malarki Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Har akkurat kjøpt ny intern Seagate Barracuda Green 2 TB HDD og skal installere denne. Har plugget i strøm og sata-kabel, og finner disken i diskbehandling. Imidlertid dukker den opp som Disk 0, noe som gjør at den opprinnelige systemdisken blir Disk 1. Skal ikke dette være motsatt? Hvordan gjør jeg det motsatt? Eventuelt hva er konsekvensen av å ikke endre noe? Endret 21. oktober 2011 av malarki Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Men har det noen praktisk betydning? Virker jo som at windowsen din startet som vanlig også fra spor 1 ... Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Men har det noen praktisk betydning? Virker jo som at windowsen din startet som vanlig også fra spor 1 ... Det er det jeg også lurer på. Har lest flere steder på nettet at det er viktig at Windows er installert på Disc 0 på grunn av noe boot-greier osv osv. Dette er "highly recommended". Har også hørt dette fra personer jeg kjenner. Har ikke hørt om noen som har opplevd at den etterinstallerte disken dukker opp som disc 0, de skal automatisk bli disc 1 ettersom den opprinnelige systemdisken ikke skal endre "tall". Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Prøv å ta ut nydisken og start maskina med kun systemdisken og se hva som skjer da. Da er den muligens disk 0 igjen? Endret 21. oktober 2011 av Hårek Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Helt korrekt, da er systemdisken Disc 0 igjen. Usikker på hva jeg skal gjøre.. Endret 21. oktober 2011 av Hårek Fjernet unødig sitering Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Helt korrekt, da er systemdisken Disc 0 igjen. Usikker på hva jeg skal gjøre.. Hvis du nå, når du igjen setter inn nydisken, ser at den igjen dukker opp som disk 0, så må det være en innstilling eller noe på denne som fortrenger systemdisken fra sin naturlige plass. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Helt korrekt, da er systemdisken Disc 0 igjen. Usikker på hva jeg skal gjøre.. Hvis du nå, når du igjen setter inn nydisken, ser at den igjen dukker opp som disk 0, så må det være en innstilling eller noe på denne som fortrenger systemdisken fra sin naturlige plass. Den dukker opp som Disc 0 igjen ja. Har vært inne og sett på Egenskaper til den nye disken, men finner ingen ting der. Første gang jeg koblet den til og skrudde på pc-en, dukket det opp et vindu fra Windows som sa at en ny disk var funnet. Denne het rett og slett Disc 0, uten at jeg kunne endre noe på det. Mulig det har noe med saken å gjøre, men kunne som sagt ikke endre noe annet enn å trykke OK da. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det dukker snart opp en nerd her som kan alt om det der, sett deg bare rolig ned og vent ... Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Lever i håpet om at det er en kompetent person her som kan bidra ja. Har googla rundt etter dette i flere timer nå, uten å finne svaret. Men har gode erfaringer med å få hjelp på forumet, så jeg krysser fingrene... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Tror du kan ta dette helt med ro. Slike råd om du nevner er nok noe som er gjaldt for mange år siden. PC'en har forandret seg drastisk over tid, men det er mye gammel viten som henger igjen. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Tror du kan ta dette helt med ro. Slike råd om du nevner er nok noe som er gjaldt for mange år siden. PC'en har forandret seg drastisk over tid, men det er mye gammel viten som henger igjen. Har lest dette om Windows 7 også (f.eks her: http://www.ghacks.net/2011/05/21/why-you-should-always-install-windows-7-on-disk-zero/), så er litt skeptisk til å bare late som ingen ting også.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det virker som malarki vil ikke sove i kveld før …..:)Se på Sata portene på hovedkort. De er nummerert. Kople systemdisken på sata 0 eller på Sata 1, avhenging av hvordan de nummerert og disk nr 2 på Sata 1 eller Sata 2 . Prøve Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Det virker som malarki vil ikke sove i kveld før …..:)Se på Sata portene på hovedkort. De er nummerert. Kople systemdisken på sata 0 eller på Sata 1, avhenging av hvordan de nummerert og disk nr 2 på Sata 1 eller Sata 2 . Prøve Hehe.. Helt korrekt, jeg har ventet i ukesvis på ny hard disk nå, så irriterer meg turkis over at det ikke fungerer som forventet foreløpig. Jeg har koblet den nye disken til SATA 3-port, mens den gamle sitter på SATA 2-port. Det er to ulike SATA3 og seks ulike SATA2, så vet ikke hvor mye dette har å si. Men forsøket verdt. Takk Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Ble ikke helt klok på den bloggen du linker til. Virker som han snakker om et annet kjent problem, det at man kan få System og Boot på hver sin disk. Ser ikke at det har noe å gjøre med disknummeret. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Eventuelt kan jeg koble SATA3-disken til SATA2-port (i og med at du tidligere har sagt at man ikke merker forskjell), mulig at dette kan løse problemet. Jeg stusser imidlertid litt på det vinduet som dukket opp da jeg puttet inn den nye hard disken første gang hvor Windows automatisk kalte (eller detected eller hva det var) den nye disken som Disc 0, uten at jeg kunne gjøre noe med det... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Det er mulig at Bios enumeration starter fra de 2 Sata 3 portene. Nå prøve igjen slik at du ser sammenheng.Kople system disk på en av de seks sata2 portene med det minste tall, og den andre på det neste nummer. Endret 21. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
malarki Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Det er mulig at Bios enumeration starter fra de 2 Sata 3 portene. Nå prøve igjen slik at du ser sammenheng.Kople system disk på en av de seks sata2 portene med det minste tall, og den andre på det neste nummer. Ser ut til at du fort vinner prisen som dagens mest hjelpsomme. Etter å ha koblet alt via SATA2-porter, er nå systemdisken fortsatt Disc 0, samtidig som den nye hard disken har fått Disc 1. Tusen takk Får bare satse på at det er slik som Hårek sier, at jeg ikke merker forskjell mellom SATA2 og SATA3. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Da skulle det, slik jeg skjønner det, være klart til formattering og deretter slå seg løs? Takk til alle for gode innspill. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Ser nå at jeg fikk litt feil fokus på problemstillingen. Du har altså en ny disk som du vil installere WIndows på. Da ønsker du vel at den nye også er System, ellers får du System på den gamle og Windows på den nye. Det er ikke ønskelig å være avhengig av begge diskene for å boote. Så da ville jeg valgt å koble vekk den gamle disken mens du installerer på den nye. Hvilket nummer disken da har er helt uvesentlig. Lenke til kommentar
malarki Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Ser nå at jeg fikk litt feil fokus på problemstillingen. Du har altså en ny disk som du vil installere WIndows på. Da ønsker du vel at den nye også er System, ellers får du System på den gamle og Windows på den nye. Det er ikke ønskelig å være avhengig av begge diskene for å boote. Så da ville jeg valgt å koble vekk den gamle disken mens du installerer på den nye. Hvilket nummer disken da har er helt uvesentlig. Da har jeg nok formulert meg uklart og dårlig. Jeg ønsker at den opprinnelige systemdisken skal fortsette å være systemdisk. Den nye disken er kun ment til lagring. Problemet var at den nye disken automatisk ble disc 0 (noe jeg ikke ønsket at den skulle være). Problemet er nå midlertidig løst ved å koble den nye disken til SATA2-porter (samme som den gamle systemdisken). Da den nye disken egentlig er SATA3, ønsker jeg å koble den til SATA3-porter for å oppnå raskere hastigheter på lesing/skriving. Imidlertid har jeg lest at du har skrevet at man ikke merker forskjell på hastigheter enten man kobler disken til SATA2 eller SATA3. Dersom man ikke merker noe særlig forskjell, er "problemet" mitt egentlig løst. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 OK, men jeg ville fremdeles ikke brydd meg om hvilket nummer diskene har. Tror jeg nå skjønner hva den bloggen går ut på, Hvis du skulle reinstallere Windows så kunne du risikert å få System og Boot på hver sin disk. Ref denne. Men det er jo enkelt å unngå, man kan bare koble vekk andre disker mens man installerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå