Gå til innhold

En nøytral politisk dekkende landsavis?

Anbefalte innlegg

Vel, for å introdusere mitt problem: jeg liker som så mange andre å holde meg oppdattert, men med alderen har det blitt mer og mer klart for meg at aviser som dagbladet og VG ikke er særlig nøytrale, spesielt med denne nye "sensuren av kommenteringer" har dette blitt 100% klart for meg, å si vonde ord om AP politikere's politiske fremdrift oppleves mer eller mindre som tabu.

jeg sier selvfølgelig ikke at man skal kunne spytte ut personlige fornærmelser, men å kalle systemet korrupt ser jeg egentlig som noe som burde være absolutt lovlig.

I tillegg har jeg opplevd at avisenes fremstilling av saker er åpenlyst "biased" i den form at de høylyser det når en frp-politiker betaler for prostitusjon, men mer eller mindre gjemmer saken når en AP-politiker er innblandet i pedofili.

Hver gang jeg leser en slik avis irriterer jeg meg over at jeg støtter noe slikt, et korrupt system jeg føler meg tvungen til å støtte, i mangel på et bedre norsk't alternativ.

så mitt spørsmål: har dere en politisk rettet avis for Norge som vi kan regne som nøytral? (helst på nettet)

håper dere har noen forslag, dere må gjerne motargumentere det jeg sier om VG&Dagbladet og, men vil fortsatt gjerne ha forslag

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du også skal ha noen som har undersøkende journalistikk så vil jeg anbefale Dagens Næringsliv eller Kapital. Det er veldig fokus på økonomi, men på lørdag har de mye annet stoff.

Aftenposten var før en grundig og pålitelig avis, men med enkelt unntak har endret seg mye og de har nå en person fra AKP som redaktør og en klar vridning i alle politiske og spesielt de som omhandler asyl eller innvandring.

Lenke til kommentar

Vil ikke kalle den politisk nøytral akkurat, men Morgenbladet har en litt mere analyse -og debattpreget natur i forhold til nyheter, istedet for å være såpass sensasjonilistisk som en del andre aviser er. Tror det meste er tilgjengelig på nett, men en del artikler må du være abonnement for å få tilgang til. Og den kommer bare ut ukentlig.

Lenke til kommentar

Jeg kan si det enkelt og greit. Det finnes ingen nøytral landsdekkene avis. Aftenposten hadde vært i den kategorien tidligere, men fikk en redaktør fra AKP. Spesielt irriterende er de artikkelene deres hvor de prater om hvordan vi skal nedkjempe de som er kritisk til innvandring. Gjett hva Aftenposten, det er 50% av befolkningen som ønsker å begrense innvandring, bare 10% som ønsker liberaliseringer. Er det mulig at de har et poeng?

Dagbladet er helt klart vinklet mot venstresiden, men litt bedre på innvandringsfeltet. VG minner meg om Se og Hør og er også venstrevridd. Dagens næringsliv er vinklet mot Høyre, men ikke enormt. De er også rimelig nøytrale iforholdtil innvandring. Morgenbladet er for venstrevridde, eller venstrevelgere som tror de er bedre enn andre. Klassekampen og Dagsavisen sier seg selv.

Det er en avis som ikke er nevnt. Bergens Tiende er en nasjonal avis med fokus på vestlandet, som trolig er den mest nøytrale avisen i Norge. Den er også langt mindre fokus på økonomi, enn i DN.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"nøytralitet" = ingen mening - bare rapportering.

Har ikke funnet "den" enda ...

ser den.

men likesom vi liker å tenke lim

x->a

i mattematikken, så tenker jeg muligens at vi kan tenkte avis->nøytralitet sann nøytralitet skjønner jo også jeg at vil være svært uopnåelig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har ikke funnet "den" enda ...

ser den.

men likesom vi liker å tenke lim

x->a

i mattematikken, så tenker jeg muligens at vi kan tenkte avis->nøytralitet sann nøytralitet skjønner jo også jeg at vil være svært uopnåelig.

Innenfor mattematikken får man det meste til å stemme - men så var det realiteter da - som regel lever løver og zebraer side om side - men de er bra sikker på hvem som skal til bords

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig der. Man kan godt ha en analyse, men den må belyse en sak fra flere sider for å gi innsikt og ikke bare belyse halve problematikken og bli brukt som en plattform for politisk argumentasjon.

Jeg husker jeg engang leste en artikkel i Morgenbladet. Først begynte artikkelen med bare å slå fast at et politisk parti var skadelig for en "klasse" mennesker og så handlet resten av artikkelen om hvor utspekulert partiet var til å lure folkene i denne klassen til å tro at de stemte på noe for var bra for dem når partiet egentlig var skadelig for dem. Dette er indoktrinering av den typen man antagelig kunne finne hos AKP-ML på 70-tallet.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Alle aviser mottar pressestøtte, hvordan forventer du at de skal være nøytrale?

Dropp avisen of informer deg på internet.

Jeg ville kanskje forventet at det fantes EN der ute som gjorde en god jobb slikt...

å informere seg på nettet er vel og bra, men det krever mye tid, du må lese, sortere etc etc.

da hadde jeg heller foretrukket å lest en godt-skrevet artikkel, men om artikkelen's mening er å snu min mening en viss vei, heller enn å vise meg den komplette sannheten så føles dette som bortkasta tid. Da foretrekker jeg heller å lese diskusjon rundt saken er på diskusjon.no hvor det som regel blir representert 2 sider av saken, om enn den ene siden har en tendens til å være sterkere.

Lenke til kommentar

Om du vil lese relativt nøytral rapportering om ting i Norge er ofte utenlandske aviser bedre enn norske. Dog, det er ikke så mye som skjer i Norge som er verdt deres interesse.

mhm, akkurat det som er problemet.

jeg vil gjerne holde meg politisk oppdattert (er ikke aktiv av noe type)

Lenke til kommentar

Dette er egentlig et interessant spørsmål. Mange vil hevde at 100% nøytral journalistikk er praktisk talt umulig, og personlig heller jeg i retning av å være enig -- jeg har fortsatt til gode å se noen avis, nyhetskanal eller lignende, både i Norge og internasjonalt, som framstår totalt nøytral. Forskjellen ligger oftere heller i hvor åpne de er om hvilke standpunkter de har.

Det enkleste er kanskje å lese forskjellige aviser med forskjellige politiske sympatier, og så bruke dette som grunnlag for å gjøre seg opp meninger om saker? Da kan man få belyst mange forskjellige momenter man kanskje ikke uten videre hadde tenkt på selv. Hvis man finner seg én nyhetspublikasjon og bestemmer seg for at den er "nøytral" risikerer man jo kanskje også å stole for blindt på den.

• Liker 3
Lenke til kommentar

der trakk du frem et lite smil :) blir som å mixe en coctail?

men uavhengige aviser er altså noe forhistorisk?

Ja, omtrent som en cocktail egentlig. Bare ikke bruk metanolsprit, og drikk den med måte. :fun:

Uahvhengige aviser er forøvrig ikke forhistoriske -- det er forsåvidt ikke politisk nøytrale aviser heller, spørsmålet er vel heller hvorvidt sistnevnte i det hele tatt har eksistert. (Hvis noen kjenner til en helt nøytral avis skulle jeg likt å se den :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...