Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En smartmobil er en personlig enhet, og den blir ikke personlig før du har gjort den personlig etter ditt ønske.

Fair nok. For meg er den altså primært et verktøy.

Her må jeg bare få påpeke, selv om dette ikke var et svar til meg, at for veldig mange av oss, er nettopp mulighet til å tilpasse til eget behov en stor del av det som definerer hvor godt et verktøy er. Det gjelder telefonen, det gjelder PC-en, det gjelder kontorstolen, det gjelder sykkelen, det gjelder ryggsekken, det gjelder dreiebenken, det gjelder gravemaskinen, ja, det gjelder egentlig det aller meste.

Lenke til kommentar

Du bommer jo med oversettelsen her da. Det står ikke «andre ting som kan være kjekt å ha», men «Dagens modeller inkluderer typisk».

Det var ikke en oversettelse, det var min vurdering. At de "typisk inkluderer" betyr vel at ikke alle har alt av det som listes.

 

Nå finnes det uheldigvis ingen fast definisjon, og definisjonen har endret seg svært mye over tid.

Jeg er ikke sikker på om det er så uheldig jeg. Faste deifnisjoner er bare nyttige dersom man vil at alt og alle skal være like. Jeg synes mangfold er en god ting, enten det gjelder hva som er en smartphone, hva som er kunst, hva som er en "nordmann", eller annet.

 

Her må jeg bare få påpeke, selv om dette ikke var et svar til meg, at for veldig mange av oss, er nettopp mulighet til å tilpasse til eget behov en stor del av det som definerer hvor godt et verktøy er. Det gjelder telefonen, det gjelder PC-en, det gjelder kontorstolen, det gjelder sykkelen, det gjelder ryggsekken, det gjelder dreiebenken, det gjelder gravemaskinen, ja, det gjelder egentlig det aller meste.

Uenig. Det gjelder PC'en, men ikke så mye annet. Kjøper jeg en kontorstol så kjøper jeg en som passer meg. Det er kjekt å kunne regulere høyden, men ikke å kunne gjøre den om til en sovesofa. Kjøper jeg sykkel så kjøper jeg en som er fornuftig til mitt bruk. Jeg forventer ikke at den skal brukes både off road og som racersykkel, da blir den oftest bare halvgod til begge deler. Jeg har mer enn en ryggsekk, en stor en til langtur og en liten en til en kjapp tur til Ulriken, en rumpetaske når jeg bare skal ha med drikke og en sjokolade og en appelsin. Og så videre.

 

Og det gjelder spesielt ikke dreiebenken. Det som kjennetgner profesjonelle brukere er at de har spesialisert verktøy. En kokk bruker ikke samme kniven til å filettere fisk og å hakke løk. En snekker bruker ikke borhammeren til å borre i tre eller som skrutrekker. Tannlegen har ulike bor til ulike formål. Det er ulike gravemaskiner som brukes om du skal skuffe grus eller grave hull.

 

"Alt i ett"-verktøyet er amatørenes domene. Det er fordi man ikke har plass/råd til mer enn en. Ikke noe galt i det. Men det blir som regel et kompromiss, som terrengracersykkelen. Eller tablet/telefon-hybriden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
"Alt i ett"-verktøyet er amatørenes domene. Det er fordi man ikke har plass/råd til mer enn en. Ikke noe galt i det. Men det blir som regel et kompromiss, som terrengracersykkelen. Eller tablet/telefon-hybriden.

Blir som iPhone altså - en 'smart' tlf som ikke er særlig smart, men som kommer innunder begrepet uansett. Den fungerer greit nok til vanlig som et 'alt i ett' verktøy gjør, men når man skal spisse bruken, så henger den ikke med. Andre tlf kan man endre og spisse til sine spesifikke ting. Skal man i terreng, så trenger man terrengsykkel - altså lenge ute og mye batteri, så man endrer og man får en tlf som er målrettet for det ..... eller man har med seg en iPhone og må nøye seg med 'alt i ett' - man har ikke valget å gjøre noe med den i så måte.

 

Men å kalle alle med iPhone for amatører syns jeg var å ta litt hardt i ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ikke en oversettelse, det var min vurdering. At de "typisk inkluderer" betyr vel at ikke alle har alt av det som listes.

Nei. Men det betyr at brorparten av dem har det, og er funksjoner man naturlig vil forvente å kunne finne.

Jeg er ikke sikker på om det er så uheldig jeg. Faste deifnisjoner er bare nyttige dersom man vil at alt og alle skal være like. Jeg synes mangfold er en god ting, enten det gjelder hva som er en smartphone, hva som er kunst, hva som er en "nordmann", eller annet.

Jeg mente ikke at det er uheldig generelt, men mer med tanke på hva som diskuteres her. ;)

Uenig. Det gjelder PC'en, men ikke så mye annet. Kjøper jeg en kontorstol så kjøper jeg en som passer meg. Det er kjekt å kunne regulere høyden, men ikke å kunne gjøre den om til en sovesofa. Kjøper jeg sykkel så kjøper jeg en som er fornuftig til mitt bruk. Jeg forventer ikke at den skal brukes både off road og som racersykkel, da blir den oftest bare halvgod til begge deler. Jeg har mer enn en ryggsekk, en stor en til langtur og en liten en til en kjapp tur til Ulriken, en rumpetaske når jeg bare skal ha med drikke og en sjokolade og en appelsin. Og så videre.

 

Og det gjelder spesielt ikke dreiebenken. Det som kjennetgner profesjonelle brukere er at de har spesialisert verktøy. En kokk bruker ikke samme kniven til å filettere fisk og å hakke løk. En snekker bruker ikke borhammeren til å borre i tre eller som skrutrekker. Tannlegen har ulike bor til ulike formål. Det er ulike gravemaskiner som brukes om du skal skuffe grus eller grave hull.

 

"Alt i ett"-verktøyet er amatørenes domene. Det er fordi man ikke har plass/råd til mer enn en. Ikke noe galt i det. Men det blir som regel et kompromiss, som terrengracersykkelen. Eller tablet/telefon-hybriden.

Woha! Jeg sa ikke noe som helst om at mye av definisjonen av et bra verktøy var at det var et multiverktøy. Det jeg sa var at mye av definisjonen av et bra verktøy er at det kan tilpasses til individuelle behov. En gravemaskin som ikke kan tilpasses føreren er absurd (og sannsynligvis også problematisk med tanke på arbeidsmiljøloven), sist men ikke minst, så er en dreiebenk som ikke kan tilpasses direkte livsfarlig.

 

 

Jeg nekter å tro at du ville godtatt at noen av de verktøyene ikke var mulige å tilpasse. En arbeidsstol som ikke kan reguleres er ubrukelig. En ryggsekk som ikke kan reguleres er også ubrukelig. Det samme er en sykkel.

 

Og nettopp dette er hovedproblemet med iPhone. IPhone forsøker å fungere som en «one size fits all», og et verktøy som er «one size fits all» er et dårlig verktøy, på samme måte som at et multiverktøy er et dårlig verktøy. Har du behov for en annen skriftstørrelse? Vell, da kan du glemme iPhone. Har du behov for andre fargekontraster eller å unngå bruk av farger på grunn av fargeblindhet? Vell, da kan du glemme iPhone. Har du behov for å kunne lage en protese som din iPhone passer i? Vell, da kan du glemme det, fordi Apple nekter å gi deg en mal eller et tomt skal å ta utgangspunkt i (true story). Etc. Ganske enkelt, om du på noen som helst måte trenger en noen form for individuell tilpassing som ikke tilfeldigvis er noe som Apple har bestemt er en fin ting, så kan du bare glemme iPhone.

Endret av cyclo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kjedelig telefon med en liten skjerm, og et kamera som ingen andre enn fansen lar seg imponere av, blir altså terningkast 6. Jaja, iGutta(og jentene) kan klappe seg på brystet og fortsette å tro at de har det ypperste av det ypperste.

 

Det er rart Iphone er kåret til verdens beste telefon, 4 året på rad da!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Det er rart Iphone er kåret til verdens beste telefon, 4 året på rad da!

Eisa har kåret SGS2 til årets tlf.

Hvilke uavhengige tester ellers har kåret iPhone til årets tlf?

Nytter det i hele tatt å dra frem en annen test, den er vel pr. definisjon ikke uavhengig uansett, ettersom den er uenig med deg.

 

Jeg mener at iPhone er verdens beste telefon for meg, det kan faktisk ingen, aldri ta ifra meg uansett :-)

Lenke til kommentar
"Alt i ett"-verktøyet er amatørenes domene. Det er fordi man ikke har plass/råd til mer enn en. Ikke noe galt i det. Men det blir som regel et kompromiss, som terrengracersykkelen. Eller tablet/telefon-hybriden.

Blir som iPhone altså - en 'smart' tlf som ikke er særlig smart, men som kommer innunder begrepet uansett.

Det er ditt syn på saken. Ikke mitt. Jeg utroper ikke noen telefoner til amatørtelefoner, jeg bare påpeker at "Swiss army knife" ikke er de profesjonelles verktøy.

 

Den fungerer greit nok til vanlig som et 'alt i ett' verktøy gjør, men når man skal spisse bruken, så henger den ikke med. Andre tlf kan man endre og spisse til sine spesifikke ting.

At man kan endre er ikke det samme som at man kan spisse. Som regel tvert om. Da måtte modellerleire være det ultimate byggemateriale. Det er det ikke. En sovesofa er praktisk om man har liten plass, men bare unntaksvis spesielt god som hverken seng eller sofa.

 

Skal man i terreng, så trenger man terrengsykkel - altså lenge ute og mye batteri, så man endrer og man får en tlf som er målrettet for det ..... eller man har med seg en iPhone og må nøye seg med 'alt i ett' - man har ikke valget å gjøre noe med den i så måte.

Ja, da velger man en målrettet telefon. Eller sykkel. Selvsagt, Det kan være iPhone for noens behov, det kan være en annen telefon for andres. Ingen telefon er ideell både som lommetelefon og som tablet, det blir et kompromiss. For noen er det greit.

 

Men å kalle alle med iPhone for amatører syns jeg var å ta litt hardt i ;)

Da synes jeg ikke du skal gjøre det... :innocent:

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Nytter det i hele tatt å dra frem en annen test, den er vel pr. definisjon ikke uavhengig uansett, ettersom den er uenig med deg.

 

Jeg mener at iPhone er verdens beste telefon for meg, det kan faktisk ingen, aldri ta ifra meg uansett :-)

Selvfølgelig kan hver enkelt mene hva de vil, men å komme med en påstand om at iPhone er kåret til årets tlf 4 år på rad uten å engang nevne hvem som har gjort denne kåringen er vel litt vel spesielt?

Personlig syns jeg det er dårlig på mobilfronten med at SGS2 ble kåret til årets tlf, for jeg syns den har endel mangler også den.

 

 

Ja, da velger man en målrettet telefon. Eller sykkel. Selvsagt, Det kan være iPhone for noens behov, det kan være en annen telefon for andres. Ingen telefon er ideell både som lommetelefon og som tablet, det blir et kompromiss. For noen er det greit.

Nei, man velger en tlf der man HAR muligheter til å tilpasse etter behov. Idag har man kanskje ikke behov for å endre noenting, men om 3 mnd kan man føle behov for det - da er det såre greit at man nettopp har denne muligheten. Så de turene i skog og mark går helt greit uten å kjøpe ny 'ideell' tlf, for man har jo muligheten til å skifte ut til større batteri. Så 'alt i ett' mobilen HAR muligheter hvis man plutselig skulle ha behov for det.

Både S2 og 4S fungere utmerket uten at man endrer noe, men skulle man altså få behov for endring, så må man med 4s kjøpe seg ny og annen tlf - noe man ikke trenger med andre tlf som f.eks S2.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1320329893' post='18533303']

http://www.itavisen.no/881958/apples-beste-telefon

 

Itavisen gir den 5!!! som eneste avis i norge så og si som ikke gir telefonen 6.

 

Er det mulig??????

Så IT Avisen er etter deres definisjon den eneste kvalitetspressen i Norge da? :)

 

Det definerer ingenting. Er bare vant til at de elsker alt som har med apple å gjøre. Har aldri opplevd de som kritiske noengang ever!

Lenke til kommentar

Er dette samme IT-avisen som av og til blir kalt apple-avisen?

 

Utrolig :ohmy:

 

Tror de har fått rimelig mye pepper for det. Jeg ser enda at det blir publisert SVÆRT mye nyheter om apple hele tiden. Tar du å regner sammen de siste 500 nyhetene, så ser jo 30% ut til å omhandle apple. Derfor kaller folk itavisen.no for epleavisen.

 

http://www.epleavisen.no/ siler ut alt om epler fra itavisen.

Lenke til kommentar

Woha! Jeg sa ikke noe som helst om at mye av definisjonen av et bra verktøy var at det var et multiverktøy. Det jeg sa var at mye av definisjonen av et bra verktøy er at det kan tilpasses til individuelle behov. En gravemaskin som ikke kan tilpasses føreren er absurd (og sannsynligvis også problematisk med tanke på arbeidsmiljøloven), sist men ikke minst, så er en dreiebenk som ikke kan tilpasses direkte livsfarlig.

Da snakket vi om to forskjellige ting. Slikt skjer. Og ja, jeg er enig. Men ikke all tilpasning er til det gode. Si at tilpasningen av kontorstolen gjør den uergonomisk eller av dreieskiven gjør den enklere å bruke med samtidig farligere. Bilen min piper forferdelig hvis jeg kjörer uten sikkerhetsbelte. Det kan jeg ikke skru av, og ikke er jeg sikker på på at jeg har lyst til å kunne det.

 

Generelt mener jeg at tilpasningsmuligheter er et gode, jeg vil ikke krangle på det. Jeg er prinsipielt for frihet, også til å gjøre dumme ting så lenge det ikke går utover andre. Spørsmålet var snarere om det var noe å trekke for at man ikke kan det dersom grensesnittet i utgangspunktet er ergonomisk riktig. Det var det opprinnelige spørmålet til Open-Source, og basis for mine kommentarer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er dette samme IT-avisen som av og til blir kalt apple-avisen?

 

Utrolig :ohmy:

 

Tror de har fått rimelig mye pepper for det. Jeg ser enda at det blir publisert SVÆRT mye nyheter om apple hele tiden. Tar du å regner sammen de siste 500 nyhetene, så ser jo 30% ut til å omhandle apple. Derfor kaller folk itavisen.no for epleavisen.

 

http://www.epleavisen.no/ siler ut alt om epler fra itavisen.

 

Haha jeg trodde du kødda. Nå fikk jeg meg en latter..

 

http://www.itavisen.no/881958/apples-beste-telefon

 

Itavisen gir den 5!!! som eneste avis i norge så og si som ikke gir telefonen 6.

 

Er det mulig??????

 

Ut fra #3 så skulle de bare mangle.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...