Jotun Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hva er det med to finger scroll? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hva er det med to finger scroll? At du kan ta med to fingre på pad'en og den vil scrolle for deg. At du med flere fingre frem og tilbake kan navigere deg i nettleseren. Sånne ting. Egentlig ganske smooth og skulle gjerne sett PC produsenter prøve på det samme Lenke til kommentar
sinzim Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Omtrent samme intrykk jeg sitter igjen med, bra at du ikke har blitt helt fanboi og lister opp ting du ikke er så fornøyd med også. Blir nok en Macbook Pro her også etterhvert =) Lenke til kommentar
polonium Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Min stemme går til Apple. -1 poeng for office2 poeng for iLife (iPhoto og iMovie)1 poeng for trakpad på bærbar (overlegen side 2005, skrolle på nettside med to fingre!!)(-1 poeng for å betale for QTpro i tiger.)Resten er kun tilvenning uansett plattform.Flesteparten er interessert i en maskin som funker til det man vil bruke den til uten å betale ekstra. For meg funker det til surfing, mail, bilder og video, film og musikk uten å betale noe ekstra, uten å leite etter alternativer, uten reklame og alle kontaktene følger meg på iPhonen.Tja og tja, kun tilvenning er vel egentlig å overdrive litt, jeg kan ikke gjøre jobben min på OSX per i dag, pga manglende software, de beste media-software-programmene finnes ikke til mac, man kan i liten grad kontrollere feks lys og den typer ting med mac, i tillegg har man jo spill. Jeg synes det er å trekke det litt langt å si at det kun er tilvenning.PS: To-finger-scroll kan man gjøre i windows også.AtW Jeg vet at man kan gjøre scrolle på trakpaden i windows men jeg trodde det begrenset seg til høyre side på trapaden og ikke med to fingre hvor som helst. Og når det gjelder tilvenning mener jeg brukeropplevelsen som å svitsje mellom vinduer osv.. ikke at et program faktisk ikke finnes. Som medium pluss bruker (HW-brukere) har vi alle spessielle interesser og preferanser som gjør at man velger det ene eller andre. Jeg sitter selv med Windows på jobb og jeg vet godt at det er mye som ikke finnes til OSX, men jeg så på det som privatperson og tok hensyn til hvordan det blir brukt i familiesammenheng hos oss, og vi driver verken med musikkproduksjon, videoproduksjon, avanserte 3D-programmer eller så mye spilling;-) Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er glad for at vi alle er forskjellige og har forskjellige meninger, prioriteringer og behov jeg. Verden hadde ikke hatt godt av om vi alle universalt foretrakk Linux, Windows eller OS X. Det er bra med konkurranse, og det er bra med uenighet for at verden skal utvikle seg videre. 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 PS: To-finger-scroll kan man gjøre i windows også. AtW Stemmer det, men jeg har til gode å se noen som har klart å gjennomføre dette på noen god måte enda? Kan jo dra frem HP EliteBook 2540P, hvem er er fabrikant av styreflaten husker jeg ikke i forbifarten men de hadde hvertfall forsøkt å integrere diverse funksjoner. Men når jeg drar to fingre nedover (eller oppover for den sakens skyld, gikk inn i registret og gjorde sånn at det ble reverse scrolling ettersom dette er hva jeg liker og er vant med fra OS X Lion) så er det rene bingo om dette registreres av styreflaten eller ikke. Og når det ikke alltid registreres så blir det så kronglete og upraktisk i bruk at jeg rett og slett ikke bruker det. Og når det først fungerer så er det jo ingen form for "smooth scroll" om vi skal kalle det det, hvor scrolling med styreflaten på MacBook Pro går som kniv i smør og virker fullstendig glatt og naturlig så føles det jo mer som "skipping" enn scrolling på EliteBook maskinen. Diverse multitouch geastures som pinch to zoom, two finger rotation osv gav jeg opp da dette ikke fungerte universalt i alle programmer med bare i utvalgte programmer osv.. Selv har jeg alltid foraktet styreflater og stort sett holdt meg til gode, game trackpoint, dette var helt til jeg fikk min første MacBook Pro og har sett hvor bra en styreflate faktisk kan fungere om den er integrert og optimalisert skikkelig i operativsystemet og fabrikanten faktisk klarer å levere en stor og flott styreflate som faktisk reagerer på alt du måtte gjøre. På det siste året har jeg gått fra å unngå styreflaten og kun ved nødstilfeller har brukt den til å styre musepekeren til å bruke den til alt mulig rart som scrolling på nettsider, frem og tilbake på nettsider, hoppe frem og tilbake mellom flere skrivebordsmiljøer, komme meg inn og ut av mission controll (oversikt over alle skrivebordsmiljøer jeg har aktivt osv..), komme meg inn i app expose som lar meg se alle vinduer jeg arbeider med som tilhører det aktuelle programmet jeg arbeider i for øyeblikket, for å vise og få frem skrivebordet og ja gudene vet hva. Det er smått utrolig hvor mye lenger Apple har kommet med styreflaten og hvordan de har klart å integrere denne i operativsystemet og gjort den til en veldig kraftig og brukervennlig verktøy. 3 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hver og en har sine egne premisser. Av og til er det flott at noen ser ut over sine egne behov og tenker på den større helhet når man investerer i et produkt. Pengeseddelen er stemmeseddelen i et samfunn hvor markedsliberalismen råder. Å stemme på Apple er i så måte like aktuelt som en blowjob fra en krokodille - uavhengig av hvordan produktene oppleves. Grunnen til det er enkelt og greit fordi Apple har bestemt seg å bekjempe den filosofien som gjorde det mulig for dem å skape et godt produkt som Mac. 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Det er ganske spesielt at det at det finnes alternative OS til Windows og at de faktisk kan brukes er nyhetssak stor nok til fire artikler og hundrevis av kommentarer. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Det er ganske spesielt at det at det finnes alternative OS til Windows og at de faktisk kan brukes er nyhetssak stor nok til fire artikler og hundrevis av kommentarer. Synes egentlig det sier litt om tilbakemeldingene og negativiteten som kommer frem her. For meg var det spennende lesning og betrakning fra artikkelforfatter, da jeg gjerne ville ha en "jeg elsker windows" bruker som testet OSX uten mulighet for å gå tilbake til Windows på noen måte. Skulle jeg skrevet samme artikkel om dengang jeg byttet ut Windows til fordel for Linux (just for kicks), så ville de nok blitt like lange og jeg tørr å vedde pungen på at tilbakemeldingene ville vært omtrent like negative som nå. Bare fordi jeg var "dum" nok til å skrive om det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Min stemme går til Apple. -1 poeng for office2 poeng for iLife (iPhoto og iMovie)1 poeng for trakpad på bærbar (overlegen side 2005, skrolle på nettside med to fingre!!)(-1 poeng for å betale for QTpro i tiger.)Resten er kun tilvenning uansett plattform.Flesteparten er interessert i en maskin som funker til det man vil bruke den til uten å betale ekstra. For meg funker det til surfing, mail, bilder og video, film og musikk uten å betale noe ekstra, uten å leite etter alternativer, uten reklame og alle kontaktene følger meg på iPhonen.Tja og tja, kun tilvenning er vel egentlig å overdrive litt, jeg kan ikke gjøre jobben min på OSX per i dag, pga manglende software, de beste media-software-programmene finnes ikke til mac, man kan i liten grad kontrollere feks lys og den typer ting med mac, i tillegg har man jo spill. Jeg synes det er å trekke det litt langt å si at det kun er tilvenning.PS: To-finger-scroll kan man gjøre i windows også.AtW Jeg vet at man kan gjøre scrolle på trakpaden i windows men jeg trodde det begrenset seg til høyre side på trapaden og ikke med to fingre hvor som helst. Og når det gjelder tilvenning mener jeg brukeropplevelsen som å svitsje mellom vinduer osv.. ikke at et program faktisk ikke finnes. Som medium pluss bruker (HW-brukere) har vi alle spessielle interesser og preferanser som gjør at man velger det ene eller andre. Jeg sitter selv med Windows på jobb og jeg vet godt at det er mye som ikke finnes til OSX, men jeg så på det som privatperson og tok hensyn til hvordan det blir brukt i familiesammenheng hos oss, og vi driver verken med musikkproduksjon, videoproduksjon, avanserte 3D-programmer eller så mye spilling;-) Varier vel litt etter hvilken trackpad det faktisk er, noen kan man bare scorlle på siden med ja, men da trenger man vel heller ikke å bruke begge fingre? (jeg har ikke en slik trackpad på min maskin) AtW Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Å sånn to finger scroll. Det har eg på min hvertfall. I tillegg til enkelfinger scroll i siden på paden. Knipefunksjon for zoom osv. Og helt sikker en rekke ting. Men har ikke brydd meg med å sjekke så mye enda. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Å sånn to finger scroll. Det har eg på min hvertfall. I tillegg til enkelfinger scroll i siden på paden. Knipefunksjon for zoom osv. Og helt sikker en rekke ting. Men har ikke brydd meg med å sjekke så mye enda. Hadde det samme på min Lenovo T410s. Likte det godt, men lager de den litt større, så blir den ganske smooth den også Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Vet ikke hvor stor paden er på apple, men på den nye dell maskinen min er den betydelig mye større enn den forrige. Og har en haug med funksjoner eg ikke hadde på den forrige. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Så ting finnes vel hos andre også. Hvilke funksjoner er det som er spesielle på apple sin touchpad? Det er jo et av de punktene som dukker først og oftest opp på skrytelista om en apple laptop. Endret 24. oktober 2011 av Jotun Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 En av skrytetingene er vistnok at den støtter en plass mellom 5-10 fingre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 En god bildepreview mangler også. Man må da enten importere alle bildene til iphoto (uaktuelt for meg ettersom jeg liker best Picasa), eller markere samtlige bilder i mappen for så å åpne preview. Tungvint, spesielt om det egentlig er et bilde midt nede på listen og etterfølgende bilder jeg ønsker å se på. Jeg ønsker helst å dobbelklikke på bildet for å åpne i preview, og deretter klikke meg videre til foregående og etterfølgende bilder. Er vel bare å sette på "icon view" for å få tilsvarende thumbnail-preview som i Windows ? Eller trykke på space for å få opp stort preview, som faktisk virker på alt av filer, inklusiv RAW filer.. men det var kanskje ikke det du lette etter ? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Vet ikke hvor stor paden er på apple, men på den nye dell maskinen min er den betydelig mye større enn den forrige. Og har en haug med funksjoner eg ikke hadde på den forrige. Så er det store spørsmålet, hvordan fungerer disse funksjonene i praksis og hvor godt er de integrert i operativsystemet? Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er vel bare å sette på "icon view" for å få tilsvarende thumbnail-preview som i Windows ? Eller trykke på space for å få opp stort preview, som faktisk virker på alt av filer, inklusiv RAW filer.. men det var kanskje ikke det du lette etter ? Nei, thumbnails blir for puslete. Jeg må ha fullskjermsvisning når jeg går på preview. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er vel bare å sette på "icon view" for å få tilsvarende thumbnail-preview som i Windows ? Eller trykke på space for å få opp stort preview, som faktisk virker på alt av filer, inklusiv RAW filer.. men det var kanskje ikke det du lette etter ? Nei, thumbnails blir for puslete. Jeg må ha fullskjermsvisning når jeg går på preview. JustLooking er en fin app som gjør sånt, om du var ute etter en løsning. Dårlig at noe slikt ikke ligger i systemet fra før av, men go figure. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå