Gå til innhold

Siste uke som Mac-bruker

Anbefalte innlegg

Du virker ikke særlig erfaren. Uansett er veldig sint og skuffet. Blir også frustrert, men kanskje jobb stillingen du har er skribent. Du jobber helt klart ikke med koding! Kanskje følge litt bedre med i tiden vil få deg til å innse at en mac-pc ikke er like edelt som det egentlig er. OS-et er fult av feil, samt windows også, men en er mye mer låst i OSX dersom det oppstår feil.

Jeg vil gjerne at du utdyper deg litt mer. Hjelper ikke å lire av seg påstander uten å begrunne de. Blir du veldig sint, skuffet og frustrert av å lese en persons subjektive mening, tror jeg kanskje ikke et diskusjonsforum er stedet å henge for ditt vedkommende :dontgetit:

Hva mener du med at han ikke virker erfaren?

Min arbeidsflyt web- og programvareutvikling (nei, ikke ios) ble ganget med >10 da jeg gikk over til OS X. Når sant skal sies så kunne jeg like gjerne brukt en linux distro, da det er like enkelt om ikke enklere å installere CLI applikasjoner.

Er det filsøking du har problemer med eller retting av de evt feilene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor stor paden er på apple, men på den nye dell maskinen min er den betydelig mye større enn den forrige. Og har en haug med funksjoner eg ikke hadde på den forrige.

Så er det store spørsmålet, hvordan fungerer disse funksjonene i praksis og hvor godt er de integrert i operativsystemet?

Testet to-finger scroll i sted. Funket smooth både horisontalt og vertikalt.

Har testet en del ting der man har fingrene på forskjellige plasser for å automatisk flytte muse til gitte plasser og slikt. Funker fint.

Men må nesten vite om funksjonene for å teste de, og eg bruker touchpaden som en helt vanlig, bortsett fra to finger scrollen, som eg nok kommer til å bruke litt mer. Den var ganske snygg. Selv om sidescrollen kan justeres akkurat som man vil osv osv.

Om det er integrert i operativsystemet eller om det er via driveren til touchpaden aner eg ikke, og akkurat det betyr faktisk så godt som nada. Det skal virke.

Lenke til kommentar

Er glad for at vi alle er forskjellige og har forskjellige meninger, prioriteringer og behov jeg. Verden hadde ikke hatt godt av om vi alle universalt foretrakk Linux, Windows eller OS X.

Det er bra med konkurranse, og det er bra med uenighet for at verden skal utvikle seg videre.

Hadde vært en interessant verden om alt var Linux ja! :)

Er jo så mange distro'er der ute og forskjellige DE/WMer at det er nok å bryne seg på.

Lenke til kommentar
Win7 "bare virker" det også.

Nei, det er ganske langt unna at det "bare virker".

Nyinnstallert har man stort sett ingenting, og etter å ha innstallert et program som sinker pc-en (antivirus) så må alt hentes ned og legges inn på en (i forhold til osx og linux) veldig tungvint måte - fyllt med meningsløse spørsmål (hvor på disken vil du ha ting?) og laging av ikoner man ikke vil ha. Er man riktig uheldig må man prøve grave frem hva slags hardware man har for å så rote rundt etter riktige drivere, eller bli sprø av å prøve fjerne limet etter klistremerkene som gjorde et stort nummer av hva slags hardware og os maskinen ble levert med.

Win 7 kan sikkert bli helt topp det, men denne:

er egentlig utrolig beskrivende..

Men de er på riktig vei. Windows phone er blitt mitt favorittos på mobil. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nyinnstallert har man stort sett ingenting, og etter å ha innstallert et program som sinker pc-en (antivirus) så må alt hentes ned og legges inn på en (i forhold til osx og linux) veldig tungvint måte - fyllt med meningsløse spørsmål (hvor på disken vil du ha ting?) og laging av ikoner man ikke vil ha. Er man riktig uheldig må man prøve grave frem hva slags hardware man har for å så rote rundt etter riktige drivere, eller bli sprø av å prøve fjerne limet etter klistremerkene som gjorde et stort nummer av hva slags hardware og os maskinen ble levert med.

Ingen tvinger deg ti å installere AV, stort sett trenger man aldri å endre noe som helt på hvor man vil installere ting (som forøvrig ikke er et meningsløst spørsmål). Uansett er dette bare irrelevant dill i forhold til påstanden, begge har hver sine varianter med hvordan de gjør ting, men virker gjør de stort sett begge to. Det er få problemer.

AtW

Lenke til kommentar

Som en person som trives med å få ting til å fungere selv, foretrekker jeg PC. For deg som liker at ting ikke skal måtte fikses er det bra at du endte på en Mac.

På den tredje siden har man jo linux-folket som liker å fikse ALT selv (haha, eller det er mitt intrykk)

Etter min mening er Mac vs PC debatten litt for streng. Man må kunne få lov å velge etter sitt behov. For min del finner jeg alt for mange begrensninger på en Mac.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har faktisk aldri brukt noe antivirus på mine windows-maskiner opp igjennom årene. Har aldri fått noe virus heller. Er bare til å være litt forsiktig :)

Og hvis du synes det er stress å installere div programvare har du ikke prøvd Ninite

Hvordan vet du at du aldi har hatt virus hvis du ikke har installert anti-virus program ?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk aldri brukt noe antivirus på mine windows-maskiner opp igjennom årene. Har aldri fått noe virus heller. Er bare til å være litt forsiktig :)

Og hvis du synes det er stress å installere div programvare har du ikke prøvd Ninite

Hvordan vet du at du aldi har hatt virus hvis du ikke har installert anti-virus program ?

Hvordan vet du at du ikke har det på mobilen, OSX eller linux når du ikke installerer AV?

AtW

Lenke til kommentar

Hmmm... Eg kjenner meg ikke litt igjen engang eg....

Dessuten foretrekker eg å bestemme selv hvor ting skal legges på min pc.

Lenke til kommentar
hver sine varianter med hvordan de gjør ting, men virker gjør de stort sett begge to. Det er få problemer.

Ja, men det er jo ikke det mac-folk legger i at "det bare virker". OSX er rett og slett bare mindre i veien og det er fokus på det man skal ha gjort fremfor rote med ting maskinen gjør mye bedre på egenhånd. Selv rett etter innstallasjonen er det bare å sette i gang å faktisk gjøre noe, mens windows fortsatt maser om at man ikke har konfigurert backup, ikke har alle opppdateringer, trenger å scanne maskinen, lenge siden man har ryddet på desktopen.. osv. Når man så skal ha inn software er det mye mer jobb og dill også. Mao; windows er langt unna at "det bare virker" på den måten som menes her. Ferdig satt opp kan det jo selsagt fungere utmerket og uten problemer.

Når jeg fikk mac-en min så hentet den ned hele OSX fra nettet, innstallerte fra scratch (jeg byttet disk) og var klar til bruk raskere enn jobb-laptopen vedsiden av brukte på (enda!) en .net framework-oppdatering..

For min del finner jeg alt for mange begrensninger på en Mac.

At man mangler noe programvare, som f.eks spill eller sære spesialprogrammer er greit, men hvilke andre begrensninger finner du?

Nei vel? Innstallert windows i det siste? Jeg har satt opp over 200 win7-maskiner de siste månedene (jobb ja..) og føler ikke at jeg smører på spesielt.

Det står du selvsagt fritt til å foretrekke, men i min verden (og mange andre mac/linux-brukere) er det ganske uvesentlig hvor i filsystemet ting liksom ligger. Så lenge os-set har orden og man enkelt kan fjerne ting kan jeg ikke se fordelen med å tulle med en ting maskinen strengt tatt styrer helt fint på egenhånd. Hva er det neste? Du vil styre hvor fysisk på disken ting ligger også?

Har inntrykket av at mange som uttaler seg her har svært liten erfaring med noe annet enn windows.. Kanskje det er flere som burde gjøre som artikkelforfatteren?

Lenke til kommentar
hver sine varianter med hvordan de gjør ting, men virker gjør de stort sett begge to. Det er få problemer.

Ja, men det er jo ikke det mac-folk legger i at "det bare virker". OSX er rett og slett bare mindre i veien og det er fokus på det man skal ha gjort fremfor rote med ting maskinen gjør mye bedre på egenhånd. Selv rett etter innstallasjonen er det bare å sette i gang å faktisk gjøre noe, mens windows fortsatt maser om at man ikke har konfigurert backup, ikke har alle opppdateringer, trenger å scanne maskinen, lenge siden man har ryddet på desktopen.. osv. Når man så skal ha inn software er det mye mer jobb og dill også. Mao; windows er langt unna at "det bare virker" på den måten som menes her. Ferdig satt opp kan det jo selsagt fungere utmerket og uten problemer.

Når jeg fikk mac-en min så hentet den ned hele OSX fra nettet, innstallerte fra scratch (jeg byttet disk) og var klar til bruk raskere enn jobb-laptopen vedsiden av brukte på (enda!) en .net framework-oppdatering..

At man mangler noe programvare, som f.eks spill eller sære spesialprogrammer er greit, men hvilke andre begrensninger finner du?

Nei vel? Innstallert windows i det siste? Jeg har satt opp over 200 win7-maskiner de siste månedene (jobb ja..) og føler ikke at jeg smører på spesielt.

Det står du selvsagt fritt til å foretrekke, men i min verden (og mange andre mac/linux-brukere) er det ganske uvesentlig hvor i filsystemet ting liksom ligger. Så lenge os-set har orden og man enkelt kan fjerne ting kan jeg ikke se fordelen med å tulle med en ting maskinen strengt tatt styrer helt fint på egenhånd. Hva er det neste? Du vil styre hvor fysisk på disken ting ligger også?

Har inntrykket av at mange som uttaler seg her har svært liten erfaring med noe annet enn windows.. Kanskje det er flere som burde gjøre som artikkelforfatteren?

Isåfall burde de si det på en annen måte, sist jeg installerte OSX måtte jeg forøvrig også mer eller mindre umiddelbart etterpå installere en ganske så massiv oppdatering. Men jeg er forsåvidt enig i at Win7 maser for mye, jeg bare kaller ikke det å "ikke virke", jeg tror også du undervurder behovet for tilgang til filsystemet i større grad, hvor mange "amatører" som bruker mac ser du ikke har hele skrivebordet fullt av crap, i mangel på bedre steder å ha det? Det er en relativt ok måte å abstrahere lagring på, som mange forholder seg godt til. Men som du er inne på, om programpakken som følger med OSX passer deg, så er det et enkelt system å forholde seg til (om man velger å forholde seg til den tøvete måten feks itunes gjjør ting).

Ellers er det vel en ganske kraftig underdrivelse å si at det bare er "sære spesialprogrammer" som er en begrensing softwaremesig på OSX. Jeg tror også du, som andre her inne bør være forsiktig med å avfeie andres meninger basert på påstått dårlig erfaring med produktene. Det er faktisk mulig å ha tilsvarende erfaringsgrunnlag og fortsatt være uenig.

AtW

Lenke til kommentar

Nei, har aldri installert en windows 7 maskin, hva har det med saken å gjør? :roll:

Du må være kjempeflink du da. Har bare satt opp 11 eg. Og eg har ikke samme erfaringene som deg. Comprende? Sikkert kjempeteit eg da.

Om å gjør å gå så i strupen på folk. Og skrive innlegg som virker hoverende og bedrevitende. Blir så bra diskusjoner av slikt.

Når det kommer til det med filene så er den lille erfaringen (se, eg evner til å innrømme at eg har begrensninger, og ikke alltid har rett) med mac var når eg skulle inn og tukle med noen bilder eg hadde liggende på en ekstern disk. Fant aldri igjen endirngene etterpå. Dette kommer selvsagt av EN eneste grunn. Eg hadde ikke peiling, alt var garantert i orden osv osv. Men da vil eg si at "det bare virker" like lite som alt annet når eg opplever slike ting selv i fantastiske intuitive OS"ett eller annet".

Sikkert en kombinasjon med Lightroom, manglende kunnskap fra min side, dårlig opplegg fra før av på filene eg hadde på disken, og os'ets forskjellige måte å gjøre ting på. Men poenget står. Det var små endringer og lite arbeid eg hadde gjort, så eg fant en windows maskin i det tilfellet og gjorde de samme tingene der. Ting fungerte....

Og ALT er lett når man kan det.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
hvor mange "amatører" som bruker mac ser du ikke har hele skrivebordet fullt av crap, i mangel på bedre steder å ha det?

Omtrent like mange som på andre os vil jeg tro. :) Akkurat når det gjelder brukerfiler gjør jo de tre store det på omtrent samme måte om dagen, men her var det jo mer snakk om programmene i seg selv. Hvorfor er det interessant om noe ligger i C:\program files eller i c:\files eller noe annet.. er vel ingen som starter programmer eller strengt gjør noe særlig i de katalogene lenger uansett?

Det er faktisk mulig å ha tilsvarende erfaringsgrunnlag og fortsatt være uenig.

For all del, og noen peker på spesifike ting og har saklige argumenter (deg selv f.eks). Andre kommer med uttalelser hvor det rimelig godt skinner igjennom at man har liten erfaring og av en eller annen grunn "hater" et system man aldri har prøvd. Eller prøvde, fikk et problem og ga opp. Sånn sett er jo hele artikkelenserien ganske artig og den endte på en (for min del iallefall) langt fra overraskende konklusjon.

Og ALT er lett når man kan det.

Akkurat! Jeg har ikke vært mac-bruker lenger enn et par måneder, og det har vært mye som har vært uvant og i starten føltes fryktelig feil etter 10 år med linux som hovedos hjemme. Må gi det litt tid.. Morsomt at du nevner ekstern disk, filer og lightroom forøvrig.. jeg var rimelig nærme og kaste hele macen på et punkt før jeg motvillig måtte innrømme at alt tullet strengt tatt var min egen feil.. Hmpf.

Lenke til kommentar

Isåfall burde de si det på en annen måte, sist jeg installerte OSX måtte jeg forøvrig også mer eller mindre umiddelbart etterpå installere en ganske så massiv oppdatering. Men jeg er forsåvidt enig i at Win7 maser for mye, jeg bare kaller ikke det å "ikke virke", jeg tror også du undervurder behovet for tilgang til filsystemet i større grad, hvor mange "amatører" som bruker mac ser du ikke har hele skrivebordet fullt av crap, i mangel på bedre steder å ha det? Det er en relativt ok måte å abstrahere lagring på, som mange forholder seg godt til. Men som du er inne på, om programpakken som følger med OSX passer deg, så er det et enkelt system å forholde seg til (om man velger å forholde seg til den tøvete måten feks itunes gjjør ting).

Ellers er det vel en ganske kraftig underdrivelse å si at det bare er "sære spesialprogrammer" som er en begrensing softwaremesig på OSX. Jeg tror også du, som andre her inne bør være forsiktig med å avfeie andres meninger basert på påstått dårlig erfaring med produktene. Det er faktisk mulig å ha tilsvarende erfaringsgrunnlag og fortsatt være uenig.

AtW

Siste: Helt enig! Det er ganske mye pjatt å lese fra noen som mener noe og ikke aner hva de egentlig prater om.

For min del: noe ny bruker på Mac, som jeg surfer og bare underholder meg selv med, men filsystemet.. eller fjerne programmer, holdt jeg på å rive meg av meg håret av. Finder er jeg ikke veldig kompis med, men skjønner tegninga. Høyreklikk og avanserte valg som jeg er vant med i Windows, er borte. Elvene går i rør og det overlates i stor grad til OS'et å bestemme både plasseringer og annet man henter inn på maskinen. Dette i seg selv er ikke nødvendigvis problematisk, men jeg som er grønnere enn Irland på dette, skjønte ikke hvorfor alt havnet som image på skrivebordet. "mountet".. hva i alle, tenkte jeg da.. åssen gjør jeg det her?!

Synes nå begge verdener har mye moro å by på. Bare det å starte photoboot (eller hva det kalles), ble en umiddelbar høydarere for mini hjemme. Kanskje et veldig simpelt eksempel, men lett for en 4-5 åring å trykke samt moro for far. Skal jeg fremheve noe bra fra Apple spesielt, så er det intiuivitet og hvor lett man fatter hva som skal gjøres på trykkskjermer. Det falt i allefall helt naturlig for minstemann hjemme. Imponerende.

(før noen lirer av seg mindre smarte utsagn, så bør det vel legges til at jeg tror intiuvitet og lettfattelighet av bruken er vel så simpel på Windows 8 tablets..)

Mine refleksjoner passer ikke nødvendigvis deg som leser, men klarer man ikke å kjøre en diskusjon eller ta innover seg enkelte fakta, så har man vel svært lite i et diskusjonsfora å gjøre.

Lenke til kommentar

Meh.. På grunn av en travel jobbuke har jeg ikke rukket å kommentere denne saken før nå, og nå er vel også det meste sagt og gjort.

Likevel vil jeg takke hw.no for en morsom artikkelserie. For første gang på lenge, lenge har jeg faktisk gledet meg til å komme hjem og smelle opp hw.no for å se om det har kommet en ny artikkel i serien. Fortsett slik!

Til slutt vil jeg bare minne om underskriftskampanjen du kan signere om du ønsker å se en lignende test med GNU/Linux. Jeg tror en slik artikkelserie vil være av interesse for mange flere enn de av oss som allerede bruker GNU/Linux. Hitiil har 77 personer skrevet under i kampanjen. Følg lenken i signaturen min og gi din stemme du også :) Jeg har allerede tipset hw.no om underskriftkampanjen, men det er ikke for sent å skrive seg på lista!

Skriv så tastene hagler!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...