra jobben og leke litt. Først så irriterte jeg meg grønn over at ting jeg laster ned og installerer ikke er like lett å forstå seg på som i Windows. Image på skrivebord etc... Herregud! Ikke minst har jeg forbannet meg over hvor rotete vinduene legger seg og at jeg var blitt glad i musen på jobben uten å benytte all verdens med hurtigtaster forå bevege meg imellom bildene.

Men gud bedre for en toucpad Mac'en har. Den er jo enorm! Nå bruker jeg maskinen omtrent til bare surfing da jeg ikke har særlig lyst til å skru og mekke på maskiner etter jobb. Jeg må få si at touchpaden og opplevelsen av å "åpne/lukke" Mac'en, så er den klar til bruk. Der hvor jeg var. Sånne ting har jeg likt og synes det er deilig.

Mye enig i artikkelforfatterens oppfatning, for dette har vært delte meninger for meg også, selv om jeg nå synes at Apple har noe for seg de også.

Ser frem til PC verden blir oversvømt av ultrabooks, men det var vel litt tid. Da får vi det jeg har vært sjalu på i alle år. Designet.

Uansett, jeg er også rimelig fristet til å kjøpe meg en Mac neste gang. Mye fordi det bare virker.

Haters gonna hate :)

Lenke til kommentar

Aldri, aldri, aldri Mac. Uansett. Satans Imperium får ikke en krone av meg, noensinne.

Synd for deg, du som går glipp av noe :)

Tvilsomt, jeg brukte selv Mac i 6 måneder i fjor og er nå tilbake på PC, kan ikke akkurat si at folk som står over Mac går glipp av stort.

Windows har tatt seg opp de siste årene, og Win7 er absolutt på høyde med OSX.

Lenke til kommentar

Uansett, jeg er også rimelig fristet til å kjøpe meg en Mac neste gang. Mye fordi det bare virker.

Virker det bare? Jeg er klar over at det er et slagord, men jeg synes ikke det er noe spesielt treffende i disse dager, Win7 "bare virker" det også. Ingen av de to er problemfrie, men jeg kan ikke si jeg merker at noen av de er markant mer problemfrie enn den andre. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt OS basert på softwaren du skal bruke, og ikke andre ting.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å gi OSX en sjanse og har bestillt en MBA. Hvis ikke OSX faller i smak blir det Windows 7 på den, og hvis ikke det fungerer tilfredsstillende så får Apple den tilbake, pent pakket inn sammen med masse Microsoft propaganda.

Lenke til kommentar

Virker det bare? Jeg er klar over at det er et slagord, men jeg synes ikke det er noe spesielt treffende i disse dager, Win7 "bare virker" det også. Ingen av de to er problemfrie, men jeg kan ikke si jeg merker at noen av de er markant mer problemfrie enn den andre. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt OS basert på softwaren du skal bruke, og ikke andre ting.

AtW

Ja, det virker bare. Litt som på en iPhone, den bare virker. Windows 7 virker bare det også. Herlig OS og jeg kunne aldri ha kastet ut min stasjonære media PC hjemme. Den står jo for absolutt all underholdning jeg har.

Men som en surfemaskin, lekemaskin og "bare å bruke fordi det bare virker så greit", så er Mac'en herlig den også. Touchpaden er også noe jeg liker innmari godt. Spesielt behagelig ved surfing for min del.

Det høres kanskje litt simpelt ut?

Det er ikke meningen å provosere frem en mening fra folk ved å si at "jeg som Windows bruker har nå begynte å like OS X", for det har jeg virkelig. At det er "bedre" enn Windows 7 vil jeg ikke påstå. Ei heller omvendt.

Når noen sier "til hvert sitt bruk".. joda. Jeg kan egentlig ikke se problemet og jeg tror nok at de fleste ville klart å brukt begge verdener i både jobb og privat. OSX i et Windows miljø er en utfordring, helt klart. Det er jo ingen Windows PC. Noen påpeker at man bare kan bootcampe maskinen. Men da virker ikke hurtigtaster helt som det skal... Windows sine altså.

Skjønner dette kommer til å skape mange meninger og her "i huset" er det ganske forbudt å like Mac. Mye fordi "den andre parten" ikke har prøvd eller aner hva de snakker om ;) (var selv en av disse for en stund tilbake...).

At man ikke liker et produkt er helt OK det. Jeg for min del digget ikke Sony sine microdisker engang i tiden. Ei heller syntes jeg noe om Blu Ray. Mange har meninger og sånn er det bare. En ting som er garantert: Haters gonna hate :)

Lenke til kommentar

AtW

Ja, det virker bare. Litt som på en iPhone, den bare virker. Windows 7 virker bare det også. Herlig OS og jeg kunne aldri ha kastet ut min stasjonære media PC hjemme. Den står jo for absolutt all underholdning jeg har.

Men som en surfemaskin, lekemaskin og "bare å bruke fordi det bare virker så greit", så er Mac'en herlig den også. Touchpaden er også noe jeg liker innmari godt. Spesielt behagelig ved surfing for min del.

Det høres kanskje litt simpelt ut?

Det er ikke meningen å provosere frem en mening fra folk ved å si at "jeg som Windows bruker har nå begynte å like OS X", for det har jeg virkelig. At det er "bedre" enn Windows 7 vil jeg ikke påstå. Ei heller omvendt.

Når noen sier "til hvert sitt bruk".. joda. Jeg kan egentlig ikke se problemet og jeg tror nok at de fleste ville klart å brukt begge verdener i både jobb og privat. OSX i et Windows miljø er en utfordring, helt klart. Det er jo ingen Windows PC. Noen påpeker at man bare kan bootcampe maskinen. Men da virker ikke hurtigtaster helt som det skal... Windows sine altså.

Skjønner dette kommer til å skape mange meninger og her "i huset" er det ganske forbudt å like Mac. Mye fordi "den andre parten" ikke har prøvd eller aner hva de snakker om ;) (var selv en av disse for en stund tilbake...).

At man ikke liker et produkt er helt OK det. Jeg for min del digget ikke Sony sine microdisker engang i tiden. Ei heller syntes jeg noe om Blu Ray. Mange har meninger og sånn er det bare. En ting som er garantert: Haters gonna hate :)

Joda, det er jo greit nok, men for at det skal være ett argument angående OS-valg, så må det jo "virke" mer enn de andre alternativene. Som surfeemaskin ville jeg personlig vurdert noe annet, det koster nesten 10k for de billigste variantene, det er mye å betale for en surfemaskin. Jeg er også litt usikekr på hvilke hurtigtaster du sikter til som ikke virker i bootcamp? FOrøvrig er det sant mange ville klart seg med begge OS, akkurat som man klarte seg i gamle dager med mer primitive maskiner også, men man ønsker jo allikevel å velge det som passer best.

Jeg tror forøvrig du skal være litt forsiktig å anta at meningsmotstandere ikke vet hva de snakker om.

AtW

Lenke til kommentar

Hehe, det er klart jeg skal være forsiktig med å mene noe om andres meninger.

Har ikke betalt en kr for denne maskine, men låner den som sagt via jobb og bare leker med den.

Kan forstå at dette setter følelser i sving. For min del så synes jeg dette er ganske gøy.

Hurtigtastene som jeg har blitt forklart av en som knotet litt med en 17" MCP og bootcamp med Windows XP. Ikke alt fungerte helt flott hva angår hurtigtaster. Kanskje det fungerer ypperlig og jeg ikke har fått det bekreftet godt nok, men da er jo alt såre vel :)

For min del så skal jeg nok vurdere å fortsette med Mac'en, kanskje kjøpe min egen også. 27" Apple skjerm ser jo ganske gøy ut. Men den stasjonære hjemme blir der den er.

Lenke til kommentar
Men gud bedre for en toucpad Mac'en har. Den er jo enorm! Nå bruker jeg maskinen omtrent til bare surfing da jeg ikke har særlig lyst til å skru og mekke på maskiner etter jobb. Jeg må få si at touchpaden og opplevelsen av å "åpne/lukke" Mac'en, så er den klar til bruk. Der hvor jeg var. Sånne ting har jeg likt og synes det er deilig.

Mye enig i artikkelforfatterens oppfatning, for dette har vært delte meninger for meg også, selv om jeg nå synes at Apple har noe for seg de også.

Selv har jeg også hatt en slags prøveperiode med Mac siste måneden. Jeg hadde meg totalt 4 uker med en Macbook Pro 15. Jada, touchpad'en er utvilsomt god, men det var igrunnen det som endte med å være det eneste punktet hvor jeg syntes den hadde en fordel over Windows-laptop'ene mine. Opplevelsen av å åpne/lukke Macbook'en gav meg ikke noe ekstra. Windows 7-laptop'en min er like rask og god på dette. Batterikapasiteten opplevde jeg som skuffende. På enkelte ladinger kunne jeg oppnå opptil 6 timer bruk (veldig lett bruk), mens andre ladinger gav maks 3 timer bruk (uten spilling og veldig lite flash). Viften gikk hele tiden og var hørbar, uten at det var noen særlig irritasjon med mindre belastningen var høy.

USB-portene står altfor tett sammen. Dette irriterte meg støtt og stadig da jeg har en minnepenn som jeg ofte bruker. Ved bruk av denne kunne jeg ikke bruke den andre USB-porten.

En god bildepreview mangler også. Man må da enten importere alle bildene til iphoto (uaktuelt for meg ettersom jeg liker best Picasa), eller markere samtlige bilder i mappen for så å åpne preview. Tungvint, spesielt om det egentlig er et bilde midt nede på listen og etterfølgende bilder jeg ønsker å se på. Jeg ønsker helst å dobbelklikke på bildet for å åpne i preview, og deretter klikke meg videre til foregående og etterfølgende bilder.

Skjermen har irriterende mye gjenskinn, men er ellers god.

Jeg må konvertere over 300 GB med videofiler for at de skal være mulig å dra inn i imovie eller Final Cut Pro. Og brenning på Blu-Ray går naturligvis ikke med mindre man kjøper seg en dyr ekstern brenner.

Som surfemaskin var Macbook'en ypperlig. Men, that's it for me. Og 15 000 kroner for en surfemaskin er altfor drøyt.

Lenke til kommentar

Min stemme går til Apple.

-1 poeng for office

2 poeng for iLife (iPhoto og iMovie)

1 poeng for trakpad på bærbar (overlegen side 2005, skrolle på nettside med to fingre!!)

(-1 poeng for å betale for QTpro i tiger.)

Resten er kun tilvenning uansett plattform.

Flesteparten er interessert i en maskin som funker til det man vil bruke den til uten å betale ekstra. For meg funker det til surfing, mail, bilder og video, film og musikk uten å betale noe ekstra, uten å leite etter alternativer, uten reklame og alle kontaktene følger meg på iPhonen.

Lenke til kommentar

-1 poeng for office

1 poeng for trakpad på bærbar (overlegen side 2005, skrolle på nettside med to fingre!!)

Flesteparten er interessert i en maskin som funker til det man vil bruke den til uten å betale ekstra. For meg funker det til surfing, mail, bilder og video, film og musikk uten å betale noe ekstra, uten å leite etter alternativer, uten reklame og alle kontaktene følger meg på iPhonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

-1 poeng for office

Tja og tja, kun tilvenning er vel egentlig å overdrive litt, jeg kan ikke gjøre jobben min på OSX per i dag, pga manglende software, de beste media-software-programmene finnes ikke til mac, man kan i liten grad kontrollere feks lys og den typer ting med mac, i tillegg har man jo spill. Jeg synes det er å trekke det litt langt å si at det kun er tilvenning.

PS: To-finger-scroll kan man gjøre i windows også.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...