Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Velkommen som Apple slave"!.... ;)

Joda, Mac og Mac OS X fungerer det, men aldri i livet at jeg skal støtte Apple sitt "regime" for å skaffe seg "verdensherredømme".... ;)

Ja bare slakt meg i vei, men sier det rett fra leveren! M$ har da sine svin på skogen de også, men like ille som CrApple, nope. hehe

Ja, det er jo ikke som om ~ 90% av markedet bruker Windows eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde også et ærlig forsøk og brukte utelukkende en mac i et halvt år. Til slutt fikk jeg nok og vendte tilbake til Windows, og har absolutt ikke angra på det. Én ting som irriterte meg var at mac-en tar en masse avgjørelser for deg, som for min del bare er mer forvirrende, for jeg synes det er lettere å ha oversikt over ting jeg har gjort sjøl, enn ting som noen andre gjør for deg i taushet. Mac-brukere kaller dette diverse ting som "det bare virker", "brukervennlig", osv.

Det som kanskje irriterte meg mest, men som jeg svært sjelden har sett andre klage på, er at mac OS er ment å bli brukt med musa. Mange elementære funksjoner har veldig kronglete hurtigtaster, og mange ting kan en ikke komme til med tastaturet i det hele tatt. Jeg husker en ting som var forvirrende når jeg først fikk mac-en min. En kunne ikke åpne ei fil ved å trykke enter når fila var markert. Jeg prøvde en drøss med taster og kombinasjoner som syntes naturlige, men ingen av dem åpna fila. Det var ikke verre enn å google for å finne det ut, men sånn for gøy så spurte jeg venner og kollegaer (de fleste av dem bruker mac) om hvordan en kunne åpne ei fil ved å bruke tastaturet på en mac. Jeg har vel spurt over 30 stykker så langt, og jeg har ennå ikke truffet på en eneste en som har visst svaret. Ikke fordi de ikke har greidd å finne det ut, men fordi de synes det mest naturlige er å bruke musa for å åpne ei fil, så de har ikke tenkt tanken en gang.

Alt i alt sier dette litt, synes jeg, om hvem mac-brukere er, og hvem mac OS er ment for. Jeg anser muse-klikkere som foretrekker å ikke ta egne avgjørelser når de bruker programvare for å være mindre informerte databrukere. Som "folk flest", med andre ord. For disse tror jeg en mac vil være et veldig godt valg. For oss som har nok innsikt til å foretrekke å ta egne avgjørelser og heller bruke tastaturet er mac et stort irritasjonsmoment.

Dette er forøvrig grunnen til at Ubuntu var et 10-minutters prosjekt for min del. Jeg synes hele greia var ei stor Mac OS-emulering.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synd at Apple lager de beste laptopene. For PC-produsenter lager så mye dritt at det burde vært kriminelt. Skulle vært sendt på et seminar til Apple hele gjengen.

Har veldig lyst på MacBook Air med Win7, men ingen ACHI-mode, og dermed ingen TRIM slik jeg forstod det, så Apple får ikke pengene mine enda :hrm:

Lenke til kommentar

Synd at Apple lager de beste laptopene. For PC-produsenter lager så mye dritt at det burde vært kriminelt. Skulle vært sendt på et seminar til Apple hele gjengen.

Seminar i å ta seg godt betalt da eller?

Synes på ingen måte utvalget av laptops er dårlig, man finner ting til enhvert bruksområde. Det er vel mye dritt om man absolutt skal ha en med designet til apple, men det ønsker ikke jeg iallefall.

Lenke til kommentar

kan godt være at mac er bedre til Arbeid, men ikke til spilling :D

Men nå spiller jeg jo på den selvbygde stasjonære maskinen med Windows7 og ikke en MacBook Pro. whistle.gif

Uansett så er det helt tragikomisk å se hvor personlig folk her inne kan ta det fordi en person har testet og vurdert seg frem til at han ønsker seg en MacBook Pro. Her har altså artikkelforfatter testet ut diverse Mac / Apple løsninger igjennom flere uker, vurdert disse og kommet frem til at han ønsker å investere i en MacBook Pro neste gang han skal kjøpe seg en bærbare maskin.

Hva er egentlig problemet? Har alle en personlig agenda og får traumer hver eneste gang noen måtte like og foretrekker noe annet enn dem selv? Hva gjør du når naboen får seg ny dame og du ikke ville rørt henne, går du da bort til naboen og introduserer han for din egen dame?

Dette handler om personlige preferanser, dette er en smakssak. Det er ikke noe som vil fungere og oppfattes universalt best for alle og da burde folk klare å ha et såpass åpent sinn at de faktisk klarer å godta og innse at det faktisk går an å like noe annet enn det dem selv gjør.

Når artikkelforfatter skriver at han liker touchpad / trackpaden, han liker ditt og datt.. Tror dere han lyver? Det er fult mulig det er endel som ikke deler hans syn på ting, men det må da fremdeles lov å gjøre opp egne vurderinger og meninger og handle ut ifra disse?

• Liker 5
Lenke til kommentar

"Velkommen som Apple slave"!.... ;)Joda, Mac og Mac OS X fungerer det, men aldri i livet at jeg skal støtte Apple sitt "regime" for å skaffe seg "verdensherredømme".... ;)Ja bare slakt meg i vei, men sier det rett fra leveren! M$ har da sine svin på skogen de også, men like ille som CrApple, nope. hehe

Jovisst, det er slik situasjonen er nå, men det er ikke mange år siden opinionen hadde motsatt holdning. Man angriper alltid de som er store og suksessrike. Apple har sine svin på skogen ja, men sånn vil det alltid være med de som er størst. For litt moro, slightly on topic, se Gnomes (http://www.southparkstudios.no/full-episodes/s02e17-gnomes).

Lenke til kommentar

Reagerte litt på dette med pris. Når eg bestilte min siste laptop var da ikke apple i nærheten. Tror med oppsettet eg hadde kom mac'en på over 10k mer. Og da var den fremdeles ikke i nærheten med minne og prosessor. Eller harddisk for den saks skyld.

Men mulig eg gjorde en feil. Hadde trodd at Apple, som jo alltid er så enkelt at selv mor får det til, hadde enkle måter å sette sammen oppsett. Så eg tror at forskjellen faktisk var så stor.

Lenke til kommentar

Reagerer på de som må ta omstart på Windows i tide og utide. Hva bruker dere maskinen til?

Selv installerer jeg bare Windows på nytt når det kommer en ny Windows-versjon og Windowsmaskinene fungerer uten problemer i årevis.

Er bare å ikke installere all mulig drit man kommer over og foreta enkle vedlikehold, samt slette gamle drivere når man skifter utstyr.

Lenke til kommentar

Reagerer på de som må ta omstart på Windows i tide og utide. Hva bruker dere maskinen til?

Selv installerer jeg bare Windows på nytt når det kommer en ny Windows-versjon og Windowsmaskinene fungerer uten problemer i årevis.

Er bare å ikke installere all mulig drit man kommer over og foreta enkle vedlikehold, samt slette gamle drivere når man skifter utstyr.

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...