Gå til innhold

Hedensk samkvem Julaften 2011

Anbefalte innlegg

Evt. Det ukristelige fellesskap, eller tilsvarende.

Jeg vurderer å arrangere en alternativ samling på Julaften, samtidig med messen, for de som liker å ha et treff med lokalbefolkningen, men ikke ser noen grunn til å blande inn Kristendom. Eller noen annen religion for den saks skyld, men de som ønsker å involvere annen tro kan danne egne alternative samlinger. Julen er din, gjør som du vil med den. Julen er alt annet enn Jesus fødselsdag.

Jeg har i alle år vært i kirken Julaften, på tross av at jeg har vært ateist lenger enn jeg har vært teist. Mye ut av respekt for mor, dels pga. manglende evne til å være åpen om min ikke-tro, men i senere år fordi jeg liker å møtes med alle de jeg har vokst opp med i hjembygda, som det ikke er så mange muligheter for resten av året.

Så jeg tenker at det ville vært mye bedre å bare møtes, uten å måtte kjede og frustrere seg gjennom salmer, Bibelvers og utallige forsøk på å skyve Jesus inn i enhver hendelse.

Alternativt eller i tillegg kan det være en kort samling etter messen, både for de som vil være i kirken og de som fint klarer seg uten.

Ville bare dele ideen med forumfolket, og oppfordre de som er i en lignende situasjon, eller uansett tenker at det hadde vært noe å prøve ut i ditt lokalmiljø, til å utforske mulighetene. Men jeg er også ute etter en diskusjon, forslag, meninger, hva som helst rundt alternative samlinger Julaften og ellers i Julen, utover det å samle familien.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt litt samme grunner som deg til å gå i kirken, primært det å treffe gamle kjente. I tillegg har jeg gått dit rett og slett fordi det er tradisjon, og kirken på julaften har blitt en uunnværlig del av min jul.

Likevel synes jeg forslaget er godt, spesielt mtp alle dem som ikke har pleid å gå i kirken på julaften. Det å samles i høytidene er en fin ting, da mange sjelden eller aldri får sjansen til å omgås andre mennesker, da spesielt ikke fremmede.

Hadde jeg ikke satt fast på en militærleir julaften (noe jeg for øvrig tror blir ganske koselig) hadde jeg lett vurdert å lage en facebook-event eller tilsvarende for å promotere denne idéen for mitt hjemsted :)

Lenke til kommentar

Jeg liker tanken bak det, men det vil kanskje ikke la seg gjennomføre. Du burde prøve å skape tradisjonen som noe eget og ikke alternativ til kirka. Det beste er jo bare å slappe av hjemme når de som vil i kirka er der. Ellers er det jo gode muligheter for å treffe venner andre dager i juleferien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...