Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vanilje is-kartong er farlig ?

Think191

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på, er det noe lover eller regler som sier at kjøtt ikke kan oppbevares i is-kartonger ?? ( dette er et seriøst emne som jeg vil virkelig vite noe om. )

Mattilsynet kom på besøk.

De sjekket fryseren vår, og plutselig sa de at vi ikke kan legge kjøtt inn i is-kartongene. (slik har vi gjordt i allerede 7 år. Hver gang mattilsynet kom på besøk sa de at det er bra at dere sorterer kjøttet, at det er i orden og ikke blander kjøtt sammen.)

Men plutselig idag vet jeg ikke hva som har skjedd. ( endring i loven ?? )

En annen dame fra mattilsynet kom på inspeksjon og sa at det er ikke lov å legge kjøttet inne i is-kartoner. Is-kartongene er bare for ISKREM.

Vi deler kjøttet opp i porsjons biter og legger de i orden ned i tomme vanilje is-kartonger (5 liters kartong), så inn i fryseren. Hvert eneste porsjons bitene er pakket med plastfolie for at ikke kjøttet kommer i kontakt med is-kartongen eller at noe urent skal nås til. Alle is-kartonger er vasket med vaskemaskinen før bruk. Med såpe og varmt vann !!!

Alle våres venner som driver med restaurant bruker også is-kartonger til å sortere kjøttet, slik at ikke kjøttet blander seg og at det er i orden. De har også aldri hørt om noe slikt tull.

Er det et slik lov som mener at mat, kjøtt ikke skal komme i nærheten av plast ved nedfrysning eller lignende ??

Jeg blir veldig takknemlig for hvert eneste svar som er seriøst.

Hvis det er et slikt lov, følger jeg den, men hvis det ikke finnes, må den kontrolløren hate iskrem!!

Mvh. en fortvilet restaurant eier.

Endret av Think191
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Link

Nå er jo dette også randoms på et forum, men er link til mattilsynet også i den tråden.

Sitat fra matportalen.no:

"Tomme isbokser eller bærkurver brukes av mange til oppbevaring av matrester. Det er viktig å merke seg at denne typen emballasje i utgangspunktet er ment for engangsbruk. Produktene bør ikke gjenbrukes til kontakt med andre næringsmidler enn det som de opprinnelig var fylt med. Kjøp heller plastbokser for næringsmidler i dagligvareforretningen."

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

All plastemallasje inneholder forskjellige forbindelser, mange av dem giftige (hormonhermere, kreftfremkallende løsninger osv). Emballasjen testes mot overføring av disse forbindelsene i forhold til det som skal oppbevares i dem.

Iskremboksene er derfor kun testet for oppbevaring av iskrem.

De generelle matoppbevaringsboksene er testet for oppbevaring av alle typer mat.

//Ole

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at dette rammes av EØS-forordning nr. 852/2004 (vedlegg II, kapittel IX nummer 3), inntatt som vedlegg til næringsmiddelhygieneforskriften):

3. Næringsmidlene skal i alle ledd i produksjonen, bearbeidingen og distribusjonen beskyttes mot enhver form for forurensning som kan gjøre dem uegnet til konsum, helsefarlige eller forurenset på en slik måte at de ikke med rimelighet kan anses som egnet til konsum i den tilstanden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...