Gå til innhold

Siviltjeneste - når skal søknad leveres?

Martin HaTh

Anbefalte innlegg

Ok, så nå er min tid snart kommet, jeg har blitt innkalt til sesjon del 2. Etter å ha sett på kravene for å bli innkalt har jeg funnet ut at, til tross for tidligere overbevisning, jeg mest sansynlig kommer til å bli godkjent. Dette er noe jeg ikke ønsker. Så i den anledning har jeg sett window of opportunity; siviltjenesten. Jeg gjorde litt kjapp research ang. dette, men fant ikke helt ut når jeg må sende inn denne søknaden. Blir jeg nødt til å ha sendt den FØR sesjon del 2, eller holder det at jeg innformerer om på sesjonen at jeg ønsker dette, og at jeg sender det senere, eller kan jeg levere det der?

Håper noen som har gjort dette, evt. vet dette med sikkerhet, kan svare, gjerne før "den store dagen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke annbefalt deg den stillingen. Fikk faktisk tilbud om den stillingen, men takket nei fordi jeg hadde hørt mye dårlig om den.

Etter det jeg har hørt går den stillingen ut på å drive med vedlikehold på ubåtsimulatoren og andre simulatorer. Altså, veldig ensformlig og kjedelig. Eneste positive med stillingen er stor sjangse for å bli kvam.ass som vil si at du får cola-tillegg (19kr ekstra pr dag).

Lenke til kommentar

Ville ikke annbefalt deg den stillingen. Fikk faktisk tilbud om den stillingen, men takket nei fordi jeg hadde hørt mye dårlig om den.

Etter det jeg har hørt går den stillingen ut på å drive med vedlikehold på ubåtsimulatoren og andre simulatorer. Altså, veldig ensformlig og kjedelig. Eneste positive med stillingen er stor sjangse for å bli kvam.ass som vil si at du får cola-tillegg (19kr ekstra pr dag).

Kvam.ass = kvartermester aspirant? Det er jo befalsstilling, er det ikke? Har egentlig fint lite peiling på grader i sjøforsvaret.

Lenke til kommentar

Kvam.ass = kvartermester aspirant? Det er jo befalsstilling, er det ikke? Har egentlig fint lite peiling på grader i sjøforsvaret.

Tja. Befal kan det vel ikke helt kalles. Instruktør vel det de blir kallt for. Du får 3 røde vinkler på skulderen, og det er hilseplikt på deg på rekruttskolen.

Godt mulig det går under befal men.

Ja, Kvam.ass = Kvartermester aspirant.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Kan som sagt annbefale Kystvakten. Er litt vanskelig å komme inn siden det er den mest populære plassen å søke, men er du så heldig å komme inn kan jeg garantere deg et år med flotte opplevelser.

Jeg var på Kystvaktskipet Andenes som tilhører KV Nord (ytre) og fikk oppleve masse kult.

Tror det er ca 40% som kommer på båt og 60% som blir plassert på land. Dvs mange som får vakt of sikring (vask og sitting) som er kjennt som en ganske kjip/kjedelig stilling.

Men så lenge du kommer deg på sjøen (og du liker deg på sjøen da :p) tror jeg du kommer til å få et kult år.

Lenke til kommentar

Tja. Befal kan det vel ikke helt kalles. Instruktør vel det de blir kallt for. Du får 3 røde vinkler på skulderen, og det er hilseplikt på deg på rekruttskolen.

Godt mulig det går under befal men.

Ja, Kvam.ass = Kvartermester aspirant.

Er jo en stilling man ikke får sånn rett uten videre, krever jo halvt år kurs. Tilsvarende er jo UB-Korporal

Men man kan bli korporal (eller hva nå det enn heter tilsvarende i sjøforsvaret, og man får fortsatt 19 kroner ekstra

Lenke til kommentar

I og med at siviltjeneste ikke er et alternativ lenger, betyr det at trådstarter kan erklære seg som pasifist og dermed slippe unna siviltjeneste OG forsvaret i samme slengen.

Hvis han har lyst kan han da ta en jobb på et lager. Jobbe 37,5 timer i uken for 130kr/timen og tjene opp ~200 000 kroner på det året han ville brukt til førstegangstjenesten. Han kan sikkert få bo gratis hos foreldrene dette året, siden de elsker ham høyt.

Neste år starter han på universitet med 200 000 kroner tilgjengelig. Dette kommer svært godt med, i motsetning til de usle ~40 000 man får av en førstegangstjeneste.

Sånn ser jeg det.

Og jeg hadde tenkt til å gjøre det samme, MEN(!) så skal det flotte lovforslaget behandles av stortinget i november/desember i år. Og det betyr at hvis jeg søker om fritak fra militærtjeneste og så bestemmer de folka på stortinget seg for at lovforslaget ikke blir gjennomført likevel, så vil jeg kanskje bli innkalt til siviltjenesten likevel. Og maken til piss kan jeg ikke tenke meg. For etter hva jeg ser, så ville siviltjeneste være enda verre enn å kaste bort tid i forsvaret.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva med de som har blitt overført til siviltjenesten? Jeg søkte om overføring til siviltjenesten, men fikk senere vite at de skulle legge ned. For å melde tilbakeføring til militæret må man jo ha gjennomgått siviltjenesten, men denne muligheten har jo ikke jeg... Vurderer å prøve å komme inn i militæret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...