Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Joda, Wi-Fi er ganske mye utbredt i dag, men du må fortsatt betale de fleste plassene for å kunne bruke Wi-Fi. Og igjen, 3G er heller ikke gratis.

Du kan bruke Wi-Fi punkt til punkt. Det er også kjent som ad-hoc og helt gratis.

 

3. Heldig for deg det, men bare for å få det sagt da. Ikke alle er like heldig med batteritiden som du. Så du kan ikke snakke ut av hva du har erfart. Du må gjennskape ett bilde av hva veldig mange andre opplever.

Helt riktig. Det samme gjelder også deg. Hvordan vet du at det du mener er noe som gjenskaper et bilde av hva veldig mange opplever for å sitere deg selv?

Det er tydeligvis veldig mange der ute som har kommet frem til samme konklusjon som meg, at utnyttbart batteri er ikke noe vi trenger, det er selvsagt også mange som har kommet til den konklusjonen at det er et must.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1320281796' post='18531657']

Det er tydeligvis veldig mange der ute som har kommet frem til samme konklusjon som meg, at utnyttbart batteri er ikke noe vi trenger, det er selvsagt også mange som har kommet til den konklusjonen at det er et must.

 

Sist for et par uker siden måtte en nær venn av meg la sin iPhone 4 lade seg helt ut, da det ikke en gang var mulig å restarte den fysisk. Det er vel bare i slike tilfeller det lønner seg å ha utskiftbar batteri. Jeg vet for et faktum at det skjer en del ganger rundt om kring hos flere, så er sagt av både bekjente og mobilselgere. Den nære kompisen min fikk altså ikke brukt mobilen til noen ting før den var utladet, og så ladet opp på ny igjen. Han var uten mobile tjenester i over et døgn! Tenk deg hvordan den situasjonen må føles ut, om du ikke har opplevd det. Heldigvis skjer ikke dette ofte, men når/om det skjer, ja da er det en rimelig frustrerende situasjon.

 

Jeg har en kompis som har helt annen konklusjon.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Nei selv om du ikke reiser så veldig mye, så gjør andre det.

 

Selv jeg vil reise omtrent 30000 km i løpet av ett skoleår. Og rundt jorden er det 40000 km. Så er mange i samme situasjon som meg at dem er ute å reiser MYE og hadde hatt godt av et ekstra batteri eller flere.

Tro meg. [GDI]Raptor reiser __mye___

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Apple erkjenner at det er noe galt med iOS 5, og at det igjen kan påvirke alle støttende telefoner.

 

Lignende bug har f.eks. også Android 2.3.3 hatt.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Selv jeg vil reise omtrent 30000 km i løpet av ett skoleår. Og rundt jorden er det 40000 km. Så er mange i samme situasjon som meg at dem er ute å reiser MYE og hadde hatt godt av et ekstra batteri eller flere.

 

USBkabel lader alle de store smarttelefonene for tiden, greit i bruk på hotellrom-tver feks. I alle fall en grei løsning for min del når jeg reiser uten ekstra batteri eller med en mobil med innebygd batteri.

 

 

 

 

Par spørsmål:

 

Hvorfor settes det minus på Nokia N9s manglende HDMI støtte og FM radio og ingen omtale av de samme manglene på Iphone 4s?

 

Hvorfor nevnes ikke integrert twitter og facebook som pluss på N9 men det gjør det på iphone 4s?

 

Hvordan i skambankte er iphone4s "svært enkel å bruke" mens n9 ikke får samme plusset?

 

Mulighet for stort minne (64gb) er ikke nevnt på N9, men nevnt som et stort pluss for iphone 4s.

 

 

Jeg begynner bare lure på hva i himmelriket som kvalifiserer til disse plussene og minusene for én telefon og som bare er å ignorere på andre telefoner.

 

Når det i tillegg er feilinformasjon i pluss/minus-listene på tester begynner jeg virkelig å lure.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Apple erkjenner at det er noe galt med iOS 5, og at det igjen kan påvirke alle støttende telefoner.

 

Lignende bug har f.eks. også Android 2.3.3 hatt.

 

Forskjellen på bug`en blir sett på som ett minus og er ett minus hos android.

 

Men med apple så er minus blitt ett pluss. Fordi det er en naturlig "tilvenning" av ny telefon og operativsystem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forskjellen på bug`en blir sett på som ett minus og er ett minus hos android.

 

Men med apple så er minus blitt ett pluss. Fordi det er en naturlig "tilvenning" av ny telefon og operativsystem.

Det tror jeg vi skal være forsiktig med å konkludere med før eventuelt terningkastet artikkel blir oppdatert.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

- Mindre skjerm enn konkurrentene*

Her nevner du ikke noen fordeler en storm skjerm kan gi, heller ikke noe om visningsopplevelsen, som forøvrig henger hand i hand. Folk har helt klart forskjellige behov, men det er jo en grunn til at alle produsentene nå lager større enn 4" skjermer, og at kjøpere absolutt tiltrekkes av dette. Se linken igjen for å se fordelene + at du skal også ha liten hand for å ikke kunne navigere rundt med en hand på f.eks SGS II. Jeg kan skrive under på at den fysiske følelsen i lommen nesten ikke er merkbar med 4s vs. sgs II. Jeg er også ganske så sikker på at nesten alle forumgutta her hadde valgt en 4,3" iPhone foran en 3,5" om de hadde hatt valget. Med en iPhone viser det bare 3,2" med innhold når en surfer, dette blir veldig lite. Det fungerer, men målt opp mot konkurrentene, så er dette en skikkelig

. Det er ikke rart mange var skuffet da alle trodde iPhone 5(4s) skulle komme med større skjerm. Jeg vet mange hadde gledet seg til dette.

Joda, jeg ser fordelene med en større skjerm. Det er derfor jeg har en iPad, for ikke å snakke om en 27" på skrivebordet. Men større er ikke alltid bedre. For noen er mindre bedre når det gjelder formaktor på både mobiler og PC'er, og de har ikke noe mindre rett på smart funksjonalitet enn andre.

 

Jeg tror også at "forumgutter" flest hadde foretrukket en større iPhone-skjerm om de hadde valget. Men det er ikke forumguttene som definerer markedet for smartphones, der er det gamlinger som meg selv, forretningskvinner og -menn, og mange andre. For at skjermstørrelse skal være et trekkpunkt må skjermen være ubrukelig liten, enten absolutt eller i forhold til telefonens størrelse..

 

Og det er det vi diskuterer: Ikke om en større skjerm har sine gode sider, men om amobil burde gi telefonen trekk for ikke å ha det.

 

- Ikke støtte for tredjeparts widgets*

Du spør om mangel på widgets er viktig nok for å kunne trekke karakter.

Ja. Jeg vet ikke. Men jeg sa klart at jeg personlig kunne tenkt meg støtte for3. parts widgets.

 

Jeg mener sterkt her at brukere må få lov å ha mulighet til å sette opp sin egen smartmobil etter egne ønsker og behov.

For datafolk er slik fleksibilitet en opplevd styrke. For folk flest ikke nødvendigvis. Jeg har jobbet med programmering, salg og support av programvare i en mannsalder. Vi hadde et standardeksempel på supportproblemer: Hva gjør du når du sitter med en bruker på telefonen og sier "... og så trykker du på knappen oppe i høyre hjørne.." og brukeren svarer "Jammen, jeg har ikke noen knapp der?"...

 

Det er for å fjerne mellomoppgavene, bedre oversikt, samt nå raskere frem til de tingene man bruker mobilen mest til. Noen widgets er mindre brukbare, mens nytteverdien er meget høye på andre. Det ser meget bra ut i Android 4. Og fordelene med widgets er enda større på tablets, uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Du sier også at du er fornøyd med startskjermen på iOS. For min del blir dette for simpelt med bare snarveier til ikoner og mapper. Tatt alt dette i betraktning, så henger iOS litt etter, og jeg vet mange kunne tenke seg en endring her. Ting er nærmest uforandret siden 2007. Jeg som er interessert i smartmobiler føler at det blir alt fra tynt fra apples side.

 

Problemet er en blanding av begreper: En smartphone er ikke for (data-)smarte brukere, dete r for brukere som trenger en smart telefon. Mange av oss er i førstnevnte gruppe, vi synes det er kjekt å kunne hacke alt fra PC'en til brødristeren. Men det er en relativt ekslusiv gruppe tross alt, i forhold til smartelefonenes kundesegment.

 

Fint for jenter, førstegangskjøpere og noen andre, men ikke for de som forventer litt mer.

Godt du er gutt da. :innocent:

 

- Designet til iOS er litt utdatert

Hva syns du om bildene som var målt opp sammen så vidt på første side? Design er et svært subjektivt tema absolutt, og her skal jeg aldri i mitt liv si at noen tar feil for å mene noe annet enn meg.

Snip....

Stiller ikke android da med alle fordeler her? Tiles på WP har jeg prøvd ut mye, og har mye fint å si om det. Veldig stilrent. Ser modent ut tross litt store tiles for min smak.

Design er subjektivt, og jo, her har Android en fordel om man er opptatt av slikt. Men det er ikke spørsmålet her. Det er igjen om det er et trekkpunkt at en smartphone ikke har det. Er det telefonen eller brukeren som skal være smart...? Og ja, det kan være begge deler, men skal det være et krav for å få bruke en smartphone?

 

- Ikke tilgang til filstruktur

Jeg har snakket en del om dette før. Og jeg ser mange fordeler for en som forventer litt mer av en smartmobil. Plugg i enheten i en dockingstasjon uansett hvor hen det måtte være, filbehandler popper dikrete opp med skikkelig struktur. Da er det bare å dra filene å slippe de over i de mappene du ønsker. Filene lagrer seg i mapper akkuratt som en ektern harddisk. Så er det bare å spille av filene rett etterpå, uten konvertering eller synkronisering. Filene åpnes rett fra default spiller. Er ikke dette frihet?

Joda, det er frihet. Frihet under ansvar, nærmere bestemt. Som liberaler er jeg svært glad i det. Men mappestrukturer er ikke ideelle. Det er et eksempel på et paradigme som har etablert seg i en slik grad slik at vi ikke ser på alternativer.

 

Og friheten til å flytte på filer i seg selv er en opfordring til rot. Bare se på min kjære kones minnepenn som hun bruker til å flytte filer mellom jobben og hjemme-PC. Livet hadde vært fryktelig mye lettere om filstrukturen var skjult og det istedet var et intelligent grensesnitt for synkronisering.

 

Alle bruker det neppe, det er mer en ting som jeg og andre bruker, som ønsker muligheter og frihet på en smartmobil. En annen ting som er gullfint er at det går an å skjule bilder i default galleriprogram med filstruktur. Mange liker dette inkl. meg

Ja, og liker du det så skal du kjøpe en telefon/et system som har det. Men er det generelt negativt at en telefon ikke har det?

 

For å forklare mitt ståsted litt nærmere så er denne typen problematikk noe jeg har jobbet med siden sent på 80-tallet. Da hadde vi lange og endeløse diskusjoner på BBS'er (datidens forum) om hva som var best av GUI (Mac/Windows) og DOS. Gammel vane satt i ryggmargen til folk, og de mente på ramme alvor at pek og klikk var et skritt tilbake i forhold til konsollkommandoer og DOS-prompt.

 

- Ikke utskiftbart batteri

Sist for et par dager uker siden måtte en nær venn av meg la sin iPhone 4 lade seg helt ut, da det ikke en gang var mulig å restarte den fysisk. Det er vel bare i slike tilfeller det lønner seg å ha utskiftbar batteri. Jeg vet for et faktum at det skjer en del ganger rundt om kring hos flere, så er sagt av både venner og mobilselgere jeg har snakket med. Den nære kompisen min fikk altså ikke brukt mobilen til noen ting før den var utladet, og så ladet opp på ny igjen. Han var uten mobile tjenester i over et døgn! Tenk deg hvordan den situasjonen må føles ut, om du ikke har opplevd det. Heldigvis skjer ikke dette ofte, men når/om det skjer, ja da er det en rimelig frustrerende situasjon.

Det er et argument for en hardwarebryter på telefonen, ikke for et utskiftbart batteri. Jeg har aldri opplevd det på iPhone, men det skjer jo av og til på PC'er at du må kutte strømmen.

 

- Høy pris

Her må jeg bare nevne at Galaxy S II kostet 4299,- uten binding da den ankom Norge. På samme tidspunktet kostet iPhone 4 4980,- for en 12mnd gammel smartmobil. Og med tanke på hvor mye lengre Galaxy S II hadde kommet i utviklingen, så er det ikke rart folk syns iPhone var svært overpriset?

Nei, det er ikke rart. Jeg synes den er overpriset selv. Men det synes jeg om så mye. Den riktige prisen er fortsatt den som folk er villig til å betale, og høy pris er en "svakhet" ved kundene, ikke telefonen.

 

Som du sier selv, men skal forvente mer av dyre mobiler. Ser du ironien?

Nei, jeg gjør ikke det. Argumentet mitt er at det ikke er likegyldig hva man forventer. En telefon blir ikke nødvendigvis bedre av flere finesser, like lite som fjernkontrollen til TV'en blir bedre av flere knapper. Occam's razor - eller Rema-metoden - gjelder i stor grad for teknologi også. Det er mitt ideal, slik har jeg alltid laget systemer.

 

På den andre siden ser ikke du ut til å ha samme syn som meg. Jeg setter spesielt skjerm og mulighet til å personliggjøre sin egen smartmobil svært høyt. Smartmobil idag er det mest personlige vi bærer, og det viktigste kommunikasjonsverktøyet vi bruker. la brukerne kunne velge og ha valgfrihet etter deres behov. Ikke la en produsent bestemme nesten alt. Med android har du friheten til alle punkter.

Joda, jeg forstår det. Jeg er litt sånn selv også, når det gjelder biler og gitarer og annet. Og hadde telefonen vært et symbol for meg (det skulle man kanskje tro siden jeg bruker iPhone) så hadde jeg vel ment det samme. Men den er altså primært et verktøy. For meg...

 

iPhone 4s med alle mangler disse manglene totalt, så fortjener vel ikke iPhone 4s aller beste karakter? Se ut fra skalaen, en sterk 9er? Jeg ser det bare ikke, og ønsker derfor svært gjerne et svar av redaksjonen her. Det er veldig mange og som reagerer i denne tråden. Derfor føler jeg og at jeg snakker på vegne at de.

Det får redaksjonen svare på. Selv er jeg motstander av terningkast, og vill helst bare hatt plussene og minusene og vektlagt dem selv etter mine behov og preferanser...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i alle punktene dine. Hva er egentlig greiere for folk flest med at man ikke har tilgang til filsystemet? Den vanlige mann i gata forholder seg i liten grad til filsystemet på android, mener du det er ett problem at de kan gjøre det? Det er ikke akkurat noe du lett gjør ved en feiltakelse.

Problemet, slik jeg ser det, er at det skaper late systemutviklere. Man ender opp som på PC med et skille mellom "power-users" og andre, og det er ting bare de førstnevnte kan gjøre fordi muligheten bare finnes i filsystemer og kommandolinjer. Er det et problem? Ikke hvis du selv er power-user...

 

Man slipper å forholde seg til ting om alt kan kjøres. Det er jo nettopp det som er fordelen med å støtte ting. Litt av problemet er jo at apple driver på med sine egne formater, det er ikke akkurat som de bare støtter standarder heller, om noe så er de standardfiendtlige. Jeg ser rett og slett ikke fordelen her, stort sett bare ulempen.

Apple har åpenbart bidratt til standard-konfliktene opp gjennom årene. Kanskje er dette et punkt der det ikke finnes noen fasit på fordeler og ulemper.

 

Problemet er at telefonen blir ødelagt i normal bruk, det er en forskjell mellom "Mer solid" og "uknuselig". Det er mer eller mindre kun design som gjør at de har valgt å gjøre telefonen mer usolid. SYnes du det er verd det?

Ja, det synes jeg. Men det er ikke vesentlig. Det vesentlige er at folk har et valg, og at det valget ikke sier at den en gruppens behov er mindre verd enn den andres. De som vil ha design kan få prioritere det, de som vil ha soliditet kan få prioritere det. Det er en subjektiv vurdering, og jeg ser ikke at det ene behovet skal være objektivt viktigere enn det andre. Å gi solide telefoner høyere score enn pene er nettopp det, å vektlegge et behov mer enn et annet. Det får den enkelte vurdere, og det er nok en grunne til at jeg ikke liker terningkast og total scores.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Å ikke ha tilgang til filsystemet er litt som å kreve at alle i klassen holder seg til stien når man er på tur. Visst går noen glipp av eventyr, andre skulle gjerne tatt snarveien ned stupet, men sjansen for at noen går seg bort er mindre.

Må bare sitere denne. Den skulle vært med i et av svarene mine over, men jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilket. Det illustrerer problemstillingen min: Er smartphones for smarte brukere eller for brukere som trenger en smart telefon. Gitt at man ikke alltid får i pose og sekk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Her tror jeg du bommer litt. Det er ikke synkronisering det prates om, men fildeling. Bluetooth har standard protokoller for ad-hoc fildeling mellom enheter. (Jeg tror det finnes noe tilsvarende for ad-hoc-wifi-fildeling, men jeg har enda til gode å se en eneste enhet som implementerer dette). Med andre ord. Har du en blåtannenhet (med unntak av enkle enheter slik som handsfree) kan du nesten garantert sende en fil fra den ene enheten til den andre, med unntak av om denne enheten er en Apple-enhet. Og slik har det vært lenge. Å kunne dra opp telefonen og dele et bilde, en mp3-fil, en text-fil eller lignende med personen du prater med ved hjelp av to tastetrykk er en veldig kjekk funksjon, men desverre har Apple valgt å sabotere dette. Dette er forøvrig et glimrende eksempel på det jeg mener er en skitten oppførsel fra Apple.

Ok. Fildeling venner imellom på gutterommet eller bussen er en annen sak. Jeg driver ikke så ofte med slikt. Det er sikkert alderen. Når jeg skal sende filer til noen så er det dokumenter, ikke musikk, og da bruker jeg stort sett epost. Det har med sporbarhet å gjøre.

 

Her mener jeg du bommer litt. Aldri noensinne har batterilevetiden på mobiler vært så dårlig som den er med dagens smarttelefoner.

Her mener jeg at du bommer litt også. Jeg snakker ikke om batteritid før lading, men om batteriets totale levetid i forhold til telefonens reelle. I gamle dager når telfoner ikke ble så fort utdaterte hadde man dem gjerne noen år, og datidens batterier med minneeffekter og lignende ble ubrukelige lenge før telefonen. Idag med utviklingen på smartphones så bytter folk flest telefon lenge før batteriet gir opp...

 

Dette er et litt skummelt filosofisk ståsted vil jeg våge å hevde. Jeg kunne skrevet veldig mye om hvorfor jeg mener det er fullstendig mulig å tilegne gjenstander etiske verdier, med mindre gjenstanden eksisterer på en slik måte at ingen sansende vesen i universet kommer i kontakt med det eller påvirkes av det. Men det blir et kvantesprang (heh) bort fra temaet, så jeg tar det ikke her. Du kan sikkert lese essays jeg har skrevet om det en annen gang.

Selvsagt kan man gi både gjenstander og handlinger etiske verdier. Jeg er helt enig. Spørsmålet er om det hører hjemme som faktor i et terningkast i en teknologianmeldelse. Om Amobil og andre anmeldere ville begynne å gjøre etiske og/eller ideologiske vurderinger i sin anmeldelser, så ville jeg forsåvidt applaudere det. Vi trenger mer diskusjon om slikt. Men om det hører hjemme i totalsummen vet jeg ikke. Da ville vi fort ende opp med forumposter som beskyldte Amobil for å være politisk korrupte i tillegg til økonomisk...

 

Apples krig mot Flash er den _eneste_ positive tingen jeg har å si om Apple. ;)

:)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Eh. Det er jo nettopp en "swiss army knife" en smarttelefon er beregnet å være. Har du behov for en telefon som ikke er en «swiss army knife» så er det en «dumtelefon» som gjelder.

Der får vi være uenige. Jeg kan være en profesjonell bruker og trenge smarte funksjoner uten å trenge en kniv med tannpirker og neglefil. Som Wikipedia sier det:

 

A smartphone is a high-end mobile phone that combines the functions of a personal digital assistant (PDA) and a mobile phone.

Så lister den andre ting som kan være kjekt å ha:

 

Today's models typically also serve as portable media players and camera phones with high-resolution touchscreens, web browsers that can access, and properly display, standard web pages rather than just mobile-optimized sites, GPS navigation, Wi-Fi and mobile broadband access.

Alt kan være nyttig for noen, men ikke nødvendigvis for alle. Noen trenger ikke kamera, noen trenger ikke GPS. Det kan fortsatt være en smartphone selv om en eller flere funksjoner mangler eller er nedprioritert.

 

Profesjonelle brukere i andre markeder kjøper forsåvidt sjelden "all-in-one"-løsninger. De kjøper spesialisert verktøy for oppgaven. Men det er en annen sak.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ok, men dette er du. Jeg foretrekker heller å ha en hybrid mellom smarttelefon og tablet sånn at jeg kan ta 2 fluer i en smekk, så da er jo Samsung Galaxy Note perfekt for meg. Og alle vet jo hva den telefonen kan gjøre med tanke på hvor stor skjermen er og med tanke på hvilken hardware den har.

Og det er du. Der er vi forskjellige. Og det er rimelig å anta at det er flere både som meg og deg der ute, for ikke å snakke om folk som er midt imellom eller uenige med begge. Hvem har rett av alle disse? Og hvorfor?

 

Så poenget er jo da at har du en liten mobil, så kan du ikke gjøre noe seriøst med den og må da i tillegg ha en tablet som du da kan bruke til mere seriøse oppgaver. Så hvorfor ikke gå for en litt større mobil som kan gjøre disse oppgavene sånn at du slipper å drasse på 2 enheter?

Fordi jeg trenger den store skjermen sjeldnere, og kan la tableten ligge igjen hjemme. Det er ikke snakk om oppgavenes "seriøsitet", det er snakk om behovet for skjermstørrelse. En "litt større" mobil vil aldri bli så brukervennlig som en tablet, den blir noe som i mange sammenhenger hverken er fugl eller fisk.

 

Så du mener at folk ikke går lei samme utsende dag ut og dag inn med andre ord?

Joda, det gjør de sikkert. På samme måte som de går lei av å gå i den samme buksa og de samme skoene, eller med det samme slipset og den samme klokka på armen. Vi har alle behov for å pynte og fornye oss. Det gjelder åpenbart for mobiltelefonene våre også. Men da er telefonen et "accessory" og ikke et verktøy. Det er ikke negativt at man kan ha themes på en telefon. Men spørsmålet var ikke om det var et pluss å ha det, det var om det er et minus for en "smart" telefon å ikke ha det.

 

En smartmobil er en personlig enhet, og den blir ikke personlig før du har gjort den personlig etter ditt ønske.

Fair nok. For meg er den altså primært et verktøy.

 

Jeg trenger filstruktur tilgang fordi jeg vil sortere sanger og bilder og filmer etter mapper siden forskjellige musikk programmer som PowerAMP til Android kan spille av musikken etter hvordan mappene er satt opp. Har du mange filmserier inne på telefonen, så er det en KJEMPE fordel å kunne sortere alle filmene i egne mapper til hvilken film serie det er.

 

Og det samme med vanlige filmer. Da lager du bare en egen mappe for vanlige filmer som da blir vist som en egen mappe i filmprogrammet du bruker sånn at dem ikke ligger midt inne i hele suppa med andre filmserier.

 

Blir bare rot om du har en liste på 120 filmer som du i tillegg må scrolle og scrolle og scrolle nedover for å finne den serien du vil se. Så derfor er mappesortering / filstruktur best uansett hva dere vil tro.

Men alt dette kan da gjløres med kategorier eller nøkkelord. Mapper er på ingen måte ideelt for det. Spesielt når en fil (sang, film eller annet) egentlig hører hjemme i to mapper. Hierarkiske filstrukturer er begrensende. Vi bruker dem bare av gammel vane, ikke fordi de er optimale til å kategorisere innhold.

 

Og ikke nok med det, men du har jo også mulighet for ekstern harddisk funksjonalitet med filstruktur muligheten. Og det er jo bare positivt om du er på farta og kommer over noe som kompisen din har som du får lyst på. Da er det bare å kopiere over filene rett til telefonen uten noe makkverk.

Joda, driver man fildeling med kompiser er det nyttig. Men er det et krav til en smartphone at den kan brukes som minnepenn?

 

Jeg tror nok de fleste hadde satt pris på å ha dette tilgjengelig om dem trenger det.

 

Bare for å ta et eksempel. Ho mamma, hun tar ofte bilder og sitter ofte på PC'en og sorterer ut bilder som er tatt. Om hun hadde hatt en mobil som Samsung Galaxy S II, så tror jeg hun ville ha gjort sorteringen ferdig på mobilen om hun er på ferie sånn at hun bare kan føre over bildene i fra telefonen til PC'en når hun kommer hjem.

Jeg er enig at det ville være praktisk å sortere bildene allerede på telefonen. Men hvorfor i mapper? Nøkkelord er mye mer praktisk enn å måtte vite i hvilken undermappe de nye bildene av tante Klara ligger.

 

Dette er så lekende lett at det er jo en skam for menneskeheten å ikke ha disse funksjonene.

Erfaringsmessig, nei. Det er ikke lekende lett for folk.

 

Herregud, du er såppass voksen at du burde skjønne det at jo flere funksjoner som er tilgjengelig SELV OM DERE IKKE BRUKER DEM er bedre uansett. For jo flere muligheter og funksjoner som er tilgjengelig, jo lettere blir det for folk å bruke telefonen og jo flere ser seg villig til å kjøpe telefonen. Og den vil passe til enormt mange flere folk også.

Gud og jeg er ikke på talefot. Så det hjelper ikke om du har han med på laget. Jeg er uenig. Det viktigste for meg når jeg kjøper en bil er at den er god til mitt bruk, ikke at den kan brukes av alle. Det viktigste for meg når jeg kjøper bukser er at de passer meg. Om de ikke kler andre bryr meg ikke, så lenge det finnes andre bukser de kan kjøpe.

 

Er jo ikke lenge igjen før iPhone's er et nisje produkt.

Det avgjør markedet. Om det blir det så er det helt greit, Da har folk et valg.

 

Og hvilke oppgaver er iPhone beregnet bra på da?

Det er en subjektiv vurdering. Jeg bruker min iPhone til å ringe med (surprise!) og sende meldinger med. Det kunne jeg gjort med en hvilken som helst telefon. Så sende og mottar jeg epost, surfer på nett, bruker kart og stedstjenester. Jeg tar bare unntakvis bilder med den, det er fordi kameraet på 3GS ikke er mye å skryte av.

 

Jeg tviler på at du får ladet en Samsung Galaxy S II f.eks mange % på 30 minutt.

Aner ikke. Jeg har ikke Galaxy. Min iPhone lader ganske raskt.

 

Du mener det at den dyreste smartmobilen i dag ikke burde trekkes i karakter for at den kan gå i 1000 knas alt for lett om man mister den i bakken?

 

Dette er tull og atter tull. Noe så åpenlyst som mobiler som man har med seg overalt og tar opp av lommen hele tiden er det ENORMT stor sjangse for at man mister i bakken og vil da mest sannsynligvis knuses om man mister den der.

Synes du. For andre kan det være et trade-off de er villige til å gjøre.

 

Jeg har selv mistet min Samsung Galaxy S II i asfalten med at jeg mistet grepet på den når jeg tok den opp av lommen. Så du må ikke komme her å si at dette ikke er noe å bekymre seg over og at dette ikke har mye å si.

Jeg sa vel ikke at det ikke var noe å bekymre seg om. Om det har mye å si får være opp til den enkelte.

 

Hvorfor tror du iPhones har de dyreste forsikringene og hvorfor tror du iPhones er den telefonen som knuses mest?

Allikevel kan det være en god og smart telefon. At den er dyr å forsikre får man ta med i regningen.

 

Det burde ringe en bjelle for deg her. Man kan ikke forsvare noe som dette. Så enkelt er det.

Selvsagt kan man det. Det er derfor vi diskuterer. Hvis noen hadde objektivt rett i alle saker så hadde vi ikke hatt krig i verden. (Uten sammenligning forøvrig.) Du tilhører de ideologisk skråsikre, som mener at andre standpunkter ikke lar seg forsvare. Det er greit nok, men da er du antagelig på feil sted. Her er det lov å være uenige, nettopp ut fra tanken at i møtet mellom ulike meninger oppstår forståelse. Det er formålet med debatten, ikke at noen skal få eller ha rett, men at vi alle skal forstå litt mer.

 

Jeg er troandes til å endre mening av og til, og i hvertfall til å justere mine standpunkter. Hvis jeg ikke ville høre andres meninger hadde jeg aldri diskutert dette med deg. :)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ok. Fildeling venner imellom på gutterommet eller bussen er en annen sak. Jeg driver ikke så ofte med slikt. Det er sikkert alderen. Når jeg skal sende filer til noen så er det dokumenter, ikke musikk, og da bruker jeg stort sett epost. Det har med sporbarhet å gjøre.

Det er på ingen som helst måte fildeling på gutterommet jeg prater om. Venner har man epostadressen til, og kan lett dele saker og ting med uproblematisk. Ei heller har det med alder å gjøre. Jeg har merket mer og mer behov for det jo eldre jeg blir.

 

Det jeg prater om er mennesker man møter i forbifarten, som man ikke omgås med til daglig, som man vil dele noe med. Mye av det ligger i nettverksbygging. F. eks. da jeg var på Chaos Communication Camp tidligere i høst hadde jeg naturligvis klargjort en tekstfil med kontaktinformasjon, lenker til prosjektet og tilsvarende, slik at når jeg møtte mennesker som var interessert, så kunne jeg enkelt og raskt «beame» dem informasjonen. De som hadde iPhone var det verre med. Om man hadde god tid, så var det da til med knoting for å få utveksle epostadresser. Ikke lett med tanke på at det var folk med svært varierende språkferdigheter fra hele verden der, og at det finnes en million ulike tastatur på ulike mobiler, og ingen klarer å bruke noe de ikke er vandt med. Når det ikke var tid til slikt, så måtte det bli til å bare gi url til prosjektet muntlig (og vite at vedkommende garantert glemte det innen kort tid).

 

Så akkurat her har jeg faktisk opplevd et reelt problem med de ugunstige og unaturlige løsningene som Apple «tvinger» på brukerne, og det uten å noensinne ha eid en iPhone.

 

Her mener jeg at du bommer litt også. Jeg snakker ikke om batteritid før lading, men om batteriets totale levetid i forhold til telefonens reelle. I gamle dager når telfoner ikke ble så fort utdaterte hadde man dem gjerne noen år, og datidens batterier med minneeffekter og lignende ble ubrukelige lenge før telefonen. Idag med utviklingen på smartphones så bytter folk flest telefon lenge før batteriet gir opp...

Fullt klar over hva du pratet om. Det jeg ville frem til at det du pratet om bare var en del av bildet, og at det finnes ytterligere problemer med innebygget batteri enn hva du forespeilte.

Spørsmålet er om det hører hjemme som faktor i et terningkast i en teknologianmeldelse. Om Amobil og andre anmeldere ville begynne å gjøre etiske og/eller ideologiske vurderinger i sin anmeldelser, så ville jeg forsåvidt applaudere det. Vi trenger mer diskusjon om slikt. Men om det hører hjemme i totalsummen vet jeg ikke.

Har ingen problemer med å svare ja på det spørsmålet. Det er på ingen som helst måte uvanlig at teknologitester inkluderer slike ting som miljøprofilen til produktet/firmaet, kynisk bruk av arbeidskraft og tilsvarende etiske/ideologiske vurderinger i totalvurderingen av produktet. Og da ser jeg ingen problemer med å inkludere andre slike spørsmål.

Da ville vi fort ende opp med forumposter som beskyldte Amobil for å være politisk korrupte i tillegg til økonomisk...

Det spiller jo ingen rolle. Uansett hva man skriver om, tester, eller legger vekt på, så vil det være folk som har behov for å skrike ut om uretten de påføres av å lese noe de ikke er enig i. ;)

Lenke til kommentar

Tror jeg skal laste opp rot-mappa på HTC`n til serveren min via sftp..

 

Hvorfor; fordi jeg kan :)

 

Og siden jeg allerede er inne på serveren så laster jeg ned et par filmer i akkurat det formatet jeg liker best og plasserer de akkurat der jeg vil de skal ligge.

Så blir det ikke så kjedelig på reisejobben når kvelden kommer og jeg ikke får sove :)

 

Nei, vet dere hva? Tror jeg skal investere i større minnekort så slipper jeg å bekymre meg for plassmangel. Kanskje rive ut et par ekstra mens jeg allerede er i butikken.

 

Vi lever tross alt i 2011 og lagringskapasitet bør ikke være et problem.. Oh well.. Sry OT :)

Lenke til kommentar

Tror jeg skal laste opp rot-mappa på HTC`n til serveren min via sftp..

 

Hvorfor; fordi jeg kan :)

 

Og siden jeg allerede er inne på serveren så laster jeg ned et par filmer i akkurat det formatet jeg liker best og plasserer de akkurat der jeg vil de skal ligge.

Så blir det ikke så kjedelig på reisejobben når kvelden kommer og jeg ikke får sove :)

 

Nei, vet dere hva? Tror jeg skal investere i større minnekort så slipper jeg å bekymre meg for plassmangel. Kanskje rive ut et par ekstra mens jeg allerede er i butikken.

 

Vi lever tross alt i 2011 og lagringskapasitet bør ikke være et problem.. Oh well.. Sry OT :)

 

Er det ikke godt å stå fritt til å velge den telefonen som oppfyller dine behov? Selv går jeg fra 32 gb til 16 gb på neste iphone, fordi jeg rett å slett ikke trenger mer plass. Hva kommentaren din har med denne testen å gjøre vet jeg ikke, om det ikke er slik at du mener dine behov skal være malen for disse testene?

Lenke til kommentar
A smartphone is a high-end mobile phone that combines the functions of a personal digital assistant (PDA) and a mobile phone.

Noe som bare styrker det jeg sa. Da PDA-en var populær, så var det den ultimate teknologiske sveitsiske armé kniven til å ha i lomma. Etterhvert som PDA-ene moden fantes det ikke den ting man ikke kunne få på PDA-en: kamera, gps, FM-sender, laserbasert strekkodeleser, magnetkortleser, bankkortleser, nettverksmåler, termomenter, signalmåler etc, etc, etc. Forskjellen var at mens PDA-ene i stor grad var modulbasert, forsøker man med smarttelefonen å integrere mest mulig funksjonalitet. Slik jeg ser det så skyldes det to ting: moduler er upraktisk, og integrering er langt lettere etterhvert som teknologien har krympet.

 

(På PDA-en min, som fortsatt ligger på hylla her, hadde jeg et program som het, ja, kanskje du gjettet det «Swiss Army Knife»)

Så lister den andre ting som kan være kjekt å ha:

Du bommer jo med oversettelsen her da. Det står ikke «andre ting som kan være kjekt å ha», men «Dagens modeller inkluderer typisk».

Alt kan være nyttig for noen, men ikke nødvendigvis for alle. Noen trenger ikke kamera, noen trenger ikke GPS. Det kan fortsatt være en smartphone selv om en eller flere funksjoner mangler eller er nedprioritert.

Nå finnes det uheldigvis ingen fast definisjon, og definisjonen har endret seg svært mye over tid. Men kikker man litt rundt på de mer seriøse kilden, så er det to ting som i veldig mange definisjoner «computer like features» og «computer like operating system» (ordet PC brukes også ofte). Tar man det i betraktning, så blir det vanskelig å hevde at en telefon som spisser seg inn og begrenser funksjonalitet er en smarttelefon. For om det er en ting som har kjennetegnet «computer» uendelig lenge nå, så er det at den har omnipotensiale.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...