Gå til innhold

Bytte fra enkel til dobbelt bryter


Anbefalte innlegg

Heisann.

Bor i en leilighet hvor huseier har gjort en liten feil..

Det er satt opp en enkelt bryter til utelys, og han mente at denne også slo taklyset i gangen av og på.

Men dette viser seg å ikke stemme.. så taklapma har strøm hele tida (det er montert kontakt i taket, så den går an å slå av på den måten).

 

Nevnte dette for han, og da kom han på at han hadde en dobbelt bryter liggende, som han kom med til meg.

Har skrudd løs den gamle bryteren, og bak der så går det strøm inn, strøm ut til utelampe og taklampe + en kabel som går videre, som han mente var soverom, noe som sikkert stemmer.

 

Problemet er at jeg ikke skjønner åssen denne bryteren skal kobles.. bakpå den så står det "type 14001" og "10X/250".

 

Og så vidt jeg vet så skal vel blå kabel på N, og brun eller svart kabel på L.

 

post-21188-0-41332900-1319215660_thumb.jpg

 

Noen som skjøner seg på dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem den posten, fant ut av det med hjelp av multimeter..

 

Fant 2 muligheter..

 

Mulighet 1: Brun kabel inn på L, og blå inn på N.. Utelampe brun kabel på B, og blå på N, og taklampe brun på L og blå på N (da må utelys stå på for at taklampe kan slås på)

 

 

Mulighet 2: koble likt som i eksempel 1, men koble taklampa blå kabel inn på N, istedet for på utgangen på N, og brun kabel på L (da kan man slå lampene av og på uavhengig av hverandre, men da vil det også alltid være strøm i blå kabel opp til lampa).

 

 

Legger ved et bilde jeg kjappt tegna i paint :p

post-21188-0-94850400-1319218076_thumb.png

 

 

 

Mulighet nr 2 er det mest praktiske valget, mens mulighet nr 1 er den tryggeste, hva mener dere??

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det skal du ikke koble noe på B. B brukes vanligvis til jordleder, men er ikke sikker på om det er kontakt mellom L og B på den der brytern der. Sjekk med pipern for sikkerhetsskyld.

Med tanke på at utelys SKAL være koblet på topolt brudd må du koble slik:

Tilførsel Brun inn på L,

Tilførsel Blå inn på N.

Taklampe Blå på samme tilkoblingsklemme som N.

Taklampe brun inn på øversiden av L.

Utelys Kobles ovenfor den i midten og den til høyre (bildet).

Altså, likt ditt eksempel nr. 2

 

Det at det ligger spenning på én leder i lamper innendørs er vanlig.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Edit: L inn på L, N inn på N. N til utelampen ut frå N i toppen, N til innelampen ut frå N i bunn. Ut frå L i toppen til innelampe og B i toppen til utelampe.

 

For øvrig har du ikkje lov å kopla sånt sjølv. I verste fall kan ein feilkopling eller dårleg forbindelse føra til at huset brenn ned og forsikringen ikkje dekka tapene. Det er sjølvsagt lite sannsynleg, men det er ikkje berre å kopla som ein sjølv vil på det elektriske.

 

Det er huseigar sitt problem, la han ta seg av sånt, så har du i det minste ryggen din klar.

post-23219-0-28037600-1319221669_thumb.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Sånn som du har tegna det der, er sånn som jeg så for meg i det andre eksemplet mitt, og sånn som jeg tegna det selv ;)

 

 

Jeg vet det ikke er lov, men er han selv som har satt opp alt her, hørtes det ut som, men regner med at en elektrikker har sett over det, før ting har blitt koblet til strøm nettet.

Må nok også prøve å rydde opp litt i koblingene inne i den veggboksen, for der er det noen kabler som kan se ut som om dem har blitt for korte, så det sitter vel 4 sånne klemme koblinger man bare dytter kablene inn i, og det ser også ut som om L og N er bytta om på bryteren som sitter der fra før, (L inn på L, men N ut fra L på bryteren f.eks).

Men skal se om jeg får sett på det i morra eller på søndag, orker ikke styre med det nå, må også finne ut hvilken sikring som er til den kursen, for det huska ikke huseieren..

 

Vi bor i kjeller leilighet, mens han selv bor oppe.

Etter hva jeg har skjønt så har han et sikringskap oppe, som inneholder hovedsikringa til leiligheten, + en kurs som går til et tekninsk rom nede her (med varmtvannsbereder, varme, altibox sentral osv..).

Også sitter det et sikringsskap på det tekninske rommet som går til alt nede i leiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...