Gå til innhold

YouTube og nettverksforespørsler

kjelle392

Anbefalte innlegg

Så og si hver eneste gang jeg skal inn på youtube, blir jeg møtt med en beskjed om at det har vært et stort antall forespørsler fra mitt nettverk, og at jeg må inn å tyde en captcha-kode for å fortsette å bruke youtube.

Hva i all verden betyr dette - er det en feil fra youtube, eller kan jeg ha noe liggende å ulme av malware eller virus?

post-28083-0-10402000-1319211501_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at YouTube har fått uvanlig mye trafikk enten i fra samme IP adresse som routeren din har, eller i fra samme IP adresseområde som leverandøren din har. Er det hjemme, på jobb, hos en kamerat osv du får meldingen?

Ofte tyder dette på virus, ormer eller programmer som henter ut data fra YouTube sine servere.

For å begrense dette så lager de altså en løsning hvor de stiller deg et spørsmål du må svare på, for å være sikker på at du ikke er et program/virus :)

Lenke til kommentar

Det betyr at YouTube har fått uvanlig mye trafikk enten i fra samme IP adresse som routeren din har, eller i fra samme IP adresseområde som leverandøren din har. Er det hjemme, på jobb, hos en kamerat osv du får meldingen?

Ofte tyder dette på virus, ormer eller programmer som henter ut data fra YouTube sine servere.

For å begrense dette så lager de altså en løsning hvor de stiller deg et spørsmål du må svare på, for å være sikker på at du ikke er et program/virus :)

Jeg støtter denne tolkningen.

Jeg ville dog ikke hoppe til konklusjonen at det er virus på maskinen din. Hvis du bruker et delt nettverk av noe slag kan problemet ligge på en helt annen maskin men liekvel påvirke seg siden du deler nettverksadressen.

Det kan også være at det er et større nettverkssegment som er blitt flagget på denne måten pga. mye tilsynelatende spam fra det generelle nettverket. Det er vanskelig å si uten å vite mer om hvordan du er tilkoblet nettet.

Om du er eneste bruekr av nettet så kjør en antivirus scan eller to. Her er to annbefalte gratisløsninger for online-scannere som ikke krever full isntallasjon:

http://go.eset.com/us/online-scanner

http://housecall.trendmicro.com/

Hvis ikke disse viser noen obvious infeksjon så kontakt gjerne youtube og hør med dem hvorfor din adresse er blitt flagget som dette, så kan de gjerne gi mer informasjon som kan peke til feilårsaken (eller evt. de kan sjekke om det er noe feil i deres ende som har ført til dette).

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar begge to.

I dag hendte det faktisk hele 3 ganger. Jeg har vært på jobb i hele dag, men når jeg kom hjem og gikk inn på youtube så kom meldingen tvert.

Så tok jeg laptopen, og fikk samme der. Jeg angav den captcha-koden som stod, men når jeg kom tilbake til den stasjonære, så fikk jeg jammen samme melding der også...

Kjører et virussøk så får vi se, men vil bli overrasket om det dukker opp noe da jeg har Avast kjørende hele tida.

Lenke til kommentar

ikke så smart og skrive IP'en din på internett da :p

Hvorfor ikke?

Det er vel generellt noe du bør unngå - av mye samme grunn som du ikke bør gi ut din adresse eller telefonnummer på det åpne nettet.

Det sagt så er det ikke akkurat noen krise. Så lenge det ikke er noen som har får mål å hacke seg inn på akkurat DITT system av noen grunn så har du ikke stort å frykte. Det er ikke som om det er vanskleig å finne random IPadresser.

Bare fordi IPen din er irellevant til problemet (poenget var å vite hvilken ISP du hadde) så ville jeg redigert innlegget og fjernet et par av de siste tallene ihvertfall og erstattet med X'er.

Tilbake on-topic dog - ta en virusscan som sagt, og om det ikke fører frem så ville jeg sendt en forespørsel til youtube. Tross deres enorme størrelse så hører jeg at de ikke er så fryktelig treg på å behandle forespørsler, så de kan sikkert fortelle deg bakgrunnen for problemet og evt. også rette det for deg. Det kan jo f.eks. være at denne IPen har blitt flagget tidligere da en annen bruker hadde den (hvis du har dynamisk IP tildeling).

FOrresten så er det helt normalt at du vil oppleve problemet på alle PCene dine. Youtube vil bare se din eksterne IP - så de kan ikke skille mellom maskinene. Hvis IPen først har blitt flagget så vil det da påvirke alle maskinene som er i nettverket.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...