Gå til innhold

Tar banker kredittsjekk?

Ensombryrseg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kjenner ikke spesifikt rutinene i alle bankene, men det er ytterst vanlig at det foretas en kredittsjekk på alle som søker om kreditt eller lån. Selv om du har et eksisterende kundeforhold.

Okei, de gjør et skattesøk på alle også da? For jeg har papirene klart, men det er noe jeg har printet ut selv bare fra bl.a. altinn, så gjør de bare et skattesøk for å bekreftene at opplysningene i papirene stemmer, eller må man ha underskrift fra arbeidsgiver og ligningskontoret?

Endret av lz7t
Lenke til kommentar

Om det er lenge siden tallene på kredittsjekken er oppdatert så vil du som regel måtte ta med ligningen. Typisk er dette om sommeren når det er nesten et år siden ligningstallene var sist oppdatert(tallene som vises på kredittsjekken).

Og som regel må de også ha en kopi av de to-tre siste lønnslippene for å ha oversikten over faktisk inntekt. Men sjeldent de trenger noen signatur på disse.

Lenke til kommentar

Om det er lenge siden tallene på kredittsjekken er oppdatert så vil du som regel måtte ta med ligningen. Typisk er dette om sommeren når det er nesten et år siden ligningstallene var sist oppdatert(tallene som vises på kredittsjekken).

Og som regel må de også ha en kopi av de to-tre siste lønnslippene for å ha oversikten over faktisk inntekt. Men sjeldent de trenger noen signatur på disse.

Jobber du i bank eller noe? hehe

Lenke til kommentar

Sist gang jeg tok opp lån ble det tatt kredittsjekk. Jeg kjenner kundebehandleren i banken og han sa at selv om han visste at jeg hadde økonomien i orden så var dette rutine i alle nye låneopptak. I tillegg måtte jeg vise fram siste lønnslipp for å dokumentere inntekten.

Lenke til kommentar

Og i tilfeller er det ikke bankens skyld - men helt og holdent din egen.

Det er svært fornuftig å foreta en kredittsjekk før lån gis. Dette er en fordel for alle andre kunder av banken også. Hvis banken typer penger på utlån må noen dekke dette, vanligvis ved fordeling på øvrige kunder (høyere lånerente, lavere innskuddsrente). Det er på mange måter det samme som butikktyveri. Det er ikke bare butikken det stjeles fra - men alle andre kunder ved at tapet må tas inn med høyere priser. Eller sniking på trikk. Det er ikke trafikkselskapet det stjels fra - men alle andre trafikanter som benytter trikken. Og også økte overføringer fra det offentlige - det vil si våre skattepenger.

Lenke til kommentar

Men da er det ingenting å bekymre seg for :)

Sant, men nå tjener jeg fast 16000+ i måneden, og har 100 000 i egenkapital - likevel vil ikke banken gi meg 900 000 i boliglån, så jeg funderte litt på å levere falsk lønnslipp og falsk selvangivelse, men antar at de sjekker. Det er så frustrerende når de er så vrange i og med at jeg har fast inntekt, 10% egenkapital, hatt lån før og ingen gjeld whatsoever. Skulle tro det satt en gjeng med idioter der. Må se meg etter for en jævla hybel jeg, leilighet. Tragisk. Jeg så den modellen de operer etter, noe som forøvrig bare er en retningslinje og ikke et lovpålagt krav, og med den så vil jeg aldri få boliglån fordi den krever at jeg tjener 28000 i måneden. Blir så forbanna

Endret av lz7t
Lenke til kommentar

Jeg ville hørt med flere banker. Det kan være flere hundre tusen i forskjell på hva de ønsker å låne ut.

Det du også bør gjøre er å sette opp et budsjett hvor du viser banken at du kan betjene lånet du ønsker. Standardtall for et budsjett kan du finne hos SIFO, men du kan tilpasse disse til ditt forbruk.

Viser du at du fint kan håntere et lån på 900.000 så er det lettere for banken å gi deg dette lånet. Husk at banken tar høyde for om du kan håndtere lånet om renten skulle gå opp til 6-8%.

Lenke til kommentar

Jeg ville hørt med flere banker. Det kan være flere hundre tusen i forskjell på hva de ønsker å låne ut.

Det du også bør gjøre er å sette opp et budsjett hvor du viser banken at du kan betjene lånet du ønsker. Standardtall for et budsjett kan du finne hos SIFO, men du kan tilpasse disse til ditt forbruk.

Viser du at du fint kan håntere et lån på 900.000 så er det lettere for banken å gi deg dette lånet. Husk at banken tar høyde for om du kan håndtere lånet om renten skulle gå opp til 6-8%.

Har kontaktet 4 banker, hvorav to viste jeg dem et realistisk budsjett. Er som å snakke med til vegg bare

Lenke til kommentar

Jeg fikk lån på 1mill, 10% egenkapital (Ingen BSU). Og jeg er student. Tror du har kjipe kundebehandlere. :thumbdown:

Lånet mitt krever bare at jeg er totalkunde i banken. I tillegg får jeg litt bedre rente siden ca. 200k av beløpet har pant i familens hus, men jeg ville uansett fått lånet...

Dessuten er det avdragsfritt. Kan ikke skjønne at du skal utgjøre større risiko som faktisk har inntekt.

Eneste utenom var at jeg har et fond i banken på 50k, men det er ikke mye penger for en som har eneste inntekt i form av studielån og sommerjobber.

Hvilke banker har du vært i?

Lenke til kommentar

Det sier seg vel selv, men du må for din egen del ikke finne på å levere falske papirer til banken. Blir det avslørt blir nok konsekvensene verre enn at du ikke får lån.

Bankene gjør kredittsjekk, men her får de tallene fra likningsåret 2010, dvs din lønn og gjeld for 2010. De kan ikke sjekke din nåværende inntekt på denne måten. Du kan ha doblet lønnen eller mistet jobben for alt de vet. Derfor vil de ha siste lønnslipp.

Selvangivelsen vil gi et mer nyansert bilde av økonomien din i 2010 og vise andre lån du evt. har.

Bankene har blitt mer forsiktige med utlån og dekker sin egen rygg. Har du mulighet å gjøre som nicho_meg og få foreldre til å stille med sikkerhet for deg?

Er månedslønnene du oppgir forresten før eller etter skatt? (regner med det er før?) Tommelfingerregelen de bruker vel max 3x inntekten i lån.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Sant, men nå tjener jeg fast 16000+ i måneden, og har 100 000 i egenkapital - likevel vil ikke banken gi meg 900 000 i boliglån, så jeg funderte litt på å levere falsk lønnslipp og falsk selvangivelse, men antar at de sjekker.

Det er direkte usmart å levere forfaslkede dokumenter i en lånesøknad. Dokumnetforfalskning er en alvorlig sak og og havner i rettsvesenet.

Jeg så den modellen de operer etter, noe som forøvrig bare er en retningslinje og ikke et lovpålagt krav, og med den så vil jeg aldri få boliglån fordi den krever at jeg tjener 28000 i måneden.

Det er pålagt fra myndighetene. Ikke alle pålegg er vedtatt i lovs form - men berørte parter er allikevel bundet av dem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...